توپ سرگردان قطعی برق مازندران و گلایه شهروندان


توپ سرگردان قطعی برق مازندران و گلایه شهروندان

ساری – ایرنا – سرپرست شرکت توزیع نیروی برق مازندران در حالی از شکستن رکورد «نیاز مصرف برق» مازندران خبر داده که قطعی‌های مکرر و خارج از برنامه در این استان طی روزهای اخیر از نظر مشترکان فرصتی برای مصرف برق عادی هم به آنان نداده و بیان این موضوع را توجیهی بر ضعف‌های موجود شرکت می‌دانند.

به گزارش ایرنا، خاموشی‌های پرتعداد و گسترده برق که طی روزهای اخیر در بسیاری از موارد خارج از برنامه بود سبب شده که بسیاری از مشترکان دو شرکت توزیع برق مازندران و همچنین توزیع برق غرب مازندران انتقادهای گسترده‌ای به روند مدیریت توزیع برق در این استان مطرح کنند و خواستار رسیدگی فوری از سوی مسئولان و نمایندگان استان برای حل این مشکل طاقت فرسا شوند.

این خاموشی‌ها در بسیاری از شهرستان‌های مازندران، بویژه شهرستان‌های زیر پوشش شرکت توزیع برق مازندران که محدوده گلوگاه تا فریدونکنار را شامل می‌شود بارها خارج از برنامه زمان‌بندی اعمال شد و مشکلات متعددی را برای شهروندان شهرها و روستاهای مختلف استان ایجاد کرد.

اصطلاح جدید رکوردشکنی «نیاز مصرف برق»

اما سرپرست شرکت توزیع برق مازندران امروز بدون این که اشاره‌ای به دلایل بی‌نظمی‌های گسترده در اعمال خاموشی‌های مازندران طی هفته جاری اشاره کند، از شکسته شدن رکورد نیاز مصرف برق در مازندران خبر داده و تأکید کرده که خاموشی‌های صورت گرفته طی روزهای گذشته طبق جدول منتشر شده در سایت maztozi.ir و سامانه «برق من» صورت پذیرفت.

سید کاظم حسینی کارنامی گفت: رکورد اوج نیاز مصرف برق مازندران ساعت ۱۳:۴۵ روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد از دو هزار ۴۶۰ مگاوات عبور کرد که بیشترین میزان مصرف برق در شبکه زیر پوشش مشترکان این شرکت از گلوگاه تا فریدونکنار محسوب می‌شود.

وی افزود: هرگونه خاموشی و قطعی برق به غیر از جدول اعلامی به دلیل شرایط غیرمترقبه ناشی از افزایش بار مصرفی و نقص فنی تاسیسات پست‌های برق و رخداد لحظه‌ای در شبکه ممکن است در شهرها رخ داده باشد و منجر به خاموشی‌های ناخواسته چند ساعته برای رفع عیوب شود.

حسینی کارنامی با بیان اینکه برق هیچ مرکز درمانی طی روزهای گذشته به دلیل خاموشی‌ها قطع نشد، گفت: از همه مشترکان گرامی بویژه در بخش‌های خانگی و تجاری تقاضا می‌کنیم به منظور جلوگیری از خاموشی‌های ناخواسته، نسبت به کاهش مصرف خود اقدام تا از قطع برق جلوگیری شود.

توپ سرگردان قطعی برق مازندران و گلایه شهروندان

مدیریت برق با اصطلاحات

«اوج نیاز مصرف برق» اصطلاحی است که با «مصرف برق» فرق دارد. یعنی شکسته شدن رکورد اوج نیاز مصرف برق به معنای شکسته شدن رکورد مصرف برق نیست. بلکه به این صورت معنا می‌شود که ظرفیت میزان مشخصی از مصرف برق در یک منطقه وجود دارد و در صورتی که کنترل انجام نشود احتمال دارد مصرف برق به آن میزان برسد.

نکته قابل توجه این که از اصطلاح «اوج نیاز مصرف برق» تا کنون در خبرهای مرتبط با برق مازندران استفاده نمی‌شد و این نخستین بار است که مورد استفاده قرار گرفت. به گفته مسئولان حوزه برق، «اوج نیاز مصرف» یعنی همه مجموع مصارف اعم از صنعتی، خانگی و تجاری در صورت اعمال نشدن خاموشی می‌تواند به یک عدد مشخص برسد.

بر این اساس ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۹ مرداد در حالی که خاموشی‌هایی طبق برنامه در این استان اعمال شده بود، میزان مصرف برق در مازندران در حالی که بیشترین پیک مصرفی در نظر گرفته شده برای این استان حدود یکهزار و ۶۰۰ مگاوات بود به دو هزار و ۱۳۰ مگاوات رسید که در صورت اعمال نشدن خاموشی‌ها، مجموع مصرف برق در آن ساعت می‌توانست تا دو هزار و ۴۶۰ مگاوات نیز افزایش یابد ، اما با اعمال خاموشی از رسیدن به این میزان جلوگیری شد.

میزان مصرف برق در مازندران روز چهارشنبه نیز نه تنها از پیک روز سه‌شنبه که دو هزار و ۱۳۰ مگاوات بود گذشت، بلکه از دو هزار و ۲۲۰ مگاوات نیز عبور کرد. این در حالی است که سقف در نظر گرفته شده برای مازندران در روز چهارشنبه نیز حدود یکهزار و ۶۰۰ مگاوات بود.

دیدگاه‌های مشترکان

اما در مقابل این اظهارات، وقتی دیدگاه‌های مشترکان در شهرهای مختلف استان خوانده یا شنیده می‌شود درمی‌یابیم که از نگاه آن‌ها این اظهار نظر هیچ سنخیتی با شرایط موجود ندارد. بسیاری از مشترکان برق معتقدند خاموشی‌های مکرر و خارج از برنامه سبب سردرگمی مشترکان برق شده و به آن‌ها فرصتی برای انجام امور روزمره و عادی را هم نداده، چه برسد به این که از میزان مصرف مجاز و عادی برق عبور کرده باشند و سبب افزایش میزان مصرف و شکسته شدن رکورد مصرف برق شوند.

برای نمونه برخی از این اظهارنظرها را می‌توان در دیدگاه‌های ثبت شده برای جدول‌های روزانه قطعی برق مازندران که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر می‌شود مشاهده کرد. عمده این پیام‌ها از عصبانیت زیاد مشترکان برق خبر می‌دهند و به همین دلیل نیز قابل انتشار نیستند. اما در مجموع از اعمال خاموشی‌های خارج از نوبت و بیشتر از مدت اعلام شده انتقاد دارند.

کاربران فضای مجازی در شهرهای مختلف مازندران نیز دیدگاه‌های منتقدانه‌ای به عملکرد شرکت توزیع برق مازندران در روزهای اخیر دارند و در پست‌ها و استوری‌های خود بارها به این وضعیت انتقاد کرده‌اند. از نظر بسیاری از کاربران، این که قطعی‌های برق در مازندران بیشتر از سایر استان‌ها اعمال می‌شود و نظم در اعمال آن نیز وجود ندارد ، صرفا ناشی از عملکرد شرکت توزیع برق مازندران است که علاوه بر اختلال در برنامه‌ریزی روزانه، سبب وارد شدن خسارت به بسیاری از مشترکان به دلیل سوختن وسایل الکترونیکی آن‌ها شده است.

خاموشی‌ها در آمل در این روزها به سه نوبت در روز و هر نوبت گاهی بیش از دو ساعت نیز رسیده بود. البته طولانی‌ترین مدت خاموشی ثبت شده در مازندران مربوط به روز ۱۹ مرداد در قائمشهر است که از ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه به دلیل نقص فنی ترانس پست شهید شاکری، برق چند هزار مشترک در محدوده شمالی قائمشهر بیش از هشت ساعت قطع بود.

توپ سرگردان قطعی برق مازندران و گلایه شهروندان

ریشه‌های پنهان قطع برق

برخی کاربران در فضای مجازی نیز به شکسته شدن رکورد تولید انرژی در نیروگاه نکا اشاره می‌کنند. بنا به گفته محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه نکا، مجموع انرژی تولید شده در این نیروگاه از ابتدای امسال تا پایان تیر ۱۵.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بر همین اساس بسیاری از مشترکان معتقدند که اعمال این میزان خاموشی با برنامه و بی‌برنامه در مازندران منطقی به نظر نمی‌رسد و حتی اگر هم رکورد مصرف شکسته شده باشد، باید ریشه‌های آن را در جایی به جز شبکه خانگی مانند مزارع غیرمجاز رمزارز جست‌وجو کرد.

مشترکان برق مازندران عمدتاً بر این باورند که در حالی که درباره قطعی‌های گسترده و خارج از برنامه طی روزهای اخیر اظهارنظر و توضیحی از شرکت توزیع برق مازندران مطرح نشده و این شرکت سکوت اختیار کرده بود، اعلام شکسته شدن رکورد مصرف برق در مازندران به نوعی پنهان کردن ضعف‌های مدیریتی در این حوزه محسوب می‌شود. طی روزهای اخیر تماس‌های گرفته شده با سرپرست شرکت توزیع برق مازندران برای کسب اطلاع از دلایل خاموشی‌های طولانی خارج از برنامه و بی‌نظمی در اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده از سوی خبرنگار ایرنا نیز بی‌پاسخ مانده بود.

پاسکاری قطعی برق بین تهران و مازندران

در عین حال که مشترکان از خاموشی‌های گسترده و خارج از برنامه انتقاد دارند و معتقدند شرکت توزیع برق مازندران عملکرد مناسبی در مدیریت توزیع برق استان طی این روزها ندارد، شنیده‌ها حاکی است که بخشی از قطعی‌های بدون برنامه برق در مازندران توسط تهران انجام می‌شود و ارتباطی به برنامه‌ریزی‌ها در این استان ندارد. به گفته برخی کارشناسان و منابع آگاه، بخشی از خاموشی‌ها در مازندران به طور مستقیم از تهران و دیسپاچینگ ملی انجام می‌شود. اما به دلیل هماهنگ نبودن مرکز دیسپاچینگ با شرکت توزیع مازندران برای اعمال این خاموشی‌ها که در برنامه زمان‌بندی روزانه اعلام شده است، اطلاع‌رسانی در مورد آن‌ها انجام نمی‌شود که در نهایت اختلال در برنامه‌ریزی روزانه مشترکان و نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.

همچنین بنا به اظهارات برخی از مشترکان برق در استان‌های دیگر از جمله یکی از استان‌های همسایه مازندران، ورود جدی مسئولان این استان به چالش قطعی برق و تاکید بر رعایت برنامه‌ریزی خاموشی‌ها سبب شده که خاموشی‌های کمتری در این استان‌ها اعمال شود. موضوعی که به نظر می‌رسد در مازندران مورد توجه مسئولان و نمایندگان مجلس قرار نگرفته است.

البته تردیدی نیست که بخشی از فشار بر شبکه مشترکان خانگی برق مازندران به دلیل سهم ناچیز این استان از صنایع بزرگ است که سبب می‌شود در هنگام اعمال خاموشی‌های سراسری، بیشترین فشار بر بخش مشترکان خانگی مازندران وارد شود ، اما مشترکان برق مازندران خاموشی‌های هفته جاری با خاموشی‌های ماه گذشته را مقایسه می‌کنند و بر این اساس نیز معتقدند بخش زیادی از خاموشی‌های اعمال شده در این هفته غیرعادی به نظر می‌رسد.

مازندران دو شرکت توزیع برق با مرکزیت ساری و نوشهر دارد. شرکت توزیع برق منطقه ساری که با نام مازندران شناخته می‌شود حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک دارد و شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران نیز با زیر پوشش داشتن ۹ شهرستان به حدود ۶۲۸ هزار مشترک خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف خدمات ارائه می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا