واردات سوخت از ایران به لبنان و معضل بزرگی که اسرائیل گرفتار آن شد


واردات سوخت از ایران به لبنان و معضل بزرگی که اسرائیل گرفتار آن شد

آغاز روند واردات سوخت از ایران به لبنان علاوه بر آثار مثبتی که برای این کشور دارد، متحدان آمریکا و به ویژه رژیم صهیونیستی را با یک معضل بزرگ مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ امروز خود به بررسی آثار مثبت واردات سوخت از ایران به لبنان پرداخته و نوشت، واردات سوخت از جمهوری اسلامی ایران نه یک چالش و نه یک رقابت داخلی بلکه در زمانی که لبنان در حال خفه شدن است حکم اکسیژن برای این کشور را دارد. لبنان گزینه‌های اضطراری زیادی در اختیار دارد که در زمان کنونی برای کاهش سطح فروپاشی کشور می‌تواند به آنها متوسل شود.

در این شرایط منطق می‌گوید که دولت لبنان باید خود را با تصمیم مقاومت برای واردات سوخت از ایران همسو کرده و برای حل بحران معیشتی مردم به آن اعتماد کند؛ به ویژه اینکه در شرایط فعلی واشنگتن و متحدان آن در حال برنامه ریزی برای طرحی ضد لبنانی‌ها هستند که در نهایت مردم بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

از تصمیم «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی برای حذف یارانه سوخت که منجر به خشم مردم و انفجار اوضاع کشور شد حزب الله یک تصمیم محوری برای حل بحران لبنان آغاز کرده و این روند پیامدهای بحران را در لبنان به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

نکاتی درباره خرید سوخت از ایران توسط لبنان

سخنان سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله درباره آغاز روند واردات سوخت از ایران به لبنان نقطه عطفی بود که موجب شد «دوروتی شیا» سفیر ایالات متحده در بیروت و متحدان آمریکا در لبنان از جمله «سعد حریری» نخست وزیر سابق و «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی به تحریک علیه حزب الله پرداخته و مدعی شوند که آغاز واردات سوخت از ایران به معنای تصویب پروژه گرسنگی و تحقیر لبنانی‌ها و نابود کردن بخش‌های تولیدی و اقتصادی است.

اما این ادعاهای ۱۴ مارسی‌ها در حالی مطرح می‌شود که همه به خوبی می‌دانند چه طرفی طی همه این سالها لبنان را به گرسنگی و فروپاشی کشانده است.

سید حسن نصرالله همچنین روز پنجشنبه خط قرمز حزب الله را درخصوص کشتی‌های ایرانی ترسیم کرده و درباره هرگونه تعرض به این کشتی‌ها به آمریکا و اسرائیل هشدار داد و گفت که این کشتی‌ها از زمان حرکت به سمت لبنان به معنای حاکمیت این کشور هستند.

البته دبیرکل حزب الله درباره جزئیات واردات سوخت از ایران توضیح زیادی نداد اما طبق اخبار منتشر شده قرار است نخستین محموله که تاجران بهای آن را می‌پردازند به عنوان هدیه به دولت لبنان جهت استفاده در مراکز حیاتی همچون بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها ارائه شود.

بیشتر بخوانید:

از ایران به دلیل ارسال محموله سوخت به لبنان قدردانی می‌کنیم

اما اگر دولت لبنان از ترس تهدیدهای آمریکا از دریافت سوخت ایران امتناع کند چه اتفاقی می‌افتد. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که حزب‌الله نخستین محموله سوخت ایران را به اتحادیه‌های شهرداری در سراسر لبنان برای توزیع در میان تولیدکنندگان ارائه می‌دهد تا نیازهای بخش اساسی تامین گردد. همچنین طبق اطلاعات رسیده محموله‌های سوخت از ایران پشت سر هم به سمت لبنان حرکت می‌کنند و نیاز پمپ بنزین‌ها با قیمتی کمتر از آنچه که در بازار مشخص شده برطرف خواهد شد.

همچنین واردات سوخت از ایران به لبنان توسط حزب الله تحت عنوان اقدامات سریع و مستقیم در وضعیت اضطراری لبنان انجام می‌شود. این طرح حزب الله از ماهها پیش آغاز شده بود و همزمان با آن فشارهای آمریکا علیه دولت لبنان برای جلوگیری از روی آوردن این کشور به سمت شرق برای حل بحران‌ها نیز وجود داشت که این پروژه‌های واشنگتن همواره از طریق مهره‌های داخلی آن در لبنان اجرا می‌شد.

در همین راستا اواخر ماه ژوئن بود که سمیر جعجع درباره حل بحران سوخت لبنان با کمک ایران گفت که آیا ما باید درباره چیزهایی که وجود ندارد و احتمالات بی اساس امیدوار باشیم.

جعجع که همانند سایر ۱۴ مارسی‌ها عادت دارد موضع خود را با توجه به منافع حامیانش تغییر دهد روز گذشته در مصاحبه با رادیو «لبنان آزاد» گفت که اگر سوخت‌هایی که از ایران می‌آید به دولت داده شود به معنای آن است که ما در سایه تحریم‌ها دچار یک مشکل دیگر می‌شویم و به این ترتیب بحران‌ها چند برابر خواهد شد. وی همچنین ادعاهای سفیر آمریکا در مصاحبه با العربیه مبنی بر اینکه لبنان نیازی به نفت ایران ندارد را تکرار کرد.

تحرکات سیاسی در لبنان همراه با تهدیدهای دیگری از جانب متحدان ایالات متحده از جمله «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی و نزدیکان آن انجام می‌شود که می‌گویند واردات سوخت از ایران به معنای اعمال تحریم‌های بیشتر آمریکا ضد لبنان و متوقف شدن بازگرداندن سپرده‌های لبنانی‌ها از خارج به داخل کشور است. اما به نظر می‌رسد که متحدان واشنگتن در داخل لبنان فراموش کرده‌اند که اقدامات آمریکا و اروپا ضد بانک های لبنان از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و ارتباطی به واردات سوخت از ایران ندارد. همچنین بخش اعظمی از چالش‌های بانک مرکزی به فساد در این بخش و به ویژه شخص ریاض سلامه بر می‌گردد.

اما یکی از نکات قابل توجه در واکنش‌های دوست و دشمن به سخنان سید حسن نصرالله، موضع صهیونیست‌ها و نگرانی ایجاد شده در میان آنها در خصوص واردات سوخت از ایران به لبنان و همچنین هشدارهای دبیرکل حزب الله به آمریکا و اسرائیل است.

کارشناسان معتقدند که رژیم صهیونیستی در حال حاضر در معرض آزمایش سختی قرار گرفته؛ به طوری که از یک سو قصد دارد جلوی شکسته شدن محاصره لبنان را بگیرد و از سوی دیگر قادر به انجام هیچ حرکتی علیه کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به سمت لبنان نیست.

بر این اساس تل‌آویو احساس می‌کند باید مانع از رسیدن کشتی‌های ایرانی به لبنان شود اما از طرف دیگر عواملی وجود دارد که صهیونیست‌ها را وادار به عقب نشینی می‌کند، چرا که علاوه بر پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به هرگونه تعرض به کشتی‌های این کشور این امر با واکنش شدید حزب الله که خطوط قرمز خود را درباره کشتی‌های ایرانی برای آمریکا و اسرائیل مشخص کرده نیز مواجه خواهد شد.

در این میان یکی از مهمترین راه حل‌های ابتدایی برای این معضل رژیم صهیونیستی سکوت و امتناع از هر گونه تهدید است ؛ اما سکوت نمی‌تواند این معضل را از بین ببرد و اسرائیل تنها دو گزینه دشوار پیش‌روی خود می‌بیند: تعرض به کشتی‌ها یا عقب نشینی از هر گونه اقدام تحریک آمیز.

البته رژیم صهیونیستی در محور خصمانه خود علیه لبنان و نیز معضلی که گرفتار آن شده تنها نیست و در واقع یکی از اجزای تشکیل دهنده این محور به سرکردگی ایالات متحده است. البته هرچند که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی هنوز واکنشی به حرکت کشتی‌های ایرانی حامل سوخت به سمت لبنان نشان نداده‌اند، اما نگرانی ایجاد شده در میان محافل صهیونیستی در موضع رسانه‌های اسرائیلی کاملاً مشخص شده است که درباره پیامدهای منفی حل بحران سوخت لبنان توسط ایران، برای اسرائیل صحبت می‌کنند.

اما اهمیت هشدارهای سید حسن نصرالله درباره هرگونه تعرض به کشتی‌های ایرانی در آنجاست که اسرائیل را از هرگونه ارزیابی اشتباه در این زمینه باز می‌دارد. در همین زمینه وب سایت «اسرائیل دیفنس» متخصص در امور امنیتی و نظامی در مقاله‌ای اعلام کرد که «نصرالله اسرائیل را در باتلاق قرار داده است، اگر ارتش اسرائیل به کشتی‌ها تعرض کند از نظر مردم لبنان به عنوان طرفی شناخته می‌شود که از ایجاد راه‌حل برای بحران سوخت لبنان از طریق حزب الله جلوگیری کرده و این به معنای آن است که حزب الله چهره خود را به عنوان یک گروه در حال مبارزه با اسرائیل بازیابی می‌کند.»

بنابراین هرگونه تحرک از جانب رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی پروژه‌های محور آمریکایی- صهیونیستی برای از بین بردن محبوبیت مردمی حزب الله و معرفی کردن مقاومت به عنوان عامل بحران‌های اقتصادی لبنان را از بین می‌برد. از طرف دیگر رسیدن کشتی‌های سوخت ایران به لبنان این نگرانی را برای صهیونیست‌ها به دنبال دارد که جمهوری اسلامی ایران از طریق حزب الله مشروعیت بیشتری در میان لبنانی‌ها پیدا کند.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان