ماجرای اکانت های جعلی روبیکا چیست؟ | بازنشر محتوا یا جعل حساب؟


ماجرای اکانت های جعلی روبیکا چیست؟ | بازنشر محتوا یا جعل حساب؟

به تازگی برخی از کاربران پرمخاطب اینستاگرام و توییتر و به ویژه آن‌هایی که در این شبکه‌های اجتماعی محتوای آموزشی تولید می‌کنند، متوجه شده‌اند که بدون اطلاع آن‌ها در پیام‌رسان روبیکا به نامشان صفحه ساخته شده است و محتوای مطالبشان بازنشر می‌شود! اکانت های جعلی روبیکا؛ پروفایل‌هایی که بدون اطلاع صاحبانشان ساخته شد! ماجرا از […] نوشته ماجرای اکانت های...

اکانت های جعلی روبیکا؛ پروفایل‌هایی که بدون اطلاع صاحبانشان ساخته شد!

ماجرا از توییت یکی از کاربران شروع شد؛ کاربری که یک صفحه آموزش ترفندهای کامپیوتر و موبایل در اینستاگرام دارد و حالا به صورت اتفاقی با جست‌وجوی نام خودش در پیام‌رسان روبیکا متوجه شده است که بدون اطلاع او، در آنجا صفحه‌ای به نامش ساخته شده و مطالبش عیناً بارگزاری می‌شود؛ بدون اینکه خودش خبر داشته باشد! این کاربر در کمال شگفتی این مورد عجیب را توییت کرد و با دیگران به اشتراک گذاشت.

پس از توییت او، کاربران دیگری که در اینستاگرام صفحات مختلف آموزشی، اطلاع‌رسانی و حتی آرایشی و زیبایی دارند، ترغیب شدند تا نام خودشان را در روبیکا جست‌وجو کنند و نتیجه برای آن‌ها هم همان بود: اکانت های جعلی روبیکا. صفحاتی به نامشان ساخته شده و این‌طور به نظر می‌رسد که خودشان با رضایت و اطلاع قبلی در روبیکا فعالیت دارند، اما این‌گونه نیست.

هومن قربانیان، یکی از این افراد است که در صفحه اینستاگرامش به رایگان آموزش‌هایی حول موضوع سوشال‌مدیا و جذب فالوئر ارائه می‌دهد. او به طور اتفاقی متوجه شده صفحه‌اش از 48 هفته پیش در روبیکا فعال شده است و محتوای تولیدی توسط او در آن پیام‌رسان هم بارگزاری می‌شود. او همچنین با جست‌وجویی سرسری، پروفایل‌های جعل شده تعدادی از دوستان دیگرش را هم در روبیکا پیدا کرد و از فعالان اینستاگرامی خواست آن‌ها هم نام خودشان را جست‌وجو کنند.

ماجرای اکانت های جعلی روبیکا چیست؟ | بازنشر محتوا یا جعل حساب؟

یکی دیگر از این موارد عجیب، کاربری است که در اینستاگرام صفحه‌ای پیرامون نکات زیبایی و مراقبت از پوست و مو دارد و عکس پروفایلش بی‌حجاب است، اما با جست‌وجو در روبیکا متوجه شده صفحه‌اش در روبیکا ساخته شده و فعالیت می‌کند، اما در آنجا خبری از عکس پروفایلش نیست.

از سؤال در خصوص ساخت اکانت های جعلی روبیکا تا شکایت به گوگل

بعد از اینکه کاربران مختلف یکی یکی متوجه شدند پروفایل‌هایی به نام آن‌ها ساخته و فعال شده است، حالا این سؤال را مطرح می‌کنند که این اکانت های جعلی روبیکا چگونه ساخته می‌شوند؟ آیا به صورت دستی وارد شده یا روبیکا با استفاده از نوعی روبات اقدام به سرقت از اینستاگرام کرده است؟ چون نام کاربری، جزئیات بیو و حتی عکس پروفایل این کاربران دقیقاً مشابه اطلاعات صفحه اینستاگرامشان است.

این کاربران -که در حال حاضر عصبانی هستند و با منشن و هشتگ روبیکا را خطاب قرار داده‌اند- در اولین اقدام تصمیم به گزارش این اتفاق به گوگل، به دلیل نقض حریم شخصی دارند تا شاید به این طریق اپلیکیشن روبیکا دست‌کم از روی گوگل‌پلی و دیگر پلتفرم‌های مشابه حذف شود.

آن‌ها در حال حاضر متن مشترکی هم با موضوع شکایت از اکانت های جعلی روبیکا تهیه کرده‌اند و برای گوگل می‌فرستند.

داغ کردن بازار یا باز هم ردپای طرح صیانت؟

در تبلیغات نقل قول معروفی وجود دارد که می‌گوید حتی تبلیغات بد هم تبلیغات است و همین که نام برند به هر دلیلی به میان بیاید، برایش تبلیغ محسوب می‌شود.

حالا سؤال این است که آیا این اتفاق عجیب و اکانت های جعلی روبیکا را هم باید تبلیغ و نوعی شیطنت دانست؟ به هر حال امروز نام روبیکا دوباره در هشتگ‌ها داغ شده است، عده‌ای به جست‌وجوی نام و پروفایل کاربری جعلی خودشان این برنامه را نصب کرده‌اند و همین در میزان بازدید از این اپلیکیشن و آمار نصب آن هم تأثیر می‌گذارد.

با این حال کاربران دوباره پای طرح صیانت را که هنوز به صورت قانونی تصویب نشده است، در این قضیه دخیل می‌دانند. با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران و به ویژه صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی در خصوص تصویب طرح صیانت این بود که آینده فعالیت‌های اقتصادی‌شان چه می‌شود، حالا به نظر می‌رسد روبیکا -و شاید تصمیم‌گیرندگان ارشدتر طرح- خودشان تصمیم گرفته‌اند بخشی از آن فضا را به یک پلتفرم داخلی انتقال بدهند تا اگر روزی اینترنت دوباره قطع شد، بگویند امکان فعالیت همچنان فراهم است. هرچند این اتفاق کماکان جعل هویت محسوب می‌شود و نه پسندیده است و نه قانونی.

روبیکا پاسخ داد؛ زنگ بزنید، شکایت کنید

روابط‌عمومی روبیکا هنوز هیچ اطلاعیه رسمی‌ای پیرامون این ماجرا منتشر نکرده است. با این حال این پیام‌رسان اولین واکنش را در فضای توییتر و در قالب یک منشن به یکی از این کاربران راضی نشان داد و این‌طور نوشت: «در صورتی که با صفحه یا حسابی برخورد می‌کنید که به شما تعلق نداره، برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی با پشتیبانی روبیکا از طریق شماره ۰۲۱۹۱۳۳۱۲۲۲ تماس بگیرید تا پس از احراز هویت اکانت شما حذف بشه یا کنترل اون در اختیار شما قرار بگیره!»

ماجرای اکانت های جعلی روبیکا چیست؟ | بازنشر محتوا یا جعل حساب؟

البته این پاسخ روبیکا هم باز اعتراض کاربران را در پی داشته و آن‌ها این سؤال را می‌پرسند که چرا باید برای حذف پروفایلی که متعلق به خودشان هم نیست، مجبور به تماس گرفتن با روبیکا بشوند و شماره و اطلاعات شخصی‌شان را در اختیار این اپلیکیشن بگذارند.

بی‌شک کاربران پاسخ دقیق‌تری را پیرامون این موضوع از این اپلیکیشن داخلی می‌خواهند.

همچنین گفتنی است برای بررسی اینکه آیا برای شما هم حساب کاربری جعلی در فضای روبیکا ساخته شده است یا نه، نیازی به نصب این اپلیکیشن ندارید؛ بلکه می‌توانید با وارد کردن آدرس rubika.ir، سپس / (اسلش ) و بعد تایپ کردن یوزرنیم خودتان (یوزرنیم توییتر یا اینستاگرام) بررسی کنید که آیا صفحه مربوط به شما هم در این اپلیکیشن ساخته شده است یا نه. نتیجه را با کلیک در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا