شنیدن اخبار تلخ و ناگوار را به حداقل برسانید


شنیدن اخبار تلخ و ناگوار را به حداقل برسانید

یک روانشناس به مردم توصیه کرد: در روزهای کرونایی با حفظ پروتکل های بهداشتی، شبکه ارتباطی خود را حفظ کنند و شنیدن اخبار ناگوار را به حداقل برسانند و سعی کنند از اتفاقاتی که حس بودن و زندگی کردن را به آنها می دهد، لذت ببرند.

شنیدن اخبار تلخ و ناگوار را به حداقل برسانید
فرنگیس شریفی باستان درمورد ادامه شرایط کرونایی و آثار آن بر مردم افزود: هرچند توصیه ها بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید دارد اما سعی کنیم ارتباطات خود را از طریق فضای مجازی نگه داریم. ارتباط از این جهت اهمیت دارد که وقتی ما درباره غم درونی خود با دوستی صحبت می کنیم، روحیه و حال روانی و افکارمان بدمان را بازگو و تخلیه می کنیم.

این روانشناس تاکید کرد: این روش خود تخلیه روانی برای افراد به حساب می آید و اگر قرار باشد به صورت کلی حذف شود، به طور قطع مشکلاتی برای مان به وجود می آید.

شریفی باستان ادامه داد: یکی از مراجعه کنندگان دو سال است که مادر خود را ندیده و این روند به این شکل نمی تواند ادامه پیدا کند. به هر صورت می توان با رعایت نکات بهداشتی، رفت و آمدی محدود و در حد معمول داشت یا از طریق ویدئو چت یا شبکه های مجازی می توان با دیگران ارتباط گرفت و افکار و احساسات خود را با دوست صمیمی یا آشنایانمان به اشتراک بگذاریم.

وی با بیان اینکه مردم باید تلاش کنند از موضوعات کوچک در محیط اطرافشان که باعث خوشحالی آنها می شود لذت ببرند تصریح کرد: باریدن باران، مشاهده طراوت و زیبایی گل ها، دیدن ماه، لذت بردن حتی از روز گرم و آفتابی، دیدن لبخند فرزندمان و... اینها همه خوشبختی های کوچکی هستند که امروز و در شرایط کنونی بیشتر مورد توجه ما قرار گرفته و ارزشمند شده اند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: حتما نباید منتظر بود یا شرایط بر وفق مرادمان باشد تا از چیزی لذت ببریم. باید یاد بگیریم از دیدن کوچک ترین موارد چیزهایی که در دسترس مان قرار دارد لذت ببریم. اینها همه خوشبختی های کوچکی هستند که قبلا شاید خیلی دیده نمی شدند ولی الان می توانیم آنها را پررنگ تر درک و احساس کنیم.

شریفی باستان افزود: یک برنامه ریزی کوچک باید در نظر بگیریم. سعی کنیم از اتفاقاتی که حس بودن و زندگی کردن را به ما می دهد لذت ببریم. در این بین سعی کنیم اخبار ناگوار را دنبال نکنیم یا شنیدن این اخبار را به حداقل برسانیم. درست است که باید از یکسری از اخبار مطلع شویم ولی این اخبار بر روی ما و فرزندانمان تاثیر می گذارد.

وی اظهار داشت: یکی از مراجعه کنندگان ما بچه ای ۶ ساله بود که از مرگ می ترسید وقتی علت را بررسی کردیم متوجه شدیم پدر و مادر درباره این موضوعات در خانه صحبت می کردند. این صحبت ها حتی خود والدین را دچار اضطراب می کند چه برسد به بچه ها.

این روانشناس افزود: اگر فردی خودش را طوری می بیند که در کل روزهای هفته درگیر ناراحتی، غم و گریه است یا سطح استرس و اضطرابش قابل کنترل نیست یا احساس می کند شدت رفتارهای وسواسی اش بالا رفته است.این فرد نیاز به کمک حرفه ای دارد و خودش نمی تواند با این تکنیک ها خودش را آرام کند. این فرد باید حتما به روانشناس بالینی و در صورت لزوم یک روانپزشک مراجعه کند. بعضی ها به قدری درگیر می شوند که قادر به کنترل خود نیستند پس باید از کمک یک روانشناس بهره بگیرند.

شریفی باستان گفت: روانشناس یا یک متخصص سلامت روان کمک می کند که فرد برنامه منظم برای خودش داشته باشد، از موارد لذت بخش اطرافش حس خوبی بگیرد، افکار منفی را بازسازی کرده و روی تحلیل های شناختی اش کار کند، کمک می کند فرد هیجان های خوب را تجربه کرده و هر نوع رفتار منفی مثل گوشه گیری، انزوا، پرخاشگریو غمگینی را کنترل کرده و جلوی آن را بگیرد.

وی تصریح کرد: به نظر من در مواردی که فرد خودش قادر به کنترل این موارد نیست یا اضطراب، افسردگی و وسواس و... باعث شده عملکرد وی به صورت کلی آسیب ببیند و از شرایط زندگی، کار و تحصیلش راضی نباشد و مدام شکایت کند نیاز به روانپزشک یا روانشناس دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا