شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟

برونتیف با نام عمومی کتوتیفن هنگام سرماخوردگی یا بروز حساسیت فصلی استفاده می شود. این دارو به عنوان یک داروی آنتی ‌هیستامین نسل دوم به صورت قرص، شربت، قطره چشمی و قطره خوراکی به فروش می رسد.

برای درمان یا کنترل حساسیت، رینیت، کهیر، درماتیت آتوپیک، آسم، آنافیلاکسی، سندرم روده تحریک‌پذیر تجویز می شود. مصرف کتوتیفن برای برای کودکان زیر 6 ماه ممنوع و برای سایر کودکان نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.

برونتیف در گروه داروهای بدون نسخه قرار ندارد و بسته به مشکل پزشک معالج دوز خاصی از آن را تجویز می کند. دارو را به طور دقیق مطابق دستور پزشک استفاده کرده و از تغییر دوز آن پرهیز کنید.

شربت برونتیف، دارویی بانسخه و تجویزی

شربت کتوتیفن یا برونتیف مانند داروهای دیگر نباید بدون تجویز پزشک مصرف شود زیرا باید توسط پزشک با دوز خاصی تجویز شود زیرا در صورت هر گونه اشتباهی منجر به بروز عوارض خطرناکی می شود. برونتیف به عنوان یک داروی بدون نسخه بسته به مشکل با دوز خاصی توسط پزشک تجویز می شود که باید بر اساس دستورات پزشک استفاده شود.

بروشور داخل جعبه دارو را با دقت مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با پزشک خود مشورت کنید. در صورت عدم مشاهده بهبودی در روزهای نخست روند درمانی نگران نباشید زیرا به احتمال زیاد اثرات مثبت آن طی چند هفته نمایان خواهد شد.

دقت داشته باشید در صورت عدم بهبودی بدون اجازه پزشک مصرف کتوتیفن را قطع یا حتی دوز آن را تغییر ندهید. برونتیف به عنوان نوعی داروی آسم در صورت مصرف روزانه به همراه سایر داروهای ضدآسم باعث کاهش دفعات، شدت و مدت زمان علائم یا حملات آسم در کودکان می شود، همچنین احتمال می رود منجر به کاهش نیاز روزانه سایر داروهای ضدآسم شود.

به گزارش مایوکلینیک، کتوتیفن برای پیشگیری یا درمان حملات حاد آسم گزینه موثری محسوب نمی شود بلکه با مهار برخی مواد در بدن که به عنوان التهاب و علائم آسم شناخته می شوند عمل می کند.

قبل از استفاده برونتیف این موارد را باید بدانید

در تصمیم گیری برای استفاده از برونتیف خطرات مصرف دارو در مقابل منافع آن توسط پزشک مورد ارزیابی قرار می گیرد و در نهایت این دارو با مشورت با فرد بیمار در روند درمان مورد استفاده قرار می گیرد. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

آلرژی

اگر تا به حال واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به کتوتیفن یا داروهای دیگر داشته اید حتما به پزشک خود اطلاع دهید، همچنین در صورت داشتن انواع دیگری از آلرژی مانند حساسیت نسبت به غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات پزشک خود را در جریان قرار دهید. برچسب روی محصولات بدون نسخه یا حتی مواد بسته بندی را با دقت بخوانید.

کودکان

برونتیف در کودکان آزمایش شده و در دوزهای موثر اثرات جانبی یا مشکلات متفاوتی نسبت به بزرگسالان نشان داده نشده است.

بیشتر بخوانید:21 درمان خانگی برای تسکین درد آرنج تنیس بازان

شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟

سالمندی

بسیاری از داروها به طور خاص در افراد مسن مورد مطالعه قرار نگرفته اند، بنابراین مشخص نیست آیا برخی از داورها به طور دقیق همان کارکرد یا عوارض جانبی روی افراد جوان را روی افراد میانسال نیز نشان دهد یا خیر. درباره برونتیف نیز هیچ اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از آن در افراد مسن با استفاده در مقایسه با سایر گروه های سنی وجود ندارد.

دوران شیردهی

مطالعات کافی در مورد تعیین خطر روی نوزاد هنگام استفاده از برونتیف در دوران شیردهی در زنان وجود ندارد، بنابراین قبل از مصرف این دارو هنگام شیردهی درباره مزایای بالقوه و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی با برونتیف

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، اما در موارد دیگر حتی با ایجاد تعامل ممکن است از دو داروی مختلف استفاده شود. در این موارد پزشک به احتمال زیاد دوز دارو را تغییر می دهد یا اقدامات احتیاطی لازم دیگر را توصیه می کند. هنگام مصرف این دارو به ویژه مهم است پزشک بداند آیا از داروهای ذکر شده در زیر استفاده می کنید یا خیر.

فعل و انفعالات زیر بر اساس اهمیت بالقوه آنها انتخاب شده اند و لزوما همه گیر نیستند. مصرف برونتیف با هر یک از داروهای زیر به طور معمول توصیه نمی شود، اما احتمال می رود در برخی موارد لازم باشد. در صورت تجویز هر 2 دارو با هم پزشک ممکن است دوز دارو یا تعداد دفعات استفاده از یک یا هر دو دارو را تغییر دهد.

آمی فامپریدین بوپروپیون دانپزیل پیتولیسانت تداخلات دیگر با برونتیف

مصرف برخی از داروها در زمان غذا خوردن یا با انواع خاصی از مواد غذایی توصیه نمی شود زیرا ممکن است تداخل ایجاد کند. استفاده از الکل یا تنباکو به همراه داروهای خاص نیز باعث ایجاد تداخل می شود، بنابراین با پزشک متخصص خود در مورد استفاده از دارو با غذا، الکل یا تنباکو مشورت کنید.

سایر مشکلات پزشکی پیرامون مصرف برونتیف

وجود سایر مشکلات پزشکی نیز در استفاده از برونتیف تاثیر می گذارد. در صورت بروز هرگونه مشکل پزشکی دیگر به ویژه:

دیابت شیرین: رژیم کم قند را تغییر می دهد (شربت حاوی کربوهیدرات است)

صرع: خطر تشنج را افزایش می دهد

شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟ روش صحیح استفاده از برونتیف

اطمینان حاصل کنید پزشک می داند از رژیم خاصی مانند رژیم کم قند استفاده می کنید زیرا شربت حاوی کربوهیدرات است. از برونتیف برای جلوگیری از حملات آسم استفاده می شود، بنابراین حمله آسمی را که قبلا شروع شده است تسکین نمی دهد. برونتیف در صورت مصرف به طور مداوم موثر واقع می شود.

مصرف داروهای فعلی آسم خود را ادامه دهید مگر اینکه پزشک خلاف آن را توصیه کند. برونتیف بر اساس تجویز پزشک همراه یا بدون غذا مصرف می شود.

دوز مصرفی برونتیف

دوز برونتیف برای بیماران مختلف متفاوت است، بنابراین دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب دارو را با دقت بخوانید. اطلاعات زیر فقط دوزهای متوسط این دارو را شامل می شود. اگر دوز مصرفی متفاوت است، آن را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک این اجازه را داده باشد.

مقدار داروی مصرفی به قدرت دارو بستگی دارد، همچنین تعداد دوزهای مصرفی روزانه، مدت زمان مجاز بین مصرف دوزها و مدت زمان مصرف دارو به مشکل پزشکی بستگی دارد که برای آن دارو را استفاده می کنید.

برای فرم دوز خوراکی (قرص و شربت)

برای آسم:

بزرگسالان و کودکان 3 سال به بالا: دوز معمول یک میلی گرم (یک عدد قرص یا 5 میلی لیتر شربت) دو بار در روز یک بار صبح و یک بار عصر.

نوزادان و کودکان از 6 ماهگی تا 3 سالگی: دوز دارو بر اساس وزن بدن کودک تعیین می شود. برونتیف به طور معمول 0.25 میلی لیتر (50 میکروگرم یا 0.05 میلی گرم) شربت به ازای هر کیلوگرم (110 میکروگرم یا 0.110 میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن 2 بار در روز یک بار صبح و یک بار عصر است.

دوز از دست رفته برونتیف

در صورت فراموشی یک دوز دارو آن را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر دوز فراموش شده نزدیک دوز بعدی است از مصرف آن پرهیز کرده و دوز بعدی را سر ساعت خود استفاده کنید. دقت داشته باشید برای افزایش اثربخشی این داور پیرو فراموشی یک دوز دارو میزان آن را افزایش ندهید.

نحوه نگهداری برونتیف

دارو را در دمای اتاق و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم در یک ظرف دربسته نگهداری کنید. دارو را در مقابل یخ زدگی محافظت کنید. علاوه بر این، برونتیف را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی نگه دارید. دارویی که تاریخ انقضای آن به اتمام رسیده را به شیوه درستی از بین ببرید.

بیشتر بخوانید:روغن چریش چیست؟ 6 خاصیت شگفت انگیز آن

شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟ موارد احتیاط درباره مصرف برونتیف

پزشک روند پیشرفت بیماری را طی ویزیت های منظم بررسی می کند. پزشک در این جلسات مطلع می شود آیا برونتیف اثربخشی لازم را داشته یا خیر. علاوه بر این، وی در این جلسات برای ادامه روند درمان یا تغییر دوز دارو تصمیم می گیرد. دقت داشته باشید در صورت تشدید علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

برونتیف باعث خواب آلودگی، سرگیجه یا هوشیاری کمتر از حد معمول در افراد می شود، بنابراین قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کار دیگری که در صورت سرگیجه یا از دست دادن هوشیاری خطرناک است می دانید چگونه نسبت به این دارو واکنش نشان می دهید باید از انجام این کارها تا زمان به دست آوردن هوشیاری کامل خودداری کنید.

به علاوه، این دارو باعث هیجان زدگی، تحریک پذیر یا عصبی شدن برخی افراد می شود یا منجر به بروز مشکلاتی در روند خواب می شود که این موارد به عنوان علائم تحریک سیستم عصبی مرکزی شناخته می شوند که به ویژه در کودکان بروز می کنند.

برای بیماران مبتلا به دیابت

فرم شربت برونتیف بر سطح قند خون تاثیر می گذارد، بنابراین در صورت ایجاد تغییراتی در نتایج آزمایش های قند خون یا ادرار با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

اثرات جانبی مصرف برونتیف

همراه با اثرات مورد نیاز یک دارو احتمال می رود برخی اثرات ناخواسته را نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهد، اما در صورت بروز باید به پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض کمتر رایج مصرف برونتیف لرز سرفه اسهال تب احساس عمومی ناراحتی یا بیماری سردرد درد مفصل از دست دادن اشتها دردهای عضلانی حالت تهوع آبریزش بینی لرزیدن گلو درد تعریق مشکل خواب خستگی یا ضعف غیرمعمول استفراغ

شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟ عوارض جانبی نادر مصرف برونتیف درد شکم یا معده تاول، خارش، لایه برداری یا قرمزی پوست ادرار خونی یا ابری مدفوع به رنگ خاک رس تشنج ادرار تیره رنگ سوزش ادرار یا دردناک سرگیجه تکرر ادرار اسپاسم عضلانی یا تکان خوردن تمام اندام ها جوش از دست دادن هوشیاری ناگهانی بوی نامطبوع نفس استفراغ خونی چشم یا پوست زرد رنگ علائم مصرف بیش از حد برونتیف تاری دید گیجی تشنج سرگیجه خواب آلودگی شدید ضعف یا سبکی سر هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا نشسته ضربان سریع، تند یا نامنظم قلب تحریک پذیری بیش از حد از دست دادن هوشیاری تپش قلب تعریق خستگی یا ضعف غیرمعمول

برخی از عوارض جانبی هم ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی نداشته باشند. با سازگاری بدن با دارو این عوارض جانبی نیز به احتمال زیاد از بین می روند، همچنین پزشک می تواند در مورد راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی شما را راهنمایی کند.

در صورت ادامه یا آزار دهنده بودن عوارض جانبی زیر یا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید:

شربت برونتیف برای چیست؟

شربت برونتیف برای چیست؟ عوارض جانبی بیشتر رایج افزایش وزن کمتر رایج یا نادر خون دماغ خواب آلودگی خشکی دهان تحریک افزایش اشتها تحریک پذیری عصبی بودن تورم پلک ها خون دماغ غیرقابل توضیح

سایر عوارض جانبی ذکر نشده نیز ممکن است در برخی از بیماران رخ دهد، بنابراین در صورت مشاهده عوارض جانبی دیگر با پزشک خود مشورت کنید. در صورت بروز عوارض جانبی تهدید کننده زندگی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

مسمومیت دارویی با برونتیف

مصرف بیش از حد برونتیف باعث خستگی و گیجی مفرط، عدم تعادل، تغییر ضربان قلب، اختلال در تنفس، تحریک پذیری، گرفتگی عضلات، کاهش فشار خون و حتی اغما می شود، بنابراین در صورت وقوع باید بلافاصله بیمار را وادار به استفراغ کرده و بلافاصله فرد را به بیمارستان منتقل کرد.

نحوه مصرف برونتیف

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند، اما به طور معمول میزان مصرف معمول برونتیف به شرح زیر است:

بزرگسالان: برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی 5 میلی لیتر شربت معادل یک گرم برونتیف 2 بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

کودکان 6 ماه تا 3 سال: برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی 0.25 میلی لیتر معادل 0.05 میلی گرم برونتیف به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 2 بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

برای کودکان 3 سال به بالا: مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می شود.

مصرف برونتیف در دوران بارداری و شیردهی

مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف برونتیف در بارداری انجام نشده است، شربت برونتیف به شیر مادر منتقل می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی شود مگر اینکه با دستور پزشک تجویز شده است.

هشدار درباره مصرف برونتیف

دوره درمان را کامل کنید و برای بررسی پیشرفت درمان به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: الهه زارعی