انسان های آزاده این 6 ویژگی را دارند


انسان های آزاده این 6 ویژگی را دارند

شفقنا- استاد حوزه علمیه قم 6 ویژگی انسان های آزاده را برشمرد و گفت: حریت و آزادگی از ارزش های انسانی است و انسان آزاده در همه احوال زندگی خود آزاده است. به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ادامه سخنرانی خود در ماه محرم الحرام که از شبکه سوم سیما پخش می شود، بیان داشت: شجاعت، وفای […]

انسان های آزاده این 6 ویژگی را دارندانسان های آزاده این 6 ویژگی را دارند

شفقنا- استاد حوزه علمیه قم ۶ ویژگی انسان های آزاده را برشمرد و گفت: حریت و آزادگی از ارزش های انسانی است و انسان آزاده در همه احوال زندگی خود آزاده است.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ادامه سخنرانی خود در ماه محرم الحرام که از شبکه سوم سیما پخش می شود، بیان داشت: شجاعت، وفای به عهد و خدامحوری را به عنوان ویژگی های یاران اباعبدالله الحسین (ع) بیان کردیم؛ در ادامه ویژگی های دیگر ایشان را بیان می کنیم.

او «بذل» را ویژگی دیگر انصارالحسین (ع) برشمرد و گفت: امام حسین (ع) وقتی از مکه به سمت عراق خواستند حرکت کنند، در خطبه ای فرمودند: هرکسی می خواهد خون خود را بذل کند و هزینه کند با ما همراه شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مرحوم کلینی در کتاب کافی می گوید: رسول خدا خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند: «یا علی! چند سفارش به تو می کنم که این توصیه ها را حفظ کن؛ …….. پنجمین ویژگی اینکه مالت و خودت را برای حفظ دینت بذل و هزینه کنی».

او روایت دیگری از امام صادق نقل کرد و گفت: اگر می خواهید شیعیان ما را بشناسید، با این صفات بشناسید؛ یکی از این ویژگی ها سخاوت و بذل کردن است.

رفیعی با بیان اینکه ائمه معصومین (ع) اهل بذل و هزینه کردن بودند، اظهار داشت: ائمه علیهم السلام از ما می خواهند که بذل کنیم و در راه دین از خود مایه بگذاریم.

او نخستین قسم بذل را بذل مال دانست و تصریح کرد: گاهی جامعه در شرایطی قرار می گیرد که انسان ها باید مال خود را بذل کنند مانند اینکه کسانی ورشکسته می شوند، قدرت و توان مالی خود را از دست می دهند و لازم است کسانی که دارای توان مالی هستند به آنها کمک کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به شرایط کرونایی کشورگفت: بسیاری از خانواده ها در شرایط کرونایی که بر کشور حاکم شده است، سرپرست خانواده را از دست می دهند و محل درامد دیگری هم ندارند. جنازه را دفن نکنید و برگردید بلکه به خانواده آنها سرکشی کنید و اگر مشکل مالی دارند، رفع کنید.

او قسم دوم بذل را بذل آبرو دانست و گفت: گاهی انسان آبروی خود را می گذارند تا آبروی دیگران حفظ شود. متاسفانه کسانی کمر بستند که آبروی دیگران را ببرند، چه فیلم ها و عکس های خصوصی که از دیگران منتشر می کنند و آبروی دیگران را می برند درحالیکه این کار حرام است و جایز نیست.

رفیعی سومین قسم بذل را بذل جان دانست و ادامه داد: کربلا، دفاع مقدس و حرم اهل بیت (ع) این قسم از بذل را می خواست تا دین باقی بماند. مقتی مسلم بن عوسجه روی زمین افتاد، اباعبدالله و حبیب بن مظاهر رسید، حبیب از او پرسید سفارش و کاری نداری برای تو انجام دهم؟ چشمانش را باز کرد و با دستش به اباعبدالله اشاره کرد و گفت: تو را سفارش می کنم مراقب اباعبدالله الحسین (ع) باشی. این مرد را یاری کن.

او تصریح کرد: یاران امام حسین (ع) باذل بودند و از جان خود برای امام حسین (ع) مایه گذاشتند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنرانی خود، ثبات قدم را ویژگی دیگر یاران امام حسین (ع) برشمرد و افزود: استواری و ثبات قدم به این معناست که عقیده ای که دارد تا پاان عمر داشته باشد و دچار تلوّن و سستی نشود.

رفیعی با نام بردن افرادی مانند بلعم باعورا و برسیسای عابد تصریح کرد: خیلی افراد قول می دهند اما پای قول خود نمی ایستند. افرادی داشتیم در بدر نبودند و ناراحت بودند اما وقتی جنگ احد شد، نیامدند. بسیاری نان به نرخ روز خور هستند و دینشان فصلی است.

او اصحاب کهف را نمونه ای از افراد ثابت قدم معرفی کرد و گفت: اینها برای حفظ عقیده و ایمان خود به غار پناه بردند. آسیه زن فرعون مثال دیگری از افراد ثابت قدم است که پای دفاع از حضرت موسی (ع) ایستاد. جادوگران فرعون نمونه دیگر افراد ثابت قدم هستند که وقتی حقانیت حضرت موسی (ع) را دیدند به او ایمان آوردند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه مهمترین درس کربلا را ثبات قدم دانست و ادامه داد: زهیر، حرّ، مسلم بن عوسجه، عابص و… بهترین نمونه برای افراد ثابت قدم و استوار هستند.

او راه های استواری و ثبات قدم را برشمرد و گفت: اولین راهکار، دعا به درگاه الهی است که در آیات قرآن کریم و روایات و منابع دینی بسیار ذکر شده است.

رفیعی تقویت باورها را راهکار دیگر ثبات قدم ذکر کرد و ابراز داشت: یکی از دلایلی که جوانان ما عبادت و نماز را کنار می گذارند این است که اعتقاداتشان محکم نیست بویژه امروز که شبهات فراوان شده است.

او سومین راهکار ثبات قدم را تاریخ دانست و ادامه داد: اگر امروز بلایی مانند کرونا در جامعه پیدا شده استف در تاریخ هم بلایای دیگری همچون وبا و جذام هم بوده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: چهارمین راهکار ثبات قدم توسل به اهل بیت (ع) است.

او یکی دیگر از ویژگی های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را آزادگی و حریّت عنوان کرد و افزود: امام صادق (ع) در حدیثی، ۵ ویژگی وفای به عهد ، تدبیر و آینده نگری، حیا و عفّت، خوش خلقی و حریّت را سبب لذت بردن از زندگی عنوان کردند.

رفیعی با بیان اینکه امام خمینی به مردم ایران حریت و عزت داد، گفت: حریت و آزادگی از ارزش های انسانی است. انسان آزاده در همه احوال زندگی خود آزاده است.

او به بیان نشانه های انسان های آزاده پرداخت و بیان داشت: یکی از نشانه های انسان آزاده این است که ننگ و خواری نمی پذیرد. استقلال خیلی مهم است، همین که مردم در سرنوشت خود دخالت دارند، سبب افتخار و عزت است.

استاد حوزه علمیه قم، حیا و عفت را ویژگی انسان های آزاده برشمرد و گفت: امام حسین (ع) عصر عاشورا لشکریان کوفه را با کلمه «شیعه آل ابوسفیان» مخاطب قرار می دهند و می فرمایند: اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید. اگر واقعا عرب هستید ولو نامسلمان، آیا این رسم مهمان نوازی است؟ یکی از ویژگی های اعراب قبل از اسلام غیرت است و اگر کسی به خانواده ای حمله می کرد به دفاع از خانواده آن شخص برمی خواستند.

او ادامه داد: ویژگی دیگر انسان های آزاده این است که اهل دغل و مکر و خدعه نیستند. مسلم بن عقیل در خانه هانی بن عروه بود، ابن زیاد آمد و مسلم می توانست ابن زیاد را به درک واصل کند و از پشت پرده خیلی به او اشاره کردند که کار ابن زیاد را یکسره کند اما مسلم گفت که در مکتب ما رسم نیست که از پشت خنجر بزنیم.

رفیعی، کسب مال حلال را نشانه دیگر انسان های آزاده برشمرد و گفت: امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمودند: یکی از دلایلی که شما شمشیر به روی امام خود کشیدید این است که باطن شما از لقمه های حرام پر شده است.

او خاطرنشان کرد: لقمه حرام بالارفتن از دیوار مردم نیست، احتکار، کم فروشی و بی توجهی به نیازهای مردم هم می تواند لقمه را حرام کند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: ویژگی دیگر انسان آزاده این است که مردم را به رعب و وحشت نمی اندازد. فریادزدن، جوسازی، گوشواره از گوش کودک کشیدن، تازیانه زدن با حریت جور در نمی آید.

او نشانه دیگر انسان های آزاده را غلبه بر شهوت حرام عنوان کرد و گفت: خداوند به انسان اجازه نداده است که از راه حرام غرایز خود را برآورده سازد. امروز دنیا برای تهی کردن جامعه از معنویت به سمت ابتذال رفته است.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!