حساسیت به پنی سیلین منعی برای واکسیناسیون کرونا نیست


حساسیت به پنی سیلین منعی برای واکسیناسیون کرونا نیست

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: وزارت بهداشت اعلام کرد حساسیت به پنی سیلین منعی برای واکسیناسیون کرونا نیست و این افراد می‌توانند در مراکزی که امکانات احیا وجود دارد این واکسن را دریافت کنند.

مسعود ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به گسترش ابهاماتی در فضای مجازی در خصوص منبع مصرف واکسن‌های کووید_۱۹ در افراد با سابقه آلرژی و حساسیت به پنی سیلین با توجه به سوالات مکرر تلفنی به عمل آمده از مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم سطح کشور، اطلاع رسانی لازم از سوی وزارت طی ابلاغیه‌ای صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در برخی از مراکز تزریق واکسن کرونا، به دلیل سابقه قطعی یا مشکوک حساسیت به پنی سیلین، از طریق واکسن کرونا برای برخی از مراجعه کنندگان، ممانعت به عمل آمده است؛ این در حالی است که سابقه آلرژی و یا حساسیت‌های دارویی شامل حساسیت به خانواده پنی سیلین‌ها و سایر آنتی بیوتیک‌ها، منع مصرف برای تزریق واکسن های کووید_۱۹ محسوب نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: افرادی که سابقه حساسیت به غذا، داروها، لاکتس یا سایر واکسن‌های غیر کووید_ ۱۹ داشته‌اند و همچنین بیماران دچار آلرژی فصلی، آسم و کهیر مزمن نیز می‌توانند واکسن کووید_ ۱۹ را دریافت کنند.

این متخصص عفونی افزود: بیماران با سابقه آنافیلاکسی به غذاها و یا سایر داروها، منع مصرف برای دریافت واکسن ندارند و این بیماران باید حتما تزریق واکسن را در مراکز درمانی دارای امکانات احیا انجام دهند و بعد از تزریق واکسن حداقل به مدت ۳۰ دقیقه پایش شوند.

ضیایی ادامه داد: اغلب توصیه می‌شود افرادی که دچار واکنش آلرژیک شدید( آنافیلاکسی) و فوری به ترکیبات موجود در یک برند واکسن شدند دیگر آن برند را تزریق نکنند.

وی بیان کرد: از آنجا که سابقه حساسیت به پنی سیلین مانعی برای دریافت واکسن کرونا محسوب نمی‌شود، عدم تزریق واکسن به این گروه از افراد می‌تواند منجر به اختلال در روند واکسیناسیون جمعیت و ناتوانی در کنترل همه‌گیری کووید_ ۱۹ شود.

ضیایی تصریح کرد: لذا از مردم درخواست می‌شود به شایعات توجه نکرده و واکسن کرونا را تزریق کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی