بازار رمز ارزها به نوسانات خود معروف است. بیت کوین به عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا، در طول سالیان گذشته دچار ریزش‌ها و صعودهای زیادی شده است و بنا به گزارش تابناک، بیت کوین جنجالی‌ترین رمز ارز دنیا شناخته می‌شود؛ بیتکوین از سال ۲۰۰۹ که تازه به دنیا معرفی شد تا سال ۲۰۱۰، قیمتی نداشت و خرید و فروش نمی‌شد. اما از سال ۲۰۱۱ که اولین رمز ارز دنیا قیمت پیدا کرد و کم‌کم افراد شروع به مبادله آن کردند، قیمت بیت کوین نیز افزایش یافت؛ به طوری که BTC در ابتدای سال ۲۰۱۱ از حدود ۰.۳ دلار به ۱۵.۴ دلار در ماه جولای (۷ ماه بعد) رسید و پس از ریزش سنگین، تا آخر این سال به ۳.۰۶ دلار رسید؛ اما باز هم نسبت به ابتدای سال تقریبا ۱۰ برابر شده بود!

اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ و اثرات آن بر روی بازار رمز ارزها

وضعیت حباب‌های بازار ارزهای دیجیتال از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

اولین هاوینگ (Halving) بیت کوین در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد. هاوینگ به معنی نصف شدن پاداش استخراج است و پاداش هر بلاک بیت کوین که تا آن زمان ۵۰ کوین BTC بود، به ۲۵ کوین تقلیل یافت. این موضوع باعث کمیابی بیشتر بیتکوین شد؛ از آنجایی که هر چیزی کمیابی گران‌قیمت‌تر می‌شود، پس قیمت بیت کوین نیز باید افزایش می‌یافت. اما این افزایش قیمت در سال ۲۰۱۲ اتفاق نیافتاد. در ابتدای این سال، قیمت بیتکوین ۵.۲۷ دلار بود و در انتهای ۲۰۱۲، کمی بیشتر از دو برابر رشد کرد و به ۱۲.۵۶ دلار رسید.

اما تاثیرات Halving، از تقریبا یک سال بعد شروع شد. اولین رمز ارزبازار، این سال را با قیمت ۱۳.۴۰ آغاز کرد و در همان سال دچار دو حباب قیمتی شد؛ حباب قیمتی به این معناست که قیمت یک دارایی بالاتر از ارزش واقعی خود است. ما موضوع حباب قیمتی را در دنیای رمز ارزها به وفور می‌بینیم. اولین حباب زمان اتفاق افتاد که بیتکوین در ابتدای آوریل ۲۰۱۳ به ۲۲۰ دلار رسید و سپس به دنبال ترکیدن این حباب، به حدود ۷۰ دلار در اواسط همان ماه (آپریل) رسید. دومین حباب در اواخر ۲۰۱۳ رخ داد؛ یعنی زمانی که BTC با قیمت ۱۲۳.۲۰ دلار معامله می‌شد. در ماه دسامبر (آذر) قیمت این کریپتو به ۱۱۵۶ دلار رسید و تنها ۳ روز بعد، به قیمت ۷۶۰ دلار ریزش کرد. این ریزش باعث شد که بیتکوین وارد یک فاز نزولی ۲ ساله شود و در ابتدای سال ۲۰۱۵ به ۳۱۵ دلار برسد. از ابتدا تا انتهای سال ۲۰۱۳، قیمت ارز دیجیتال بیت کوین نزدیک به ۵۷ برابر شده است.

پس از اولین هاوینگ بیتکوین، تا مدتی (حدود یک سال) قیمت بیت کوین و تمامی رمز ارزهای دیگری که در آن زمان وجود داشتند، به شدت افزایش یافت و وارد حباب قیمتی شد. این حباب تقریبا یک سال بعد ترکید و همه ارزهای دیجیتال با ریزش‌های سنگین روبرو شدند و به مدت تقریبا دو سال وارد یک فاز نزولی شدند.

در ابتدای سال ۲۰۱۵ قیمت بیت کوین حدود ۲۶۰ دلار بود و در انتهای این سال، به ۴۲۰ دلار رسید؛ این افزایش قیمت نسبت به دو سال قبل حرکت چندان چشمگیری نبود؛ اما نشان‌دهنده بازگشت بازار به فاز صعودی بود. بیت کوین سال ۲۰۱۶ را با قیمت ۴۳۰ دلار آغاز کرد و در انتهای سال، تا حدود ۹۰۰ دلار رشد کرد؛ یعنی در طول دو سال، تنها ۳.۵ برابر رشد قیمتی داشت. اما چیزی که بازار به آن نزدیک می‌شد، Halving بعدی بیت کوین در سال ۲۰۱۷ بود. همانطور که در طی وقوع نصف شدن پاداش استخراج قبلی در سال ۲۰۱۳ دیده بودیم، قیمت Bitcoin به شدت رشد کرده بود و به دنبال بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، مابقی رمز ارزها نیز صعود چشمگیری کرده بودند. پس می‌توانستیم منتظر یک روند صعودی پرقدرت دیگر باشیم.

دومین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۶

وضعیت حباب‌های بازار ارزهای دیجیتال از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

دوباره مانند هاوینگ قبلی، حدود یک سال زمان برد تا نصف شدن پاداش استخراج بر روی قیمت بیتکوین تاثیر بگذارد. بیت کوین سال ۲۰۱۶ را با قیمت ۴۳۰ دلار شروع کرد و در انتهای سال، تا حدود ۹۰۰ دلار رشد کرد.

بیتکوین سال ۲۰۱۷ را با قیمت ۱۰۰۰ دلار شروع کرد و با تمام جست و خیزهای قیمتی، قیمت آن با حدود ۱۴۱۰۰ دلار سال ۲۰۱۷ را به پایان رساند؛ البته قبل از این که بیت کوین به ۱۴۱۰۰ دلار ریزش کند، بالاترین قیمت تاریخی خود را ثبت کرده بود؛ یعنی حدود ۲۰۰۰۰ دلار! این افزایش قیمت باعث سر و صدای زیادی در دنیا شد و بسیاری از افرادی که تا به حال نام بیتکوین را نشنیده بودند، شروع به صحبت درباره آن کردند و سرمایه گذاران جدید زیادی وارد حوزه ارز دیجیتال شدند.

اما سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سال‌های چندان جالبی برای سرمایه‌گذاران نبودند؛ زیرا دوباره قیمت‌ها در فاز نزولی قرار گرفته بودند و بسیاری از افرادی که در سال ۲۰۱۷ تازه با بیت کوین آشنا شده بودند و در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، متضرر شدند و حتی بسیاری از افراد از این بازار برای همیشه خارج شدند. در اوایل سال ۲۰۱۸، بیت کوین با ۱۶۴۰۰ دلار معامله می‌شد و در پایان این سال، قیمت بیت کوین به دلار، به ۳۸۰۰ دلار رسید. در سال ۲۰۱۹ نیز بیتکوین از ۴۰۰۰ دلار شروع به افزایش کرد و در پایان این سال به ۷۴۰۰ دلار رسید.

تاثیر پاندمی کووید ۱۹ بر قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

وضعیت حباب‌های بازار ارزهای دیجیتال از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

با این که انتظار می‌رفت که ‌سال ۲۰۲۰ رشد قیمتی در بازار کریپتوکارنسی‌ها رخ دهد، اما این اتفاق چندان زود نیافتاد؛ زیرا دنیا با پاندمی کووید ۱۹ روبرو شد و بر اثر آن، کل اقتصاد دنیا دچار رکود شدید شد. قیمت بیت کوین یک بار دیگر با ریزش روبرو شد؛ این رمز ارز در ابتدای سال ۲۰۲۰ با قیمت ۷۲۰۰ دلار معامله می‌شد؛ اما رکود اقصادی ناشی از کووید ۱۹ بر روی قیمت بزرگ‌ترین رمز ارز نیز تاثیر گذاشت و آن را به حدود ۳۷۰۰ دلار رساند. البته با وجود سیاست‌های اشتباه دولت‌ها برای روبرویی با این ویروس و اثرات مخرب آن بر روی اقتصاد، مردم تا حدودی اعتماد خود را به دولت‌ها از دست دادند و با سرمایه گذاری در بیتکوین و سایر رمزارزها، سعی در حفظ ارزش پول خود کردند. بنابراین، بیتکوین سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۷۴۰۰ دلار شروع کرد و در آخر همین سال، به ۲۶۲۰۰ دلار رسید؛ پس سال ۲۰۲۰ با وجود پاندمی ویروس کووید ۱۹، سال خوبی برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتال و سایر کریپتوها محسوب می‌شود.

هاوینگ سوم بیت کوین

وضعیت حباب‌های بازار ارزهای دیجیتال از گذشته تاکنون چگونه بوده است؟

سال ۲۰۲۱ سال انفجار قیمت بیت کوین و مابقی رمز ارزهاست. در این سال، در کنار سومین واقعه نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین، سرمایه‌گذاران سازمانی زیادی نیز وارد این حوزه شدند و شروع به جمع آوری ارزهای دیجیتال کردند. همچنین رشد صنعت امور مالی غیرمتمرکز (Defi) و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) نیز این رشد و صعود قیمت‌ها را تشدید کردند؛ این موارد باعث شدند که قیمت بیت کوین بالاترین قیمت ثبت شده قبلی خود (حدود ۲۰۰۰۰ دلار) را بشکند و سطوح جدیدی را تجربه کند؛ در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) بیت کوین به قیمت ۶۴۸۴۳ دلار رسید!

پس از این که بازار رمز ارزها با رشدهای انفجاری قیمت روبرو شدند، به مدت حدود دو ماه ریزش قیمت‌ها را تجربه کردیم. در این مدت، BTC بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را از دست داد و به دنبال آن مابقی رمز ارزها نیز با ریزش‌های شدیدی همراه شدند؛ به طوری که برخی از آنها تا حتی ۹۹ درصد قیمت خود را از دست دادند!

اما باز هم این بازار نزولی باقی نماند و فعلا در تاریخ ۲ شهریور ۱۴۰۰، توانسته بخش بزرگی از ریزش خود را جبران کند و دنیا پس از گذر دو ماه پر استرس، توانست رشد نسبی قیمت ارزهای دیجیتال را شاهد باشد. امروز در سال ۱۴۰۰، سرمایه‌گذاران ایرانی زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ بنابراین تبدیل بیت کوین به ریال می‌تواند کار سرمایه گذاران ایرانی را سهولت ببخشد.

جمع‌بندی

افرادی که در سال ۲۰۱۳ اقدام به خرید بیت کوین کرده بودند، پس از ۸ سال در سال ۲۰۲۱، با سود ۴۸۳۹ برابری مواجه شدند! همین موضوع بیتکوین را تبدیل به سودآورترین دارایی دهه گذشته کرده است. بیت کوین و سایر رمز ارزها در طول سال‌ها با فراز و فرودهای فراوانی روبرو بودند؛ اما در مجموع، روند آنها صعودی بوده است و این نشان‌دهنده استقبال بسیار زیاد مردم و سرمایه‌گذاران از این صنعت است.