تحقق شعار «هر ایرانی، سالی یک سفر ارزان» با حذف واسطه ها از صنعت گردشگری/امکان باز شدن سوئیفت فراهم است + فیلم


تحقق شعار «هر ایرانی، سالی یک سفر ارزان» با حذف واسطه ها از صنعت گردشگری/امکان باز شدن سوئیفت فراهم است + فیلم

رکنا: مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ ضمن تشریح برنامه های این مجموعه برای توسعه زیرساخت های صنعت گردشگری کشور گفت: قرار است با هماهنگی با یک نهاد مالی چندملیتی 10 میلیارد یورو در صنعت گردشگری کشور سرمایه گذاری شود و همچنین امکان باز شدن سوئیفت برای تبادلات مالی گردشگران خارجی با هماهنگی با یک کانال مالی آمریکایی فراهم است.

صنعت گردشگری ایران با وجود زیرساخت های فراوان همچنان بسیار عقب مانده است؛ به نحوی که درآمد صنعت گردشگری کشورمان از بسیاری از کشورهای همسایه کمتر است. این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند که با توسعه صنعت گردشگری می توان بخش زیادی زا درآمدهای این صنعت را جایگزین درآمدهای نفتی کرد. البته شیوع کرونا نیز ضربه زیادی به صنعت گردشگری کشور زد، اما در این میان، هولدینگ گردشگری سیمرغ برنامه های متنوعی برای توسعه صنعت گردشگری ایران دارد.

غفلت مسئولان و تحریم ها ریشه عقب ماندگی صنعت گردشگری

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود پتانسیل های کم نظیر گردشگری در ایران، از سال ها پیش از شیوع کرونا در کشورمان همواره کارشناسان این صنعت، دولت های مختلف را نسبت به بی توجهی به ظرفیت های گردشگری در کشورمان نقد می کردند و تاکید داشتند با وجود این که صنعت گردشگری می تواند به صنعتی بسیار درآمدزا برای کشورمان تبدیل شود، اما هیچ گاه از ظرفیت های آن به خوبی استفاده نشده است. در طول دوره کرونا نیز که صنعت گردشگری در تمام جهان بیش از سایر حوزه های اقتصادی دنیا متضرر شد، صنعت گردشگری ایران نیز عملا به حالت ورشکسته درآمد و مشکلات آن تشدید شد.

حسین شهیدی پور، مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ در گفت و گو با رکنا ریشه این مساله را در بی توجهی طولانی مدت دولت ها به توسعه زیرساخت های گردشگری در ایران دانست و تاکید کرد: متاسفانه ما در طول چهار دهه باید اقدامات مختلفی را برای توسعه گردشگری انجام می دادیم که از آن غفلت کردیم. البته بخشی از عقب ماندگی صنعت گردشگری نیز در تحریم های ظالمانه ریشه دارد و این دو مساله دست به دست هم داده و ایران را از جایگاه واقعی خود در صنعت گردشگری دور کرده است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: ما باید برای برنامه ریزی جهت توسعه صنعت گردشگری خود بررسی کنیم که کشورهای ممتاز در صنعت گردشگری دنیا مانند آمریکا و فرانسه و کشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری در خاورمیانه مانند قطر، بحرین و امارات چه شاخص هایی را مد نظر قرار دادند که اکنون درآمدهای گردشگری آنها از صنعت نفت نیز بیشتر است.

وی در توضیح بیشتر این مساله گفت: اولین شاخص این است که کشورهای پیشتاز در صنعت گردشگری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بسیار از ایران جلوتر هستند و همچنین حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی این کشورها از ایران جلوتر است و همچنین مراکز اسکان و مراکز گردشگری سلامت آنها از ایران بهتر است.

طراحی پورتال جامع برای حذف واسطه از صنعت گردشگری

در این میان اما به گفته شهیدی پور، مسئولان هولدینگ گردشگری سیمرغ به عنوان چهارمین هولدینگ ثبت شده صنعت گردشگری در کشور و تنها هولدینگ خصوصی این صنعت در ایران برای رفع این مشکلات، برنامه ریزی های مختلفی داشته اند که از جمله آنها طراحی پورتال جامع گردشگری کشور توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بوده است.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ درباره این پورتال توضیح داد: پورتال ما شامل 6 استارتاپ و 13 سایت در حوزه گردشگری است که با 13 زبان زنده دنیا با مخاطب ارتباط برقرار می کند. این پورتال می تواند بخش اعظمی از نیازهای ما در حوزه های مختلف گردشگری را برطرف کند؛ مثلا گردشگری سلامت ما به گونه ای طراحی شده است که بیمار بدون مراجعه حضوری و تماس تلفنی به پزشک مربوطه متصل می شود و این مساله منجر به حذف مافیای موجود در حوزه گردشگری سلامت خواهد شد.

شهیدی پور ادامه داد: ما در حوزه استارتاپ ها به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که تمام گردشگران در حوزه های سلامت، سیاحتی، فرهنگی و مذهبی بتوانند بدون واسطه به جمعیت هدف خود متصل شوند؛ به عنوان مثال ما در حوزه حمل و نقل استارتاپی طراحی کردیم که ضمن فروش بلیت قطار و هواپیما می تواند امکان رزرو هتل و مراکز اقامتی را فراهم کند.

وی در ادامه تاکید کرد: البته این استارتاپ به گونه ای طراحی شده است که افرادی که از درآمد بالایی نیز برخوردار نیستند، بتوانند حتما مراکز اقامتی خاصی را در شهرهای مختلف رزرو کنند تا آنها هم از خدمات هولدینگ گردشگری سیمرغ محروم نمانند.

صدور چک بانکی مسافرتی برای تبادلات مالی گردشگران خارجی

شهیدی پور درباره دومین ظرفیت طراحی شده توسط هولدینگ گردشگری سیمرغ برای توسعه صنعت گردشگری کشور توضیح داد: بسته بودن سوئیفت بانک ها و قطع ارتباط بانک های ما با بانک های جهانی یکی از مهمترین مشکلاتی است که به صنعت گردشگری ما صدمه می زند؛ چراکه یک گردشگر خارجی در هنگام ورود به ایران نمی تواند بیشتر از 10 هزار واحد ارزی را با خود حمل کند.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ ادامه داد: ما برای رفع این مشکل سیستمی را برای صدور چک بانکی مسافرتی طراحی کرده ایم که البته در دوران حکومت سابق نیز مشابه آن وجود داشت. برای راه اندازی مجدد این سیستم نیز ما از یک نهاد آمریکایی مجوز ویژه ای را اخذ کرده ایم که می تواند منجر به تسهیل تراکنش های مالی گردشگران خارجی و ورود پول از کشورهای دیگر به ایران شود.

وی با تاکید بر این که این سیستم می تواند به تجار ایرانی نیز کمک زیادی کند، تصریح کرد: اکنون که کشورمان در شرایط تحریمی قرار دارد، سیستم طراحی شده توسط هولدینگ گردشگری سیمرغ می تواند به حل مشکل تحریم بانک های کشور نیز کمک کند و حتی تجار ما با استفاده از صدور چک بانکی مسافرتی می توانند پول حاصل از صادرات محصولات خود را به کشور برگردانند.

تامین مالی 10 میلیارد یورو فاینانیس برای سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری

شهیدی پور در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های گردشگری در ایران گفت: متاسفانه زیرساخت های حوزه حمل و نقل و گردشگری سلامت در ایران ضعیف است که ما برای رفع آنها 10 میلیارد یورو فاینانس تامین کرده ایم که با استفاده از آن می تواند قطارهای درجه یکی تهیه و وارد کشور کنیم که می تواند جایگزین قطارهای فرسوده کنونی شود.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ تاکید کرد: تامین کننده مالی ما یک نهاد چندملیتی است که یکی از دفاتر اصلی آن در آلمان واقع شده است؛ براساس صحبتی که ما با مسئولان این نهاد داشتیم، آنها می توانند این پول را در قالب کالاهای مختلفی از جمله قطار یا هواپیماهای با طول عمر 4 تا 5 سال ساخت در اختیار کشورمان بگذارند.

وی درباره دیگر برنامه های هولدینگ خود برای توسعه صنعت گردشگری کشور توضیح داد: ما قصد داریم در 31 استان کشور 31 بیمارستان مختص به گردشگری سلامت تاسیس کنیم. متاسفانه اکنون بیمارستان هایی که برای گردشگری سلامت استفاده می شوند، هیچ کدام ویژگی های مطلوب یک بیمارستان تخصصی این حوزه را ندارند و ما بیمارستان هایی را در این حوزه تاسیس خواهیم کرد که اساس کار آنها با بیمارستان های معمولی بسیار متفاوت است.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر این که طرح هولدینگ گردشگری سیمرغ منجر به ایجاد 100 هزار شغل خواهد شد، اظهار داشت: این 100 هزار شغل قطعا به صورت پایدار و مستقیم خواهد بود و برخلاف بسیاری از استارتاپ های دیگر، ما مشاغلی را برای افراد ایجاد می کنیم که از بیمه و آینده روشنی برخوردار است و مشاغل پایداری محسوب می شود.

نگاه مثبتی به آقای رئیسی داریم

طرحی که مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ بخش هایی از آن را مطرح کرد، طرحی بسیار عظیم در صنعت گردشگری است که قاعدتا به نتیجه رسیدن آن حتی توسط بخش خصوصی جز با حمایت دولت میسر نخواهد بود. در این میان سوال مهم این است که آیا دولت جدید از طرح این هولدینگ گردشگری که البته از سال 95 مجوز تاسیس خود را از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر نهادهای حاکمیتی دریافت کرده است، خواهد داشت؟

شهیدی پور در پاسخ به این سوال گفت: نگاه من به جناب آقای رئیسی نگاه مثبتی است و سابقه ایشان در قوه قضاییه نشان داده است که حرف و عملشان یکی است و به همین دلیل می توان از آقای رئیس جمهور مطالبه کرد. آقای رئیسی در ایام تبلیغات انتخاباتی وعده دادند که سالانه حداقل یک میلیون شغل ایجاد خواهند کرد و ما معتقدیم با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در دوران تحریم، این حجم از اشتغالزایی جز با سپردن بخش زیادی از کار به بخش خصوصی ممکن نیست.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ درباره برآورد زمانی به ثمر رسیدن طرح این موسسه نیز توضیح داد: در برنامه کوتاه مدت شرکت ما، طراحی استارتاپ ها تمام شده است و اگر وزیر آینده میراث فرهنگی و گردشگری از ما حمایت کند، می توانیم یک ماهه این استارتاپ ها را راه اندازی کنیم. در برنامه میان مدت نیز ما ظرف سه ماه براساس مجوزی که از یک نهاد مالی در آمریکا دریافت کرده ایم، سوئیفت کشور را باز خواهیم کرد و چک مسافرتی را فعال خواهیم کرد. در برنامه هشت ماهه نیز فاینانس 10 میلیارد یورویی ما تامین خواهد شد.

وی درباره زمان و نحوه ساخته شدن بیمارستان های مربوط به طرح هولدینگ گردشگری سیمرغ نیز گفت: تمام 31 بیمارستان در نظر گرفته شده، ظرف مدت 8 ماه تا 15 ماه به بهره برداری خواهد رسید، چون تمام بیمارستان های ما براساس سازه های پیش‌ساخته یعنی بتن یا پیچ و مهره های پیش ساخته، احداث خواهد شد و هیچ کدام از این بیمارستان ها نیز ساختمان های بلندمرتبه ای نخواهند بود.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: ما برنامه داریم که ظرف مدت 8 تا 15 ماه علاوه بر احداث بیمارستان های مربوط به گردشگری سلامت، برای کمک به صنعت گردشگری کشور اقدام به خرید اتوبوس، قطار و هواپیما کنیم تا در مجموع هم بتوانیم در این طرح 100 هزار شغل ظرف مدت سه سال ایجاد کنیم.

سوئیفت بانکی در طرح سیمرغ چگونه باز می شود؟

باز شدن سوئیفت بانک های کشور که می تواند ارتباط این بانک ها را با بانک های بین المللی برقرار سازد، موضوعی است که در دولت قبلی همواره با چالش ها و حاشیه های زیادی همراه بود و بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که ایران حتی بعد از برجام نیز هیچ گاه نتوانست آن طور که باید و شاید از سوئیفت استفاده کند. بنابراین وعده باز شدن سوئیفت از سوی مدیرعامل یک هولدینگ گردشگری خصوصی، وعده ای است که نحوه تحقق آن بسیار حائز اهمیت است.

شهیدی پور در توضیح بیشتر این مساله گفت: بسته بودن سوئیفت ما تقریبا هیچ ارتباطی به قانون FATF یا همان مقررات عدم پولشویی و منع کمک به گروه های تروریستی ندارد. ما هم با در نظر گرفتن این که FATF در ایران تصویب نخواهد شد، یک نهاد مالی و تجاری را در آمریکا توجیه کردیم و آنها هم قبول کردند که ما از این کانال، کالاهایی را که صادرات آنها تحریم نیست، بتوانیم صادر کنیم.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ با تاکید بر این که صادرات بیش از 70 درصد کالاهای ایران مشمول تحریم نمی شود، عنوان کرد: ما به راحتی می توانیم از طریق کانال مالی و تجاری که توسط هولدینگ گردشگری سیمرغ باز خواهد شد، تمام کالاهای غیرتحریمی را صادر کنیم و پول آن را مستقیما وارد کشور کنیم و از آن برای توسعه صنعت و اشتغالزایی کشور استفاده کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: البته آن نهاد مالی و تجاری در آمریکا تاکید کرده است که بین 5 تا 7 درصد از تراکنش های مربوط به صادرات کالاهای ایرانی را بابت کارمزد از تجار ما خواهند گرفت که البته این در مقایسه با هزینه 30 درصدی که ما اکنون بابت دور زدن تحریم ها می پردازیم، قطعا بسیار به صرفه است. آن نهاد آمریکایی نیز در زمان آقای اوباما از تمام نهادهای آمریکایی مجوزهای مربوطه را گرفته است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: ما ضمن این که از طریق این کانال مالی می توانیم مشکل تجار را حل کنیم، بلکه این مشکل را نیز برای گردشگران خارجی برطرف خواهیم کرد که آنها هر مقدار پولی را که می توانند وارد ایران کنند و بدون این که کشور مبدا گردشگران خارجی مطلع شود و بخواهد تحت تحریم قرار گیرد، آنها بتوانند به صورت بلندمدت در ایران بمانند و در زمینه های مختلف سرمایه گذاری کنند.

نقش سامانه «سیمرغ بانک» در باز شدن سوئیفت

شهیدی پور درباره نحوه عملکرد کانال مالی شرکت متبوع خود نیز توضیح داد: ما برای این منظور سامانه «سیمرغ بانک» را طراحی خواهیم کرد تا هر کسی که می خواهد پول یا کالایی را جابه‌جا کند، از طریق ثبت نام در این سامانه این کار را انجام دهد و نهاد مربوطه در آمریکا نیز این فرآیند را رصد خواهد کرد و تجار ما خیلی راحت می توانند با استفاده از این کانال مبلغ دریافتی حاصل از صادرات کالا را به کشور برگردانند.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ با تاکید بر این که ساختار نهاد تامین کننده خارجی سیمرغ با کانال مالی آمریکایی تفاوت دارد، اظهار داشت: نهاد مالی چندملیتی که قرار است از ما حمایت کند، فقط به دنبال دریافت تضمین از سوی دولت ایران نیست و علاوه بر این که قصد دارد وام 10 میلیارد یورویی را با سود 4 درصد به این نهاد بازگردانیم، 40 درصد از سهام هولدینگ سیمرغ را می خواهد و ما هم این مساله را پذیرفته ایم.

تحقق شعار «هر ایرانی، سالی یک سفر ارزان» با حذف واسطه ها از صنعت گردشگری

شهیدی پور در بخش پایانی صحبت هایش خطاب به عزت الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: من می توانم سه مشکل از پنج مشکل اصلی از جمله باز شدن سوئیفت، تامین سرمایه گذاری خارجی و بازگشت پول های بلوکه شده را حل کنم. دولت آقای روحانی حتی به برند گردشگری که من ثبت کردم، رحم نکرد، اما اگر شما از من حمایت کنید، می توانیم اقدامات زیادی را برای توسعه صنعت گردشگری در کشورمان انجام دهیم.

مدیرعامل هولدینگ گردشگری سیمرغ ادامه داد: نگاه ما به آقای ضرغامی، نگاه مثبتی است و تجربه ما نشان می دهد که ایشان فردی مثبت اندیش هستند که به صورت جهادی کار می کنند. ما حاضریم که تمام برند سیمرغ را به نام نخبگان کشور کنیم و تمام این پتانسیل را در اختیار همه مردم عزیز کشور قرار دهیم.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: همین حالا من پیشنهادات مختلفی از کشورهای مختلف برای فعالیت در صنعت گردشگری دارم، اما در کشور خودم باقی ماندم و چهار سال سخت را گذراندم و حالا که بهار رسیده است، امیدوارم دولت جدید از اقدام ما که می تواند سه مشکل از مشکلات اساسی کشور را حل کند، استقبال کند.

وی در پایان تصریح کرد: چهار سال دلالان و فاسدان موجود در گردشگری که از این صنعت برای پولشویی استفاده می کنند، نگذاشتند شعار ما یعنی «هر ایرانی، سالی یک سفر ارزان» پا بگیرد. من معتقدم که باید واسطه از صنعت گردشگری حذف شود و کیش و قشم نباید فقط برای مرفهان باشد و تمام اقشار مستضعف باید بتوانند از هر منطقه لذت بخش ایران هر وقت که خواستند، دیدن کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حجم ویدیو: 80.89M | مدت زمان ویدیو: 00:08:10

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان