فلش بک: مقایسه پیکسون 12 سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو پس از 12 سال


فلش بک: مقایسه پیکسون 12 سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو پس از 12 سال

گجت نیوز در این مقاله از سری فلش بک می‌خواهیم پس از 12 سال به مقایسه دوربین پیکسون 12 سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو – Samsung Pixon 12 vs Sony Ericsson Satio بپردازیم. برای اولین بار 12 سال پیش بود که سونی اریکسون و سامسونگ با فاصله تنها چند ماه، از اولین گوشی‌های 12 مگاپیکسلی بازار رونمایی... نوشته فلش بک: مقایسه پیکسون 12 سامسونگ با سونی...

در این مقاله از سری فلش بک می‌خواهیم پس از ۱۲ سال به مقایسه دوربین پیکسون ۱۲ سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو – Samsung Pixon 12 vs Sony Ericsson Satio بپردازیم.

برای اولین بار ۱۲ سال پیش بود که سونی اریکسون و سامسونگ با فاصله تنها چند ماه، از اولین گوشی‌های ۱۲ مگاپیکسلی بازار رونمایی کردند. پس از آن مقایسه‌های زیادی بین پیکسون ۱۲ سامسونگ و سونی اریکسون ساتیو انجام شد. امروز میخواهیم در اقدامی نوستالژیک مجددا به مقایسه دوربین این دو گوشی پرچمدار قدیمی بپردازیم.

مقایسه دوربین پیکسون ۱۲ با سونی اریکسون ساتیو

فلش بک: مقایسه پیکسون 12 سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو پس از 12 سال

مقاله قبلی فلش بک روی سونی اریکسون ساتیو تمرکز داشت و در آن مقاله به میدان دید محدود دوربین این گوشی در مقایسه با یک گوشی مدرن پرداختیم. البته منظورمان دوربین اصلی یک گوشی مدرن بود، زیرا میدان دید ساتیو اصلا قابل مقایسه با دوربین‌های فوق عریض نیست.

پس بیایید مقایسه امروز را نیز با همین بحث شروع کنیم. کدام گوشی فضای بیشتری را در یک فریم جا می‌دهد؟ با توجه به نمونه تصاویر ثبت شده پایین می‌توان به خوبی متوجه شد که میدان دید پیکسون ۱۲ به شکل چشمگیری وسیع‌تر است.

#gallery-1 { margin: auto; } #gallery-1 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-1 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-1 .gallery-caption { margin-left: 0; }

سامسونگ در تبلیغات خود اعلام کرد که Pixon 12 دارای لنزی با فاصله کانونی ۲۸ میلی‌متری است؛ هرچند که در واقعیت بیشتر به ۳۰ میلی‌متر نزدیک بود. سونی اریکسون ساتیو از لنز با فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری بهره می‌برد و فاصله کانونی گوشی پرچمدار سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ بسیار عریض‌تر و برابر با ۲۴ میلی‌متر است.

این موضوع ظاهرا باید در نمایش جزئیات به ضرر سامسونگ تمام شود، زیرا از رزولوشن یکسان برای پوشش دادن فضای بیشتری بهره می‌برد؛ اما در کمال تعجب متوجه شدیم که نماینده سامسونگ در مدیریت نویز و ارائه جزئیات دست بالا را دارد. نمونه تصاویر گرفته شده با گوشی سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ نیز به عنوان معیار سنجش قرار دارند.

#gallery-2 { margin: auto; } #gallery-2 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-2 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-2 .gallery-caption { margin-left: 0; }

تصویر ثبت شده توسط سونی اریکسون ساتیو نویز زیادی دارد و به همین دلیل جزئیات به خوبی مشخص نیستند. شما می‌توانید با توجه به چمن و رنگ پریدگی‌های روی حلزون متوجه این موضوع شوید. مقایسه پیکسون ۱۲ با پرچمدار مدرن سونی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

#gallery-3 { margin: auto; } #gallery-3 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-3 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-3 .gallery-caption { margin-left: 0; }

احتمالا در تصویر حلزون متوجه شدید که پیکسون ۱۲ رنگ‌ها را کمی گیرا‌تر نشان می دهد؛ اما ساتیو تمایل دارد که در بازتولید رنگ‌ها به واقعیت وفادار بماند. البته رنگ چمن در تصاویر متوالی ثبت شده توسط هر دو گوشی کمی متفاوت به نظر می‌رسید.

#gallery-4 { margin: auto; } #gallery-4 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-4 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-4 .gallery-caption { margin-left: 0; }

لنز عریض‌تر پیکسون ۱۲ در بحث گستره داینامیک نیز به ضرر این گوشی تمام می‌شود. در هنگام ثبت این تصاویر هوا ابری بود و نماینده سامسونگ نیز بخش بیشتری از آسمان را در تصویر خود پوشش می‌داد. با در نظر داشتن این موضوع باید بگوییم که پیکسون ۱۲ در این قسمت نیز پیروز میدان است، زیرا جزئیات بهتری از ابر‌ها را به تصویر می‌کشد.

#gallery-5 { margin: auto; } #gallery-5 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-5 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-5 .gallery-caption { margin-left: 0; }

گشودگی دیافراگم پیکسون ۱۲ نیز از رقیب خود بیشتر است. البته این روز‌ها دیافراگم f/2.6 برای هیچکس جذابیت ندارد؛ اما در هر حال بهتر از f/2.8 ساتیو است. گشودگی دیافراگم بیشتر باعث شده است که Pixon 12 دارای سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه باشد، در حالی که سرعت شاتر نماینده سونی اریکسون ۱/۸ ثانیه است. سرعت شاتر بیشتر باعث می‌شود که لرزش دست تاثیر زیادی در تصویر نهایی نداشته باشد.

#gallery-6 { margin: auto; } #gallery-6 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-6 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-6 .gallery-caption { margin-left: 0; }

در تصاویر زیر می‌توانید نگاه نزدیک‌تری به این صحته داشته باشید و به راحتی متوجه تاثیر لرزش دست در نتیجه نهایی بشوید. همچنین هیچکدام از این دو گوشی قدیمی دارای لرزشگیر اپتیکال نیستند و از ترفند‌های نرم افزاری گوشی‌های مدرن برای بهبود کیفیت تصویر در محیط‌های کم نور بهره نمی‌برند.

#gallery-7 { margin: auto; } #gallery-7 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-7 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-7 .gallery-caption { margin-left: 0; }

البته در تصویر بالا فضا نور مناسبی داشت. در نمونه بعدی از فلاش استفاده نشد و نتیجه نهایی تماما به عملکرد حسگر بستگی داشت. هیچکدام از دو گوشی عملکرد جالبی نداشتند؛ اما تصویر ثبت شده توسط پیکسون ۱۲ واقعا فاجعه‌وار است.

#gallery-8 { margin: auto; } #gallery-8 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-8 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-8 .gallery-caption { margin-left: 0; }

در تصویر مربوطه، یکی از دیوار‌ها توسط یک لامپ نسبتا ضعیف و زرد رنگ خیابانی روشن شده و دیوار دیگر در سایه قرار گرفته است. روی هر دو دیوار نیز طرح‌های تزیینی خاصی قرار دارند. البته این طرح‌ها در تصویر ثبت شده توسط Satio نیز تا حدودی مشخص هستند؛ اما برای بررسی تصویر معیار بهتر است نگاهی به Xperia 1 Mark 2 بیندازید.

#gallery-9 { margin: auto; } #gallery-9 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-9 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-9 .gallery-caption { margin-left: 0; }

ما نمی‌خواهیم فقط در مورد کیفیت تصویر صحبت کنیم و تمایل داریم به بحث فوکوس خودکار نیز بپردازیم. هر دو گوشی سامسونگ پیکسون ۱۲ و سونی اریکسون ساتیو در شرایط نوری خوب به کندی فوکوس می‌کردند و معمولا در محیط تاریک نیز از پس این کار بر نمی‌آمدند. در واقع این ضعف شناخته شده فوکوس‌های خودکار مبتنی بر شناسایی کنتراست است که در محیط تاریک با مشکل مواجه می‌شوند.

ساتیو در کل عملکرد بهتری در این زمینه داشت؛ هرچند که باز هم در نیمی از موارد نتوانست به خوبی فوکوس کند. پیکسون در اکثر موارد توانایی فوکوس را نداشت. سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز امروزی عملکرد بسیار بهتری در فوکوس کردن در محیط تاریک دارد. البته نباید این را نیز نادیده گرفت که فوتودیود‌های امروزی بسیار حساس‌تر هستند و همین کار فوکوس خودکار را راحت‌تر می‌کند.

فوکوس خودکار تاثیر بسیار زیادی در تجربه عکاسی دارد. پرچمداران مدرن به سرعت روی سوژه فوکوس میکنند و به کاربر اطمینان می‌دهند که همه‌چیز مرتب است؛ اما گوشی‌های قدیمی مدت زمان زیادی را صرف فوکوس خودکار می‌کنند و در نهایت نیز متوجه می‌شویم که در نیمی از موارد اشتباه کرده‌اند.

فلش بک: مقایسه پیکسون 12 سامسونگ با سونی اریکسون ساتیو پس از 12 سال

در تست قبلی فلاش هر دو گوشی غیر فعال بود. هم ساتیو و هم پیکسون برخلاف پرچمداران امروزی از فلاش زنون بهره می‌برند. زنون می‌تواند برای مدت زمان بسیار کوتاهی نور زیادی را ایجاد کند و به همین خاطر برای عکاسی در شب عالی است. ساتیو در این بخش دست بالا را داشت. البته پیکسون ۱۲ نیز جزئیات بسیار خوبی را ثبت کرد، ولی تصویر ساتیو به رنگ واقعی نزدیک‌تر است و بخش بیشتری از پس زمینه را نیز می‌توانید در آن مشاهده کنید.

#gallery-10 { margin: auto; } #gallery-10 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-10 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-10 .gallery-caption { margin-left: 0; }

البته عملکرد این گوشی‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان با پرچمداران مدرن امروزی مقایسه کرد. اکسپریا اصلی نیازی به استفاده از فلاش خود نداشت، زیرا مجسمه نزدیک یک مرکز فروش نسبتا روشن بود و نور کافی را دریافت می‌کرد. البته فلاش‌های LED تاثیر چندانی نیز در این فاصله ندارند.

#gallery-11 { margin: auto; } #gallery-11 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 50%; } #gallery-11 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-11 .gallery-caption { margin-left: 0; }

بیایید به نمونه تصاویر بیشتری از این سه گوشی نگاه کنیم.

#gallery-12 { margin: auto; } #gallery-12 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-12 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-12 .gallery-caption { margin-left: 0; }

سامسونگ پیکسون ۱۲ و سونی اریکسون ساتیو در سال ۲۰۰۹ وارد بازار شدند و همچنان تصاویر ثبت شده با آنها خوب به نظر می‌رسد. این گوشی‌ها در آن زمان بهترین گزینه‌های موجود بودند و به همین خاطر باید پول زیادی برای خرید آنها پرداخت می‌کردید.

سامسونگ برای پیکسون ۱۲ مبلغ ۵۵۰ یورو (ب احتساب تورم ۷۳۵ یورو) را طلب می‌کرد و سونی اریکسون نیز برچسب قیمتی ۵۵۰ یورویی را (به پول امروز ۶۳۰ یورو) برای محصول خود برگزیده بود. البته این میزان نصف قیمت اولیه سونی اکسپریا ۱ مارک ۲ در زمان عرضه (۱۲۰۰ یورو) است؛ اما باید این را نیز در نظر گرفت که اکسپریا نتیجه ۱۲ سال پیشرفت در حسگر‌ دوربین و پردازش تصویر را در خود جای داده است.

#gallery-13 { margin: auto; } #gallery-13 .gallery-item { float: right; margin-top: 10px; text-align: center; width: 33%; } #gallery-13 img { border: 2px solid #cfcfcf; } #gallery-13 .gallery-caption { margin-left: 0; }

مقایسه دو گوشی پرچمدار ۱۲ سال گذشته علاوه بر جالب و نوستالژیک بودن، به خوبی پیشرفت چند سال اخیر در بخش دوربین گوشی و نحوه رسیدن به آن را نشان می‌دهد. این روز‌ها کسی اشاره چندانی به فوکوس خودکار تشخیص فاز نمی‌کند؛ اما این فناوری تاثیر زیادی روی کیفیت تصویر نهایی دارد. زیرا به عنوان یک پیش فرض در گوشی‌های مدرن در نظر گرفته می‌شود.

این مسئله در رابطه با حسگر‌های BSI نیز صادق است. البته ما اطلاعات زیادی درباره حسگر Pixon 12 و Satio نداریم؛ اما با توجه به معرفی اولین حسگر BSI در سال ۲۰۰۹ می‌توان گفت که به طور قطع حسگر استفاده شده در این گوشی‌ها از نوع FSI است.

در هر حال نباید فراموش کنیم که پیشرفت‌های مهم این روز‌ها در بخش دوربین گوشی را مدیون گوشی‌هایی همچون پیکسون ۱۲ سامسونگ و سونی اریکسون ساتیو هستیم. زیرا این گوشی‌ها بودند که مردم را قانع کردند که گوشی می‌توانید جایگزین دوربین شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا