تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است


تقویت زیرساخت‌های مرز ماهیرود در دستور کار است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: تقویت زیرساخت‌های مبادلات تجاری در مرز ماهیرود خراسان جنوبی در دستور کار است و با اجرای این طرح‌ها حجم مبادلات تجاری در مرز مشترک با افغانستان افزایش خواهد یافت.

حسن رحیمی‌زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: برای تامین و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز ماهیرود امسال قراردادی با بخش خصوصی به امضا رسید و عملیات اجرایی این دستگاه نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد.

وی بیان کرد: این طرح با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان در دست اجراست که طی ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و با راه‌اندازی آن حجم مبادلات تجاری در مرز ماهیرود افزایش می‌یابد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شوند و تاثیر خوبی در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات خواهد داشت.

وی اظهار داشت: اسکن کالا در گمرک مبدا مانند شهید رجایی و سایر گمرکات انجام و به صورت سیستمی در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود که بعد از اسکن کالا در مرز ماهیرود این تصاویر با هم مقایسه می‌شود لذا کاملا می‌توان جلوی هرگونه کالای قاچاق را در مرز گرفت.

رحیمی‌زاده افزود: در سال جاری تاکنون هیچ اختلالی در وضعیت صادرات استان ایجاد نشده است و مبادلات تجاری در مرز ماهیرود به روال عادی انجام می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر به صورت میانگین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه کامیون حامل کالا به کشور افغانستان از مرز ماهیرود ارسال می‌شود و نسبت به گذشته از نظر تعداد تفاوتی نداشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درخصوص صادرات کالا از مرز ماهیرود از ابتدای امسال هم اظهار داشت: مجموع کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در چهار ماه نخست امسال از نظر ارزشی ۲۶۲ میلیون و ۸۹۸ هزار و ۲۳۲ دلار و از نظر وزنی ۸۴۸ هزار و ۲۰۰ تن بوده است.

وی افزود: صادرات خروجی استان در چهار ماه نخست امسال از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش و از لحاظ وزن ۱۹ درصد کاهش داشته است.

رحیمی‌زاده گفت: از این میزان در حوزه صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود ۲ هزار و ۱۲۳ فقره اظهارنامه به ارزش ۴۸ میلیون و ۵۶۲ هزار و ۳۵۳ دلار و وزن ۷۳۱ هزار و ۳۱۴ تن صادر شده است.

وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۵ درصد و به لحاظ ارزش ۳۶ درصد افزایش و از نظر وزن ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه عمده اقلام به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و پاکستان صادر شده است گفت: اقلام صادراتی از گمرک استان شامل صیفی‌جات، روغن سوخت تقطیری، سیمان، کاشی و سرامیک، گازوئیل، هیدروکربن سبک، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ‌بر، میلگرد، قیر و خرما بوده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اشاره به وضعیت واردات کالا به خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال ۱۶ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۶ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار و وزن ۴۹۵ تن تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۱۲۹ درصد، از نظر ارزش سه هزار و ۷۳۱ درصد و از نظر وزن ۴۰۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به استان خط تولید کاشی، کائوچو، کلروبوتیل، ترنجبین، شاهدانه بو داده، تخم ریحان فرآوری نشده، گلپر فرآوری نشده و تخم اسپند فرآوری نشده بوده است.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و با ولایت فراه افغانستان همجوار است.

این استان چهار بازارچه مرزی دارد که فعال‌ترین آنها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه و مجاور گمرک ابونصر فراهی در ولایت فراه است.

گمرک و بازارچه مرزی ماهیرود یا میل ۷۸ واقع در شهرستان سربیشه و بخش درح با بیرجند ۱۷۵ کیلومتر و با ولایت فراه در کشور افغانستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و در حال حاضر ۳۷ درصد سهم صادراتی کل کشور به افغانستان از لحاظ ارزش و ۴۸ درصد به لحاظ وزنی مربوط به خراسان جنوبی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت