اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟


اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟

طراح دکور «درنگ تنهایی» از ایده طراحی دکور این برنامه و اهمیت دکور برنامه‌های تلویزیونی سخن گفت.

شبنم جمالی طراح دکور برنامه «درنگ تنهایی» که به نقد و بررسی و ارائه راهکار سوژه‌های محیط زیستی در مستند «تنهایی» می‌پردازد، درباره طراحی دکور به خبرنگار مهر گفت: قبل از شروع این برنامه استودیویی، در صحبت‌هایی که با آقای نبی تهیه کننده برنامه داشتیم موکدا از من می‌خواستند در طراحی دکور این برنامه سه آیتم مدرن و آوانگارد بودن، فرم گرایی و تئاتری بودن صحنه را با استفاده از المان‌های مفهومی طراحی و اجرا کنم. یعنی از من می‌خواستند این وجه تمایز برنامه طبیعت گرا با برنامه محیط زیست گرا را درک کنم و برای بیننده هم این موضوع را به چالش بکشم.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های طبیعت گرا که قرار است آلبوم عکسی از طبیعت باشد اساساً زیبایی فرم جایگزین مفاهیم می‌شوند و یا اگر هم قرار به انتقال مفهوم باشد این مکانیسم خیلی پیچیده نیست اما در برنامه‌های محیط زیستی چالشی همانطور که ریزگردها، آلودگی هوا و خشکسالی‌ها و تلف شدن منابع آبی و شکارچی و… تاثیر مستقیم روی سلامت، ذهن و روان انسان می‌گذارد اینجا دیگر هر فرم و المان به صورت مجزا صرفاً کارکرد زیبایی شناسی در ترکیب ندارد، بلکه کارکرد اصلی آنها تبدیل به ارائه مفاهیم، معنا و نقدهای نهفته در خود می‌شود و این مهم در کنار ترکیب کلی دکور اثر است که معنای واحدی به خود گرفته و اتفاقاً در نمای لانگ، زیبایی شناسی را هم منتقل می‌کند.

اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟

وی درباره سبک طراحی این دکور گفت: در طراحی دکور این برنامه تلاش کردیم تا فضا تاحدودی تئاتری شود. همه گرافیک‌ها انتخاب و بر اساس آن طراحی‌ها صورت گرفت. در اصل برای این موضوع‌ها طرح خطی طراحی کردیم و بعد آن را به دکور تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: برای مثال در مورد یکی از برنامه‌هایی که برای خوزستان بود، کم آبی آن منطقه هورالعظیم را با فرم و المانی خاص در دکور آوردیم.

اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟

جمالی درباره اینکه چقدر طراحی دکور در برنامه‌هایی از این دست به چشم می‌آید؟ گفت: دکور، ویترین هر برنامه‌ای است و خواه ناخواه تاثیر خود را می‌گذارد و باعث می‌شود که مخاطب به دیدن برنامه جذب شود. برای مثال وقتی مخاطبی مشغول جا به جا کردن شبکه‌های تلویزیونی است به محض اینکه به برنامه‌ای با دکور جذاب می‌رسد مکث می‌کند و ترجیح می‌دهد آن برنامه را دنبال کند و شاید هم دکور برنامه باعث شود شبکه را دیرتر عوض کند.

این طراح دکور در پایان درباره دکور برنامه گفت: دکور «درنگ تنهایی» این ویژگی را دارد و ما هم از ابتدای طراحی دکور به این موضوع فکر کرده بودیم که این دکور نیز مانند سایر دکورهایمان خاص بوده و تکراری نباشد و کنجکاوی بیننده را هم بیشتر کند.

مجموعه مستند «تنهایی» به تهیه‌کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی جمعه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه یک پخش می‌شود. همچنین مجموعه نقد و بررسی «درنگ تنهایی» به تهیه کنندگی سعید نبی و اجرای عبدالرضا امیراحمدی بلافاصله بعد از پخش مستند روی آنتن می‌رود.


شبنم جمالی طراح دکور برنامه «درنگ تنهایی» که به نقد و بررسی و ارائه راهکار سوژه‌های محیط زیستی در مستند «تنهایی» می‌پردازد، درباره طراحی دکور به خبرنگار مهر گفت: قبل از شروع این برنامه استودیویی، در صحبت‌هایی که با آقای نبی تهیه کننده برنامه داشتیم موکدا از من می‌خواستند در طراحی دکور این برنامه سه آیتم مدرن و آوانگارد بودن، فرم گرایی و تئاتری بودن صحنه را با استفاده از المان‌های مفهومی طراحی و اجرا کنم. یعنی از من می‌خواستند این وجه تمایز برنامه طبیعت گرا با برنامه محیط زیست گرا را درک کنم و برای بیننده هم این موضوع را به چالش بکشم.

وی اضافه کرد: در برنامه‌های طبیعت گرا که قرار است آلبوم عکسی از طبیعت باشد اساساً زیبایی فرم جایگزین مفاهیم می‌شوند و یا اگر هم قرار به انتقال مفهوم باشد این مکانیسم خیلی پیچیده نیست اما در برنامه‌های محیط زیستی چالشی همانطور که ریزگردها، آلودگی هوا و خشکسالی‌ها و تلف شدن منابع آبی و شکارچی و… تاثیر مستقیم روی سلامت، ذهن و روان انسان می‌گذارد اینجا دیگر هر فرم و المان به صورت مجزا صرفاً کارکرد زیبایی شناسی در ترکیب ندارد، بلکه کارکرد اصلی آنها تبدیل به ارائه مفاهیم، معنا و نقدهای نهفته در خود می‌شود و این مهم در کنار ترکیب کلی دکور اثر است که معنای واحدی به خود گرفته و اتفاقاً در نمای لانگ، زیبایی شناسی را هم منتقل می‌کند.

اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟

وی درباره سبک طراحی این دکور گفت: در طراحی دکور این برنامه تلاش کردیم تا فضا تاحدودی تئاتری شود. همه گرافیک‌ها انتخاب و بر اساس آن طراحی‌ها صورت گرفت. در اصل برای این موضوع‌ها طرح خطی طراحی کردیم و بعد آن را به دکور تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: برای مثال در مورد یکی از برنامه‌هایی که برای خوزستان بود، کم آبی آن منطقه هورالعظیم را با فرم و المانی خاص در دکور آوردیم.

اهمیت دکور برنامه در حفظ مخاطب/طراحی «درنگ تنهایی» چطور شکل گرفت؟

جمالی درباره اینکه چقدر طراحی دکور در برنامه‌هایی از این دست به چشم می‌آید؟ گفت: دکور، ویترین هر برنامه‌ای است و خواه ناخواه تاثیر خود را می‌گذارد و باعث می‌شود که مخاطب به دیدن برنامه جذب شود. برای مثال وقتی مخاطبی مشغول جا به جا کردن شبکه‌های تلویزیونی است به محض اینکه به برنامه‌ای با دکور جذاب می‌رسد مکث می‌کند و ترجیح می‌دهد آن برنامه را دنبال کند و شاید هم دکور برنامه باعث شود شبکه را دیرتر عوض کند.

این طراح دکور در پایان درباره دکور برنامه گفت: دکور «درنگ تنهایی» این ویژگی را دارد و ما هم از ابتدای طراحی دکور به این موضوع فکر کرده بودیم که این دکور نیز مانند سایر دکورهایمان خاص بوده و تکراری نباشد و کنجکاوی بیننده را هم بیشتر کند.

مجموعه مستند «تنهایی» به تهیه‌کنندگی سعید نبی و کارگردانی سعید نبی و مریم خدیوی جمعه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه یک پخش می‌شود. همچنین مجموعه نقد و بررسی «درنگ تنهایی» به تهیه کنندگی سعید نبی و اجرای عبدالرضا امیراحمدی بلافاصله بعد از پخش مستند روی آنتن می‌رود.

کد خبر 5290148

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش