حتما تا به حال اصطلاح هارد اینترنال و اکسترنال به گوشتان خورده و برایتان سوال شده که چرا امروزه تقاضای خرید هارد در بازار بیشتر شده است.چه نیازی به داشتن هارد داریم؟ در گذشته برای ذخیره اطلاعات مهم‌مان و یا انتقال عکس و فیلم از سی دی و دی وی دی و فلش مموری‌ها استفاده می‌کردیم،ولی امروزه با توجه به افزایش سرعت اینترنت و امکان دانلود هر فیلم، سریال و یا برنامه و بازی‌های سنگین از اینترنت،نیاز به فضای ذخیره سازی جدیدتر و ایمن تر برای نگهداری اطلاعات‌مان داریم.اما بهتر است بدانیم که تاریخچه تولید هارددیسک به چه زمانی برمی‌گردد؟چرا امروزه تقاضای خرید هارد بیشتر شده است؟ بهترین برند برای انتخاب هارد چیست؟

تاریخچه هارد دیسک

هارد‌ها تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارند که در گذشته با ابعاد بزرگ و سنگین وارد جامعه و تکنولوژی شدند اما با گذشت زمان به ابعاد کوچک‌تری رسیدند.

اولین هارد دیسک در سال 1950 میلادی ابداع شد. هاردهای اولیه دارای دیسک‌های بزرگ با قطر 20 اینچ بودند که توان ذخیره بیشتر از چندین مگابایت را نداشتند به این نوع دیسک‌ها، دیسک‌ ثابت می‌گفتند.

اگر برای خرید هارد و یا اطلاع از قیمت انواع برندهای هارد نیاز به مشاوره دارید، تیم تخصصی فروشگاه اینترنتی تلکام همراه شما است.

هارد دیسک چیست؟

یکی از مهمترین عناصر سخت افزاری در کامپیوتر بعد از پردازنده و حافظه، هارد دیسک است که با نام اختصاری HDD هم شناخته شده که مخفف Hard Disk Drive به معنی درایو دیسک سخت است.هارد دیسک‌ها معمولا به صورت داخلی در کامپیوتر و مستقیم به دیسک کنترلر روی مادربرد نصب می‌شود.

هارد دیسک‌ها وسیله ای برای ذخیره اطلاعات به صورت دائمی و پایدار است یعنی با خاموش شدن سیستم و قطع برق اطلاعات همچنان باقی می‌ماند. هر هارد دیسک فضای مشخصی دارد که بخشی از آن صرف سیستم عامل و نصب بک آپ می‌شود و باقی فضا برای اطلاعات شما خواهد بود.

آشنایی با انواع هارد

بهترین و امن ترین راه برای نگهداری اطلاعات و داده‌هایی که داریم، استفاده از هارد است. بطور کلی هاردها به دو دسته‌ی داخلی (اینترنال) و خارجی (اکسترنال) تقسیم می‌شوند.امروزه انواع هارد با سرعت و ظرفیت متنوع برای کاربرد‌های مختلف به بازار عرضه شده است.اما ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که تفاوت در این انواع مدل‌های هارد موجود در بازار چیست؟ کدام مدل برای نیاز شما مناسب است؟ کدام مدل برای اجرای ویندوز و بازی‌های سنگین مناسب است و یا کدام مدل جوابگوی نیاز شما برای آرشیو فایل‌هایتان است؟ با ما در این راهنمای خرید همراه باشید.

هارد اینترنال

هارد اینترنال (داخلی) همانطور که از اسمش پیداست داخل سیستم‌های کامپیوتری قرار می‌گیرد و با استفاده از پورت SATA و M2 و IDE به مادربرد متصل می‌شود.برخلاف باور برخی کاربران این هاردها امکان جابجایی دارند اما جابجایی آن‌ها بسیار زمان‌بر است و نیاز دارید که کیس خود را باز کنید و با پیچ گوشتی اتصالات هارد را جدا کنید.بنابراین درصورتی که نیاز به جابجایی هارد دارید خرید هارد اکسترنال بسیار بصرفه تر است.اما اگر قصد جابجایی هارد را ندارید و به دنبال اسمبل کردن سیستم کامپیوتری خود با توجه به نیازی که دارید هستید،باید به فکر خرید هارد اینترنال باشید.

آشنایی با انواع هارد اینترنال

هاردهای مکانیکی : ذخیره‌سازهایی که از دیسک‌ ، بازو ، هد و موتور در ساختار آن‌ها استفاده شده است و پوشش فلزی دارند.در این مدل هرچه دور چرخش موتور بالاتر باشد،سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بیشتر است.قطر صفحه در این مدل در دو اندازه 3.5 اینچی(مخصوص سیستم‌های کامپیوتری) و 2.5 اینچی(لپ‌تاپ) است.

SSD : هارد به اختصار SSD یا Solid State Drive به معنی درایو حالت جامد است.در این مدل اطلاعات داخل آی سی ذخیره می‌گردد و در ساخت آن‌ها از موتور ، دیسک و هد استفاده نشده و فناوری ساخت آن‌ها مانند فناوری ساخت فلش مموری است.حافظه SSD وزن کمتری دارد و داده‌ها را با سرعت بیشتری منتقل می‌کند.

کدام برند هارد اینترنال موجود در بازار را بخریم؟

زمانی که تصمیم به خرید هارد اینترنال پیدا می‌کنید با برندها و مدل‌های مختلفی در بازار روبه‌رو می‌شوید که هرکدام برای استفاده به‌خصوصی طراحی شده‌اند.در ادامه به بررسی انواع برندهای موجود در بازار می‌پردازیم و تفاوت‌های هر برند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برند وسترن دیجیتال

کمپانی آمریکایی وسترن دیجیتال یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تولید هارد اینترنال و اکسترنال به شمار می‌آید.اگر در اینترنت هارد وسترن دیجیتال را سرچ کنید متوجه می‌شوید که این شرکت هاردهای اینترنال خود را در رنگ های متعددی به بازار عرضه کرده است که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده‌اند.اگر برند وسترن دیجیتال را برای تهیه هارد اینترنال انتخاب کرده باشید،آشنایی با کاربرد هر رنگ به شما در انتخاب بهترین هارد اینترنال وسترن دیجیتال مورد نیازتان کمک می‌کند.

هارد سبز وسترن دیجیتال

قیمت هارد اینترنال سبز وسترن دیجیتال در مقایسه با سایر رنگ‌های این شرکت،پایین تر است . اگر از این هارد برای نصب سیستم عامل استفاده کنید به دلیل داشتن سرعت پایین،نتیجه خوبی نمی‌گیرید.اما اگر به دنبال هارد با دوام بالا و نویز کم برای آرشیو فایل‌هایتان هستید،این سری رنگ مناسب نیاز شما است.

هارد آبی وسترن دیجیتال

هاردهای آبی وسترن دیجیتال بیشترین استفاده را در بین هاردهای تولید شده در این شرکت دارند.سرعت این سری در مقایسه با سری سبز بهتر است و بیشتر در کامپیوترهای خانگی استفاده می‌شوند.

هارد مشکی وسترن دیجیتال

نوبت به عضو لاکچری خانواده می‌رسد.رنگ مشکی نماد باکیفیت بودن و مستحکم بودن این سری است. سری مشکی وسترن دیجیتال مخصوص گیمرها،برنامه‌نویس‌ها و انجام کارهای محاسباتی طراحی شده است.

هارد قرمز وسترن دیجیتال

این سری از هاردهای وسترن دیجیتال تخصصی تر هستند و برای استفاده در شبکه و واحد NAS مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابلیت روشن بودن و کارکردن بی وقفه را دارند.

هارد بنفش وسترن دیجیتال

اگر در منزل و یا محل کار خود از دوربین مدار بسته استفاده می‌کنید این سری کاملا مناسب دستگاه شما است.این سری برای سیستم‌های نظارتی طراحی شده‌اند و قابلیت ماه‌ها کارکردن بدون استراحت را دارند.

هارد طلایی وسترن دیجیتال

نوبت به پرسرعت ترین رنگ رسید.در طراحی هارد طلایی وسترن دیجیتال از دو پردازنده قدرتمند استفاده شده و این سری را به پرسرعت ترین هارد این شرکت تبدیل کرده است.این سری مخصوص دیتاسنترها و پردازش‌های سرور طراحی شده است.

برند سیگیت

کمپانی سیگیت یک شرکت آمریکایی است که مانند رقیب خود یعنی وسترن دیجیتال یکی از بزرگترین سازنده‌های ذخیره سازهای اطلاعات به حساب می‌آید. دسته بندی ذخیره‌سازهای سیگیت به شکل زیر است :

Barracuda (باراکودا) : برای مصارف خانگی مانند دیدن فیلم و اجرای بازی‌های نه چندان سنگین و سیستم‌های اداری مناسب است.

Barracuda pro (باراکودا پرو) : برای گیمرهایی که به سرعت بالا نیازدارد مناسب است.

Iron Wolf (گرگ آهنی) : این سری به دلیل استفاده از گاز هلیوم در فناوری ساخت آن‌ها بسیار در برابر ضربه‌های ناشی از لرزش‌ها مقاوم هستند.

Sky Hawk (عقاب آسمان) : این سری مخصوص سیستم‌های نظارتی و دوربین‌های مدار بسته طراحی شده‌اند.

هارد اکسترنال چیست؟

در ادامه با دومین دسته بندی هارد،یعنی هارد اکسترنال(خارجی) می‌پردازیم.همانطور که در ابتدا اشاره کردیم اگر قصد جابجایی اطلاعات ذخیره شده‌تان را دارید بهترین کار خرید هارد اکسترنال است.درنظر داشته باشید با توجه به تنوع قیمت هارد اکسترنال و برندهای مختلف موجود در بازار برای تهیه هارد اکسترنال مورد نیازتان تیم تلکام همراه شماست.با ما در این راهنمای خرید همراه باشید.

چرا به هارد اکسترنال نیاز داریم؟ بهترین هارد اکسترنال موجود در بازار کدام است؟

حتما تا به حال تجربه از دست دادن اطلاعات مهم مثل حذف شدن عکس و فیلم‌هایی که برایتان مهم بوده را داشته‌اید، و یا با تمام شدن حجم فضای ذخیره‌ سازی سیستم خود مواجه شده‌اید. امروزه داشتن یک هارد اکسترنال برای ذخیره سازی داده‌های مهم جزو نیازهای ضروری به شمار می‌آید،بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از حذف شدن اطلاعات‌تان و اینکه مجبور به پرداخت هزینه برای بازیابی مجدد اطلاعات خود نباشید، سریع‌تر به فکر خرید هارد اکسترنال باشید.

هاردهای اکسترنال فضاهایی قابل حمل هستند که برای نگهداری داده ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازی به نصب شدن درون کیس ندارد. هارد اکسترنال در واقع همان هارد اینترنال است که درون یک قاب مخصوص قرار گرفته که این قاب می‌تواند دارای فرم ظاهری، جنس، ویژگی‌های فیزیکی و رابط‌ اتصال متفاوتی باشد. این نوع ذخیره سازها از طریق پورت USB به کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند.

یکی از رایج ترین علت‌هایی که کاربران از هارد اکسترنال به جای اینترنال برای افزایش فضای ذخیره سازی استفاده می‌کنند، قیمت مناسب آن در مقایسه با هارد اینترنال است که با توجه به این موضوع خرید هارد اکسترنال به صرفه تر است.

آشنایی با بهترین برندهای هارد اکسترنال

چرا به هارد برای ذخیره اطلاعات نیاز داریم؟ آشنایی و معرفی بهترین هارددیسک‌ها

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان هارد اکسترنال در جهان می‌باشد که در سال 1970 در کالیفرنیای آمریکا تاسیس شد که با فعالیت در زمینه شبکه و همچنین درایوهای ذخیره سازی شناخته شده است.هاردهای تولید شده توسط این شرکت به دو دسته‌ی هاردهای اکسترنال و اینترنال تقسیم می‌شود که هرکدام نیز دسته بندی خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر آشنا می‌شویم.

وسترن دیجیتال سری ابری MY BOOK

وسترن دیجیتال MY BOOK در حقیقت نوعی سیستم ذخیره‌سازی مطمئن است که فضای زیادی را برای ذخیره سازی تصاویر، ویدئوها، آهنگ ها و فایل ها در اختیار شما قرار می دهد. هارد اکسترنال MY BOOK مجهز به نرم افزار WD Backup و سازگار با Time Machine است که به شما این اطمینان را می دهد که تصاویر، ویدئوها، آهنگ ها و فایل شما گم نشوند. شما می توانید این هارد را طوری تنظیم کنید که طبق برنامه شما کار کند.

وسترن دیجیتال سری مای پاسپورت My Passport

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال My Passport در ابتدا ، به دلیل راحتی در جابجایی، با ابعادی کوچک معادل یک پاسپورت و سبک روانه بازار شد. با گذر زمان و تغییرات در طراحی این محصول، شاهد هارد دیسکی زیبا و جذاب هستیم که علاوه بر زیبایی دارای وزن نسبتا سبکی می باشد.

شکل ظاهری این محصول از دو قسمت ساده و شیار دار طراحی شده است. در بخش بالایی هارد دیسک، سطحی صاف و براق می باشد و در بخش پایینی آن، با شیارهای یکنواخت از سادگی این محصول کاسته شده است و محصولی جذاب پیش روی شماست.

وجود پورت اتصال USB برای این محصول باعث شده است تا بتوانید اطلاعات خود را با هر دستگاهی که از آن پشتیبانی می کند در تقابل داشته باشید.

هارد اکسترنال سیگیت

هارد سیگیت با حافظه زیاد و قیمتی ارزان است که به راحتی در جیب شما جا می‌شود. این حافظه در سه ظرفیت یک، دو و چهار ترابایت در سایت تلکام موجود است. هارد سیگیت بدون هیچ مشکلی با کنسول بازی و مدیا پلیرها نیز کار میکند.

هارد سیگیت به صورت یک مکعب مستطیل مشکی پلاستیکی است که طول آن 12.2 سانتی متر، عرض آن 8.1 سانتی متر و با عمق 1.52 سانتی متر طراحی شده‌است. این هارد در طرح سه بعدی است که نسبت به طرح قدیم، جذاب‌تر و مدرن‌تر به چشم میخورد.

در بسته‌بندی هارد سیگیت یک کابل microUSB 3.0 به طول 30 سانتی‌متر قرار دارد. این کابل همزمان کار انتقال داده و برق را انجام می‌دهد به همین دلیل برای استفاده از این هارد نیازی به آداپتور نیست. تنها چیزی که برای کار با این هارد نیاز دارید، یک کابل microUSB است.

هارد اکسترنال ای دیتا (ADATA)

ای دیتا یک شرکت انگلیسی در سال 2001 تاسیس شد. این شرکت با دو شعار حرفه‌ای بودن و کمال گرا بودن، محصولاتشان را به برجسته ترین محصولات در زمینه طراحی کارت‌های حافظه تبدیل کرده‌است همچنین شرکت ای دیتا به یکی از بهترین تولید کنندگان هارد اکسترنال، حافظه SSD، USB و کارت‌های حافظه تبدیل شده‌است.

چرا به هارد برای ذخیره اطلاعات نیاز داریم؟ آشنایی و معرفی بهترین هارددیسک‌ها

هارد اکسترنال سیلیکون پاور

هارد سیلیکون پاور توسط شرکت تایوانی در سال 2003 میلادی تاسیس شد. از محصولات برند سیلیکون پاور می‌توان

به هارد اکسترنال، فلش مموری، کارت حافظه و.. اشاره کرد.

این شرکت به خاطر دستاوردهای متعدد در بازارهای داخلی و خارجی بارها مورد تقدیر قرار گرفته و در صنعت نیمه رسانه‌های این کشور در رده نخست قرار گرفته است.

فروشگاه اینترنتی تلکام، با عرضه جدیدترین مدل‌ها از برندهای روز جهان، خریدی مطمئن، آسان و سریع را به مخاطبین خود هدیه می‌دهد. فراموش نکنید که این شرکت، با استفاده از مجرب‌ترین متخصصین در راهنمایی، انتخاب و خرید تا آخر مسیر با شما همراه خواهد بود.