نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «خیالی‌نگاری عاشورایی»


نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «خیالی‌نگاری عاشورایی»

نمایشگاه آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «خیالی‌نگاری عاشورایی» روز جمعه 22 مرداد 1400 مصادف با چهارم محرم‌الحرام افتتاح شد.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سالیان سال، باور‌های مذهبی مردم در مکان‌های عمومی مانند حسینیه‌ها، تکایا و قهوه‌خانه‌ها توسط مداحان و نقالان و واعظان منتشر می‌شد. هر یک از این افراد آنچه در باورشان بود با شیوه‌های آمیخته به هنر و ادبیات و چاشنی احساس و مبالغه، به مردمی که گوش تا گوش نشسته بودند و چشم به دهان آن‌ها دوخته بودند عرضه می‌کردند.

نقاشان خیالی‌نگار نیز در این اماکن قلم به دست گرفته و آنچه از روایات می‌شنیدند، در ذهن پرورانده و به تصویر می‌کشیدند.

چندی است که سبک و شیوه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با تکیه بر میراث گذشتگان احیا شده و هنرمندان جوان آثاری به شیوه قهوه‌خانه‌ای با مضامین آئینی و نظایر آن خلق کرده‌اند. از این رو به مناسبت ماه محرم شماری از نقاشی قهوه‌خانه‌ای (خیالی‌نگاری) عاشورائی از آثار خانم «نرگس عشقی»، از روز جمعه ۲۲ امرداد الی ۳۱ امرداد در کافه فلسفه به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ از این نمایشگاه در محل کافه کتاب فلسفه واقع در خیابان نوفل‌لوشاتو نرسیده به چهار راه امیر اکرم بازدید کنند.

براساس این گزارش، از بهار امسال، کافه کتاب فلسفه در محل کتابفروشی سابق انجکم حکمت و فلسفه ایران کار خود را آغاز کرده و یکی از اهداف اصلی آن برگزاری رویداد‌های فرهنگی، نشست‌های نقد و بررسی کتاب و گفت وگو‌های علمی و انتقادی است.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس