حضور طلبه‌های جهادی در مراکز درمانی قم تا پر شدن تخت‌های بیمارستانی


حضور طلبه‌های جهادی در مراکز درمانی قم تا پر شدن تخت‌های بیمارستانی

قم - ایرنا - پرشدن تخت‌های بیمارستانهای قم ، فعالیت 308 طلبه جهادی در مراکز درمانی،اعلام آمادگی مرکز خدمات حوزه‌ علمیه قم برای کمک به بیماران کرونایی و کمبود کپسول اکسیژن از اخبار کرونایی هفته گذشته قم بود.

ادامه روند صعودی کرونا درقم حداقل تا یک ماه دیگر، راه اندازی مرکز درمان موقت درمانگاه بقیة الله ، زریق روزانه ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا ،ورود وزیر بهداشت به قم برای بررسی وضعیت کرونا و تبدیل مجموعه ورزشی شهرداری قم به مرکز جدید واکسیناسیون از دیگر اخبار کرونایی هفته گذشته قم است.

تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در بازدید از مراکز بستری بیماران کرونایی از تکمیل بودن تخت‌های بیمارستانی قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، محمدرضا قدیر به همراه معاون درمان این دانشگاه با حضور در بیمارستان‌هرای کامکار و شهدا وضعیت بیماران کرونایی بستری را بررسی کرد.

در این بازدید که رییس و مدیران بیمارستان ها نیز حضور داشتند از بخش های تریاژ، اورژانس، بخش‌های بستری وغیره بازدید انجام و از بیماران بستری عیادت شد.

راه اندازی مرکز درمان موقت درمانگاه بقیة الله

مرکز درمان موقت کرونا و درمان با رمدسیویر درمانگاه بقیه الاعظم (عج) قم روز جمعه طی آیینی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افتتاح شد.

مرکز فوق دارای ۳۰ تخت می‌باشد، و ظرفیت پذیرش بیش از ۳۰۰ بیمار کرونایی را در چند شیفت دارد.

محمد رضا قدیر رئیس علوم پزشکی قم در حاشیه این آیین در گفت و گویی خاطرنشان کرد: امیدواریم با افزایش مراکز بستری موقت کرونایی دسترسی مردم به‌دارو و درمان تسهیل شود.

فعالیت ۳۰۸ طلبه جهادی در بیمارستان‌های قم

مسئول سازمان بسیج طلاب و روحانیان قم از فعالیت جهادی بیش از ۳۰۰ طلبه و روحانی در بیمارستان‌های قم در راستای مقابله با کرونا و کمک به کادر درمان در مقطع فعلی خبر داد.

حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده هفته گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه از آغاز شیوع ویروس منحوس کرونا، طلاب و روحانیان جهادی و بسیجی در خط مقدم مقابله با این ویروس بوده اند، اظهار داشت: هم اکنون که در میانه پیک پنجم کرونا قرار داریم، ۳۰۸ تن از طلاب و روحانیان در قالب گروه های جهادی در چهار بیمارستان قم شامل بیمارستان کامکار، شهید بهشتی، فرقانی و امیرالمؤمنین(ع) مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: از این تعداد، ۲۰۳ نفر برادر و ۱۰۵ نفر نیز از خواهران هستند که اکثریت این افراد آموزش های لازم را به منظور خدمت رسانی در بیمارستان ها و کمک به کادر درمان دیده اند، ضمن آن که برای کلیه طلاب حاضر در این طرح علاوه بر حکم فعالیت جهادی، بیمه غرامت نیز صادر شده است.

وی گفت: حضور طلاب جهادی در هر بیمارستانی در دو شیفت صبح و بعداز ظهر می باشد، ضمن آن که در مجموع در چهار بیمارستان یادشده شهر مقدس قم، روزانه حدود ۱۲۰ نفر از طلاب خواهر و برادر فعالیت دارند.

کمبود کپسول اکسیژن درقم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم با اشاره به کمبود و مشکل تامین اکسیژن گفت: روزانه ۳۰۰ نفر در قم درخواست کپسول اکسیژن دارند و در لیست انتظار هستند.

محمدرضا بهرامی در گفت و گویی با درخواست از خیرین جهت تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران، بیان کرد: خیرین سلامت در امر نذر نفس و اهدا کپسول اکسیژن به یاری جمعیت هلال احمر و بیماران نیازمند بیایند.

وی با اشاره به موضوع اکسیژن اظهار داشت:در خصوص تامین کپسول اکسیژن برای بیماران مشکلات زیادی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها محدود بودن کپسول های اکسیژن است.

ورود وزیر بهداشت به قم برای بررسی وضعیت کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته برای بررسی وضعیت شیوع کرونا به این استان سفر کرد.

در ‌پی شدت گرفتن ویروس کرونا در قم، دومین جلسه اضطراری فرماندهی مقابله با کرونا ویروس دانشگاه علوم پزشکی این استان برگزار شد که نشان از وضعیت بحرانی این استان از نظر شیوع کرونا دارد.

در حالی که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، تمامی بیمارستان‌های کرونایی استان به‌حالت کاملا پُر درآمده و بخشی از بیمارستان شهدا نیز به ‌بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده‌است، وزیر بهداشت برای بررسی این شرایط به قم سفر کرد.

تزریق روزانه ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم گفت: روند فعلی واکسیناسیون نسبت به گذشته افزایش یافته و در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰ هزار دوز واکسن کرونا به شهروندان تزریق می‌شود.

سیامک محبی سه‌شنبه هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: در ماه گذشته روزانه ۲ تا ۳ هزار واکسن تزریق می‌شد، ولی با افزایش تعداد مراکز تجمعی واکسیناسیون با همت مسوولان و کارشناسان، دسترسی مردم راحت‌تر شده و بیش از ۱۶ مرکز در سطح استان فعال است.

وی اضافه کرد: باید خودمان را برای تزریق بیش از ۲۰ هزار دوز واکسن در روز آماده کنیم و امیدوارم آن زمان تعداد مراکز واکسیناسیون افزایش یابد.

تبدیل مجموعه ورزشی شهرداری قم به مرکز جدید واکسیناسیون

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: با توجه به وضعیت نگران کننده کرونا در قم و ضرورت همدلی و تعامل دستگاه‌ها در بکارگیری تمام ظرفیت‌های موجود جهت کنترل و افزایش آمار واکسیناسیون، مجموعه ورزشی شهرداری در منطقه نیروگاه به مرکز جدید واکسیناسیون تبدیل می‌شود.

ابوالقاسم مقیمی هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: به همین منظور و برای بهبود در روند واکسیناسیون گروه های هدف در قم یکی از مجموعه های ورزشی در منطقه نیروگاه در حال آماده سازی است تا دسترسی مردم به مراکز تجمیعی با سهولت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط باید دست به دست هم دهند تا از بحران کرونا عبور کنیم، تاکید کرد: در این زمینه سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم آمادگی دارد تا تمام توان خود را برای مهار این ویروس مرگبار روی کار بیاورد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه بخشی از فعالیت های این سازمان در طول دوران شیوع بیماری کرونا به فرهنگ سازی در خصوص پیشگیری از شیوع این بیماری معطوف شده است.

ادامه روند صعودی کرونا درقم حداقل تا یک ماه دیگر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: روند ابتلا به‌کرونا و بستری‌ها در این استان همچنان صعودی است و پیش‌بینی می‌شود، حداقل ۲ تا ۴ هفته دیگر نیز ادامه داشته باشد.

محمد رضا قدیر اظهار داشت: اکثر افراد با حال عمومی بد به‌بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و تعداد بیماران بستری بدحال در حال افزایش است, که این امر باعث می‌شود روند ترخیص بیمار نیز با کُندی صورت گیرد.

وی افزود: ظرفیت مراکز درمانی استان تقریبا تکمیل شده و کادر بهداشت و درمان واقعا خسته و فرسوده شده‌اند و تاب‌آوری سیستم سلامت به‌شدت کاهش یافته‌است.

مدیریت فضاهای بیمارستانی قم

استاندار قم گفت: با توجه به‌شرایط بیماری کرونا در قم، بیمارستان‌های استان در حال تکمیل ظرفیت است و نیازمند مدیریت تخت و فضاهای بیمارستانی هستیم.

بهرام سرمست هفته گذشته در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به‌بحران در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: طی مدتی که با شیوع بیماری کرونا مواجه بودیم، ۲ بیمارستان امیرالمومنین (ع) و مادر را تکمیل و راه‌اندازی کردیم، و اکنون در خدمت شهروندان و پذیرای بیماران است، و این یک فرصت خدمتگزاری بوده‌است.

وی افزود: با این وجود برای اینکه نیاز به‌بیمارستان صحرایی نداشته باشیم، باید فضاهای درمانی و بیمارستانی را مدیریت کنیم، و دانشگاه علوم پزشکی نیز این اقدام را انجام دهد.

اعلام آمادگی مرکز خدمات حوزه‌ علمیه قم برای کمک به بیماران کرونایی

مرکز خدمات حوزه علمیه قم در پیامی از آمادگی این مرکز در پاسخ به درخواست مقام معظم رهبری برای کمک به بیماران کرونایی خبر داد.

در این پیام آمده است: طلاب و روحانیون جهادی از ابتدای شیوع کرونا در عرصه‌های مختلفی همچون حضور در بیمارستان‌ها و کمک به کادر درمان، آرامش بخشی به بیماران، تغسیل و تدفین متوفیان و ضد عفونی معابر عمومی، تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی بی‌منت به ملت شریف ایران اسلامی انجام دادند، همانطور که در تمامی بحران‌ها از جمله سیل و زلزله پیشگام کمک‌رسانی به آسیب دیدگان بوده‌اند.

پیام افزوده است: مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز به عنوان نهاد خدمت رسان به طلاب و روحانیون از ابتدای شیوع کرونا همگام با دیگر نهادهای خدمت رسان در کشور برای مقابله با این ویروس منحوس تمامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفت و آمادگی خود را در تمامی استان‌های کشور برای همیاری با کادر درمان به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد.

براساس گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در شبانه روز گذشته منتهی به ۲۹ مردادماه ،‌۲۳ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، جان خود را از دست دادند، و این درحالیست که روز قبل از آن نیز همین تعداد بر اثر کرونا دراستان فوت کرده‌بودند.

محمد رضا قدیر در گفت و گویی با اشاره به پذیرش ۱۹۵ تَن مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به‌کرونا توسط اورژانس بیمارستان‌های قم افزود:‌۱۲۵

از این افراد بستری شدند. درحال حاضر ۲۰۹ تن از ۹۳۳ بیمار بستری دربخش مراقبتهای ویژه نگهداری می شوند.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌ دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...