چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟


چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟

چهاردهمین حراج تهران برای چکش خوردن 120 اثر هنری، با تاخیر 40 روزه، آغاز به کار کرد.

خبرگزاری مهر _ گروه هنر _ آزاده فضلی: سیزدهمین حراج تهران عصر پنجشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ کار خود را با چکش زدن ۱۲۰ اثر هنری با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی آغاز کرد.

بر این اساس، حراج تهران قرار بود در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما به دلیل مواجه شدن با پیک چهارم کرونا، نزدیک ۴۰ روز عقب افتاد. به گفته روابط عمومی این رویداد در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که چرا این دوره حراج تهران در دهه اول محرم برگزار می‌شود، اعلام کرد که مجوز برگزاری این دوره حراج تهران نیز همچون دوره‌های گذشته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است و ایرادی را متوجه برگزاری ندانست. محمود نورایی همچنین اضافه کرد: با توجه به افزایش محدودیت‌های کرونایی، حراج با توجه به تعهد اجتماعی خود خیلی از کارهای فنی را انجام داده تا حجم حضور کم و شرایط آنلاین نیز برای خریداران فراهم شود.

حراج چهاردهم با اثر «پازل عشق» از هادی روشن‌ضمیر که با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی متعلق به احمد آریامنش با عنوان «علف‌ها بی‌واسطه با خدا سخن می‌گویند» بود که با قیمت ۹۵ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی نقاشی بدون عنوان فریدون امیدی نیز با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟

اولین تابلوی میلیاردی حراج چهاردهم تهران

اثر بدون عنوان از مجموعه کرامت انسانی محمود زنده‌رودی با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش رفت.

محمود زنده‌رودی از چهره‌های شاخص در زمینه نقاشی خط معاصر و هنرمندی پرکار در چند دهه اخیر است. آثار زنده‌رودی بیانگر جست‌وجویی فنی و هنرمندانه در به‌کارگیری عنصر خط فارسی در گستره نقاشی مدرنیستی است. آثار وی در حراج تهران معمولاً با قیمت‌های بالا فروخته می‌شود.

اثر بدون عنوان کوروش قاضی‌مراد با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بدون عنوان غلامرضا ماهرویی نیز با قیمت ۴۲ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی علیرضا آستانه از مجموعه باغ مجسمه، ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی «به یاد ممیز» از ابراهیم حقیقی نیز با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بدون عنوان داور یوسفی نیز ۹۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی بدون عنوان حسین شاه‌طاهری ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی رنگ روغن احمد مرشدلو ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی «عروس شهر» از شهرام کریمی ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟تابلوی حسن روح‌الامین ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد

تابلوی نقاشی حسن روح الامین با عنوان «عادیات» با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

عنوان این اثر برگرفته از نام یکی از سوره‌های قرآن کریم است. سوره «عادیات» صدمین سوره و از سوره‌های کوچک قرآن است که یازده آیه دارد و با قسم آغاز می‌شود. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنای قسم به دوندگان و تیز تک‌هاست. این سوره به جهادگران و زنده‌شدن مردگان در روز قیامت می‌پردازد و از ناسپاسی انسان سخن می‌گوید. روح‌الامین آثارش را نه بر اساس تجسم و خیال فردی، بلکه با استناد به آیات و روایات تاریخی خلق می‌کند. به همین جهت خوانش آثارش نیازمند آگاهی از این روایات است. چنان که در اثر پیش‌رو نیز سوارانی در خال تاخت و حرکت دیده می‌شوند و تزئینات اسب‌ها و لباس سوارکاران ملهم از فرهنگ اسلامی صدر اسلام است.

در ادامه تابلوی نقاشی «جدال» اثر نیلوفر قادری‌نژاد ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر حجمی امیرمسعود اخوان‌جم با عنوان «معضل انسان» نیز که با قیمت پایه ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با همان قیمت به فروش رسید.

مجسمه «فلوت‌نواز» رضا امیریاراحمدی نیز با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروش رفت.

مجسمه پتینه برنز قدرت‌الله عاقلی از مجموعه عجایب‌الخلایق نیز ۷۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان امین نورانی به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر دو لته ای داریوش قره زاد ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر نقاشی رنگ‌روغن روی بوم قاسم حاجی‌زاده که بدون‌عنوان در حراج حضور داشت، ۱۱۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان شنتیا ذاکرعاملی که با قیمت ۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با همان قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی «اسید آمینه» اثر وحید چمانی که رنگ‌روغن و جوهر روی بوم است، نیز ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه دوتایی‌های سمیرا اسکندرفر نیز ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی اکرلیک روی بوم و بدون عنوان شیده تامی ۱۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق به احمد امین نظر بود ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی «از شالیزار» کریم نصر که با قیمت پایه ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون عنوان فرشید ملکی نیز ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان کیومرث هارپا با قیمت ۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکس بدون عنوان جمشید بایرامی ۵۰ میلیون تومان چکش خورد

تابلوی عکس بدون عنوان جمشید بایرامی ۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

در ادامه اثری بدون عنوان از مجموعه «در گذر زمان» اثر سمیرا علیخانزاده ۳۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر ویدیو اینستالیشن (تلویزیون و دستگاه نمایش ویدیو) از سیمین کرامتی با عنوان «موسیقی و گل» با قیمت ۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی متعلق به محمود بخشی با عنوان «فیلتر» از مجموعه دیوار بهمن بود که با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر از ورق‌گالوانیزه تهیه شده است و تک نسخه است.

اثر ویدیو اینستالیشن (جعبه‌ی چوبی، لایت‌باکس، انیمیشن و دستگاه نمایش ویدیو) اثر علی اتحاد با عنوان «خانه خیال» به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی با عنوان «شعر سخت» از فرهاد فزونی که چنس آن از استیل ضدزنگ، چوب و پلاستیک است، به قیمت ۳۸ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی بدون عنوان از مجموعه در ستایش ابزار اثر امیر معبد که جنسش از برنز و بتون است، با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق بود به امیرنصر کم‌گویان که سه‌گانه ۱ از مجموعه تا ۱۳ هرتز نام داشت و حکاکی روی فولاد ضد زنگ بود. این اثر ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

در چهاردهمین حراج تهران، آثاری که مشترک نیز هستند، عرضه شده‌اند که اولین آنها اثری با عنوان «پیرامون تهی» از علیرضا امتیاز و ساغر خاکدان بود. این اثر حجمی که جنسش از فیبر کربن، رزین و استیل است، ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه سایه روشن که جنسش از ورق پلی‌کربنات شفاف، آلومینیوم و نور و از محمدحسین عماد است، نیز ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر که تک‌نسخه است، در کتاب «منتهای کمال نقصان است، درباره محمدحسین عماد» (ص ۷۱)، انتشارات ۰۰۹۸۲۱ (۱۳۹۸) به چاپ رسیده است.

تابلوی رنگ روغن روی بوم از مجموعه ابرکان از پی‌بک ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی نقاشی «۱۴۰۰» اثر ساغر مسعودی ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حمید فاتح با عنوان «زاغ‌های تباه» از مجموعه سیگورات ۴۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر از سیگار و آیینه روی تخته تهیه شده است.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟«گنبد آبی» به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان فروخته شد

تابلوی «گنبد آبی» اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف زاده) که ترکیب‌مواد روی کتان است، به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

حسین پاکدل در اینجای حراج، با اندوه یاد علی سلیمانی و علی مرادخانی که بر اثر کرونا درگذشتند، گرامی داشت و اعلام کرد که خدا کند به مرگ عادت نکنیم.

یکی از آثار بیتا وکیلی از مجموعه ایران که رنگ‌روغن و اشیای فلزی روی بوم است، ۲۶۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر در سال ۱۳۹۵ نیز در ششمین حراج تهران ارایه شده است.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه تن‌ها از مجتبی تاجیک نیز ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

مجسمه برنزی «سوگلی شاه» اثر کوروش گلناری ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی عکس بدون‌عنوان از مجموعه «او می‌رود دامن‌کشان» از رضا کیانیان ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکسی از رضا کیانیان که ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد

تابلوی عکس «والفجر مقدماتی» اثر سعید صادقی ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکس سعید صادقی از ولفجر مقدماتی ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد

تابلوی بدون عنوان کاظم چلیپا که سال ۱۳۹۹ خلق شده است، ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی که تک نسخه است، با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی عکس مهدی مقیم‌نژاد با عنوان «تاریخ من (شماره ۹)» از مجموعه تاریخ یافت شده ۴۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه منطقه ممنوعه از محمد خلیلی نیز ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بعدی متعلق به کتایون مقدم با عنوان «ساحل خزر از مجموعه درهم تنیدگی» بود که ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی به مرتضی گودرزی هنرمند نقاش انقلابی با عنوان «فریاد» بود. این تابلوی نقاشی که ترکیب مواد روی بوم بود، ۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه آب، باد، خاک، آتش متعلق به رضا لواسانی نیز ۵۵۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر در نوامبر ۲۰۰۸ در حراج بونامز دوبی ارایه شده است.

تابلوی «عروسک ها» اثر سیامک عزمی نیز که در دوره گذشته نیز با یکی دیگر از تابلوهایش حضور داشت، ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی از مجموعه طبیعت بی‌جان اثر رضا بهاروند در چهاردهمین حراج تهران ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی «وارونگی انکار» اثر محمد طباطبایی ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق به صادق تیرافکن با عنوان «جمعیت ۹» بود که ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

صادق تیرافکن در مجموعه‌عکس‌های «جمعیت» با نمایش تراکم آدم‌ها بر پس‌زمینه‌ای از تصاویر انتزاعی، نمادهای تصویری ایرانی و مذهبی، تصویری غیرمتعارف از مضمون جمعیت در عصر حاضر را ارایه کرده است. او در این حضور به هم فشرده افراد آشنای جامعه به ترکیب یا تضادی با تصاویر و مفاهیم سنتی می‌رسد. در اثر حاضر همنشینی آدم‌ها با نقش‌ها و رنگ‌های آیینه‌کاری‌های سنتی نمادها و خاطره‌هایی را در ذهن مخاطب زنده می‌کند.

تابلوی نقاشی «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» اثر رضا درخشانی که در این دوره حراج با دو اثر حضور دارد، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد تا یکی دیگر از آثار چند میلیاردی حراج تهران نام بگیرد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟تابلویی که ۵.۲ میلیارد تومان چکش خورد

درخشانی در خلق تابلوهای نقاشی خود، بداهه‌پردازی می‌کند و بدین طریق با ورود به ساحت شهودگرایانه هنر، اتفاق و حادثه ناخواسته را در شکل‌گیری اثر دخیل می‌کند که هم وابسته به نگرش‌های مدرنیستی است و هم از آن گرایی و شهود شرق‌گرایانه برخوردار است.

اثر پیش‌رو به مجموعه شب و روز و درختان انجیر تعلق دارد. در این مجموعه، هنرمند از دو وجه مشترک در خلق آثار مجموعه استفاده کرده است؛ نخست آن‌که تمامی مجموعه از دو لته تشکیل شده‌اند که فرم‌های مختلف گیاهی را مجسم می‌کنند؛ این دو لته بودن بر نگرش دوگانگی شرق‌گرایانه شکل گرفته است و دوم آن‌که هر لته به لحاظ رنگی، عکس لته روبه‌روست؛ یعنی جای رنگ در فضای مثبت و منفی یکی، در دیگری جابه‌جا می‌شود. با این حال دو تابلو به لحاظ فرمی مکمل نیستند و نوعی قرینه در بی‌قرینگی در اثر دیده می‌شود که تابلو را به لحاظ کلی پویا می‌کند.

این گزارش تکمیل می‌شود…


خبرگزاری مهر _ گروه هنر _ آزاده فضلی: سیزدهمین حراج تهران عصر پنجشنبه ۲۱ مردادماه ۱۴۰۰ کار خود را با چکش زدن ۱۲۰ اثر هنری با اجرای حسین پاکدل در هتل پارسیان آزادی آغاز کرد.

بر این اساس، حراج تهران قرار بود در تیرماه ۱۴۰۰ برگزار شود اما به دلیل مواجه شدن با پیک چهارم کرونا، نزدیک ۴۰ روز عقب افتاد. به گفته روابط عمومی این رویداد در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که چرا این دوره حراج تهران در دهه اول محرم برگزار می‌شود، اعلام کرد که مجوز برگزاری این دوره حراج تهران نیز همچون دوره‌های گذشته توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است و ایرادی را متوجه برگزاری ندانست. محمود نورایی همچنین اضافه کرد: با توجه به افزایش محدودیت‌های کرونایی، حراج با توجه به تعهد اجتماعی خود خیلی از کارهای فنی را انجام داده تا حجم حضور کم و شرایط آنلاین نیز برای خریداران فراهم شود.

حراج چهاردهم با اثر «پازل عشق» از هادی روشن‌ضمیر که با قیمت پایه ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی متعلق به احمد آریامنش با عنوان «علف‌ها بی‌واسطه با خدا سخن می‌گویند» بود که با قیمت ۹۵ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی نقاشی بدون عنوان فریدون امیدی نیز با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟

اولین تابلوی میلیاردی حراج چهاردهم تهران

اثر بدون عنوان از مجموعه کرامت انسانی محمود زنده‌رودی با قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان فروش رفت.

محمود زنده‌رودی از چهره‌های شاخص در زمینه نقاشی خط معاصر و هنرمندی پرکار در چند دهه اخیر است. آثار زنده‌رودی بیانگر جست‌وجویی فنی و هنرمندانه در به‌کارگیری عنصر خط فارسی در گستره نقاشی مدرنیستی است. آثار وی در حراج تهران معمولاً با قیمت‌های بالا فروخته می‌شود.

اثر بدون عنوان کوروش قاضی‌مراد با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بدون عنوان غلامرضا ماهرویی نیز با قیمت ۴۲ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی علیرضا آستانه از مجموعه باغ مجسمه، ۳۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی «به یاد ممیز» از ابراهیم حقیقی نیز با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بدون عنوان داور یوسفی نیز ۹۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی بدون عنوان حسین شاه‌طاهری ۱۹۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی رنگ روغن احمد مرشدلو ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی «عروس شهر» از شهرام کریمی ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟تابلوی حسن روح‌الامین ۳۸۰ میلیون تومان فروخته شد

تابلوی نقاشی حسن روح الامین با عنوان «عادیات» با قیمت ۳۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

عنوان این اثر برگرفته از نام یکی از سوره‌های قرآن کریم است. سوره «عادیات» صدمین سوره و از سوره‌های کوچک قرآن است که یازده آیه دارد و با قسم آغاز می‌شود. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنای قسم به دوندگان و تیز تک‌هاست. این سوره به جهادگران و زنده‌شدن مردگان در روز قیامت می‌پردازد و از ناسپاسی انسان سخن می‌گوید. روح‌الامین آثارش را نه بر اساس تجسم و خیال فردی، بلکه با استناد به آیات و روایات تاریخی خلق می‌کند. به همین جهت خوانش آثارش نیازمند آگاهی از این روایات است. چنان که در اثر پیش‌رو نیز سوارانی در خال تاخت و حرکت دیده می‌شوند و تزئینات اسب‌ها و لباس سوارکاران ملهم از فرهنگ اسلامی صدر اسلام است.

در ادامه تابلوی نقاشی «جدال» اثر نیلوفر قادری‌نژاد ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر حجمی امیرمسعود اخوان‌جم با عنوان «معضل انسان» نیز که با قیمت پایه ۵۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با همان قیمت به فروش رسید.

مجسمه «فلوت‌نواز» رضا امیریاراحمدی نیز با قیمت ۲۲۰ میلیون تومان فروش رفت.

مجسمه پتینه برنز قدرت‌الله عاقلی از مجموعه عجایب‌الخلایق نیز ۷۵ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان امین نورانی به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر دو لته ای داریوش قره زاد ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر نقاشی رنگ‌روغن روی بوم قاسم حاجی‌زاده که بدون‌عنوان در حراج حضور داشت، ۱۱۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی بدون عنوان شنتیا ذاکرعاملی که با قیمت ۶۰ میلیون تومان عرضه شده بود، با همان قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی «اسید آمینه» اثر وحید چمانی که رنگ‌روغن و جوهر روی بوم است، نیز ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه دوتایی‌های سمیرا اسکندرفر نیز ۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی اکرلیک روی بوم و بدون عنوان شیده تامی ۱۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق به احمد امین نظر بود ۲۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی «از شالیزار» کریم نصر که با قیمت پایه ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شده بود، ۱۱۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون عنوان فرشید ملکی نیز ۲۶۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی بدون عنوان کیومرث هارپا با قیمت ۸۰ میلیون تومان فروش رفت.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکس بدون عنوان جمشید بایرامی ۵۰ میلیون تومان چکش خورد

تابلوی عکس بدون عنوان جمشید بایرامی ۵۰ میلیون تومان فروخته شد.

در ادامه اثری بدون عنوان از مجموعه «در گذر زمان» اثر سمیرا علیخانزاده ۳۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر ویدیو اینستالیشن (تلویزیون و دستگاه نمایش ویدیو) از سیمین کرامتی با عنوان «موسیقی و گل» با قیمت ۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی متعلق به محمود بخشی با عنوان «فیلتر» از مجموعه دیوار بهمن بود که با قیمت ۵۵۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر از ورق‌گالوانیزه تهیه شده است و تک نسخه است.

اثر ویدیو اینستالیشن (جعبه‌ی چوبی، لایت‌باکس، انیمیشن و دستگاه نمایش ویدیو) اثر علی اتحاد با عنوان «خانه خیال» به قیمت ۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی با عنوان «شعر سخت» از فرهاد فزونی که چنس آن از استیل ضدزنگ، چوب و پلاستیک است، به قیمت ۳۸ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حجمی بدون عنوان از مجموعه در ستایش ابزار اثر امیر معبد که جنسش از برنز و بتون است، با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق بود به امیرنصر کم‌گویان که سه‌گانه ۱ از مجموعه تا ۱۳ هرتز نام داشت و حکاکی روی فولاد ضد زنگ بود. این اثر ۸۵ میلیون تومان چکش خورد.

در چهاردهمین حراج تهران، آثاری که مشترک نیز هستند، عرضه شده‌اند که اولین آنها اثری با عنوان «پیرامون تهی» از علیرضا امتیاز و ساغر خاکدان بود. این اثر حجمی که جنسش از فیبر کربن، رزین و استیل است، ۱۴۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه سایه روشن که جنسش از ورق پلی‌کربنات شفاف، آلومینیوم و نور و از محمدحسین عماد است، نیز ۷۰۰ میلیون تومان فروخته شد. این اثر که تک‌نسخه است، در کتاب «منتهای کمال نقصان است، درباره محمدحسین عماد» (ص ۷۱)، انتشارات ۰۰۹۸۲۱ (۱۳۹۸) به چاپ رسیده است.

تابلوی رنگ روغن روی بوم از مجموعه ابرکان از پی‌بک ۳۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی نقاشی «۱۴۰۰» اثر ساغر مسعودی ۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر حمید فاتح با عنوان «زاغ‌های تباه» از مجموعه سیگورات ۴۰ میلیون تومان چکش خورد. این اثر از سیگار و آیینه روی تخته تهیه شده است.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟«گنبد آبی» به مبلغ ۴.۶ میلیارد تومان فروخته شد

تابلوی «گنبد آبی» اثر وای. زی. کامی (کامران یوسف زاده) که ترکیب‌مواد روی کتان است، به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شد.

حسین پاکدل در اینجای حراج، با اندوه یاد علی سلیمانی و علی مرادخانی که بر اثر کرونا درگذشتند، گرامی داشت و اعلام کرد که خدا کند به مرگ عادت نکنیم.

یکی از آثار بیتا وکیلی از مجموعه ایران که رنگ‌روغن و اشیای فلزی روی بوم است، ۲۶۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر در سال ۱۳۹۵ نیز در ششمین حراج تهران ارایه شده است.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه تن‌ها از مجتبی تاجیک نیز ۴۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

مجسمه برنزی «سوگلی شاه» اثر کوروش گلناری ۲۰۰ میلیون تومان فروش رفت.

تابلوی عکس بدون‌عنوان از مجموعه «او می‌رود دامن‌کشان» از رضا کیانیان ۱۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکسی از رضا کیانیان که ۱۵۰ میلیون تومان فروخته شد

تابلوی عکس «والفجر مقدماتی» اثر سعید صادقی ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

عکس حاضر در نگاه نخست تصویری آشنا و مکرر از حرکت و اعزام سربازان به سوی یک عملیات جنگی است. عکاس آشکارا نگاهی همدلانه و همراه با تصویر دارد که نتیجه مشارکت تنگاتنگ او با موضوع جنگ بوده است. با تأملی بر مجموعه عکس‌های جنگ صادقی می‌توان باور داشت که عکاس زمانی به بهترین عملکرد خود رسیده که کیفیت منحصربه‌فرد این رسانه را به انجام رسانده و آن بازنمایی دنیای واقعی پیرامونش در مناطق جنگی است.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟عکس سعید صادقی از ولفجر مقدماتی ۱۲۰ میلیون تومان چکش خورد

تابلوی بدون عنوان کاظم چلیپا که سال ۱۳۹۹ خلق شده است، ۱۱۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی عکس بدون عنوان از مجموعه سفید برفی اثر عباس کیارستمی که تک نسخه است، با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان چکش خورد.

تابلوی عکس مهدی مقیم‌نژاد با عنوان «تاریخ من (شماره ۹)» از مجموعه تاریخ یافت شده ۴۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه منطقه ممنوعه از محمد خلیلی نیز ۷۰ میلیون تومان فروخته شد.

اثر بعدی متعلق به کتایون مقدم با عنوان «ساحل خزر از مجموعه درهم تنیدگی» بود که ۸۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بعدی به مرتضی گودرزی هنرمند نقاش انقلابی با عنوان «فریاد» بود. این تابلوی نقاشی که ترکیب مواد روی بوم بود، ۶۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر بدون‌عنوان از مجموعه آب، باد، خاک، آتش متعلق به رضا لواسانی نیز ۵۵۰ میلیون تومان فروش رفت. این اثر در نوامبر ۲۰۰۸ در حراج بونامز دوبی ارایه شده است.

تابلوی «عروسک ها» اثر سیامک عزمی نیز که در دوره گذشته نیز با یکی دیگر از تابلوهایش حضور داشت، ۴۴۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی از مجموعه طبیعت بی‌جان اثر رضا بهاروند در چهاردهمین حراج تهران ۱۳۰ میلیون تومان فروخته شد.

تابلوی نقاشی «وارونگی انکار» اثر محمد طباطبایی ۱۵۰ میلیون تومان فروش رفت.

اثر بعدی متعلق به صادق تیرافکن با عنوان «جمعیت ۹» بود که ۱۸۰ میلیون تومان فروخته شد.

صادق تیرافکن در مجموعه‌عکس‌های «جمعیت» با نمایش تراکم آدم‌ها بر پس‌زمینه‌ای از تصاویر انتزاعی، نمادهای تصویری ایرانی و مذهبی، تصویری غیرمتعارف از مضمون جمعیت در عصر حاضر را ارایه کرده است. او در این حضور به هم فشرده افراد آشنای جامعه به ترکیب یا تضادی با تصاویر و مفاهیم سنتی می‌رسد. در اثر حاضر همنشینی آدم‌ها با نقش‌ها و رنگ‌های آیینه‌کاری‌های سنتی نمادها و خاطره‌هایی را در ذهن مخاطب زنده می‌کند.

تابلوی نقاشی «روز و شب را می‌شمارم، روز و شب» اثر رضا درخشانی که در این دوره حراج با دو اثر حضور دارد، ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد تا یکی دیگر از آثار چند میلیاردی حراج تهران نام بگیرد.

چهاردهمین حراج تهران کلید خورد/ کدام آثار میلیاردی چکش خوردند؟تابلویی که ۵.۲ میلیارد تومان چکش خورد

درخشانی در خلق تابلوهای نقاشی خود، بداهه‌پردازی می‌کند و بدین طریق با ورود به ساحت شهودگرایانه هنر، اتفاق و حادثه ناخواسته را در شکل‌گیری اثر دخیل می‌کند که هم وابسته به نگرش‌های مدرنیستی است و هم از آن گرایی و شهود شرق‌گرایانه برخوردار است.

اثر پیش‌رو به مجموعه شب و روز و درختان انجیر تعلق دارد. در این مجموعه، هنرمند از دو وجه مشترک در خلق آثار مجموعه استفاده کرده است؛ نخست آن‌که تمامی مجموعه از دو لته تشکیل شده‌اند که فرم‌های مختلف گیاهی را مجسم می‌کنند؛ این دو لته بودن بر نگرش دوگانگی شرق‌گرایانه شکل گرفته است و دوم آن‌که هر لته به لحاظ رنگی، عکس لته روبه‌روست؛ یعنی جای رنگ در فضای مثبت و منفی یکی، در دیگری جابه‌جا می‌شود. با این حال دو تابلو به لحاظ فرمی مکمل نیستند و نوعی قرینه در بی‌قرینگی در اثر دیده می‌شود که تابلو را به لحاظ کلی پویا می‌کند.

این گزارش تکمیل می‌شود…

کد خبر 5279945

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان