آثار اخوان ثالث، امتداد شعر نیمایی


آثار اخوان ثالث، امتداد شعر نیمایی

مهدی اخوان ثالث تنها شخصیتی بود که می‌توان او را به حق پیرو نیما یوشیج دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی اخوان ثالث تنها شخصیتی بود که می‌توان او را به حق پیرو نیما یوشیج دانست. وی در سرودن شعر نیمایی از وزن و قافیه استفاده می‌کرد و قافیه‌ها را در پایان هنر بند می‌آورد.

از ویژگی‌های سبک وی می‌توان به استفاده از نماد و ویژگی‌های سبک خراسانی اشاره کرد. هرگاه شاعران نمی‌توانستند مسائل روز را به زبان صریح بگویند از نماد یا طنز در شعرشان استفاده می‌کردند. مشهور‌ترین شعر مهدی اخوان ثالث را می‌توان شعر زمستان دانست.

شعری که در قالب بیان ویزگی‌های فصل زمستان استبداد زمانه اش را به تصویرمی کشد. وی توانمندی فوق العاده‌ای در سرودن شعر نیمایی دارد. مانند دیگر هم عصرانش پس از ظهور نیما یوشیج به سرایش قالب نیمایی روی آورد. مهدی اخوان ثالث تنها شعر سیاسی و اجتماعی نمی‌سرود. از وی اشعار عاشقانه‌ای هم به جای مانده است.

زبانی استوار دارد وزن آهنگین شعر نیمایی در آثارش دیده می‌شود. پس از وی شاعران دیگری هم به سرودن شعر نیمایی پرداختند، اما شعر نیمایی آن‌ها با شعر نیمایوشیج تفاوت زیادی داشت. دیگر پای بندی به قافیه در شعر نیمایی دیده نشد. موضوعات فلسفی و مسائل زنان در شعر نیمایی وارد شد. از نمونه‌های بارز آن می‌توان به سهراب سپهری و فروغ فرخزاد اشاره کرد. اما امروزه جریان شعر نیمایی با قبل تفاوت زیادی دارد. می‌توان این قالب را جزء قالب‌های شعری دانست که به دست فراموشی سپرده شد و اندک شاعرانی در این قالب شعری قلم می‌زنند.

از مشهورترین شاعران امروز مان می‌توان به محمدرضا عبدالملکیان اشاره کرد. امروزه بیشتر قالب غزل و شعر سپید در کنار دوبینی و رباعی استفاده می‌شود. دلیل این امر را می‌توان در تمایل شاعران امروز و روزگار کنونی دانست. امروزه مردم دیگر حوصله خواندن شعر‌های بلند را ندارند و ترجیح می‌دهند شعر‌هایی کوتاه و مضامین نو را در اشعار شاعران مشاهده کنند. تاحدی که برخی شاعران امروز مجبور شدند، متناسب با زمانه و برای از دست ندادن مخاطبانشان از یک سو و افزایش سلیقه ادبی مخاطب حرفه‌ای شعر از سوی دیگر کیفیت اشعارشان را ارتقا دهند. از این رو شعر نیمایی به طور مستقل به کار نمی‌رود بلکه شاهدیم در برخی از جریان‌های غزل از شعر نیمایی استفاده می‌شود؛ وگرنه این قالب شعری به طور مستقل بسیار کم سروده و منتشر می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید