بهبود درمان سرطان روده بزرگ و ملانوم با فناوری نانو


بهبود درمان سرطان روده بزرگ و ملانوم با فناوری نانو

محققان دانشگاه آریزونا دریافتند فناوری‌ نانو ممکن است به بهبود درمان سرطان روده بزرگ و ملانوم کمک کند.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان علوم بهداشتی دانشگاه آریزونا به تازگی مطالعه‌ای را به پایان رساندند که در آن با استفاده از فناوری نانو، شیمی‌درمانی اثربخشی بیشتری در برابر تومور‌های تهاجمی خواهد داشت. این روش آن‌ها درمان سرطان روده بزرگ و ملانوم را بهبود بخشیده است.

جیانکین لو، استادیار داروسازی و فارماکوکینتیک در بخش داروسازی و سم‌شناسی کالج داروسازی دانشگاه آریزونا می‌گوید: من همیشه علاقمند بودم که از ایمنی ذاتی برای مبارزه با سرطان استفاده کنم. برای انجام این کار به روشی ایمن و موثر، فناوری نانو به دلیل توانایی آن در بهبود حرکت دارو‌ها و اثربخشی درمانی و همچنین پتانسیل کاهش سمی‌های سیستمیک، گزینه مناسبی بوده است. امیدوارم این روش درمانی مبتنی بر فناوری‌نانو و رژیم‌های درمانی نوآورانه به بیماران سرطانی در مبارزه‌ای موثرتر و ایمن‌تر با سرطان کمک کند.

ایمونوتراپی به تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. ایست‌های بازرسی ایمنی تنظیم‌کننده سیستم ایمنی بدن بوده که در جلوگیری از حمله بی‌رویه بدن به سلول‌های سالم بسیار مهم هستند.

برخی از انواع سرطان این نقاط بازرسی را دور می‌زنند و به سلول‌های سرطانی اجازه می‌دهند از گزند شناسایی شدن توسط سیستم ایمنی بدن گریخته به گسترش خود ادامه دهند. مسدود کردن ایست بازرسی ایمنی (ICB) یک روش درمانی جدید است که اساساً می‌تواند ترمز سیستم ایمنی را آزاد کرده و به بدن برای مقابله مجدد با بیماری کمک کند.

درمان‌های ICB برای برخی از انواع سرطان موثر است، اما برای هر بیمار جواب نمی‌دهد. به‌عنوان مثال، فقط حدود ۴ درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا، به درمان ICB پاسخ می‌دهند.

تحقیقات اخیر بر راه‌هایی برای افزایش قدرت درمان‌های ICB با ترکیب آن‌ها با عوامل شیمی درمانی مانند کامپوتوتسین متمرکز شده است. اگرچه کامپوتوتسین قوی است، اما همچنین ناپایدار است، حلالیت کمی در آب دارد و می‌تواند عوارض جانبی جدی برای سلول‌های سالم داشته باشد.

لو و تیم تحقیقاتی وی، اولین پلتفورم نانوتراپی در نوع خود را برای غلبه بر این موانع ایجاد کردند. با استفاده از روش تحویل فناوری نانو، محققان توانایی کامپوتوتسین را برای هم‌افزایی با درمان‌های ICB افزایش دادند و آن‌ها را در برابر تومور‌های تهاجمی موثرتر کردند.

لو می‌گوید: این پلتفورم نانوتراپی توانست اثر درمان ICB را برای از بین بردن بخش بزرگی از تومور‌های سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه افزایش دهد، در حالی که هم‌زمان ایمنی بدن را فعال و از عود تومور جلوگیری می‌کند.

این تیم تحقیقاتی، کامپوتوتسین را به اسفنگومیلین، چربی طبیعی موجود در سطح سلول‌ها متصل کردند. ترکیب این دو مولکول در یک نانوذره، کارایی درمان را بهبود می‌بخشد و از سمیت‌های سیستمیک می‌کاهد. روش تحویل داروی مبتنی بر فناوری نانو همچنین جذب دارو را در مدل جوندگان بهبود بخشید، جایی که با آزادسازی کارآمد داروی شیمی درمانی به تومور، نفوذ به داخل تومور بهبود می‌یابد.

نتایج این یافته‌ها در Nature Nanotechnology منتشر شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا