واکنش‌ ها به ساخت آسانسور در مسجد ابراهیمی توسط صهیونیست ها


واکنش‌ ها به ساخت آسانسور در مسجد ابراهیمی توسط صهیونیست ها

مدیر اداره اوقاف اسلامی الخلیل نسبت به اقدام صهیونیست ها مبنی بر ساخت آسانسور در مسجد ابراهیمی واکنش نشان داد و گفت: صهیونیست ها در تلاش هستند این مکان مقدس را به یهودی بودن تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»،‌جمال ابوعرام، مدیر اداره اوقاف اسلامی الخلیل وابسته به وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین طی گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی در اعتراض به اجرای پروژه ساخت آسانسور در صحن مسجد ابراهیمی در این شهر توسط مقامات اسرائیل گفت: «اسرائیل تمام قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و در هدف دارد تا با انجام این پروژه هویت مسجد حرم ابراهیمی را عوض کند«.

ابوعرام اعلام کرد که مسجد ابراهیمی مورد حمله بزرگ توسط مقامات اسرائیل قرار گرفته ‌است. آنها در تلاش هستند تا هویت اسلامی این مکان مقدس را به یهودی بودن تغییر دهند.

ابو عرام در ادامه با فراخواندن یونسکو به حفاظت از مسجد ابراهیمی در کرانه باختری اشغالی از فلسطینی‌ها خواست تا نمازهای‌شان را در این مسجد ادا کنند.

از سوی دیگر وزارت دفاع اسرائیل روز گذشته در توئیتر اعلام کرد که به تاسی از فرمان وزیر دفاع (بنی گانتس) پروژه ساخت آسانسور به منظور آسانتر کردن راه رسیدن به حرم حضرت ابراهیم آغاز شده‌است.

در این مطلب آمده‌است که پیش بینی می‌شود ساخت این پروژه حدود شش ماه به طول انجامد. این پروژه در مسیری از پارکینگ تا صحن مسجد ابراهیمی ساخته خواهد شد.

از سوی دیگر فلسطینی‌ها به ساخت آسانسور در مسجد حضرت ابراهیم واقع در شهر الخلیل از توابع کرانه باختری رود اردن اشغالی اعتراض می‌کنند. آنها در ماه‌های گذشته در اعتراض به انجام این پروژه چند بار تظاهرات برگزار کردند.

مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری اشغالی قرار دارد و قدمت آن به 5 هزار سال پیش می‌رسد. این مسجد بعد از مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد الاقصی چهارمین مسجد قدیمی جهان اسلام است و نزدیک به 12 هزار نفر گنجایش دارد. قبر حضرت ابراهیم نیز در این مسجد قرار دارد.

مسجد حرم ابراهیم و شهر قدیمی الخلیل در ماه جولای 2017 در فهرست موقت میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) قرار گرفت.

نفتالی بنت، وزیر دفاع سابق اسرائیل در ماه می 2020 پروژه مصادره اراضی وقفی در چارچوب پروژه توسعه حرم ابراهیم را به طور نهایی تصویب کرده بود.

گفتنی است پس از کشتار مسلمانان توسط باروخ گلدشتاین یک یهودی تندرو در سال 1994 که در آن 29 نمازگزار کشته و صدها نفر دیگر مجروح شدند، این مسجد توسط مقامات اسرائیل تعطیل شده بود. سپس در پی افتتاح این مسجد دولت اسرائیل آن را به دو بخش مسلمانان و یهودیان تقسیم و عمده‌ این مسجد را در اختیار یهودیان قرار داد. اسرائیل در روزهای اعیاد یهودی به مسلمانان اجازه ادای نماز و پخش اذان در این مسجد را نمی‌دهد.

حدود 400 شهرک‌نشین یهودی مقیم در منطقه قدیمی شهر الخلیل توسط 1500 سرباز اسرائیلی محافظت می‌شوند.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین اظهارنظر جنجالی بن گویر درباره زندانیان فلسطینی