اطلاعات دارویی/ مترونیدازول؛ درمان عفونت دندانی تا گوارشی


اطلاعات دارویی/ مترونیدازول؛ درمان عفونت دندانی تا گوارشی

به گزارش بهداشت نیوز، (https://behdasht.news/) این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته ی بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می...

به گزارش بهداشت نیوز، این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته ی بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.

مترونیدازول و کبد چرب
مترونیدازول معمولاً جهت درمان عفونت های تناسلی(واژینال) بانوان که ناشی از باکتری باشد تجویز می شود اما این بدین معنی که هر نوع عفونت در واژن با مترونیدازول قابل درمان می باشد نیست.
همچنین به عنوان پیشگیری از عفونت، پیش از جراحی های تناسلی و شکمی تجویز می شود.
از مزایای مترونیدازول مناسب بودن آن برای افرادی است که به پنی سیلین ها حساسیت دارند.
مترونیدازول به همراه آموکسی سیلین در رژیم های درمانی عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری کاربرد دارد.
این دارو در ایران به صورت قرص خوراکی و سوسپانسیون، ژل و شیاف واژینال، ویال تزریقی و کیسه آماده ی تزریق و ژل موضعی موجود است.
این داروی ارزان قیمت و پر کاربرد می تواند همراه با آموکسی سیلین در درمان و پیشگیری از عفونت های دهانی تجویز شود.

درمان عفونت واژن با مترونیدازول
یکی از عفونت های شایع در زنان و بانوان عفونتهای واژینال است که به دلیل باکتری های بی هوازی ایجاد می شود و به دلیل اینکه مترونیدازول یک داروی موثر بر میکروب‌های بی‌هوازی است نقش مهمی در درمان عفونتهای واژینال دارد. نکته مهم در خصوص مصرف این دارو کامل کردن دوره درمان و استفاده به موقع طبق تجویز پزشک می باشد

مترونیدازول برای عفونت کلیه
اصولاً مترونیدازول کاربرد چندانی برای عفونت کلیه ندارد و بیشتر آنتی بیوتیکهای سیپروفلوکساسین افلوکساسین و لووفلوکساسین در این خصوص کاربرد دارد و چنانچه عفونت شدید باشد ممکن است از جنتامایسین یا سایر داروهای تزریقی استفاده شود

توصیه ها ی مترونیدازول
با توجه به اشکال مختلف مترونیدازول توصیه های مربوط به این دارو به تفکیک بیان می شود:

قرص مترونیدازول
-دارو را میتوانید قبل یا بعد غذا مصرف کنید و در صورت مشکل در بلع میتوانید دارو را خرد کرده یا بجوید.
-تا ۲ ساعت پس از مصرف دارو از رانندگی و سایر فعالیتهایی که به تمرکز و هوشیاری کامل نیاز دارند خودداری کنید.
-مصرف این دارو ممکن است باعث احساس طعم تلخ یا فلزی در دهان شما شود.
-مصرف این دارو ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار به قرمز یا آجری شود.
-شیردهی به کودک درحین مصرف این دارو توصیه نمی شود.

توصیه های عمومی مترونیدازول
_از مصرف الکل در مدت درمان با مترونیدازول و حداقل تا 48 ساعت پس از اتمام دوره ی درمان با آن خودداری کنید زیرا مصرف الکل با مترونیدازول عوارض بسیار بدی نظیر تپش قلب شدید ،گرگرفتگی و سردرد شدید به همراه دارد.
در مدت درمان با این دارو رنگ ادرار شما به قرمز یا آجری تیره تغییر می یابد که طبیعی می باشد و با پایان درمان برطرف میگردد.
در صورتی که مترونیدازول به مدت طولانی برای شما تجویز شده است،آزمایشات و بررسی های لازم توسط پزشک را انجام دهید .

عوارض شایع مترونیدازول
احساس خستگی، تهوع و استفراغ از عوارض شایع دارو می باشد که با مصرف غذاهای ساده و سبک و مصرف دارو همراه میان وعده ی سبک یا پس از غذا کمتر می شود.
این دارو باعث احساس تغییر مزه ها در دهان، تیره شدن زبان و احساس طعم فلزی در دهان و زخم دهانی می شود که با اتمام دوره ی درمان دارو برطرف می شوند.با این حال می توانید از دهان شویه های غیر الکلی برای کاهش این علائم استفاده نمایید.
کاهش اشتها نیز یکی از علائم این دارو می باشد.

موارد مصرف مترونیدازول
مترونیدازول در درمان عفونت های بی هوازی ( از جمله عفونت های دندان ) ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری و عفونت های تک یاخته ای مصرف می شود. این دارو در درمان واژینوز باکتریایی ناشی از هموفیلوس یا گاردنلا یا کورینه باکتریوم، واژینیت غیر اختصاصی و واژینوز بی هوازی مصرف می شود.

منع مصرف مترونیدازول
مصرف این دارو در سه ماهه اول بارداری اکیدا ممنوع است و جزء گروه X طبقه بندی می شود. ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

عوارض جانبی مترونیدازول
تهوع، استفراغ، طعم بد دهان،زبری زبان، اختلالات گوارشی، بثورات جلدی، کهیر و آنژیوادم، به ندرت خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه، آتاکسی، تیره شدن ادرار، خارش، درد هنگام آمیزش، ترشحات غلیظ سفید رنگ از عوارض جانبی دارو هستند.

تداخلات دارویی مترونیدازول
اثر وارفارین در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد. مترونیدازول متابولیسم فنی توئین را مهار می کنند و غلظت پلاسمایی این دارو را افزایش می دهند. فنوباربیتال، متابولیسم مترونیدازول را افزایش وغلظت پلاسمایی آن را کاهش می دهد. مترونیدازول متابولیسم فلوئورواوراسیل را مهار می کند و احتمال مسمومیت با لتیم با مصرف همزمان مترونیدازول گزارش شده است . واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و فراورده های حاوی الکل ممکن است بروز کند.

منبع: دارویاب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید