تبلیغات کاذب در روش تمرینی EMS سلامت مردم را هدف گرفته است!


محسن صاحبی دکتری فیزیولوژی ورزشی گرایش عصب و عضله: EMS مخفف Electrical Muscle Stimulation به معنای...

تبلیغات کاذب در روش تمرینی EMS سلامت مردم را هدف گرفته است!

محسن صاحبی دکتری فیزیولوژی ورزشی گرایش عصب و عضله: EMS مخفف Electrical Muscle Stimulation به معنای تحریک الکتریکی عضلات، تکنولوژی جدیدی است که در آن یک جلیقه تمرینی پوشیده می‌شود و الکترود‌هایی روی گروه‌های عضلانی قرار می‌گیرد. در یک فعالیت ورزشی، از مغز تکانه‌های عصبی به عضلات ارسال و باعث انقباض و در نتیجه انجام حرکت می‌شود؛ در روش تمرینی ای‌ام‌اس EMS به علت تلفیق فشار دستگاه با تمرینات معمول، این دستورات هم از طریق مغز و هم از طریق الکترود‌ها به صورت همزمان به عضلات ارسال و اعمال می‌شوند.
ترکیب انقباض‌های ارادی عضلات در تمرین معمول و هم چنین فعال‌سازی تمام گروه‌های عضلانی به طور همزمان در ای‌ام‌اس باعث می‌شود که تمرین در مدت زمان کوتاه‌تر و با فشار بیشتری انجام گیرد.


به طور خلاصه می‌توان گفت EMS روشی است با بازدهی بسیار بالا برای کل بدن که می‌تواند در 2 یا 3جلسه ۲۰ دقیقه‌ای در هفته شما را به اهداف مختلف تمرینی خود برساند.
البته سوابق تاریخ کهن برای این روش بیان شده است، اما از سال ۲۰۰۹ دستگاه‌های تمرینی EMS در کشور‌های پیشرفته مانند آلمان ساخته و به بازار عرضه شد.
با معرفی و فراگیر شدن این روش تمرینی، شاهد تبلیغات اشتباه در شبکه های اجتماعی هستیم، تبلیغاتی که یک هدف مشخص دارد: کسب درآمد به هرقیمتی از جمله آسیب رساندن به سلامتی افراد.

سوزاندن 1500 کالری در یک جلسه تمرین هیچ پایه و اساس علمی ندارد !
برخی سودجویان در تبلیغات شان بیان می کنند در یک جلسه تمرین ۲۰ دقیقه ای EMS می توانید ۱۵۰۰ کالری را بسوزاید و تا 72 ساعت بعد از تمرین متابولیسم بدن بالا خواهد بود! و یا از طریق این روش تمرینی ، فرم دهی اندام ها انجام می شود و کمر را باریک می کنیم و باسن را حجم می دهیم! و یا تبلیغ می کنند اگر می خواهید خط سیکس پک را نمایان کنید ما در یک دوره چند روزه این کار را برای شما انجام می دهیم!


سودجویان با استفاده از عدم آگاهی مردم تبلیغ می کنند: چربی را به عضله تبدیل می کنیم! درحالی که بافت این دو متفاوت است. چگونه می توان از طریق ورزش ۱۵ کیلوگرم چربی که حاصل عدم تحرک در سالیان زیادی است را در یک دوره تمرینی کوتاه مدت از بین برد و به عضله تبدیل کرد؟
در تبلیغات سودجویانه شان می گویند: هر جلسه تمرین با متد EMS برابر با 3 جلسه تمرینی دیگر ورزش هاست یا هر 20 دقیقه تمرین EMS برابر با 3 ساعت تمرین بدن سازی است! این ها نمونه هایی از دروغ ها و تبلیغات اشتباهی است که علاقه مردم به لاغری و کم کردن وزن در کوتاه مدت را هدف قرار گرفته در حالی که واقعیت چیز دیگری است.

تلاشم به عنوان یک فارغ التحصیل تربیت بدنی و یک مربی حرفه ای بدن سازی و آمادگی جسمانی این است که برخی واقعیت ها درباره ی این روش تمرینی را برای مردم بیان کنم تا با علم و دقت روش تمرین مناسب خود را انتخاب کنند. منظور از روش تمرینی مناسب یعنی: با توجه به سن و به ویژگی های جسمی، وضعیت فیزیولوژیک از جمله آمادگی قلبی و تنفسی، آسیب دیدگی ها و بیماری های زمینه ای، روش تمرینی و تمریناتی را انتخاب کرد که نه تنها آسیبی را به فرد نرساند بلکه از فواید ورزش کردن بی نسیب نماند و او را در یک بازه زمانی قابل قبول و با برنامه ریزی تمرینی مناسب به اهداف مورد نظر از جمله کاهش وزن، افزایش آمادگی جسمانی، افزایش استقامت قلبی-تنفسی برساند.
صحبت ما در مورد بازه زمانی یک ماهه نیست، نه تنها با روش های نوین تمرینی نه با هیچ روش دیگری شما نمی توانید یک ماهه به اندام ایده عال خود برسید، بنابراین به تبلیغات و ادعاهای کذب در مورد کاهش وزن یا افزایش وزن یا فرم دهی بدن در یک ماه توجه نکنید.

به عنوان مدرس رسمی دوره های تمرینی EMS وظیفه ی حرفه ای خود می دانم تا با بیان واقعیت ها به مردم اطلاع دهم روش تمرینی ای ام اس یک شیوه کم عارضه برای افرادی است که زمان کمی برای ورزش کردن دارند، اما این نکته را باید گفت که قرار نیست با این شیوه تمرینی معجزه شود.
باید افرادی که به خانواده EMS می پیوندند در کنار تمرین، رژیم غذایی مناسبی را انتخاب کنند تا در زمان مناسب به هدف ایده آل خود برسند. تاکید می کنم هیچ میان بر و پلی برای کاهش وزن و چربی بدن در کوتاه مدت وجود ندارد. باید با تغییر سبک زندگی به سبک زندگی فعال و سالم در یک فرایند به اهداف وزنی رسید.
به تبلیغات کاذب در EMS نباید توجه کرد چرا که عدم حصول نتیجه دلخواه در زمان کوتاه، به سلامت ذهنی و روحی فرد آسیب می رساند و باعث دلسرد شدن آنان از ورزش و روی آوردن به عمل های تهاجمی و پرعارضه می شود.

5 فریب معمول در تبلیغات اشتباه روش تمرینی EMS
EMS برای گرو‌ه‌های سنی ۱۸ سال به بالا تا رده‌های سنی بزرگسالان تا ۶۰ - ۶۵ سال مناسب است. کسانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند از روش‌های لاغری و کاهش وزن تهاجمی مانند انواع عمل‌ها و روش‌های برداشتن چربی پر خطر استفاده کنند، EMS می‌تواند با هزینه بسیار کمتر، آن‌ها را به وزن‌های مورد نظر خود برساند. اما به تازگی ادعاهای غلط تبلیغاتی زیاد به چشم می خورد که در زیر به 5 ادعا زیاده شنیده می شود، اشاره کرده ام.

چربی سوزی موضعی می کنیم: فقط پهلوهایتان را لاغر کنید!
بسیاری از مردم با چربی توده شکمی، پهلوها، ران ها و قفسه سینه بسته به جنسیت و وضعیت بدنی مواجه هستند. سودجویان هم بر همین نکته دست می گذارند. با قطعیت اعلام می کنم در هیچ مقاله و کتاب علمی اشاره ای به از دست دادن چربی موضعی با یک تمرین و یا حرکات ورزشی که موجب از دست دادن چربی های موضعی شوند، وجود ندارد و چربی سوزی یا از دست دادن توده چربی فقط و فقط با رعایت نکات تغذیه ای و ورزش و استراحت مناسب آن هم به صورت منظم انجام می شود.

در یک هفته و 2 جلسه تمرین 5 کیلو وزن کم کنید!
با یک جستجوی ساده می توانید به عدد واقعی و بدون عوارض کاهش وزن در یک ماه دست پیدا کنید و دروغ بودن این ادعا را متوجه شوید. به طور میانگین در صورت رعایت کردن تمام موارد (ورزش/ تغذیه مناسب/ استراحت مناسب) شما می توانید هفته ای 500 تا 750 گرم و ماهیانه 2 تا 3 کیلو از وزن چربی خود را از بسوزایند، بدون این که عضله، آب و املاح بدن را از دست بدهید.

EMS نسبت به سایر روش های تمرینی برتری دارد
هیچ رفرنس، پژوهش و منبع علمی مبنی بر بهتر و کارامد بودن روش های نوین تمرینی به ویژه EMS نسبت به بقیه ورزش ها و روش های تمرینی وجود ندارد.

در جلسات VIP بیشتر کالری بسوزانید!
یک برنامه تمرینی شامل گرم کردن، بدنه اصلی تمرین و سرد کردن است، که همه این ها در مدت زمان 20 الی 25 دقیقه ای تمرین EMS در نظر گرفته شده است. متاسفانه برنامه ریلکسی در تمرینات را به عنوان ماساژ تحت عنوان VIP در برنامه های تمرینی ورزشکاران گنجانده و هزینه اضافه تری را از افراد دریافت می کنند.

ترکیب EMS و داروهای چربی سوز شما را در 10 روز 5 کیلو لاغر می کند!
در کل که مبحث داروهای چربی سوز چه برای ورزشکاران حرفه ای چه برای ورزشکاران مبتدی دارای عوارضی است. بنابراین استفاده از این دارو ها به ویژه برای مبتدیان پیشنهاد نمی شود. در مرحله دوم این داروها و نحوه استفاده از آنها باید زیر نظر متخصص تغذیه انجام شود. باید تاکید کنم تجویز دارو و مکمل های ورزشی خارج از تخصص کاری مربیان بدن سازی است.
به علت پر فشار بودن تمرین و بالا رفتن آنزیم کراتین کیناز بعد از تمرین، نوشیدن مقادیر زیادی آب از نکات لازم و ضروری است که می‌تواند اسید لاکتیک اضافی را از بدن دفع و از کوفتگی‌های عضلانی و سردرد جلوگیری کند. میزان آب مصرفی باید به طور کل افزایش یابد به طوری که قبل از تمرین حداقل ۰٫۵ لیتر، حین تمرین ۲۵۰ سی‌سی و بعد از تمرین ۰٫۵ لیتر آب مصرف شود و بعد از آن نیز میزان آب بدن را باید افزایش داد.
ضروری است که ورزشکار حداقل ۲ ساعت قبل از تمرین با ذخایر غنی از کربوهیدرات (ذخایر گلیکوژن) در تمرین حاضر شود تا بتوانند انرژی لازم برای انجام تمرینات پر فشار EMS را داشته باشند.


EMS چوب جادوی لاغری در کوتاه مدت نیست، سبک زندگی ورزشی را انتخاب کنید!
همه باید بدانیم هدف از انجام تمرینات ورزشی، چه با روش های معمول و چه با روش های نوین تمرینی مثل EMS ، رسیدن به حداکثر سلامتی و تندرستی است و کاهش وزن و لاغری در این فرایند تعریف می شود. بنابر این روش مسئولانه این است ای ام اس را به عنوان چوب جادوی کاهش وزن و لاغری تبلیغ نکنیم.
به عنوان فارغ التحصیل فیزیولوژی ورزشی توصیه ام به مردم این است با توجه به سختی های دوره کرونا، حداقلی از فعالیت ورزشی را در سبک زندگی خود در نظر بگیرند. پیاده روی بالای 25 دقیقه و بیش از 10 هزار گام در محیط های آزاد کم تراکم و یا پشت بام ها می تواند به عنوان یک فعالیت ورزشی حداقلی و مکمل تمرینات دیگر در نظر گرفته شود. برای سنجش پیاده روی و گام شماری نیز می توانید از نرم افزارهای تلفن های همراه و یا دستبندهای هوشمند استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی