میزان کُشندگی ویروس دلتا در استان بوشهر 2.2درصد است


میزان کُشندگی ویروس دلتا در استان بوشهر 2.2درصد است

بوشهر- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان کُشندگی ویروس دلتا در این استان 2.2 درصد (مرگ 2 نفر به ازای هر 100نفر) است.

دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بعد از اعمال محدودیت‌های کرونایی آذر ماه سال گذشته موارد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در یک ماه به ۱۵ نفر رسید این درحالی است که در مرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون مرگ ۲۵۰ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس ثبت شده‌است.

وی اضافه کرد: بیشترین موارد فوت در استان بوشهر تا پیش از شیوع سویه دلتا در رده سنی ۶۰ تا ۷۴ سال و در گروه سنی سالمندان بود اما با شیوع سوش جدید مرگ در گروه سنی ۳۰ تا ۴۴ سال و گروه‌های سنی پایین‌تر افزایش یافته است.

خواجه‌ئیان اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد سویه دلتا افراد جوان را بیشتر درگیر می‌کند و این یک زنگ خطر برای جامعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علت اصلی افزایش میزان کشندگی و تعداد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا یا به دلیل کمبود امکانات ناشی از افزایش بسیار شدید تعداد بیماران و یا به دلیل شدید و تهاجمی‌تر شدن سویه دلتا است به نحوی که این بیماری با یک سرماخوردگی جزیی آغاز و طی چهار یا پنج روز حال بیمار وخیم می‌شود.

خواجه‌ئیان گفت: در بسیاری از موارد مشاهده شده به جز کُورتن‌ها سایر داروها خیلی اثر بخش نیستند و پاسخ نمی‌دهند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکنون ۲۳۴هزار نمونه‌گیری در این استان انجام شده که از این میزان ۱۳۱ هزار آزمایش پی سی آر و ۱۰۳ هزار مورد نیز تست سریع است که بیشترین میزان شناسایی موارد در یک روز در طول پاندمی شناسایی ۹۴۹ مورد در روز ۱۸ مرداد ماه امسال بود.

وی یادآور شد: این آمار معادل ۴۷ درصد کل نمونه‌های انجام شده است و می‌تواند بسیار نگران کننده باشد.

خواجه ئیان اضافه کرد: تا پیش از سویه دلتا بیشترین میزان ابتلا در استان بوشهر سه هزار و ۷۰۰ نفر در اوج بحران شیوع ویروس کرونا در تیر ماه سال گذشته بود این درحالی است که فقط در مرداد ماه جاری تاکنون ۱۲هزار و ۵۰۰ مورد مثبت دراین استان شناسایی شده‌است که این آمارها بیانگر وخامت اوضاع و شیوع بالای سویه دلتا است.

وی ادامه داد: شیوع بالای سویه دلتا در دنیا بیانگر این است که سیاست‌های مقابله‌ای با این ویروس خیلی موفقیت آمیز نبوده است.

به گفته خواجه‌ئیان از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۵ هزار و ۳۹ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این شمار ۲۳هزار و ۹۳۲نفر ( ۳۲ درصد) مربوط به شهرستان بوشهر و ۱۶هزار و ۲۹۵ نفر (۲۲ درصد) مربوط به دشتستان و کمترین شمار بیماران با ۲هزار ۳۵۶ مورد مربوط به دیلم است.

وی در باره روند اجرای واکسیناسیون در استان بوشهر گفت: تاکنون ۳۴.۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال این استان واکسن دریافت کرده‌اند.

خواجه‌ئیان یادآور شد: ۳۱۰ هزار و ۹۳۶ دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شده که از این شمار ۲۵۲هزار و ۹۷۶ نفر دُز اول و ۵۷ هزارو ۹۶۰ نفر هر ۲ نوبت واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: براین اساس ۸۰ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال و ۶۵.۴ درصد جمعیت بالای ۴۰ سال و ۴۸.۵ درصد جمعیت ۴۰ تا ۵۰ سال در استان بوشهر واکسن دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا کنون هفت هزار و ۷۵۵ نفر نیز از جمعیت بیماران مزمن از جمله دیابت، سرطان، هموفیلی، تالاسمی، پیوند اعضا، ام اس، فشار خون و ... این استان واکسینه شده‌اند.

وی تاکید کرد: کار واکسیناسیون به موازات کشور با روند خوبی در استان بوشهر در حال انجام است ولی با افزایش پوشش واکسیناسیون و فرا رسیدن زمان تزریق نوبت دوم افرادی که یک نوبت واکسن دریافت کرده اند نیاز به تامین واکسن بیشتری داریم و اولویت کنونی تکمیل ایمن‌سازی گروه‌های سنی اعلام شده و پوشش نوبت دوم است.

خواجه ئیان گفت: بدیهی است شروع اولویت‌های جدید با توجه به تامین واکسن و ظرفیت مراکز تجمیعی خواهد بود تا از ازدحام در هنگام واکسیناسیون جلوگیری شود.

وی افزود: با وجود همه درخواست‌ها و هشدارها هنوز تعداد زیادی از مردم بدون ثبت نام در سامانه و دریافت پیامک مراجعه می‌کنند که این امر از طرفی موجب اختلال در کار و تضییع حق دیگران و از دیگرسو باعث افزایش احتمال انتقال بیماری می‌شود.

خواجه ئیان در باره نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر از مجموع ۲۷۲ هزار و ۵۲۷ بازرسی در استان بوشهر انجام شده، پنج هزار و ۷۵۱ مورد تخلف شناسایی و به دستگاه قضائی معرفی‌ شدند و ۲۵ هزار مورد نیز اخطار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاکید وزیر خارجه سوریه بر حق دفاع مشروع ایران در برابر رژیم صهیونیستی