صباح زنگنه: هدف اجلاس بغداد زمینه‌سازی همکاری منطقه‌ای بود


صباح زنگنه: هدف اجلاس بغداد زمینه‌سازی همکاری منطقه‌ای بود

تهران-ایرنا- یک کارشناس ارشد مسائل منطقه گفت: هدف اصلی «اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق»، حل اختلافات نبود بلکه این اجلاس بیشتر به دنبال ایجاد زمینه‌های همکاری منطقه‌ای بود.

صباح زنگنه روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار کرد: سطح هیات‌های شرکت کننده در «اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق» از سطح متوسط بالاتر بود زیرا همان تعداد کشورهایی که مدنظر بودند، نمایندگانی در سطوح عالی به اجلاس اعزام کردند و رییس‌جمهوران مصر و فرانسه، نخست وزیر امارات، امیر قطر و پادشاه اردن در سطح مقام اول کشور در اجلاس شرکت کردند و از ترکیه، ایران و عربستان هم در سطح وزیران خارجه شرکت کردند که سطح قابل قبولی برای یک اجلاس منطقه‌ای محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد هدف اصلی «اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق»، حل اختلافات نبوده بلکه بیشتر با هدف ایجاد زمینه‌های همکاری منطقه‌ای برگزار شد. جمهوری اسلامی ایران هم به خاطر همسایگی با عراق و نقش بسیار زیادی که در ثبات عراق دارد به این اجلاس دعوت شد زیرا اغلب کشورهای دعوت شده، کشورهای عربی بودند و همه این کشورها به غیر از جمهوری اسلامی، دارای روابط خوب با آمریکا هستند که این نکته حائز اهمیت است.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری‌ اسلامی با بیان اینکه امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه نماینده کشورهای غربی در «اجلاس حمایت منطقه‌ای از عراق» بود، خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی، تمام کشورهای حاضر در اجلاس، در مدار آمریکا بودند و تنها ایران در این مدار قرار ندارد.

زنگنه با اشاره به تغییر دولت در ایران و قرار گرفتن حسین امیرعبداللهیان در راس وزارت خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: چشم همه کشورها به جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تا از ملاقات‌ها و سخنان وزیر خارجه جدید بتوانند سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم را حدس بزنند و بر اساس آن، سیاست خارجی خود را در قبال ایران تنظیم کنند.

این دیپلمات پیشین کشورمان، اجلاس‌های منطقه‌ای مثل اجلاس بغداد را فرصت مناسبی برای گفت‌وگو بین ایران و کشورهای منطقه دانست و افزود: وزیر خارجه ایران دیدارهای خوبی با مقامات ارشد کشورهای منطقه از جمله مقامات اماراتی، کویتی و عراقی داشت و نشان داد که سیاست اصولی جمهوری اسلامی برای حسن همجواری با همسایگان در دولت سیزدهم نیز پیگیری ‌خواهد شد.

زنگنه، جای هیات سوریه را در نشست بغداد خالی دانست و گفت: احتمالا عراق به خاطر فشار آمریکا یا ترکیه از دعوت سوریه به این نشست خودداری کرده است زیرا بغداد و دمشق با تهدیدات مشترک و حضور گروه‌های تروریستی در مناطق مرزی خود روبه‌رو هستند. این نگرانی‌های مشترک می‌توانست مبنای عمل مشترکی بین دو کشور شود و جمهوری اسلامی می‌توانست به رفع این نگرانی‌ها کمک کند و دعوت نکردن سوریه به این اجلاس جای گلایه دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبحانه خبری، 1 اردیبهشت 1403؛ از دفع حمله منتسب به اسرائیل به تاسیساتی در اصفهان تا اطل...