البته با وجود بیانیه اتاق اصناف، برخی از سامانه‌های فروش آنلاین بلیت، با اعلام باز بودن سینماها اقدام به فروش بلیت کردند. این سامانه‌ها اضافه بر قیمت بلیت سینماها، ۱۲۰۰ تومان نیز بابت کارمز خرید آنلاین از مخاطبان طلب می‌کنند. در این سامانه‌ها بیش از ۷۰ مجموعه سینمایی برای فروش بلیت تماشای فیلم‌ها در روز یکشنبه بلیت عرضه کرده‌اند. اما الزام به تعطیلی سینماها از سوی اتاق اصناف چه می‌شود؟ به هرروی مساله اصلی هنرمندان و سینمادوستان در این وضعیت، سرگردانی و ناهماهنگی مسوولان است.

بیانیه تعطیلی مشاغل هفت‌گانه

قصه این بود که اتاق اصناف ایران با توجه اوضاع بحرانی کرونا که در چند هفته اخیر انتقادهای بسیاری را برانگیخته است، همزمان با پایان تعطیلات یک هفته‌ای اخیر، بیانیه‌ای صادر کرد و از ادامه تعطیلی هفت رسته شغلی خبر داد.

این نهاد صنفی، روز گذشته در بیانیه‌ای نوشت ضمن قدردانی از تدبیر و همکاری مدیران تشکل‌های صنفی و تمامی اصناف در سراسر کشور در اجرای اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی واحد‌های صنفی طی ۶روز مورد نظر، بر لزوم هوشیاری بیشتر اصناف در رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و به اطلاع می‌رساند از فردا یکشنبه مورخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ تمام مشاغل به استثنا ۷ گروه مجاز به فعالیت هستند. بنابراین شایسته است تمام اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی اهتمام جدی‌تری نسبت به نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و بازرسی از واحد‌های صنفی داشته باشند.

طبق انتشار لیست، ۷ گروه از مشاغل پرخطر تا اطلاع ثانوی مجاز به فعالیت نیستند که در این لیست سالن‌های سینما و تئاتر نیز درج شده است که بنا بر این اطلاعیه از فردا فعالیت سالن‌های سینما و تئاتر غیرقانونی است. حال باید دید این‌بار هم همچون گذشته باز هم با وجود منع فعالیت سالن‌های سینما و تئاتر به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا از فردا شاهد تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر خواهیم بود؟

هنوز به ما نگفته‌اند

با وجود انتشار گسترده خبر مربوط به ادامه تعطیلی‌ها، سامانه‌های فروش آنلاین بلیت همچنان به عرضه بلیت برای فیلم‌ها ادامه دادند. محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران در این باره گفت: هنوز ابلاغیه رسمی به ما منتقل نشده و به زودی مشخص خواهد شد که سینماها به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا خیر. او گفته زمانی می‌توان سینماها را تعطیل کرد که بخشنامه یا نامه رسمی به فعالان این بخش ارسال شود؛ در غیر این صورت مبنای عمل هم بخشنامه‌ها و ابلاغیه‌های قبلی است.

اگر تعطیل شد، پول بلیت‌ها برمی‌گردد

همچنین مسوولان سایت‌های فروش آنلاین بلیت هم اعلام کردند که از سوی نهادهای بالادستی ابلاغیه‌ای دریافت نکرده‌اند و با توجه به پایان تعطیلی‌ها سینماها فعال و باز هستند و بلیت‌ها فروش می‌رود. مسوولان فروش این سایت‌ها نیز اعلام کردند که در صورت اعلام تعطیلی سینماها پیش از اکران فیلم‌ها، پول بلیت کسانی که از ما بلیت خریده‌اند به کیف پول آنها بازخواهد گشت.

نگرانی هنرمندان

بسیاری از هنرمندان در بیش از یک سال گذشته از شیوه اطلاع‌رسانی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مربوط به فعالیت سینماهاو سالن‌های تئاتر و... انتقاد کرده‌اند. بیکاری هنرمندان، عدم اکران فیلم‌های پولساز و یک بام و دو هوای تصمیم‌های مسوولان این بخش، از مهم‌ترین نکاتی است که در این مدت دست‌مایه انتقادها و اعتراض‌های تند و تیز هنرمندان شده است.

‌رضا کیانیان در این باره گفته بازیگری شغل پرخطری است، خطر در کمین بازیگر است و ویروس مرگبار کرونا، بازیگر معروف و غیرمعروف سرش نمی‌شود. سینما که فقط ۱۰ بازیگر مشهور نیست! در هر پروژه سینمایی دست کم ۴۰ تا ۵۰ نفر کار می‌کنند که کسی آنان را نمی‌شناسد و همین افراد بعد از تعطیلی سینما هیچ درآمدی ندارند؛ چراکه در هر پروژه سینمایی ممکن است ۵ نفر دستمزد بالایی داشته باشند که برای یک سال‌شان کافی باشد.

او ابراز تاسف می‌کند: جای تعجب و تاسف است که مسوولان فرهنگی ما بعد از ۴۲ سال هنوز این مسائل را نمی‌دانند؛ درحالی‌که نشستن آنان بر صندلی مدیریت فرهنگی، برای آگاهی به این موضوعات است نه اینکه فقط دست به سانسور بزنند. کار اصلی‌شان سر و سامان دادن به امور هنری و هنرمندان است و در کنار آن، قرار است اگر کاری، مغایر با شئون بود، تذکری به او بدهند؛ ولی می‌بینیم که جای کار اصلی و کار فرعی عوض شده است.

کیانیان از لطماتی سخن می‌گوید که به واسطه ممیزی‌های بی‌دلیل به آثار هنری وارد می‌شود و زحمات هنرمندان آن را دچار آسیب می‌کند: وقتی هم چیزی را حذف می‌کنند، هرگز چیز دیگری برای جایگزین کردن آن ندارند. این وضعیت مانند عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. در دین ما امر به معروف مقدم است بر نهی از منکر ولی در عمل کاملا برعکس است.

او با بیان اینکه بخشی از کار هنری، سرگرم‌سازی است، توضیح می‌دهد: یعنی مردم لذت ببرند و ساعتی را به خوشی سپری کنند. بخشیدن حال خوب به مردم، عین ثواب است؛ اما مدیران فرهنگی ما یک‌بار به این فکر کرده‌اند که کدامشان تا به حال توانسته لبخندی بر لب مردم بنشاند. وقتی هم که هنرمندان می‌خواهند این کار را انجام بدهند، هزار مانع سر راهشان می‌گذارند غافل از اینکه وقتی جلوی لذت‌های درست زندگی را بگیریم، مردم به دنبال آن لذت پنهانی می‌روند که اتفاقا ممنوع است.

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند