تشریح ساز و کار انتخاب شهردار از زبان سخنگوی شورای کلانشهر اراک


تشریح ساز و کار انتخاب شهردار از زبان سخنگوی شورای کلانشهر اراک

اراک - ایرنا - سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک ضمن تشریح فرآیند انتخاب شهردار در دوره ششم گفت: شهردار منتخب کلانشهر اراک باید برنامه عملیاتی خود را با توجه به بودجه شهرداری و در یک زمان‌بندی چهارساله اجرایی کند.

«عباس خسروانی » عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون یکی از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار است که شورای اسلامی شهر اراک نیز در راستای انجام این وظیفه قانونی و مهم خود سعی کرد تا فرایندی را برای انتخاب شهردار طراحی و اجرا کند تا خروجی آن انتخاب شهرداری توانمند وکارآمد باشد.

وی تاکید کرد: مقرر شد برای مشارکت دادن مردم، نخبگان و نهادهای مختلف، اطلاعیه ای را صادر کنیم و از همه آنها بخواهیم تا در فرایند انتخاب شهردار ما را یاری کنند و همچنین کسانی که خود را برای شهرداری اراک مهیا می بینند نیز خود را به اعضای شورا معرفی کنند.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک بیان کرد: هر یک از اعضای شورا موظف شدند تا نسبت به شناسائی نیروهای توانمند اقدام و اسامی مورد نظر خود را به کمیته انتخاب شهردار اعلام کنند.

خسروانی ادامه داد: پس از اتمام مهلت ثبت نام ها تعداد ۴۳ نفر شناسائی شدند که رزومه‌های آنها تهیه و به اعضای شورا ارائه شد و باید اذعان داشت که این استقبال خوب از فراخوان شورا و ثبت نام شخصیت‌های ارزشمند و توانمند نشان از اعتماد نخبگان به شورای ششم است.

وی اظهار داشت: در مرحله بعد شرایط هر یک از نامزدها با شرایط قانونی ابلاغی وزارت کشور برای انتخاب شهرداران کلانشهرها مورد تطبیق قرار داده شده و با بررسی دقیق رزومه‌ها و سوابق افراد، تعداد ۱۶ نفر فاقد شرایط اولیه وزارت کشور بودند به طوری اغلب یا مدرک تحصیلی مرتبط نداشتند یا سوابق مدیریتی آنها به ۹ سال سابقه مدیریت میانی نمی رسید.

سخنگوی دوره ششم شورای اسلامی اراک تصریح کرد: در نشست‌های بعدی شورا، ۲۶ نفر از نامزدها مجدد مورد بررسی قرار گرفتند و شرایط هر یک از افراد با شاخص های تدوین شده توسط شورا مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت تعداد ۱۰ نفر از آنها که حائز بیشترین امتیاز شدند به مرحله بعدی گزینش راه یافتند.

خسروانی اضافه کرد: در این مرحله شورا رویکردها و سیاست‌های ۴ ساله خود را که توسط مرکز پژوهش‌های شورا تدوین شده بود به این ۱۰ نفر ابلاغ کرد و از آنها خواست تا برنامه های اجرائی خود را برای عملیاتی کردن رویکردها و سیاست های شورا ارائه دهند چرا که شورای ششم بر اساس برنامه ها، سندها و طرح‌های موجود و اولویت های شهر و مطالبات مردم و شعارهائی که داده رویکردهای خود را مشخص کرده است.

وی یادآور شد: بر اساس قرعه کشی صورت گرفته از امروز تا آخر وقت روز پنجشنبه جلسات مصاحبه کارشناسی اعضا با هر یک از نامزدها برگزارمی‌شود که پس از شنیدن برنامه‌های اجرائی نامزدها و پرسش و پاسخ اعضا با آنها، برای هر یک از نامزدها امتیاز داده خواهد شد و در صورتی که فاصله نفر اول بیشتر از نفرات بعدی باشد،وی به عنوان شهردار انتخاب خواهند شد.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر اراک عنوان کرد: در صورت نزدیک بودن امتیازات، ۴ تا ۵ نفر از نامزدهایی که بیشترین امتیاز را کسب کنند به مرحله بعد راه خواهند یافت و در نهایت با برگزاری نشست‌های مشترک کارشناسی اعضا با نامزدها، شهردار اراک از طریق رای گیری اعضا انتخاب خواهد شد.

خسروانی ضمن تاکید بر اینکه اعضای شورای اسلامی، شهردار اراک را فارغ از زد و بندهای سیاسی و فشارها و توصیه‌ها انتخاب می‌کنند، گفت: اعضای شورای شهر اراک، منافع مردم و شهر را فدای سهم خواهی‌ها و خوش آمد افراد و گروه ها نمی‌کند و به طور قطع شهردار بر اساس موازین قانونی و کارشناسی انتخاب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اساس کار شورای ششم بر ثبات مدیریت شهری اراک است و معتقد است که شهر از سوء مدیریت ها و نبود ثبات مدیریتی به شدت آسیب دیده و بنا داریم شهردار منتخب را با قدرت حمایت کنیم بنابراین دقت و حساسیت زیادی را در این انتخاب خواهیم داشت.

کلانشهر اراک حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها