خسروی و پرویز خان به منطقه آزاد قصرشیرین اضافه شود


 خسروی  و  پرویز خان  به منطقه آزاد قصرشیرین اضافه شود

جلسه مشترک امروز (30 مرداد) شورای برنامه ریزی و کارگروه اقتصادی استان به بررسی توسعه محدوده منطقه آزاد قصرشیرین اختصاص داشت.

حبیب الله وفایی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه در این جلسه با بیان اینکه تصویب ایجاد و تعیین محدوده مناطق آزاد با پیشنهاد دولت و مصوبه مجلس امکان پذیر است، گفت: در شورای برنامه ریزی استان به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیرنده تنها در خصوص برنامه های توسعه ای استان می توانیم پیشنهاد دهیم و قطعا این پیشنهادات در تصمیم گیری دولت جهت توسعه این منطقه اثرگذار خواهد بود.

وفایی گفت: هم اکنون وسعت منطقه آزاد قصرشیرین حدود 7200 هکتار است و در نظر داریم دو مرز پرویزخان و خسروی هم به محدوده این منطقه اضافه شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه تصویب منطقه آزاد قصرشیرین را نقطه عطفی در توسعه استان خواند و تاکید کرد: این امر به شرطی محقق می شود که بتوانیم از تمام ظرفیت های این منطقه استفاده کرده و سرمایه های سرگردان کشور را جذب این منطقه کنیم.

وفایی توسعه صادرات تولید محور را رمز موفقیت این مناطق عنوان کرد وافزود: خوشبختانه دو مرز پرویزخان و خسروی صادرات محور بوده و الحاق این دو به منطقه آزاد قصرشیرین میتواند این منطقه را به اهداف اصلی خود نزدیک کند.

منطقه آزاد قصرشیرین رقیبان بسیاری دارد/ دیر بجنبیم سرمایه‌ها سمت مناطق "مهران" و "بانه" می‌رود

بهزاد باباخانی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه با اشاره به مهم خواندن تصویب راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین گفت: تصویب این منطقه کار مهمی بود، اما مهمتر از آن اجرایی کردن این منطقه و بهره برداری از آن است.

وی افزود: مناطق آزاد بخشی از خاک یک کشور هستند که با قوانین متفاوت در تجارت اداره می شوند و تسهیلات و معافیت هایی برای سرمایه گذاران در آن در نظر گرفته می شود.

باباخانی توسعه صادرات و بهبود تراز تجارت، جذب سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی و ایجاد فرصت های شغلی برای مناطق کمتر توسعه یافته را سه هدف اصلی راه اندازی مناطق آزاد عنوان کردو افزود: هدف اصلی این مناطق توسعه صادرات تولید محور است.

وی با اشاره به موفقیت های کشور چین در بهره برداری از مناطق آزاد گفت: چین هم اکنون 200 منطقه آزاد دارد و توانسته از طریق این مناطق صادرات خود را به میزان چشمگیری افزایش داده و از طرفی تکنولوژی های مختلف را وارد کشور خود کند.

وی با اشاره به راه اندازی مناطق آزاد در ایران در اواخر دهه 60 گفت: با توجه به تجربه موفق برخی کشورها از جمله چین راه اندازی این مناطق از اواخر دهه 60 در ایران آغاز شد.

باباخانی با اشاره به نسل بندی مناطق آزاد کشور گفت: نسل اول این مناطق در چابهار، کیش و قشم در اواخر دهه 60 راه اندازی و نسل دوم آن هم در انزلی، ماکو، ارس و اروند در اوایل دهه 80 راه اندازی شد.

وی افزود: متاسفانه این هفت منطقه نتوانستند آنطور که باید عملکرد مطلوبی در توسعه صادرات داشته باشند و در هردو نسل مناطق آزاد همواره واردات بر صادرات پیشی داشت، طوری که هرسال در منطقه آزاد کیش 10 تا 15 برابر صادرات، واردات انجام می شود.

وی تصریح کرد: از طرفی با راه اندازی این مناطق در هر شهر و استان، بازارهای آن محدوده تاثیر قرار گرفته و مسافران و گردشگران و حتی خود مردم آن شهرها و استان ها تمایل به خرید از مناطق آزاد داشته و بازارها کساد شده اند.

باباخانی گفت: مشکل دیگر غلبه حاشیه بر متن در این مناطق بود، طوری که مردم مناطق آزاد را تنها با تردد ماشین های خارجی و خرید کالاهای خارجی و ... می شناختند و این درحالی است که هدف راه اندازی مناطق آزاد توسعه صادرات تولید محور است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، گفت: این تجربیات تلخ موجب شد که سخت گیری های بسیاری برای راه اندازی نسل سوم این مناطق صورت گیرد، اما در نهایت با پیگیری های بسیار هفت منطقه آزاد به عنوان نسل سوم این مناطق در کشور راه اندازی شد که منطقه آزاد قصرشیرین یکی از آنهاست.

وی افزود: اما همین سخت گیری ها موجب اعمال برخی محدودیت ها در مناطق آزاد جدید شده است، طوری که خرده فروشی و حق مسافر در این مناطق کاملا حذف شده و تردد خودروهای خارجی تنها در محدوده منطقه آزاد و برای افراد شاغل در آن مجاز است.

باباخانی هدف از این محدودیت ها را برگرداندن مناطق آزاد به کارکرد اصلی آنها که همان بحث صادرات تولید محور است، عنوان کرد.

این مسئول در ادامه با اشاره به رقابتی شدن فعالیت مناطق آزاد گفت: در همین منطقه غرب در کنار منطقه آزاد قصرشیرین، مناطق آزاد مهران و بانه را هم داریم و این امر نشان میدهد که اگر دیر بجنبیم سرمایه ها سمت این مناطق می روند.

"ارس" معین منطقه آزاد قصرشیرین شد

وی با تاکید بر راه اندازی هرچه سریعتر منطقه آزاد قصرشیرین، از برنامه ریزی برای تدوین طرح جامع این منطقه خبر داد و از دستگاه های استان خواست هرچه سریعتر برنامه ها و پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.

باباخانی گفت: باید هرچه سریعتر اساسنامه منطقه هم تدوین شده و سازمان مسئول آن شکل گیرد و نیاز است که هیات مدیره و مدیرعامل آن یک فرد قوی و توسعه محور باشد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به تعیین یک منطقه آزاد معین برای هریک از هفت منطقه جدید، گفت: برای کمک به راه اندازی هرچه سریعتر هفت منطقه آزاد جدید، مقرر شده هریک از هفت منطقه آزاد قدیمی، معین یکی از این مناطق جدید شوند.

باباخانی گفت: بر این اساس منطقه آزاد "ارس" به عنوان معین منطقه آزاد قصرشیرین انتخاب شده است که کارنامه قابل قبولی در بحث صادرات تولید محور داشته و بنیه مالی خوبی دارد.

این مسئول بر لزوم تشکیل کمیته پیگیری راه اندازی منطقه آزاد قصرشیرین تاکید کرد و گفت: از منطقه آزاد "ارس" هم باید یک نماینده در این کمیته حضور داشته باشد.

باباخانی در ادامه با تاکید بر لزوم الحاق دو مرز پرویزخان و خسروی به منطقه آزاد قصرشیرین، گفت: اگر این دو مرز به منطقه اضافه شود با توجه به ارتباط آنها با دو منطقه عربی و کردنشین عراق قطعا موفقیت خوبی نصیب این منطقه در بحث صادرات خواهد شد.

پیگیری الحاق 2 مرز خسروی و پرویزخان به منطقه آزاد قصرشیرین/ لزوم تشکیل شورای راهبردی منطقه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه هم در این جلسه با تاکید بر اجرایی شدن هرچه سریعتر منطقه آزاد قصرشیرین گفت: خوشبختانه منطقه "ارس" به عنوان معین این منطقه انتخاب شده که توفیق خوبی در حوزه کشاورزی دارد.

وی افزود: یکی از مزیت های منطقه آزاد قصرشیرین وجود 35 هزار هکتار اراضی کشاورزی در کنار آن است که میتوانیم از این ظرفیت در بحث صادرات تولید محور در منطقه آزاد قصرشیرین بهره بگیریم و این منطقه میتواند به عنوان الگو و پایلوتی برای دیگر مناطق آزاد کشور در زمینه صادرات محصولات کشاورزی تبدیل شود.

وی در ادامه با اشاره به طرح پیشنهاد الحاق دو مرز پرویزخان و خسروی به محدوده منطقه آزاد قصرشیرین گفت: در حال حاضر محدوده منطقه آزاد قصرشیرین بیش از 7200 هکتار است که با اضافه شدن این دو مرز حدود 170 تا 270 هکتار به محدوده آن اضافه می شود.

بازوند گفت: با اضافه شدن این دو مرز منطقه آزاد قصرشیرین اولین منطقه ای خواهد بود که دارای دو مرز رسمی است.

وی افزود: با وجود این دو مرز، منطقه آزاد قصرشیرین هم به منطقه عربی و هم اقلیم کردستان کشور عراق متصل خواهد شد.

بازوند ابراز امیدواری کرد: دولت با پیشنهاد استان مبنی بر اضافه شدن این دو مرز به محدوده منطقه آزاد قصرشیرین موافقت کند.

استاندار کرمانشاه منطقه آزاد قصرشیرین را نقطه عطفی در توسعه استان دانست و افزود: این منطقه می تواند تحولی اساسی در استان ایجادکند، به شرط آنکه از ظرفیت های آن بهره گیریم.

بازوند بر تشکیل شورای راهبردی منطقه آزاد قصرشیرین هم تاکید کرد و افزود: استاندار رییس این شورا بوده و معاونین عمرانی و اقتصادی استانداری، نماینده دبیرخانه مناطق آزاد کشور، نماینده سازمان منطقه آزاد ارس، سازمان همیاری شهرداری ها، فرماندار قصرشیرین و ... در این شورا عضویت خواهند داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم