بررسی عبرت‌ها و درس‌های قیام امام حسین(ع) از منظر دکترعلی شریعتی


بررسی عبرت‌ها و درس‌های قیام امام حسین(ع) از منظر دکترعلی  شریعتی

موزه دکتر شریعتی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری قیام سیدالشهدا را در دهه دوم محرم گرامی می‌دارد.


به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6، فرهنگسرای سرو و مراکز فرهنگی و هنری تابعه آن همزمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان برنامه‌های مختلفی را برگزار کردند. هدف کلی این برنامه‌ها، ترویج روح حماسه و شعور حسینی در جامعه، بیان فضائل شهدای کربلا، درس‌ها و عبرت‌های قیام حسینی و ... است.


این برنامه‌ها به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای مجازی این مدیریت فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.
موزه دکتر شریعتی از جمله مراکز اصلی مدیریت فرهنگی و هنری منطقه 6 است که در دهه اول، دوم و سوم ماه محرم برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند. در زیر گزارشی از برنامه‌های این مرکز ارائه می‌شود:‌


مروری بر اثرگذاری حضرت زینب در نهضت عاشورا (ع)


حضرت زینب سلام الله علیها یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌ها را پس از واقعه عاشورا برعهده می‌گیرند و آن هم اطلاع‌رسانی دقیق ایشان و روشنگری اتفاقاتی است که در صحرای کربلا بر خاندان پیامبر خدا گذشت.
بیان آن اتفاقات و حوادث، فساد دستگاه بنی‌امیه را نمایان و حقانیت امام حسین(ع) را در تاریخ ماندگار کرد. از این روی، موزه دکتر شریعتی در قالب ویژه برنامه‌هایی به مروری بر خطبه‌ها و سخنرانی‌های حضرت زینب(س) پس از واقعه کربلا دارد.
«پنج حدیث» فوتوکلیپ‌هایی برگرفته از 5 حدیث مشهور حضرت زینب است که به مناسبت ماه محرم از سوی این مدیریت فرهنگی و هنری در فضای مجازی منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. هم‌چنین ویژه برنامه «نقش زینب» به بررسی اثرگذاری آن حضرت در اتفاقات قبل و بعد از عاشورا در قالب تولیدات تصویری می‌پردازد.
«حسین وارث آدم»، بررسی اندیشه‌های دکتر شریعتی در موضوع قیام عاشورا
موزه دکتر شریعتی با تاسی از نام خود و در اقدامی متفاوت سراغ اندیشه‌های متفکر معاصر، علی شریعتی در باب قیام عاشورا و واقعه کربلا رفته و در آنها را در قالب تولیدات تصویری مجازی به مخاطبان ارائه کرده است.
«حسین وارث آدم» برنامه‌ای تقدیم به عزاداران حسینی از سوی موزه شریعتی است که به بحث و بررسی دلایل قیام عاشورا، عبرت‌های این نهضت بزرگ حسینی و نتایج آن در افشای فساد دستگاه اموی از منظر دکتر شریعتی می‌پردازد. دکتر علی شریعتی یکی از اندیشمندان و نظریه‌پردازان شاخص زمان معاصر است که نقطه نظرات مهمی در خصوص موضوعات مختلف فکری، اعتقادی و مذهبی دارد.
علاوه بر این، اندیشه‌های دکتر شریعتی در قالب موشن گرافی با عناوین «شریعتی و تاسوعا» و «شریعتی و عاشورا» در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
علاقه‌مندان برای تماشای تولید محصولات «حسین وارث آدم» می‌توانند به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای سرو مراجعه کنند.


سیره زینبی (س) در دفاع از حجاب


فرهنگسرای سرو براساس ماموریت سازمانی خود، مسئولیت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را در بین شهروندان برعهده دارد. در راستای همین سیاست‌گذاری و با بهره‌گیری از آموزه دینی بسیار مهم عاشورا، این مرکز به ترویج سیره حجاب زینبی کرده است.
«دفاع از حجاب» ویژه برنامه‌ای با موضوع دفاع از حجاب در سیره حضرت زینب سلام الله علیها است که در قالب فوتوکلیپ در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.


3 نمایشگاه‌ عکس محرم در فضای مجازی
موزه شریعتی براساس ماموریت کاری خود مجری برگزاری نمایشگاه‌های مختلف عکاسی است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، برگزاری حضوری این نمایشگاه‌ها امکان‌پذیر نبوده و به همین دلیل، موزه شریعتی، نمایشگاه‌های خود را در فضای مجازی و با ساخت فوتوکلیپ برگزار می‌کند.
براساس این گزارش، موزه شریعتی در ماه محرم، 3 نمایشگاه عکس «محرم در قاب»، «عکس‌های عاشورایی» و «کودکان عاشورایی» را در فضای مجازی و در قالب فوتوکلیپ برگزار می‌کند.
«محرم در قاب» نمایشگاهی مجازی با موضوع محرم از نگاه عکاسان است که در قالب فوتوکلیپ در فضای مجازی منتشر می‌شود. هم‌چنین «عکس‌های عاشورایی» ویژه برنامه دیگری است که در آن عکس‌های برگزیده از تاسوعا و عاشورای حسینی در معرض دید مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
علاوه بر این، نمایشگاه «کودکان عاشورایی» مجموعه عکس‌هایی کودکان در محرم و عزاداری سیدالشهدا را به تصویر می‌کشد.


گفت‌وگوهای تصویری با عکاسان شاخص عاشورایی


دیگر برنامه‌ای که از سوی موزه دکتر شریعتی برای ایام ماه محرم در نظر گرفته شده است،‌ مصاحبه با عکاسان شاخص عاشورایی است. در این برنامه با عکاسان نام آشنای این حوزه گفت‌وگو شده و فیلم این مصاحبه در فضای مجازی این مرکز منتشر می‌شود.
ویژه برنامه «عکاسان عاشورایی» با مشارکت پایگاه عکاسی «چیلیک» برگزار می‌شود.
علاقه برای استفاده از برنامه های فرهنگی هنری مدیریت فرهنگی هنری منطقه 6 به فضای مجازی مراجعه کنند و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88881879 تماس بگیرند.

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا