کپچر بخریم یا مورانو؟


نیسان مورانو مدل 2008 نیز همچون کپچر در بازه قیمتی 500 تا 700 میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود که از این حیث تبدیل به‌رقیب قیمتی کپچر شده است. در این نوشتار قصد داریم دو خودرو مورد نظر را بررسی و نکات مثبت و منفی هرکدام را برای انتخابی بهتر هنگام خرید مشخص کنیم.

به گزارش «اخبار خودرو»،افزایش نجومی قیمت خودرو در سال‌های اخیر سبب شده است تنوع خودروهای با بهای زیر یک‌میلیاردتومان بیش‌تر شامل مدل‌های مونتاژ داخل یا چینی باشد. با این حال باز هم در این بخش با تنوع بسیار محدودی از مدل‌های وارداتی و خارجی مواجهیم. به‌عنوان مثال اگر با 500 تا 700 میلیون‌تومان به‌دنبال خرید یک خودرو شاسی‌بلند یا کراس‌اوور هستید، یکی از گزینه‌های روی میز رنو کپچر خواهد بود. این کراس‌اوور کوچک فرانسوی در واپسین سال‌های واردات خودرو به‌ایران در بازار خودرو کشورمان عرضه شده و درحال حاضر مدل 2017 و کارکرده آن در این محدوده قیمت موجود است. اگر شما نیز مثل نویسنده مقاله و دیگر علاقه‌مندان به‌خودرو، اعتقادی به‌کلاس نوظهور کراس‌اوورها ندارید و ترجیح می‌دهید خودرو شاسی‌بلند درست و حسابی سوار شوید، در کمال تعجب با همین بودجه می‌توانید به‌خرید یک شاسی‌بلند سایز متوسط ژاپنی فکر کنید. نیسان مورانو مدل 2008 نیز همچون کپچر در بازه قیمتی 500 تا 700 میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود که از این حیث تبدیل به‌رقیب قیمتی کپچر شده است. در این نوشتار قصد داریم دو خودرو مورد نظر را بررسی و نکات مثبت و منفی هرکدام را برای انتخابی بهتر هنگام خرید مشخص کنیم.

کپچر بخریم یا مورانو؟

خانواده دورگه ژاپنی - فرانسوی
با وجود این‌که نیسان به‌عنوان یک برند ژاپنی هیچ نسبتی با خودروسازی فرانسوی رنو ندارد، اما در کمال تعجب باید گفت این دو برند از سال 1999 با هم متحد شده و اتحاد رنو – نیسان را تشکیل دادند که اکنون نام این اتحاد به‌رنو – نیسان – میتسوبیشی تغییر یافته و برند ژاپنی میتسوبیشی نیز به‌جمع آن‌ها پیوسته است. در طول دو دهه گذشته این دو کمپانی تبادل دانش و تکنولوژی زیادی داشتند و بسیاری از محصولات آن‌ها با مشخصات فنی مشترک تولید شده‌اند که هدف این اقدام کاهش هزینه‌های تولید است. به‌عنوان مثال رنو کپچر برای نخستین‌بار در سال 2013 روی پلت‌فرم مشترک B رنو و نیسان تولید شد.
پلت‌فرمی که از سال 2002 تاکنون خودروهای زیادی از برندهای رنو، نیسان، داچیا (به‌عنوان یکی از برندهای زیرمجموعه گروه رنو) داتسون، اینفینیتی و چند شرکت روسی، چینی و هندی را به‌خود دیده است. از طرفی جالب است بدانید یکی از معروف‌ترین خودروهایی که روی پلت‌فرم مشترک با رنو کپچر به‌بازار عرضه شده، نیسان جوک است. کپچر یک کراس‌اوور کوچک بوده که نسل اول آن تا سال 2019 تولید شد. از سال پیش تاکنون نیز شاهد عرضه نسل دوم آن این بار روی پلت‌فرم مشترک CMF-B نیسان و رنو هستیم که پلت‌فرم جدیدتری بوده و از سال 2013 به‌بهره‌برداری رسیده است.
این پلت‌فرم نیز توسط خودروسازان و برندهای زیادی از جمله نیسان، رنو، میتسوبیشی، داچیا، سامسونگ، داتسون، اینفینیتی و حتی مرسدس‌بنز مورد استفاده قرار گرفته است و اما ماجرای نیسان مورانو به‌اوایل قرن 21 بازمی‌گردد. مورانو برای نخستین‌بار در سال 2002 توسط نیسان وارد رقابت با شاسی‌بلندهای سایز متوسط در بازار جهانی شد و نسل اول این خودرو روی پلت‌فرم FF-L نیسان و رنو طراحی و ساخته شده بود که در بازه زمانی 2001 تا 2011 علاوه‌بر محصولات نیسان چند مدل از خودروهای برند خودروسازی کره‌ای سامسونگ به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رنو را نیز میزبانی می‌کرد. در سال 2007 نیسان نسل دوم مورانو را در دو نسخه معمولی و دو در کانورتیبل (که یکی از معدود شاسی‌بلندهای سقف متحرک در جهان به‌حساب می‌آید) بر پایه پلت‌فرم D نیسان و رنو وارد خط‌تولید کرد. پلت‌فرمی که در همان سال 2007 ساخته شده بود و از سال 2014 تاکنون در ساخت نسل سوم این شاسی‌بلند ژاپنی نیز مورد استفاده قرار گرفته است. نسل اول رنو کپچر و نسل‌های اول و دوم نیسان مورانو موفق به‌حضور در بازار خودرو ایران شده‌اند و علت عدم‌عرضه نسل فعلی مورانو، ممنوع شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در سال 2013 و همچنین علت عدم‌عرضه نسل فعلی کپچر، بسته شدن واردات خودرو در سال 2018 است.

کپچر بخریم یا مورانو؟


مورانو قدیمی، کپچر معمولی
اکثر خودروهای حاضر در محدوده قیمتی زیر یک‌میلیاردتومان در زمینه طراحی و جذابیت حرف‌های زیادی برای گفتن ندارند. زیرا یا زیادی قدیمی شده‌اند یا جزو خودروهای اقتصادی محسوب می‌شوند. مورانو و کپچر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مورانو مورد نظر که متعلق به‌نسل اول بوده و طراحی آن به 19 سال پیش بازمی‌گردد. بنابراین چهره آن حسابی قدیمی شده و دیگر حرفی برای گفتن ندارد. هرچند باز هم می‌توان گفت در زمان خود جزو طرح‌های متفاوت و جذاب بوده است. درون کابین پنج‌نفره و بزرگ این شاسی‌بلند نیز در اوج سادگی طراحی شده؛ با این حال چندان هم حوصله‌سربر نیست. کپچر نیز روی کاغذ یک خودرو پنج‌نفره به‌حساب می‌آید. اما به‌دلیل ابعاد کوچک پیشنهاد می‌شود هرگز روی آن برای مسافرت‌های پنج‌نفره حساب باز نکنید. طراحی کابین آن نیز با وجود این‌که مدرن‌تر است، اما اقتصادی بودن را فریاد می‌کشد. وقتی درون کابین کپچر می‌نشینید، کیفیت ادوات و همچنین سبک طراحی آن حس اقتصادی بودن را به‌شما القا می‌کند و در نمای بیرون هم رنو تمام تلاش خود را کرده تا خودرویی جذاب و زیبا خلق کند. اما باید گفت درنهایت کپچر یک کراس‌اوور امروزی با طراحی معمولی است که با آپشن‌هایی همچون بدنه دو رنگ و ... زرق و برق آن بیش‌تر شده است.

دود از کنده بلند می‌شود
حدود یک دهه اختلاف سن میان این دو خودرو شاید این ذهنیت را در مشتری ایجاد کند که کپچر به‌دلیل به‌روز بودن، از نظر امکانات برتری قاطع دارد. اما با نگاهی به‌فهرست امکانات آن‌ها درمی‌یابید که دود از کنده بلند می‌شود. نیسان مورانو 13 سال پیش با امکانات پایه‌ای همچون کروزکنترل، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، اتولایت، ارتفاع نور اتومات، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ‌شور، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان دارای نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، دکمه‌های کنترلی حساس به‌سرعت و مموری، سیستم صوتی دارای 9 اسپیکر، سیستم پخش BOSE، هندزفری و چنجر شش‌تایی، مانیتور هفت‌اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، مجموع ایربگ‌ها شش عدد، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی‌ راننده هشت‌حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، مموری و ایزی‌سیت، صندلی سرنشین جلو چهارحالته برقی، صندلی عقب تاشو دوتکه با تنظیم برقی، گرمکن صندلی جلو و عقب، ایزوفیکس صندلی، خروجی 12 ولت، درِ صندوق بار برقی با جک، تنظیم برقی پدال، سوئیچ هوشمند، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و مموری، سقف پانوراما، سانروف، شیشه دودی عقب و ... در ایران عرضه شده است. این درحالی است که کپچر از امکاناتی همچون کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور عقب، سنسور باران، اندازه‌گیری غیرمستقیم فشار باد تایر، سیستم ترمز مجهز به‌توزیع نیرو، ترمز ضدقفل و کمکی، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، روشن‌شدن مه‌شکن‌ها در پیچ، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت چهارحالته، دکمه‌های کنترلی و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی با شش اسپیکر، تنظیم هوشمند بلندی صدا و هندزفری، دستیار صوتی، مانیتور هفت‌اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین عقب، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها چهار عدد، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، کارت هوشمند، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتومات با سنسور تشخیص آلایندگی، صندلی‌ راننده شش‌حالته دستی، صندلی سرنشین جلو چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشو دوتکه با امکان جابجایی ریلی صندلی، گرمکن صندلی جلو، ایزوفیکس صندلی، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن، شیشه دودی عقب و ... بهره می‌برد.


اختلاف‌های فاحش
در این بخش اختلاف میان دو خودرو بیش‌تر می‌شود و حجم موتور چهار سیلندر کپچر تقریبا یک‌سوم حجم موتور شش‌سیلندر مورانو بوده و استفاده از توربوشارژر برای تولید قدرت بیش‌تر هم نتوانسته کفه ترازو را به‌نفع رقیب هم‌قیمت فرانسوی سنگین کند. درنهایت باید گفت مورانو بیش از دو برابر کپچر قدرت تولید می‌کند و گشتاور آن نیز به‌قدر کافی اختلاف دارد. البته درمقابل، مصرف سوخت کپچر هم تقریبا نصف مصرف سوخت مورانو بوده که یک کراس‌اوور کم‌مصرف به‌حساب می‌آید. این در حالی است که مورانو را باید یکی از پرمصرف‌ترین‌ها دانست. عایق‌بندی نامطلوب کابین از دیگر مواردی است که اقتصادی بودن کپچر را به‌رخ سرنشینان می‌کشد. همچنین گفته می‌شود موتور توربو آن نسبت به‌سوخت موجود در کشور حساس بوده که در صورت مراقبت نادرست ممکن است دردسرهایی برای مالک خودرو ایجاد کند. در مقابل موتور مورانو همچون بسیاری از مدل‌های نیسان عملکرد خیلی خوبی داشته و کیفیت ساخت خودرو درحالت کلی بالاست. اما به‌هرحال سن و سال زیاد و کارکرد بالای آن که اکنون به 13 سال می‌رسد، کمی از کیفیت و عملکرد روز اول آن کاسته است. درنهایت باید گفت اگر روزی کپچر خریدید، هرگز از واژه شاسی‌بلند برای توصیف آن استفاده نکنید. چراکه کپچر درنهایت یک کراس‌اوور شهری دیفرانسیل‌جلوست که حداقل ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به‌شاسی‌بلند را ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟