از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات


از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

9 شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گرفته است؛ این نامگذاری در سال 1386 و به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،یوز پلنگان از خانواده گربه سانان محسوب می‌شوند، آن‌ها برخلاف گربه سانان در راس هرم، مانند شیر‌ها و ببر‌ها، موجوداتی بسیار خجالتی و ترسو هستند، بدین شکل که روز‌ها اکثرا در نیزار‌ها پنهان شده و شب‌ها را به شکار می‌پردازند.

یوزپلنگ‌ها از سرعت بسیار بالایی برخوردارند و جزء شکارچیان تیز پا محسوب می‌شوند، آن‌ها می‌توانند سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ثانیه را در عرض ۳ ثانیه طی کنند و تا سرعتی معادل ۱۲۰ کیلومتر بر ثانیه شتاب بگیرند.

۹ شهریور روز ملی حفاظت از "یوزپلنگ" نام گرفته است؛ این نامگذاری در سال ۱۳۸۶ و به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی انجام شده است.

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

در گذشته ۴ زیر گونه یوز پلنگ در جهان وجود داشت اما با توجه به انقراض آن‌ها ها اکنون فقط یوز آفریقایی و یوز آسیایی در جهان موجود است، گونه یوز آسیایی بسیار زیباتر و منحصر به فرد‌تر از گونه‌های دیگر است، و با توجه به شکار بی رویه، و تخریب زیست بوم آن‌ها در ایران این گونه با ارزش در معرض خطر انقراض قرار دارد.

یوز گریان با عینک آفتابی

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

یوز پلنگ آسیایی با توجه به خط سیاه پایین چشمانش به راحتی نسبت به سایر گونه‌های مشابه قابل تشخیص است، گذشتگان این خط سیاه را اشک یوز پلنگ می‌نامیدند و معتقد بودند یوز مادر پس از مرگ فرزندان خود اشک ریخته و خط اشک هایش بر چهره اش ثبت شده ,، اما در واقع خط اشک یوز پلنگ مانند عینک آفتابی در چشمانش عمل می‌کند و جلوی انعکاس نور خورشید را بر چشمان یوز میگیرد.

یوز پلنگ ایرانی بازیچه دست اعراب

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

کشور ما زیستگاه این گونه با ارزش است، طی دهه‌های گذشته با توجه به شکار بی رویه پادشاهان و قدرت نمایی آنان تعداد بسیار زیادی از گربه سانان کشور رو به انقراض رفته اند، با توجه به کم شدن تعداد یوز‌ها، خوشبختانه نسل این گونه خاص به صورت کامل منقرض نشده است ,، اما با توجه به زیبایی منحصر به فرد یوز ایرانی و دست آموزتر بودن آنان نسبت به سایر گربه سانان دیگر، مانند شیر و ببر عده‌ای از سرمایه داران مناطق شیخ نشین طی سال‌های اخیر اقدام به خرید و استفاده از یوز‌ها به عنوان حیوان خانگی کرده اند، و متاسفانه این امر سبب تشویق قاچاقچیان حیوانات به شکار یوز‌ها و فروش آنان به سرمایه داران کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس شده و یوز ایرانی را در معرض انقراض بیشتری قرار داده است.

غرور ایرانی با یوز‌های تیم ملی فوتبال

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

طی سال‌های اخیر عده کمی این گربه سان ایرانی را می‌شناختند، اما با توجه به همکاری خوب سازمان حفاظت محیط زیست با فدراسیون فوتبال و نقش بستن طرح یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، نام یوز پلنگ ایرانی بر سر زبان‌ها افتاد و جهان متوجه خطر انقراض این گونه با ارزش شد.

اما نقطه اوج یوز پلنگ ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اتفاق افتاد و تیم ملی فوتبال کشورمان با هواپیمایی منقش به طرح یوز پلنگ ایرانی راهی جام جهانی روسیه شد، با توجه به قرعه سخت تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کشور‌های اسپانیا، پرتغال و مراکش بسیاری انتظار برد در برابر این تیم‌های قدرتمند را نداشتند ,، اما نکته بسیار جالب این بود که با توجه به برد تیم ملی برابر رقیبان و صدر نشینی ایران در هفته اول مسابقات بسیاری از رسانه‌های خارجی تصویر یک یوزپلنگ آسیایی را در حال آفتاب گرفتن در کلیسای سنت باسیل مسکو طراحی و منتشر کردند.

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

هواپیمای تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۸

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد آخرین وضعیت یوز پلنگ‌های ایرانی گفت: متاسفانه در ۲ سال گذشته بر اثر شیوع ویروس کرونا نتوانستیم پایش مناسب و ارزیابی جمعیت در مناطق جدید و زیستگاه‌ها را داشته باشیم اما برآورد ما از تعداد یوزپلگ ایرانی بر اساس داده‌های سالیان گذشته تعداد ۴۰ تا ۵۰ قلاده در کشور است.

وی افزود: خوشبختانه اخبار خوبی از استان سمنان، به ویژه از زیستگاه توران مبنی بر افزایش جمعیت یوز‌ها به صورت خانواده داشتیم و این جای امیدواری دارد که اتفاقات مثبتی برای یوز ایرانی در حال رخ دادن است.

رویت ۱ مادر و ۲ قلاده یوز در میاندشت

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکی از موضوعات مهم در مورد یوزپلنگ ایرانی بحث امنیت و حفاظت زیست گاه آنان در کشور است، طی سالیان گذشته محیط بانان ما در استان‌های یوز خیز اقدامات حفاظتی خوبی را مانند، گشت، کنترل و مراقبت انجام دادند، همچنین در مناطقی مانند توران و میاندشت استان خراسان پیگیری‌هایی برای جلوگیری از حضور دام‌های غیر مجاز انجام شد، هفته گذشته هم خبری مبنی بر مشاهده یک مادر به همراه ۲ قلاده توله یوزپلنگ در میاندشت خراسان را داشتیم، که با توجه به حساسیت این کریدور باید امنیت این کریدور را بیشتر از قبل تامین کنیم.

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات
تصویر نصب تابلو عبور یوزپلنگ در جاده‌های ایران

منتظمی در مورد تامین آب یوزپلنگ‌ها با توجه به خشک سالی کشور افزود: یوز‌ها آبشخور‌های اختصاصی ندارند و به صورت مشترک با سایر گونه‌ها از آبشخور‌ها استفاده می‌کنند، همکاران ما در مناطق حفاظتی علاوه بر تامین آب آبشخور‌ها، بر سلامت آب و شستشوی آبشخور نظارت دارند.

فرار علفخواران از مناطق حفاظت شده

این مقام مسئول در مورد وضعیت زیستگاه‌ها گفت: امسال بر اساس خشک سالی و کم آبی شرایط خاص است و حیات وحش مارا تحت تاثیر قرار داده است، طی سال‌های گذشته یکی از نگرانی‌های ما ورود دام‌ها به مناطق حفاظت شده بود ,، اما با توجه به فقر پوشش گیاهی، این بار شاهد خروج علف خواران از مناطق حفاظت شده هستیم، که با اقدامات به موقع سازمان حفاظت محیط زیست مانند تامین علوفه و پر کردن آبشخور‌ها، از خروج گونه‌های جانوری از مناطق حفاظت شده جلوگیری کردیم.

محل سکونت یوز پلنگ ایرانی

از لباس تیم ملی فوتبال تا اسارت توسط شیخ نشینان امارات

منتظمی افزود: علاوه بر حفاظت از یوز پلنگان، آموزش و ارتقای آگاهی مردم در حفظ یوز‌ها بسیار مهم است، یکی از کار‌های مثبت در زمینه آگاهی مردم طرح یوز‌ها بر پیراهن تیم ملی کشورمان بود، که امیدواریم این کار‌های مثبت ادامه داشته باشد.

سگ‌های گله تهدیدی برای یوز‌ها

وی تصریح کرد: حضور گله‌های دامداران و سگ هایشان در مناطق حفاظت شده، تهدید بسیار بزرگی برای یوزپلنگان و سایر گونه‌ها است، که نیازمند همکاری امور عشایر، منابع طبیعی و استان‌ها برای جلوگیری از ورود این گله‌های غیر مجاز به کریدور‌ها هستیم، با حضور سگ‌های گله در مناطق حفاظت شده، یوز پلنگ‌ها ناچار به خروج از منطقه و ترک محل زندگی خود می‌شوند.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا