بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز


بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین انیمیشن های پیکسار بپردازیم و جهان‌بینی این کمپانی را در آثارش بررسی کنیم. در ادامه با این مقاله همراه زومجی باشید.

وقتی‌که لوکسو، اولین انیمیشن پیکسار را می‌بینیم محال است که خودمان را برای یک ماجراجویی جدید و مهیج آماده نکنیم. پیکسار! غول انیمیشن سازی و هدفمند دنیا که توانست صنعت کارتون سازی را دگرگون کند و دنیایی جدید را بسازد. این کمپانی از ابتدای کارش تا کنون سیاست‌های خاصی را در پیش گرفته و جهان بینی‌اش را در تمام آثارش به‌نمایش گذاشته است. Pixar پشت تمام انیمیشن‌هایش هدف دارد و فریم به فریم آن‌ها را برنامه‌ریزی شده می‌کشد و طراحی می‌کند. پیکسار متوجه شد که ما انسان‌ها در ناخودآگاه خود با چیزی به‌نام قصه و قصه‌گویی آشنا هستیم، پس این شرکت دست روی همین خصیصه‌ی مشترک انسان‌ها گذاشت و با مانور دادن روی این المان خودش را مطرح کرد.

در این انیمیشن‌ها ما علاوه بر ارزش قصه‌گویی شاهد یک‌سری مفاهیم مشترک نیز هستیم. عشق به خانواده، دوستی، لذت بردن از مسیری که در آن هستیم، همکاری، کنار آمدن با تضادها و... چیزهایی هستند که در این شرکت دست‌به‌دست بین انیمیشن‌ها می‌چرخند. دنیایی که پیکسار در آثارش می‌سازد صرفا جهانی کودکانه نیست بلکه او عادت دارد که مسائل یک جامعه‌ی جدی را به دنیایی کودکانه ببرد به طوری‌که هر بزرگسالی که به‌پای این انیمیشن‌ها می‌نشیند می‌تواند شبیه شخصیت‌ها، مکان‌ها و... را در دنیای واقعی ببیند.

در ادامه فهرستی از آثار پیکسار ارائه خواهیم کرد. انیمیشن‌های موجود در این لیست بر اساس نمرات IMDB رتبه‌بندی شده‌اند.

بهترین انیمیشن های پیکسار

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲۴- انیمیشن Cars 2

انیمیشن ماشین‌ ها ۲

تاریخ انتشار: ۲۰۱۱کارگردان: جان لسترصداپیشگان: اوون ویلسون، مایکل کینمیانگین امتیازات Cars 2 در IMDB: ۶/۱

خلاصه داستان: لایتینگ مک کویین بعد از مدت‌ها تصمیم می‌گیرد که در یک مسابقه‌ی اتومبیلرانی شرکت کند و رقیبان خود را شکست دهد اما همه چیز به‌خوبی پیش نمی‌رود و او متوجه می‌شود که توطئه‌هایی پشت این مسابقات وجود دارد که باعث آسیب به ماشین‌ها می‌شود. از طرفی هم ماتر، دوست صمیمی او جانش به خطر می‌افتد.

این اثر که دومین قسمت از سری انیمیشن‌ ماشین‌ها است هیچگاه نتوانست به موفقیت قسمت اول آن دست پیدا کند و منتقدان نیز از آن به‌عنوان یک اثر پیکساری استقبال خوبی نداشتند. ماشین‌ ها ۲ تقریباً به سرنوشت زندگی یک حشره دچار شد همان‌گونه که کودکان نتوانستند شخصیت و عروسک‌های داستان اسباب بازی‌ها را جایگزین یک مورچه در زندگی یک حشره کنند در اینجا هم نمی‌توانند ماتر را به جای مک کوئین ببینند و داستان و رویاهایشان را با آن پیش ببرند.

باورپذیری ناخودآگاه کودک در انیمیشن‌ها چیزی است که پیکسار همیشه به آن توجه کرده است اما در این انیمیشن کمی از آن فاصله گرفته است به هر حال این انیمیشن همانند دیگر اثرهای این کمپانی فرم و گرافیک خودش را به رخ همگان می‌کشد و قطعا می‌تواند جنبه‌ی سرگرم کننده‌ی خودش را داشته باشد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲۳- انیمیشن The Good Dinosaur

انیمیشن دایناسور خوب

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵کارگردان: پیتر سونصداپیشگان: فرانسیس مک دورمند، جفری رایتمیانگین امتیازات The Good Dinosaur در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: آرلو کوچکترین عضو یک خانواده دایناسوری است که خشونت و طبع دیگر اعضای خانواده‌اش را ندارد. آنها در مزرعه زندگی می‌کنند و آذوقه‌ها را برای زمستان کنار می‌گذارند. وقتی‌که یک فرزند انسان به‌نام اسپات وارد مزرعه آنها می‌شود و محصولاتشان را می‌خورد پدر آرلو از او می‌خواهد که اسپات را به دام بیاندازد اما او نمی‌تواند این کار را انجام دهد و همین اتفاق باعث بروز یک دوستی بین این دو می‌شود.

انیمیشن دایناسور خوب کمی از جهان‌بینی پیکسار فاصله دارد چرا که مخاطب بزرگسال نمی‌تواند خودش را با این دایناسور و اتفاقاتش همراه کند. دایناسور خوب داستان سفر شخصیت قهرمان است دایناسوری که ابتدای کار دست و پا چلفتی و ترسو است. این دایناسور همان ایان است که کم‌کم با خودش روبه‌رو می‌شود و شخصیتش را پیدا می‌کند.

این انیمیشن از کهن الگوی پدر به‌نحوی خوب استفاده کرده است و آرلو را به این شیوه به جلو می‌کشاند The Good Dinosaurمثل دیگر آثار پیکسار در گرافیک تصویری و فرم چیزی از یک محیط واقعی و باورپذیر کم ندارد و می‌تواند برای کودکان بسیار روح‌بخش باشد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲۲- انیمیشن Cars 3

انیمیشن ماشین‌ها ۳

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷کارگردان: برایان فیصداپیشگان: اوون ویلسون، تونی شلهوبمیانگین امتیازات Cars 3 در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: نسل جدید ماشین‌های مسابقه‌ای که بسیار پرقدرت هستند برای رقابت با لایتنینگ مک کوئین روبه‌رو می‌شوند. در این شرایط ماشین‌های قدیمی کم‌کم کنار گذاشته می‌شوند و مک کوئین نیز که از این شرایط مستثنا نیست وقتیکه خود را در خطر می‌بیند با استرلینگ آشنا می‌شود که این ملاقات اتفاقات پرچالشی را رقم می‌زند.

ماشین‌ها ۳، سومین قسمت از مجموعه انیمیشن ماشین‌ها است که توانست تلخی‌های قسمت دوم این سریال را جبران نماید و منتقدان و طرفدارانش را به خود امیدوار کند. در این قسمت مک کویین دوباره مانند قسمت اول این مجموعه با پرداختی خوب پیش می‌رود و در نقطه توجه قرار می‌گیرد.

قصه اگرچه یک داستان کلاسیک ساده است اما قطعاً پیام‌هایی برای بزرگسالان و کودکان دارد و به واژه‌ای به‌نام هدف می‌پردازد. اینکه گاهی اوقات لازم نیست که حتماً به انتها برسیم و کاپ را در دستان خود بگیریم. در این قسمت هم جای خالی شخصیت هادسون به شدت احساس می شود کاراکتری که پس از مرگ «پل نیومن» صداپیشه این ماشین به خاطر ادای دینی به او از قسمت دوم حذف شد و در این قسمت به‌طوری خاص از او یاد کردند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲۱- انیمیشن Cars 1

انیمیشن ماشین‌ها ۱

تاریخ انتشار: ۲۰۰۶کارگردان: جان لسترصداپیشه‌گان: پل نیومن، اوون ویلسون، بانی هانتمیانگین امتیازات Cars 1 در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: انیمیشن قصه ماشینی به نام مک کویین را روایت می کند که سعی دارد جام پیستون جایزه بزرگ مسابقات آمریکا را از آن خود کند. او قبل از مسابقه از شهر کوچکی به نام رادیاتور اسپرینگ سر در می‌آورد که در این شهر با قهرمان افسانه‌ای ادوار گذشته‌ی این دوره از مسابقات ملاقات می‌کند.از طرفی دیگر او حق خروج از شهر را ندارد و باید جاده را هم آسفالت کند.

سری انیمیشن ماشین‌ها از آثار معروف دنیای پیکسار است که قسمت اولش توانست جایزه بهترین انیمیشن گلدن گلوب را به‌دست آورد و فروش خوبی را هم از آن خود کند. این قسمت همانند دیگر آثار این کمپانی داستان‌های بزرگسالان را به دنیای کودکان با جزئیات واقعی می‌برد نکته‌ای که این انیمیشن را نسبت به دیگر قسمت‌های خود ارزنده می‌کند خصیصه‌ی باور پذیر بودن آن است چرا که کارکترهای این قصه بسیار شبیه به آدمهای یک دنیای واقعی عمل می‌کنند و رفتارهای آدمیزاد را با یکدیگر دارند.

این انیمیشن به‌دنبال دراماتیزه کردن یکی از جهان‌بینی‌های‌ پیکسار یعنی اندیشیدن به مسیر است، چیزی که مک کویین ما را به سمت این تفکر می‌برد. عناصر سبک بصری و گرافیک رایانه مانند دیگر آثار این غول جادو، دنیایی واقعی و قابل لمس را از لحاظ چشمی خلق می‌کند که همه اینها دست به دست هم می‌دهد و بیننده را برای مدتی به دنیای واقعی ولی از جنسی دیگر می‌کشاند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲۰- انیمیشن Brave

انیمشن شجاع

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲کارگردان: مارک اندروس، برندا چاپمنصداپیشگان: جولی والترز، اما تامپسونمیانگین امتیازات Brave در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: شاهزاده مریدا وقتی به ازدواج با شخصی مجبور می‌شود عروسی را به هم می‌زند و بعد از پاره کردن عکس پارچه‌ای خانواده‌اش به جنگل می‌رود. آنجا با جادوگری برخورد می‌کند که این ملاقات باعث می‌شود ملکه تبدیل به یک خرس شود. حال مریدا تلاش می‌کند تا همه چیز را دوباه درست کند و سر و سامان بدهد.

شجاع یکی از متفاوت‌ترین انیمیشن‌های پیکسار است که قهرمانش یک زن است. این انیمیشن که توسط والت دیزنی پخش شد اثری کاملا متفاوت با آثار سنتی این شرکت است چراکه در آن قهرمان دختری است که تن به سنت‌ها نمی‌دهد و منتظر یک شاهزاده هم نیست و خودش سرنوشت‌اش را تعیین می‌کند. سبک بصری انیمیشن بسیار عالی پیش می‌رود به‌نحوی که گرافیک کامپیوتری باعث شده بیننده خودش را در آنجا حس کند.

صداپیشگان هم از سمت دیگر این اثر را فوق العاده لذت بخش کرده‌اند. Brave از اسطوره‌ها و نمادها استفاده می‌کند و خودش را در یک داستان فمینیستی دراماتیزه پیش می‌برد. این اثر قطعا قبل از هر چیزی به محتوا اهمیت می‌دهد و تمام تلاش‌اش این است که به ناخودآگاه دختران نفوذ کند تا به دنبال شخصیتی توانمند در خود باشند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۹- انیمیشن A Bugs Life

انیمیشن زندگی یک حشره

تاریخ انتشار: ۱۹۹۸کارگردان: جان لسترصداپیشگان: کوین اسپیسی، دیو فولیمیانگین امتیازات A Bugs Life در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: یک کلونی مورچه توسط یک دسته ملخ زورگو همیشه مورد تهاجم قرار می‌گیرد. این مورچه‌ها مجبور هستند که در هر فصل برای این حشره‌های مهاجم آذوقه جمع‌آوری کنند و به آنها باج بدهند. فلیک یکی از این مورچه‌های متفاوت این کلونی است که گروهی را برای مقابله با این حشرات مهاجم جمع می‌کند و به مقابله با آنها می‌پردازد.

انیمیشن زندگی یک حشره دومین انیمیشن پیکسار است که بعد از داستان اسباب بازی ۱ از این کمپانی روی پرده رفت. این پویانمایی که اقتباسی از داستان مورچه و ملخ نوشته ازوپ است نتوانست مانند داستان اسباب‌بازی بدرخشد که همین اتفاق باعث شد پیکسار جهان بینی‌اش را پیدا کند و دنیای کودکان را بهتر بشناسد چراکه مخاطبان نمی‌توانستند یک مورچه را در انیمیشنی جدید جایگزین شخصیت‌های داستان اسباب بازی کنند و با آن همراه شوند.

در کل می‌توان گفت که ما آثار خوب این روزهای پیکسار را مدیون ضعف‌های این پروژه هستیم. A Bugs Life از لحاظ سبک بصری مانند دیگر انیمیشن‌های پیکسار جلو می‌رود و استانداردهای آن را رعایت می‌کند و فرم گرافیکی خوبی را به‌نمایش می‌گذارد. این انیمیشن با وجود غریب بودن برای مخاطبان اما توانست فروش خوبی را داشته باشد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۸-انیمیشن Monsters University

انیمیشن دانشگاه هیولاها

تاریخ انتشار: ۲۰۱۳کارگردان: دان اسکانلونصداپیشگان: هلن میرن، جان گودمنمیانگین امتیازات Monsters University در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: داستان دوران دانشجویی مایک و سالی را روایت می‌کند زمانیکه مایک می خواهد با تلاش در دانشگاه به کمپانی هیولاها برود و در آنجا کار کند. او با وجود تلاش‌های بسیار نمی‌تواند ترساننده‌ی خوبی باشد از طرفی دیگر سالی استعداد ذاتی در این کار دارد. بعد از مدتی اتفاقاتی می‌افتد که مدیر دانشگاه آنها را اخراج می‌کند.

اتفاقات دانشگاه هیولاها قبل از انیمیشن کمپانی هیولاها رخ می‌دهد. این اثر مانند دیگر آثار این کمپانی از دوستی و یکدلی صحبت می‌کند. پیش درآمد دانشگاه هیولاها و کمپانی هیولاها اعتباری مثل داستان‌های نمو و دری دارند و از سری ماشین‌ها بهتر عمل می‌کنند اما نمی‌توانند به پای داستان اسباب بازی برسند در واقع هیچ دنباله سازی و سری سازی نتوانسته شبیه داستان اسباب بازی به‌خوبی مرتبط سازی را انجام دهد.

دانشگاه هیولاها نسبت به دیگر آثار پیکسار بیشتر برای کودکان است تا بزرگسالان و این اثر در معنای خود زیاد به لایه‌های عمیقی که آثار دیگری همچون داستان اسباب بازی‌ها، کوکو، روح و ... دارند نزدیک نمی‌شود. اما این بدان معنا نیست که مخاطب بزرگسال از این اثر نمی‌تواند لذت ببرد. در واقع انیمیشن‌های پیکسار اینگونه هستند یا بزرگسالان به لایه‌های زیرین می‌روند و یا از فرم و جذابیت‌ها و شخصیت‌های کارتونی کودکانه لذت می‌برند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۷- انیمشین Finding Dory

انیمیشن در جست‌وجوی دوری

تاریخ انتشار: ۲۰۱۶کارگردان: اندرو استنتونصداپیشگان: الن دی جنرس، آلبرت بروکسمیانگین امتیازات Finding Dory در IMDB: ۷/۳

خلاصه داستان: مدتی بعد از پیدا شدن نمو، دوری تصمیم می‌گیرد که خانواده‌اش را پیدا کند و به دنبال آن‌ها به آن سوی دریا برود که نمو و پدرش نیز او را در این راه کمک می‌کنند تا اینکه دوری سر از یک آزمایشگاه تحقیقاتی در می‌آورد.

انیمیشن در جستجوی دوری دنباله‌ای برای در جستجوی نمو می‌باشد که در همان اتمسفر نیز می‌گذرد و همانقدر هم به اندازه‌ی یک اقیانوس واقعی چشم‌نواز و خیره‌ کننده است. Finding Dory باز هم جهان‌بینی پیکسار را ادامه می‌دهد و به خانواده، دوستی، احساسات و... احترام می‌گذارد و مانند همیشه سفری را برای قهرمانانش در نظر می‌گیرد.

این انیمیشن همانند دیگر آثار این کمپانی با صداپیشگی خاص خود روحی دو چندان به این اثر می‌بخشد. در جستجوی دوری با اینکه نتوانست به اندازه‌ی در جستجوی نمو عالی عمل کند و مانند آثار دیگر پیکسار عمیق باشد اما باز هم اثری زیبا برای تماشا خواهد بود.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۶- انیمیشن Onward

انیمیشن به پیش

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰کارگردان: دان اسکنلونصداپیشگان: تام هالند، اکتاویا اسپنسرمیانگین امتیازات Onward در IMDB: ۷/۴

خلاصه داستان: ایان و بارلی دو برادر الفی هستند که پدرشان قبل از تولد ایان می‌میرد و آنها برای اینکه بتوانند پدرشان را دوباره ببینند از جادوی سنگ ققنوس استفاده می‌کنند. این سنگ فقط نیمه‌ای از پدرشان را ظاهر می‌کند به‌همین دلیل آنها مجبور می‌شوند که به دنبال سنگ دیگری بروند.

Onward انیمیشنی جادویی است که در راستای جهانبینی پیکسار پیش می‌رود و دوباره داستانی خانوادگی را در فضایی فانتزی بیان می‌کند. برخلاف انیمیشن شجاع که اثری دخترانه بود، به پیش حول روابط پسرانه می‌گذرد و ارتباطات خانوادگی را به چالش می‌کشد، از سمتی دیگر این انیمیشن به‌نحوی زنده کننده‌ی تفکر انیمیشن دایناسور خوب نیز هست چرا که در هر دو اثر قهرمانان داستان به‌نحوی می‌خواهند چیزی را در درون خود پیدا کنند و به خودباوری برسند.

سیر تحول شخصیتی در به پیش خصیصه‌ای است که سیاست‌گذاران این کمپانی همواره جز قراردادهای خود قرارش داده‌اند. این انیمیشن چونکه به دنیای جادو و اسطوره‌ها سر می‌زند و از آن الهام می‌گیرد فیلمنامه‌ی خوبی دارد و می‌تواند مخاطب بزرگسال و کودک را جذب خود کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۵- انیمیشن Luca

انیمیشن لوکا

تاریخ انتشار: ۲۰۲۱کارگردان: انریکه کاساروساصداپیشگان: جک دیلن، پیتر سونمیانگین امتیازات Luca در IMDB: ۷/۵

خلاصه داستان: لوکا پسری از یک گونه‌ی جانوری دریایی است که همیشه او را از خشکی و انسانها ترسانده‌اند. سرانجام روزی او به همراه پسری به‌نام آلبرتو از دریا بیرون می‌آید و به خشکی پا می‌گذارد. او متوجه می‌شود که تبدیل به یک پسر انسان شده و دیگر هیولایی دریایی نیست.

لوکا یکی دیگر از انیمیشن‌هایی است که باز هم دست روی اختلافات و تضادها گذاشته است. در موش سرآشپز که قرار بود یک موش آشپزی کند و کنار آدم‌ها در یک آشپزخانه باشد در اینجا هم موجوداتی دریایی می‌خواهند که با آدم‌ها در خشکی روبه‌رو شوند. لوکا می‌خواهد که از دل تضادها و اختلافات جغرافیایی و... دوستی و یکدلی بیرون بیاورد چیزیکه ما این روزها به آن نیازمند هستیم.

از سمتی دیگر هم سفری برای شخصیت‌های داستان رقم می‌خورد و لوکا و آلبرتو به‌دنبال تجربیاتی جدید از پناهگاه امن خود خارج می‌شوند و مانند دیگر قهرمانان پیکساری دنیایی جدیدی را کشف می‌کنند که منجر به تجربیاتی تازه برای کودکان و بزرگسالان خواهد شد. این انیمیشن همانند به پیش و ... فانتزی‌تر از دیگر آثار این شرکت است. Luca در ارائه‌ی خود چیزی از گرافیک رایانه‌ای کم نمی‌آورد و با زیبایی اتمسفری حیرت‌انگیز را طراحی می‌کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۴- انیمیشن Incredibles 2

انیمیشن شگفت انگیزان ۲

تاریخ انتشار: ۲۰۱۸کارگردان: براد بردصداپیشگان: کاترین کینر، ساموئل ال جکسونمیانگین امتیازات Incredibles 2 در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: داستان این قسمت بعد از اتفاقات بخش اول رخ می‌دهد زمانیکه فعالیت‌های قهرمانانه و درگیری با بدمن‌ها هزینه‌ی سنگینی را به جامعه و شهر وارد کرده است. در این بین مادر خانواده‌ی شگفت‌انگیزان به میدان می‌آید و به فعالیت‌های ابرقهرمانانه می‌پردازد در حالیکه پدر شگفت‌انگیز مجبور است که در خانه بماند و از بچه‌ها نگهداری کند.

Incredibles 2 دومین قسمت از سری انیمیشن شگفت‌انگیزان است. با اینکه این قسمت کار خوب و قابل تحسینی از کار درآمد اما باز هم قسمت اولش یک سر و گردن از این بخش بالاتر است. این انیمیشن در سال ۲۰۱۸ توانست عنوان چهارمین فیلم پر فروش سال را کسب کند و همچنین در اسکار و گلدن گلوب نامزد دریافت ۲ جایزه شد.

این قسمت همانند انیمیشن شجاع قهرمانی را به سمت زنان برده است و به تفکرات فمنیستی توجه دارد و با استفاده از نقش باب و وظایف‌اش در نگهداری بچه‌ها الستی گرل را سکان‌دار خانه نیز نشان می‌دهد. Incredibles 2 به مانند قسمت اول خود باز هم ابرقهرمانی را در بستر روابط خانوادگی و همدلی پیش می‌برد. این بخش مانند Incredibles 1 از لحاظ گرافیکی عالی پیش می‌رود و می‌تواند مخاطب درگیر خود کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۳- انیمیشن Toy Story 4

انیمیشن داستان اسباب بازی ۴

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹کاگردان: جاش کولیصداپیشگان: تام هنکس، تیم آلنمیانگین امتیازات Toy Story 4 در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: داستان از جایی شروع می‌شود که اندی اسباب‌بازی‌هایش را به دختربچه‌ای به‌نام بانی داده است. بانی روزی در مهد کودک با یکسری وسایل آشغال و دور ریختنی یک کاردستی را درست می‌کند و نامش را فورکی می‌گذارد اما فورکی یک سری خصوصیات متفاوت نسبت به دیگر اسباب بازی‌ها دارد.

این فیلم چهارمین قسمت از سری انیمیشن‌های داستان اسباب بازی است که از سوی منتقدین توانست نقدهای مثبتی را به‌دست آورد. این انیمیشن به فروش فوق‌العاده‌ای رسید و عنوان بیست و سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما و نهمین انیمیشن پرفروش تاریخ را کسب کرد. داستان اسباب بازی ۴ در فصل جوایز اسکار جایزه بهترین فیلم انیمیشن را با خود به خانه برد. در این قسمت که خیلی‌ها فکر می‌کردند یک ادامه غیر ضروری برای این مجموعه است بسیاری از مصالح به قله‌ی خود می رسد، مثل شخصیت وودی که اکنون به ساحلی امن رسیده و سفر قهرمان گونه‌اش را با موفقیت در حال طی کردن است.

این قسمت در محتوای خود خرفهای جدیدی را با مخاطب دارد و علاوه بر جهان بینی‌های همیشگی پیکسار باز هم به داستان خالق و مخلوق می‌رسد. شخصیت فورکی در این قسمت اینقدر عمیق و لایه‌ای است که مخاطب را با دو تفکر سفید و سیاه درباره‌ی او آشنا می‌کند. شخصیت‌های مورد توجه این قسمت هر کدام به نوعی تداعی کننده تفکری خاص در این دنیای مدرن هستند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۲- انیمیشن Toy Story 2

انیمیشن داستان اسباب بازی ۲

تاریخ انتشار: ۱۹۹۹کارگردان: جان لسترصداپیشگان: تام هنکس، تیم آلنمیانگین امتیازات Toy Story 2 در IMDB: ۷/۹

خلاصه داستان: وقتی که اندی به تعطیلات می‌رود شخصی به نام ال وودی را می‌دزدد. باز لایت و دیگر اسباب‌بازی‌ها و دوستان او برای نجاتش تلاش می‌کنند آنها در این راه دچار مشکلات زیادی می‌شوند وقتی که دوستان بود او را پیدا می کنند متوجه می‌شوند که ال می‌خواهد او را به ژاپن بفرستد.

این فیلم ادامه مجموعه انیمیشن داستان اسباب بازی و دومین قسمت این سری از این انیمیشن‌ها است. این قسمت نیز مانند بخش پیشین خود مورد استقبال خوبی قرار گرفت و جز ۱۰ فیلم انیمیشن برتر جهان نیز از سوی برخی منتقدین شناخته شد. داستان اسباب بازی ۲ یکی از عمیق‌ترین انیمیشن‌های موجود در دنیا شناخته می‌شود. هنگام تماشای این اثر در هر سنی که باشید می‌توانید پیام خاصی را دریافت کنید.

این قسمت مانند بخش قبلی خود ادامه‌ی قصه‌ی ناخودآگاهی است که به دنبال معبود می‌گردد و همچنین مفاهیم دوستی و خانواده را نیز به‌همراه دارد. سفر ادیسه‌وار هم که جزئی از جهان بینی پیکسار است برای وودی دزدیده شده در این اثر نیز همچنان اتفاق می افتد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۱- انیمیشن The Incredibles 1

انیمیشن شگفت انگیزان

تاریخ انتشار: ۲۰۰۴کارگردان: براد بردصداپیشگان: ساموئل ال جکسون،هالی هانترمیانگین امتیازات The Incredibles 1 در IMDB: ۸

خلاصه داستان: قصه زمانی را روایت می‌کند که ابرقهرمانان حق استفاده از نیروهای خود را ندارند. در این بین هم خانواده‌ی پار که جزو این طبقه از افراد خاص هستند در حومه‌ی شهر زندگی می‌کنند. باب کارمند بیمه است و از این وضعیت رنج می‌کشد او می‌خواهد دوباره به دوران قهرمانی‌اش بازگردد به‌همین دلیل به ماموریتی می‌رود تا یک بدمن را شکست دهد و این اتفاق باعث بروز ماجراهایی می‌شود.

The Incredibles از انیمیشن‌های موفق پیکسار است که همچون داستان اسباب بازی توانست کم و بیش از پس قسمت بعدی خودش بربیاید. شگفت‌ انگیزان با استقبالی درخور از سمت منتقدین و مخاطبان روبه‌رو شد و توانست دو جایزه‌ی اسکار را با خود به خانه ببرد. از سمتی دیگر هم این اثر اولین انیمیشنی بود که برنده‌ی جایزه‌ی هوگو بهترین درام شد.

شگفت‌انگیزان رویای پیکسار یعنی خانواده را با داستانی هیجان‌انگیز و قهرمانانه درآمیخته است. این کمپانی هیچگاه از فکر خانواده و دوستی بیرون نمی‌آید و اینجا هم نمی‌خواهد ابرقهرمانانش را به‌طرزی معمول دراماتیزه کند. هیجان و تعلیق این قسمت به‌واسطه‌ی سکانس‌های متنوع‌ و زدوخوردهای با برنامه‌ریزی بیشتر، بالاتر است و داستانی استخوان‌دارتر را روایت می‌کند. The Incredibles از لحاظ گرافیکی و فرمی نیز که قطعا چیزی در دیگر آثار پیکسار کم ندارد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱۰- انیمیشن Ratatouille

انیمیشن موش سر آشپز

تاریخ انتشار: ۲۰۰۷کارگردان: براد بردصداپیشگان: برد گرت، لو رومانومیانگین امتیازات Ratatouille در IMDB: ۸

خلاصه داستان: رمی موشی است که در پاریس زندگی می‌کند. او با دیگر اعضای خانواده‌اش و دیگر موش‌ها متفاوت است و برای اینکه به آشپزی ماهر تبدیل شود در رستوارنی کار می‌کند. او برای رسیدن به این هدف مشکلاتی را سر راهش دارد از جمله اینکه باید خانواده اش را راضی نگه دارد...

رتتویی هشتمین انیمیشن پیکسار است که توانسته جایزه اسکار و گلدن گلوب را با خود به خانه ببرد. این انیمیشن که به نام موش سرآشپز در ایران دوبله و ساخته شده است یکی دیگر از آثار این کمپانی محبوب است که قطعاً از انیمیشن‌های ماندگار این شرکت خواهد بود. این بار پیکسار عنصری غیر واقعی را به دنیایی واقعی آورده است و چنان این دو را به صورتی باورپذیر با یکدیگر همپوشانی می‌کند که یک رویای دیگری از پیکسار محقق می‌شود.

علاوه بر داستان کلاسیک خانواده که در پیکسار مانند یک نخ مرئی وجود داشته است در این اثر زندگی انسان و موش نیز به‌تصویر کشیده می‌شودُ که البته این دوستی‌های غیر مرسوم در پیکسار امری متداول است و ما در دایناسور خوب هم شاهد چنین چیزی هستیم. به‌عبارتی این کمپانی می‌خواهد که تناقض‌ها را برای آشتی کنار هم قرار دهد و دوستی‌ها و رفاقت‌ها را در داستان‌هایش رقم بزند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۹- انیمیشن Finding Nemo

انیمیشن در جست‌وجوی نمو

تاریخ انتشار: ۲۰۰۳کارگردان: اندرو استانتونصداپیشگان: آلبرت بروکس، الکساندر گلدمیانگین امتیازات Finding Nemo در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: مارلین پس از مرگ همسرش بسیار با احتیاط و وسواس از پسرش نمو در دریای استرالیا نگهداری می‌کند. وقتیکه نمو برای گردش علمی مدرسه می‌رود توسط یک صیاد به دام می‌افتد و به آکواریومی در مطب یک پزشک برده می‌شود. بعد از این اتفاق مارلین به‌همراه دوری به جستجوی نمو می‌روند. از طرفی دیگر هم نمو در حال تلاش برای رهایی است.

در جستجوی نمو پنجمین اثر از کمپانی پیکسار است. این اثر که در لیست ۱۰ انیمیشن برتر جهان جای گرفت توانست اسکار سال ۲۰۰۳ را نصیب خود کند. این انیمیشن یکی از شاهکارهای پیکسار است که در سبک بصری و گرافیک غوغا می‌کند و طوری پیش می‌رود که گویی بیننده نیز در حال شنا با ماهیان اقیانوسی گرمسیری است.

پیکسار باز هم در انیمیشن در جستجوی نمو یک فضای غیر واقعی را با المان‌هایی از فضایی واقعی دراماتیزه می‌کند و پیش می‌برد که نتیجه‌اش خلق یک درام حساب شده برای مخاطبان می‌شود. در Finding Nemo هر ماهی از یک اختلال روانی انسانی رنج می‌برد که همین‌ها باعث شده شخصیت‌ها بیش از پیش انسانی شوند و برای همه سنین قابل درک به نظر بیایند. در جستجوی نمو از دیدگاه اجتماعی تقابل دو نسل را نشان می‌دهد این انیمیشن از یک نسل جدید سخن می‌گوید که می‌خواهد قهرمان درونش را بیدار کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۸- انیمیشن Monsters Inc

انیمیشن کمپانی هیولاها

تاریخ انتشار: ۲۰۰۱کارگردان: پیتر داکترصداپیشگان: جنیفر تیلی، جان گودمنمیانگین امتیازات Monsters Inc در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: هیولاها برای تهیه انرژی سرزمینشان از جیغ و فریاد بچه‌ها استفاده می‌کنند به‌همین دلیل کارمندان شرکت هیولاها برای تولید انرژی کودکان را می‌ترسانند. طی اتفاقاتی یک کودک را وارد دنیای هیولاها می‌شود و سالی و مایک مجبور می‌شوند که اوضاع را سر وسامان بدهند از طرفی دیگر هم آنها متوجه می‌شوند که خنده کودکان نیز انرژی تولید می‌کند.

انیمیشن کمپانی هیولاها که پیش درآمدش به‌ نام دانشگاه هیولاها نیز ساخته شده است جزو آن سری از دنباله‌ها و سری‌هایی است که نمی‌تواند به‌پای سری‌هایی همچون شگفت‌انگیزان واسباب بازی‌ها و غیره برسد. کمپانی هیولاها خیلی بهتر از پیش درآمدش عمل می‌کند و می‌تواند هم برای بزرگسالان یکسری معانی خاص داشته باشد و هم کودکان را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

Monsters Inc از تفکرات پیکساری پیروی می‌کند و چیزی شبیه به تفکر انیمیشن لوکا را تاحدودی در اینجا هم دراماتیزه می‌کند. در لوکا ما شاهد ترسیدن جامعه‌ی آبی و خاکی از هم هستیم و پیکسار می‌خواهد که بیننده دوستی را جایگزین این ترس کند. در اینجا نیز هیولاها را از موجودات دنیای دیگر یعنی بچه‌ها می‌ترسانند که جهان‌بینی پیکسار به‌نحوی سعی می‌کند که این ترس را بی‌معنا جلوه بدهد و آن را به دوستی تبدیل کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۷- انیمیشن Inside Out

انیمیشن درون بیرون

تاریخ انتشار: ۲۰۱۵کارگردان: پیتر داکترصداپیشگان: بیل هادر، امی پهلرمیانگین امتیازات Inside Out در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: رایلی دختر بچه‌ای است که با پدر و مادر خود زندگی شادی را می‌گذراند و با دوستانش نیز ارتباط خوبی دارد. وقتی خانواده‌ی او به شهر دیگری نقل مکان می‌کنند او دچار تشویش و اضطراب می‌شود که در این حین ما با احساسات او در مغز این دختربچه آشنا می‌شویم. رایلی هر احساسی که از خود بروز می‌دهد تحت فرمان یک اتاق کنترل در مغز اوست و آدمک‌هایی مسئول جهت‌دهی عواطف او هستند.

انیمیشن درون بیرون یکی دیگر از آثار خوب پیکسار است که توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن را از آن سازندگانش کند. هنگام ساخت این انیمیشن روانشناسانی پروژه را همراهی کردند که اثر از لحاظ علمی فاقد اعتبار نباشد.

درون بیرون مانند دیگر آثار پیکسار با ظاهر کودکان با بزرگسالان صحبت می‌کند و درون انسان را به همگان نشان می‌دهد این اثر از احساسات آدمی و سرکوب شده‌ی او در باب نظریه‌های فروید حرف می‌زند و دهلیزهای روانی او را به‌تصویر می‌کشد. Inside Out ما را ترغیب می‌کند که نگاهی به احساسات خود که نمایان کننده‌اش بیرونمان است کنیم.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۶- انیمیشن Soul

انیمیشن روح

تاریخ انتشار: ۲۰۲۰کارگردان: پیتر داکترصداپیشگان: جیمی فاکس، تینا فیمیانگین امتیازات Soul در IMDB: ۸/۱

خلاصه داستان: جو گاردنر یک معلم موسیقی مدرسه است که آرزوی نواختن ساز در یک گروه جاز را دارد و در این راه بسیار تلاش می‌کند وقتیکه او در آستانه رسیدن به آرزویش قرار دارد طی اتفاقی به کما می‌رود و روحش از بدن جدا می‌شود. گاردنر که بسیار ناراحت از این اتفاق است به جای جهان آخرت به جای دیگری می‌رود.

روح یکی از انیمیشن‌های عمیق پیکسار است که دقیقا طبق اصول این کمپانی پیش می‌رود. Soul طبق شیوه‌نامه‌ی این کمپانی در فرمی کودکانه به دنیای بزرگسالان وارد می‌شود و داستان خود را به‌پیش می‌برد. این انیمیشن همانند ماشین‌ها و... مخاطب را ترغیب به لذت بردن از مسیر می‌کند و به او می‌گوید که تنها هدف مهم نیست و نیازی به قهرمانی پایانی نداری! از طرفی دیگر هم سفر قهرمان را به مانند انیمیشن‌ داستان اسباب بازی و... با جو گاردنر سیاهپوست شروع می‌کند و به بیننده میفهماند که گاردنر درونمان را باید تبدیل به انسانی دیگر کنیم.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۵- انیمیشن Up

انیمیشن بالا

تاریخ انتشار: ۲۰۰۹کارگردان: پیتر داکترصداپیشگان: ادوارد اسنر، کریستوفر پلامرمیانگین امتیازات Up در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: کارل بادکنک فروشی است که در تمام عمرش همراه با همسر خود آرزوی سفر به آبشار بهشت در آمریکای جنوبی را داشته است. بعد از اینکه الی می‌میرد کارل تصمیم می‌گیرد که این آرزو را محقق کند او چند هزار بادکنک را به خانه‌اش می‌بندد و به‌همراه یک پسربچه، یک سگ و یک پرنده از روی زمین کنده می‌شود و به آسمان می‌رود تا در آبشار بهشت فرود بیایند.

Up یکی دیگر از انیمیشن‌های جذاب پیکسار است که شاید سازندگانش آن‌ را تنها برای بزرگسالان با فرمی کودکانه ساخته باشند. البته همه‌ی آثار این کمپانی اینگونه هستند اما بالا کمی بیشتر از بقیه به رویاهای بزرگسالان توجه دارد این اثر در سال ۲۰۰۹ نامزد دریافت ۵ جایزه اسکار شد که توانست ۲ جایزه را با خود به خانه ببرد.

بالا یک انیمیشن رمانتیک و عاشقانه است که شخصیت‌هایش انسان هستند و کهن الگوی سفر قهرمان را دنبال می‌کند. این اثر علاوه بر کارگردانی و طراحی کاراکترها که در نوع خودش بسیار عالی عمل می‌کند در تدوین یک کلاس درس است و مچ کات‌هایی که در آپ گنجانده شده است به‌زیبایی رویای پیرمرد را نشان می‌دهد و با تصویر از جهان‌بینی رویاها در پیکسار صحبت می‌کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۴- انیمیشن Toy Story 3

انیمیشن داستان اسباب بازی

تاریخ انتشار: ۲۰۱۰کارگردان: لی آنکریچصداپیشگان: تام هنکس، تیم آلنمیانگین امتیازات Toy Story 3در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: اندی اکنون بزرگ شده است و می‌خواهد به کالج برود. او که دیگر با اسباب بازی‌هایش بازی نمی‌کند قصد دارد آن‌ها را به یک موسسه بدهد تا بچه‌ها با آن‌ها بازی کنند. این عروسکها ابتدا راضی می‌شوند که به این مرکز نقل مکان کنند اما زمانیکه پایشان به آنجا می‌رسد بدمن‌ها این عروسک‌ها را اذیت می‌کنند.

داستان اسباب بازی ۳، سومین قسمت از این سری انیمیشن است که به‌وسیله‌ی والت دیزنی منتشر شد و منتقدان مانند ۲ قسمت قبل آن نقدهای مثبتی را برایش نوشتند و به مذاق مخاطبان نیز خوش آمد. این قسمت توانست در فصل جوایز اسکار جایزه‌ی بهترین انیمیشن و ترانه را با خود به خانه ببرد و از طرفی دیگر نیز به نامزدی چند جایزه‌ی دیگر هم رسید.

همه چیز در این انیمیشن فوق‌العاده است به طوریکه درونمایه‌ی این مجموعه از اول تا آخر مانند نخی نامرئی خودش را حرکت می‌دهد و باعث نمایش جهان‌بینی‌های پیکسار و محتوای اثر می‌شوند. در اینجا هم مانند دیگر قسمتها عروسک‌ها باز هم به‌دنبال یک صاحب هستند چیزیکه بتواند مانند اندی آنها را راضی نگه دارد. این اسباب بازی‌ها همانند ما انسان‌ها که به یک خالق تعلق خاطر داریم آنها هم همینگونه عمل می‌کنند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۳- انیمیشن Toy Stoty

انیمیشن داستان اسباب بازی

تاریخ انتشار: ۱۹۹۵کارگردان: جان لسترصداپیشگان: تام هنکس، والاس شاونمیانگین امتیازات Toy Stoty در IMDB: ۸/۳

خلاصه داستان: اندی پسربچه‌ای است که اسباب بازی‌هایش زنده می‌شوند. وودی گاوچران محبوب‌ترین عروسک اوست و همه را رهبری می‌کند. روزی یک عروسک فضانوردی به‌نام باز لایت در شب جشن تولد اندی به آنها اضافه می‌شود. وودی به این عروسک تازه وارد حسادت می‌کند و این اتفاق باعث بروز رخدادهایی می‌شود.

این انیمیشن اولین انیمیشن بلند کامپیوتری پیکسار و سه بعدی جهان است که باعث به‌وجود آمدن جریانی در صنعت کارتون‌ سازی دنیا شد. انقلابی که Toy Story به‌پا کرد موج جدیدی از انیمیشن‌های امروزی را به‌وجود آورد. این اثر که در لیست ۱۰ انیمیشن برتر جهان قرار گرفت یکی از فلسفه مندترین آثار پیکسار است که جهان بینی این کمپانی را با خود به‌همراه دارد.

داستان اسباب بازی انیمیشنی مذهبی و اعتقادی است که ناخودآگاه کودکان را به‌جستجوی خدا می‎‌برد. شخصیت پردازی که در این سری انیمیشن‌ها انجام شده به‌نحوی نوعی از ارجاعات سینمایی است چرا که می‌توان شخصیت این عروسک‌ها را در آثار سینمایی و کارتونی دیگر پیدا کرد. یکی از دلایلی که باعث شده این کمپانی از عروسک‌های آشنا استفاده کند فرم گرافیکی و سه بعدی جدیدی بود که برای اولین بار از آن بهره برده است چرا که می‌خواسته حس غریب جدایی از کارتون‌های دو بعدی مخاطب را تحت تاثیر قرار ندهد.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۲- انیمیشن Wall- E

انیمیشن وال- ئی

تاریخ انتشار: ۲۰۰۸کارگردان: اندرو استنتونصداپیشگان: بن برت، الیسا نایتمیانگین امتیازات Wall- E در IMDB: ۸/۴

خلاصه داستان: چندین سال پس از اینکه بشر زمین را غیرقابل سکونت می‌کند و باقیمانده‌ی آدم‌ها از زمین کوچ می‌کنند و در جایی از فضا ساکن می‌شوند، بشر ربات‌هایی را به زمین می‌فرستد تا زمین را از آلودگی پاک کنند. حال اکنون وال ای تنها ربات روی زمین روزی توسط یک رباتی دیگر به‌نام ایو که از فضا آمده است غافلگیر می‌شود.

انیمیشن وال ای که یکی از آثار خوب و قابل توجه در دنیای پیکسار است در پنج رشته نامزد جایزه‌ی اسکار شد که در این بین توانست جایزه بهترین انیمیشن را به‌دست آورد و از طرفی هم همین جایزه را از گلدن گلوب به خانه برد. Wall- E یک انیمیشن آخرالزمانی است که حسی از امید و عشق را در یک زمین نابود شده به‌نمایش می‌گذارد. این اثر قطعاً یکی از نمایش‌های ماندگار تاریخ پیکسار خواهد بود، انیمیشنی که فرم محتوا را به‌طرز زیبایی همپوشانی کرده.

یکی از نکات بسیار دلنشین وال ای استفاده‌ی کم از دیالوگ‌ها ست که باعث می‌شود مخاطبش غرق در مفهوم تصاویر آن شود. وال- ئی عاشقانه‌ای است که انسان را بعد از خطاهایش با یک گل امیدوار می‌کند.

بهترین انیمیشن های پیکسار | رتبه بندی آثار تا به امروز

۱- انیمیشن Coco

انیمیشن کوکو

تاریخ انتشار: ۲۰۱۷کارگردان: لی اونکریچصداپیشگان: آنتونی گونزالس، بنیامین براتمیانگین امتیازات Coco در IMDB: ۸/۴

خلاصه داستان: میگل پسر بچه‌ای ست که علاقه زیادی به نواختن موسیقی دارد اما خانواده‌ی او مخالفانی سرسخت برای رسیدن میگل به رویاهایش هستند. چراکه خانواده‌ی او در گذشته دچار آسیب‌هایی از سمت موسیقی شده‌اند. طی اتفاقی او نزدیک به برگزاری جشن مردگان به‌دنیای آنها می‌رود و پدربزرگش را ملاقات می‌کند.

به جرات می‌توان گفت که انیمیشن‌ کوکو قشنگ‌ترین اثر پیکسار است. نمایشی که می‌توان ساعت‌ها در رابطه با آن صحبت کرد و خسته نشد. این انیمیشن دقیقاً همان چیزی است که پیکسار همیشه در سیاست و جهان بینی‌اش داشته است. داستان‌های بزرگسالان در دنیایی کودکانه با چاشنی عشق به خانواده و داشتن یک هدف و رویای بزرگ. این انیمیشن در بستری از سنت‌های مکزیک و نمادهای آن در مورد مردگان پیش می‌رود و احساسات جدیدی را درباره رفتگان در ما زنده می کند تا جایی که کوکو می‌تواند تسکینی برای کسانی باشد که به تازگی کسی را از دست داده اند. مفهوم مرگ و نیستی چیزی است که در کوکو رنگی شاد به خود می‌گیرد و این تناقض به‌زیبایی پرداخت می‌شود.

موسیقی به سان یک روح در هر دو دنیای Coco جریان دارد و مخاطب را به یک فانتزی زیبا می‌کشاند. با دیدن این انیمیشن در هر سنی که باشید قطعاً تحت تاثیر قرار خواهید گرفت و دیدگاه و احساساتتان راجع به مرگ و مردگان تغییر خواهد کرد.

پرسش‌های متداول

۱- بهترین انیمیشن های پیکسار کدامند؟

از میان بهترین انیمیشن های پیکسار می‌توان به انیمیشن Coco، انیمیشن Toy Storyو انیمیشن Up اشاره کرد. فهرست کامل ۲۴ انیمیشن پیکسار به همراه رتبه بندی با امتیاز IMDB را در سایت زومجی مطالعه کنید.

۲- جدیدترین انیمیشن های پیکسار کدامند؟

از میان جدیدترین آثار پیکسار می‌توان به انیمیشن Soulو انیمیشن Luca اشاره کرد. فهرست کامل ۲۴ انیمیشن پیکسار به همراه رتبه بندی با امتیاز IMDB را در سایت زومجی مطالعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403