تفاوت هاردفورک لندن با آپدیت‌ های قبلی اتریوم


تفاوت هاردفورک لندن با آپدیت‌ های قبلی اتریوم

حسین مریدسادات، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی

فورک به انشعاب، آپدیت یا به‌روزرسانی یک نرم‌افزار گفته می‌شود که منشأ آن پروژه‌های برنامه‌نویسی است. در حقیقت برنامه‌نویس با ایجاد تغییراتی در کد منبع یک پروژه، به تولد برنامه‌ای جدید از دل برنامه قبلی کمک می‌کند. در واقع پدیده فورک در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین زمانی که شبکه به دو بخش تقسیم شود، اتفاق میافتد. به غیر از فورک و سافت فورک، ما هارد فورک یا چنگال سخت نیز در شبکه رمزارزهای پایه داریم که اندکی با فورک معمولی تفاوت دارد. شباهت هارد فورک با فورک این است که هر دو با تغییراتی در شبکه بلاک چین ارز دیجیتال، ایجاد می‌شوند اما تفاوت مهم هارد فورک در فرایند انجام آن است، معمولاً بلاک‌های شبکه شکسته شده و به دو بلاک جداگانه تبدیل می‌شوند که در نهایت سبب ایجاد یک ارز جدید در دنیای ارزهای رمز پایه می‌شوند. یک هارد فورک می‌تواند به منظور رفع خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه‌های قدیمی‌تر نرم‌افزار، اضافه کردن قابلیت‌های جدید صورت گیرد. هاردفورک برلین با این قول راه‌اندازی شد که هزینه‌های سرسام‌آور شبکه اتریوم را کاهش دهد.

تفاوت هاردفورک لندن با آپدیت‌ های قبلی اتریوم

هاردفورک (فورک یا انشعاب معمولاً به‌نوعی، آپدیت یا به‌روزرسانی یک نرم‌افزار گفته می‌شود که در دو نوع هاردفورک و سافت‌فورک می‌تواند اجرا شود.) برلین که یک ارتقای نرم‌افزاری برای شبکه بلاک ‌چین اتریوم است، ۴ طرح پیشنهادی تقویت اتریوم یا EIPs را شامل می‌شود. طرح پیشنهادی تقویم اتریوم درواقع استانداردهایی هستند که ویژگی‌های جدید و روش‌های جدید برای شبکه اتریوم را معرفی می‌کند.

EIPs ها شامل اطلاعاتی فنی برای شبکه می‌شوند که یک منبع برای تیم توسعه‌دهنده اتریوم، به‌عنوان پیشنهادی برای بهتر شدن شبکه و ارتقای ویژگی‌های آن و بهبود بهره‌وری آن، ارائه می‌شوند. ارتقای شبکه و استانداردهای برنامه برای اتریوم از طریق همین طرح‌های پیشنهادی اتفاق می‌افتد. هاردفورک برلین یک ارتقای شبکه اتریوم است که کدهای نوشته‌شده و نرم‌افزار این شبکه را ارتقا می‌دهد. هرکسی که به‌عنوان نود در آن شبکه فعالیت می‌کند یا ارز اتریوم استخراج می‌کند باید نرم‌افزار خود را آپدیت کنند.

از آنجایی که شبکه‌های بلاک چین اکثراً برنامه متن‌باز هستند و افراد می‌توانند کدهای این برنامه‌ها را دانلود کنند و تغییرات در آن‌ها انجام دهند و توکن خود را بسازند، استفاده‌کنندگان از شبکه اتریوم نیز روی کدهای اتریوم یک سری پیشنهادات برای ارتقای اتریوم ارائه دادند که پس از بررسی توسط تیم فنی اتریوم و تست کردن آن‌ها و تلفیق با ایده‌های نقشه راه خودشان، در حال پیاده‌سازی این آپدیت‌ها هستند.

به بهبود کارایی شبکه، تنظیم هزینه کدهای عملیاتی (Opcode)، تعامل مین اتریوم و زی کش و ایجاد راهکارهای خلاقانه‌تر از طریق قراردادها کمک می‌کند. این هارد فورک شامل ۶ به‌روزرسانی مجزا یا پروپوزال‌های بهبود شبکه (EIP) بود. مهم‌ترین موضوعاتی که در این EIP ها به آن پرداخته شده، شامل افزایش مقاومت شبکه در برابر محروم‌سازی از سرویس (DDoS)، کاهش کارمزد تراکنش در شبکه و افزایش تعامل میان اتریوم و زی کش می‌شود. کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم Gas نام داشته و در قالب کسری از رمزارز ETH با عنوان Gwei پرداخت می‌شود. هدف از کاهش سطح Gas در EIP استانبول افزایش پهنای باند شبکه بلاکچین و تقویت گواهی‌های اثبات کار مثل zk-SNARK است. این گواهی که در زی کش هم کاربرد دارد، از نوع آگاهی صفر است و به حفظ حریم خصوصی کمک شایانی می‌کند. افزایش تعامل بین زنجیره‌ای میان زی کش و اتریوم از طریق تسهیل اجرای تابع هش BLAKE۲b در اتریوم فراهم شده است.

هاردفورک لندن قصد دارد، به‌صورت مستقیم روی خط‌مشی مدیریتی کارمزدها توسط شبکه اثر بگذارد. بدین ترتیب، در آینده هر تراکنشی مقداری کارمزد پایه خواهد سوزاند و درنتیجه، عرضه گردش دارایی را کاهش و به کاربران امکان خواهد داد تا با پیشنهاد انعام، کمک کنند تأیید سریع‌تر و متناسب با تقاضای شبکه انجام شود. علاوه بر این، بر اساس پستی که توسط Ethereum Foundation در میانه‌ی ماه جولای (ابتدای مرداد) منتشر شد، هاردفورک لندن اتریوم، شامل دیگر طرح‌های بهبود نظیر EIP-۳۵۴۱ خواهد شد. هاردفورک لندن اتریوم بخشی از ماجراجویی Ethereum ۲.۰ است که به‌کلی شیوه‌ی اجماع شبکه را از اثبات کار (PoW) به اثبات بر سهام (PoS) تغییر خواهد داد.

هاردفورک برلین

هاردفورک برلین یک ارتقای شبکه اتریوم است که کدهای نوشته‌شده و نرم‌افزار این شبکه را ارتقا می‌دهد. هرکسی که به‌عنوان نود در آن شبکه فعالیت می‌کند یا ارز اتریوم استخراج می‌کند، باید نرم‌افزار خود را آپدیت کنند. از آنجایی که شبکه‌های بلاک ‌چین اکثراً برنامه متن‌باز هستند و افراد می‌توانند کدهای این برنامه‌ها را دانلود کنند و تغییرات در آن‌ها انجام دهند و توکن خود را بسازند، استفاده‌کنندگان از شبکه اتریوم نیز روی کدهای اتریوم یک سری پیشنهادات برای ارتقای اتریوم ارائه دادند که پس از بررسی توسط تیم فنی اتریوم و تست کردن آن‌ها و تلفیق با ایده‌های نقشه راه خودشان، در حال پیاده‌سازی این آپدیت‌ها هستند.

استانبول، برلین و سپس لندن

بعد از هارد فورک‌های استانبول و برلین، اکنون زمان اجرای هاردفورک بعدی با نام لندن است (که به یاد دومین کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان اتریوم در لندن در سال ۲۰۱۵ نام‌گذاری شد). این هاردفورک که در ابتدا قرار بود در ژوئن ۲۰۲۱ اجرا شود، پیشرفت خوبی داشت و روی چندین شبکه آزمایشی که آخرین آن‌ها Ropsten بود، اجرا شد. با این حال، راه‌اندازی آن به تأخیر افتاد و تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه‌دهنده اتریوم، اوایل این هفته اعلام کرد که انتظار می‌رود، هاردفورک لندن در تاریخ ۴ اوت بین ساعت ۱۳ UTC و ۱۷ UTC در بلاک شماره ۱۲،۹۶۵،۰۰۰ انجام شود. هارد فورک لندن شامل چندین EIP خواهد بود که مهم‌ترین آنها ۱۵۵۹ و ۳۵۵۴ است. همان‌طور که در EIP-۱ توضیح داده شده است، تمامی EIP ها باید از این دستورالعمل‌ها پیروی کنند. «EIP باید مشخصات فنی دقیق و منطق آن‌ها را توضیح دهد. نویسنده EIP مسئول ایجاد اجماع در جامعه و مستند کردن نظرات مخالف است.» هدف EIP-۱۵۵۹ کاهش کارمزد تراکنش‌ها از طریق یک روش تا حدودی بحث‌برانگیز است. EIP-۱۵۵۹ پیشنهاد می‌کند که کاربر به‌جای اینکه برای درج تراکنش در یک بلاک، کارمزد گس را به یک ماینر بپردازد، آن را به شبکه ارسال کند. این مکانیسم جدید قیمت‌گذاری اساساً کارمزد را می‌سوزاند که این امر باعث کاهش عرضه اتر (ETH) می‌شود. کارمزد پایه (Base Fee) در هر بلاک تغییر خواهد کرد و این تغییر به ازدحام شبکه بستگی خواهد داشت، به این صورت که اگر پنجاه درصد (یا بیشتر) یک بلاک از تراکنش‌ها پر باشد، کارمزد افزایش می‌یابد و بالعکس.

از طرف دیگر، EIP-۳۲۳۸ بمب ساعتی سختی شبکه را هدف قرار خواهد داد. EIP۳۲۳۸ استخراج اتریوم را به‌طور فزاینده‌ای دشوارتر می‌کند. ایده این است که استخراج آن‌قدر سخت شود که ماینرها چاره‌ای جز انتقال از Ethereum ۱.۰ به Ethereum ۲.۰ نداشته باشند اما با میزان سختی فعلی، شبکه خیلی زود به این نقطه خواهد رسید. طبق برنامه‌های اولیه EIP-۳۲۳۸ (به‌اصطلاح بمب ساعتی time bomb) را تا سه‌ماهه دوم ۲۰۲۲ به تأخیر می‌انداخت. با این حال، EIP-۳۵۵۴ که اخیراً پیشنهاد شده است و دوره بازبینی آن در ۱۴ ژوئن به پایان می‌رسد، بمب سختی را به هفته اول دسامبر ۲۰۲۱ موکول می‌کند.

توسعه‌دهندگان انگیزه پشت EIP-۳۵۵۴ را این‌طور توضیح دادند:

“هدف ما اجرای به‌روزرسانی Shanghai و یا Merge قبل از دسامبر ۲۰۲۱ است. در آن زمان می‌توان بمب سختی را مجدد تنظیم و یا کلاً حذف کرد.”

جنجال

اگرچه به‌روزرسانی‌های پیشنهادی فوق برای اکثر افراد حرکت در مسیر درست تلقی می‌شود اما همه طرفین خوشحال نیستند، خصوصاً از طرح EIP-۱۵۵۹. سوزاندن کارمزدها اساساً یک اثر تورمی بر روی دومین رمزارز بزرگ جهان ایجاد می‌کند. اگرچه این امر می‌تواند به دلیل کمبود عرضه، شانس ETH برای تبدیل شدن به یک ذخیره ارزش را افزایش دهد، اما باعث کاهش سود ماینرها خواهد شد.

استخراج اتریوم واقعاً یک تجارت پرسود بوده است، به‌ طوری که سودهای آن در سال گذشته و سال جاری به سقف‌های جدیدی افزایش یافته است. بعد از هارد فورک لندن، این می‌تواند تغییر کند، اگرچه کاربران این گزینه را پیش روی خود خواهند داشت که در صورت تمایل، به ماینرها کارمزد پرداخت کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بسیاری از شرکت‌های ماینینگ با اجرای طرح EIP-۱۵۵۹ مخالفت کردند. برخی دیگر اظهار داشتند که اگرچه EIP-۲۶۵۶ (که کارمزد گس تراکنش‌ها را کاهش می‌دهد) باید امنیت شبکه را افزایش دهد، اما در عمل در این زمینه مشکلات بالقوه‌ای وجود دارد.

علاوه بر این، گزارش اخیر CoinMetrics ادعا کرد که EIP-۱۵۵۹ ممکن است، به هیچ وجه به کاهش کارمزدهای گس کمک نکند. این گزارش نشان داد که کارمزد بالای تراکنش‌ها «اساساً یک مشکل مقیاس‌پذیری است» و تا زمانی که استفاده از دپ‌ها (dApp) رو به افزایش است، کارمزدها کاهش پیدا نخواهد کرد.

در مقابل، این مقاله به یک راه‌حل دیگر حداقل تا پیش از اجرای Ethereum ۲.۰ اشاره کرد. این راه‌حل پروتکل‌های لایه دوم هستند که چندین پروژه بلاکچین هم‌اکنون چنین محصولاتی را راه‌اندازی کرده‌اند.

در هر صورت، امسال هارد فورک لندن یکی از مهم‌ترین وقایع در فضای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود و به احتمال زیاد تأثیر چشمگیری بر بلاکچین پرکاربرد اتریوم خواهد داشت.

نویسنده: حسین مریدسادات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد