درمان اصلی درد کمر و سیاتیک چیست؟


درمان اصلی درد کمر و سیاتیک چیست؟

قانون کلی بر این است که تا شش هفته معمولا از درمانهای غیر جراحی مانند دارو و فیزیوتراپی و استفاده از تزریق های داخل ستون مهره ها استفاده می کنیم.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دکتر اسحاقی، در صورتی که بیمار پس از شش هفته بهبود پیدا نکند عمل جراحی پیشنهاد می شود.

آیا ممکن است راجع به داروهایی که برای درمان سیاتیک به کار می روند توضیح دهید؟

بله داروهایی که در درمان بیماری سیاتیک به کار میروند به چند دسته تقسیم می شوند ، دسته اول داروهایی هستند که ضد التهاب هستند ، یعنی باعث کم کردن ورم و التهاب در ناحیه کمر می شوند که در ایران اصطلاحا داروهای مسکن گفته می‌شود و بیماران معمولاً تمایل به مصرف این ندارند که فکر غلطی است . مسکن را در موارد منع مصرف دارد که مثلا بیمار نیاز به جراحی داشته باشد ولی به جای جراحی از مسکن استفاده کند. ولی در مواردی که بیمار نیاز به جراحی ندارد و یا زمان جراحی فرا نرسیده است از داروهای ضد التهاب استفاده می‌کنیم ، نمونه این داروها بروفن ، دیکلوفناک ، ناپروکسن ، ملوکسیکام می‌باشد.
دسته دوم داروهای شل کننده عضلانی هستند که اسپاسم های عضلانی را برطرف می کنند. مانند متوکاربامول ، تیزانیدین بکلوفن ، دسته دیگر داروهایی هستند که انتقال درد به مغز را کند میکنند مانند پرگابالین و گاباپنتین و بالاخره داروهای کورتونی هستند که کمتر مصرف می شود. ولی درمان در موارد شدید بیماری و در کوتاه مدت داروهای خوبی هستند. توصیه می شود که داروهای کورتونی در طولانی مدت استفاده نشود.

سوال برای اطلاعات بیشتر در مورد بیماریهای دیسک و ستون فقرات چه منابعی را پیشنهاد میکنید ؟

اصولاً برای به دست آوردن اطلاعات در مورد بیماریهای ستون فقرات بهتر است به وب سایت ها ی صفحات اجتماعی کسانی که قصد اطلاع رسانی علمی و درست دارند مراجعه شود. سایت اینجانب به نشانیKamargardan.com یا اینستاگرام اینجانب به نشانی Dr.eshaghiclinic مراجعه نمایند در ضمن درباره این مسائل و ویدئوهایی نیز از اینجانب در آپارات منتشر شده است.

درد سیاتیک چیست؟

به هر درد که در مسیر عصب سیاتیک باشد یعنی از کمر به داخل باسن و سپس پشت ران و پشت ساق پا تیر بکشد درد سیاتیک نامیده می‌شود. البته گاهی درد در کل مسیر عصب سیاتیک نیست مثلاً درد بیمار به باسن انتشار پیدا می‌کند. بعضی از بیماران فقط در از درد در پشت ساق شکایت دارند اینها هم جزو دردهای سیاتیکی محسوب می‌شوند.

شایع ترین علت درد سیاتیکی بیماریهای دیسک کمر می باشد

عصب سیاتیک کجاست؟

عصب سیاتیک عصبی که در عمق عضلات باسن و عمق عضلات پشت ران وجود دارد و قطور ترین عصب بدن است و باعث حرکت اندام های تحتانی میشود.

علائم پارگی رگ سیاتیک چیست؟

اصولاً رگ‌ سیاتیک نداریم. عصب سیاتیک به غلط در بعضی از افراد رگ‌ سیاتیک نامیده می‌شود. بنابراین علائم پارگی عصب سیاتیک شامل دردیست که از پشت باسن به پشت ران و یا پشت ساق پا تیر میکشد و دردهای سیاتیکی معمولاً از نوع مکانیکی هستند یعنی با استراحت در بیمار بهتر می شود و با حرکت درد بیمار بدتر می شود.

چگونه می توان درد عصب سیاتیک را تسکین داد؟

برای تسکین درد سیاتیک می‌توان از داروهای ضد التهاب، داروهای شل کننده عضلانی و داروهایی که انتقال حس درد را در مغز و نخاع تعدیل می کنند استفاده کرد .از میان داروهای ضد التهاب می توان از بروفن ،

دیکلوفناک ، ملوکسیکام و ناپروکسن نام برد و از داروهای شل کننده عضلانی می توان از متوکاربامول ، باکلوفن و تیزانیدین و از داروهای که انتقال درد را تعدیل می کنند از گاباپنتین و پرگابالین نام برد. ولی به بیماران توصیه می شود که قبل از مصرف هر کدام از داروهای فوق به پزشک خود مراجعه کنند و این داروها باید توسط پزشک تجویز شوند زیرا مصرف خودسرانه دارو ممکن است عواقب ناگواری برای بیمار داشته باشد.

چه عواملی باعث ایجاد سیاتیک می شوند؟

در واقع این سوال را باید اینطور مطرح کینم که چه عواملی باعث ایجاد بیماری دیسک می شوند ؟ . زیرا درد های سیاتیک معمولاً به علت بیماری دیسک کمر یا تنگی کانال نخاع ایجاد می شود .در جواب باید گفت که علت واقعی و اصلی تنگی کانال نخاعی و خراب شدن دیسک کمر مشخص نیست. شایعترین علتی که برای آن ذکر شده است مسائل ژنتیکی است. ولی عواملی مانند چاقی ، عدم تحرک و ورزش نکردن و کشیدن سیگار ، ضربه‌ها. وجود سابقه خانوادگی در افراد درجه اول خانواده بیمار ، کارهای سنگین و مشاغلی که با بلند کردن اجسام سنگین سر وکار دارند می‌تواند باعث افزایش میزان بیماری دیسک در افراد جامعه بشود.

درد سیاتیک چه مدت طول می کشد؟

در جواب این سوال باید بگویم که درد سیاتیک معمولا ظرف ۶ هفته کم می شود یا بهبود می‌یابد. قاعدتا اگر فردی که دچار بیماری دیسک کمر یا به عبارت دیگر درد سیاتیکی است ظرف ۶ هفته یا ۵/۱ ماه بهبود پیدا نکند، لازم است که از روش‌های تهاجمی مانند جراحی یا تزریق های داخل کمر استفاده شود. ولی باید توجه داشت در بیمارانی که دچار علائم عصبی می شود. دیگر شش هفته صبر نمی کنیم ودر اولین فرصت بیمار را مورد عمل جراحی قرار می‌دهیم .

آیا پیاده روی برای سیاتیک مفید است؟

اصولاً در درمان سیاتیک ورزش توصیه می شود و ورزش های مخصوصی برای این منظور طراحی شده است که بیما ران انجام می‌دهند و این ورزشها موجب برگرداندن انعطاف پذیری بدن و جلوگیری از لاغر شدن و تحلیل عضلانی می‌شوند.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی