بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]


بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

پرچم‌دار تاشدنی جدید سامسونگ با بهبودهایی همچون دریافت گواهی IPX8 و پشتیبانی از قلم از راه رسیده است. با بررسی گلکسی زد فولد 3 همراه زومیت باشید.

با ماجراها و دردسرهایی که برای نسخه‌ی اولیه‌ی گلکسی فولد و صفحه‌نمایش آسیب‌پذیرش پیش آمد، کمتر کسی تصور می‌کرد که ایده‌ی نوپا و بلندپروازانه‌ی سامسونگ برای گوشی‌های تاشدنی راه به‌ جایی ببرد؛ اما اکنون پس از گذشت نزدیک به ۳ سال از آن زمان، نسل سوم همان گوشی پرحاشیه را با بهبودها و پیشرفت‌های بسیار دراختیار داریم.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۹ شهریور ۱۴۰۰ با افزوده‌شدن بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۳ به‌روز شد.

سامسونگ به‌اندازه‌ای آینده‌ی گوشی‌های تاشدنی ایمان دارد که حداقل برای زمان حاضر، خانواده‌ی بسیار محبوب گلکسی نوت را به‌نفع گلکسی زد فولد کنار گذاشته و پشتیبانی از قلم S Pen را به نسل سوم پرچم‌دار تاشدنی‌اش اضافه کرده است؛ البته پشتیبانی از قلم، تنها یکی از بهبودهای Galaxy Z Fold 3 به‌حساب می‌آید، مواردی همچون گواهی IPX8، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی کاور، محافظ صفحه‌ی مقاوم‌تر و بدنه‌ی سبک‌تر را نیز باید به فهرست تغییرات اضافه کنیم.

آیا با بهبودهای به‌وجود آمده، می‌توان لقب بهترین گوشی تاشدنی بازار را به گلکسی زد فولد ۳ داد؟ آیا می‌توان خرید پرچم‌دار تاشدنی سامسونگ را توصیه کرد؟ با بررسی گلکسی زد فولد 3 همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی گلکسی زد فولد ۳

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV | تماشا در آپارات

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ تغییرات جزئی و در عین‌حال، تأثیرگذاری تجربه می‌کند. کمتر کسی تصور می‌کرد دستگاهی همچون گلکسی فولد با آن نمایشگر تاشدنی و انبوه قطعات مکانیکی، بتواند گواهی IP دریافت کند؛ اما مهندسان سامسونگ با بهره‌گیری از نوارهای درزگیر متعدد و آلیاژ ضدخوردگی در مکانیزم لولا، گواهی IPX8 را برای فولد ۳ دریافت کرده‌اند. بدین‌ترتیب دستگاه می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱٫۵ متری آب دوام بیاورد؛ اما کماکان گردوغبار و ذرات ریز دشمن درجه‌یک تاشدنی سامسونگ هستند!

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

شاید در نگاه نخست نتوانید زد فولد ۳ را از نسل پیشین تشخیص دهید؛ اما تاشدنی جدید سامسونگ ۱۱ گرم سبک‌تر، یک میلی‌متر کوتاه‌تر، ۰٫۹ میلی‌متر کم‌عرض‌تر و بالغ‌بر ۰٫۸ میلی‌متر باریک‌تر از نسل گذشته است. این اعداد هنگامی بیشتر معنا پیدا می‌کنند که بدانید، کره‌ای‌ها بدون ایجاد تغییری در قطر نمایشگر، ابعاد فیزیکی دستگاه را کوچک‌تر کرده‌اند.

گوشی تاشدنی مقاوم در برابر آب؛ رویایی که پیش از این دست‌نیافتنی به‌نظر می‌رسید

صفحه‌نمایش اصلی زد فولد جدید از همان پنل ۷٫۶ اینچی گذشته استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که دوربین سلفی اکنون زیر پنل قرار دارد تا کاربر بیش‌از‌پیش حس غوطه‌وری در محتوا را داشته باشد. برای آنکه نور به حسگر دوربین سلفی برسد، رزولوشن پنل در آن بخش به‌مراتب کمتر از بخش‌های دیگر است. وضوح پایین صفحه‌نمایش در ناحیه‌ی دوربین، هنگام نمایش رنگ‌های تیره چندان مشخص نیست؛ اما هنگام نمایش رنگ‌های روشن یا حتی نگاه‌کردن به نمایشگر از زوایای دیگر، کاملا به‌چشم می‌آید.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

سامسونگ کماکان صفحه‌نمایش کاور را ۶٫۲ اینچی معرفی می‌کند؛ اما در عمل با افزایش جزئی عرض پنل و تغییر نسبت‌تصویر از ۲۵:۹ به ۲۴٫۵:۹، وسعت صفحه نیز اندکی افزایش یافته است. باوجود تمام بهبودها، هنوز هم گلکسی زد فولد ۳ با آن نسبت‌تصویر بسیار کشیده و ضخامت ۱۶ میلی‌متری‌اش، در حالت تاشده، بیش‌از آنکه شبیهِ گوشی هوشمند باشد، حس‌وحال ریموت‌کنترل تلویزیون را به کاربر انتقال می‌دهد.

گلکسی زد فولد، بیشتر تبلت تاشدنی است تا گوشی تاشدنی

کره‌ای‌ها می‌گویند در ساخت بدنه‌ی گلکسی زد فولد ۳ از آلیاژ جدیدی موسوم به Armor Aluminium استفاده کرده‌اند که درمقایسه‌با آلومینیوم سری ۷۰۰۰ به‌کاررفته در عموم گوشی‌های هوشمند، بسیار مقاوم‌تر و سبک‌تر است. سامسونگ پنل پشتی و محافظ نمایشگر کاور را از جنس گوریلا گلس ویکتوس تولید می‌کند؛ اما محافظ صفحه‌نمایش اصلی با توجه به ماهیت انعطاف‌پذیر و سازگاری‌اش با قلم S Pen، ساختار به‌مراتب پیچیده‌تری دارد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

با ایجاد تغییر در لایه‌های داخلی پنل اصلی و استفاده از لایه‌ی محافظ PET روی نمایشگر ۷٫۶ اینچی فولد ۳، سامسونگ می‌گوید اکنون پوشش نمایشگر فولد جدید بالغ‌بر ۸۰ درصد دوام بیشتری درمقایسه‌با فولد ۲ دارد. این لایه‌ی محافظ کماکان نرم و منعطف است؛ اما براساس تجربه‌ی ما، درمقایسه‌با فولد ۲ ژست‌های حرکت با نرمی بیشتر و اصطکاک کمتری روی آن صورت می‌گیرند.

تاخوردگی نمایشگر در محل لولای فولد کماکان وجود دارد؛ اما چندان آزاردهنده نیست و به‌جز مواقعی همچون نگاه به گوشی از زوایا، متوجه وجودش نخواهید شد؛ به‌ویژه که باتوجه به ماهیت گوشی و عمودی‌بودن تاخوردگی، در اغلب مواقع، هنگام سوایپ یا اسکرول‌کردن، انگشتتان با آن برخورد نخواهد کرد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

سامسونگ در مکانیزم لولای گلکسی زد فولد ۲ بهبود چشم‌گیری به‌وجود آورد: امکان حفظ لولا در هر زاویه‌ی دلخواه، حرکت نرم و عاری از هرگونه گیر، لقی یا اصطکاک اضافه، اضافه‌کردن برس‌های کوچک برای جلوگیری از ورود گردوغبار به زیر پنل و کاهش شکاف موجود در حالت تاشده. امیدوار بودیم تا کره‌ای‌ها در فولد ۳، شکاف بین دو قسمت نمایشگر را از بین ببرند؛ اما چنین نشد و به‌نظر می‌رسد که مهندسان سامسونگ در نسل جدید، صرفا به افزایش مقاومت لولا مقابل آب تمرکز کرده‌اند.

تاخوردگی و دوربین زیر نمایشگر، هر دو دیده می‌شوند؛ اما آزاردهنده نیستند

برآمدگی دوربین‌های پشتی گلکسی زد فولد 3 دستخوش تغییراتی شده است تا حس‌وحالی شبیه به پرچم‌داران سری S داشته باشد؛ اما کماکان ضخامت نسبتا زیاد این برآمدگی،باعث لق‌خوردن گوشی روی میز می‌شود و استفاده از گلکسی فولد ۳ روی میز را به امری آزاردهنده بدل می‌سازد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

درست‌مانند نسل گذشته، حسگر اثر انگشت گلکسی زد فولد ۳ در دل کلید پاور ادغام شده است و به‌همراه کلید کنترل صدا، در لبه‌ی سمت راست دستگاه قرار دارد. کلیدها بازخورد بسیار خوبی دارند و دسترسی به آن‌ها بی‌دردسر صورت می‌گیرد؛ البته در طول روز احتمالا بارها هنگام حمل یا برداشتن گوشی، به‌صورت تصادفی کلید پاور را لمس کنید و باعث لرزش گوشی شوید!

سامسونگ گوشی تاشدنی جدید خود را در رنگ‌های مات مشکی، نقره‌ای و سبز به‌فروش می‌رساند؛ البته برای علاقه‌مندان محصولات لوکس، نسخه‌ی Thom Browne‌ نیز در رنگ سفید و برچسب قیمتی فوق‌نجومی ۳۵۰۰ دلاری در دسترس قرار دارد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی زد فولد ۳

شاید روی کاغذ، تفاوت فاحشی بین نمایشگر زد فولد ۳ با نسل گذشته نباشد؛ هر دو دستگاه از پنل‌های ۷٫۶ و ۶٫۲ اینچی OLED استفاده می‌کنند؛ اما چنانچه دقیق‌تر شویم، متوجه تفاوت‌های فاحشی میان آن‌ها خواهیم شد. گلکسی زد فولد ۳ اکنون از روی هر دو نمایشگر خود از پنل‌های Dynamic AMOLED 2X استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که علاوه‌بر نمایشگر اصلی، نمایشگر کاور نیز از نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر بالغ‌بر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

نمایشگر اصلی همانند گذشته از پنل ۷٫۶ اینچی، وضوح ۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل، تراکم ۳۷۴ پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر ۴:۳٫۲ بهره می‌برد و وضوح بسیار خوبی را برای نمایش تصاویر و متون به‌ارمغان می‌آورد. بی‌شک یکی از اصلی‌ترین تغییرات نمایشگر اصلی به حذف روزنه‌ی دوربین سلفی و قرارگیری ماژول دوربین زیر پنل بازمی‌گردد.

پیش‌از هرچیز باید اذعان کنیم که به‌کارگیری فناوری نوظهور و خام «دوربین سلفی زیر نمایشگر» در محصولی با برچسب قیمتی ۱۸۰۰ دلاری را تصمیمی معقول نمی‌دانیم؛ به‌موجب این فناوری، رزولوشن پنل در ناحیه‌ای که دوربین را زیر خود دارد، باید به‌گونه‌ای کاهش یابد که نور از درون پنل عبور کند و به حسگر دوربین برسد؛ بنابراین بین میان تراکم پیکسلی نمایشگر در ناحیه‌ی دوربین و کیفیت عکس‌ها، رابطه‌ی معکوسی برقرار است.

نمایشگر اصلی زد فولد ۳ بیش‌از ۳۵ درصد روشن‌تر از گذشته است

ناحیه‌‌ای که دوربین سلفی گلکسی زد فولد ۳ زیر آن قرار دارد، حین نمایش تصاویر روشن، کاملا به‌چشم می‌آید؛ اما در مورد تصاویر تیره‌تر، چندان محسوس نیست. در هر صورت هنگامی‌که غرق تماشای محتوا روی صفحه‌نمایش ۷٫۶ اینچی فولد ۳ هستید، تفاوت در وضوح این ناحیه با باقی بخش‌های پنل را فراموش خواهید کرد؛ اما باید با افت محسوس کیفیت عکس‌های دوربین سلفی درمقایسه‌با نسل گذشته، کنار بیایید.

کره‌ای‌ها در نمایشگر کاور ۶٫۲ اینچی گلکسی زد فولد ۳ از پنل OLED با وضوح ۲۲۶۸ × ۸۳۲ پیکسل، تراکم ۳۸۹ پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر بسیار کشیده‌ی ۲۴٫۵:۹ استفاده کرده‌اند؛ همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این پنل نیز اکنون همانند پنل بزرگ‌تر از نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ دربرابر رقبا
محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگ میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
گلکسی زد فولد ۳ (اصلی)۲٫۱۰۶۵۳۰۱۲۴۲۵٫۶ (Vivid)۳٫۱ (Natural)
گلکسی زد فولد ۳ (کاور)۲٫۰۵۰۶۵۶۰۱۲۹۸۴٫۹ (Vivid)۳٫۹ (Natural)
گلکسی زد فولد ۲ (اصلی)۲۰۵۹۵۰۹۳۰۵٫۳ (Vivid)۳٫۳ (Natural)
گلکسی زد فولد ۲ (کاور)۲٫۱۰۶۱۴۰۹۶۰۴٫۹ (Vivid)۲٫۴ (Natural)
گلکسی زد فلیپ ۳۲٫۰۹۰۶۵۸۰۱۲۷۰۴٫۰ (Vivid)۲٫۵ (Natural)
شیائومی Mi 11i۱٫۵۰۵۶۳۰۸۳۰۳٫۶ (Auto)۱ (Original Color)
گلکسی S21 اولترا۱٫۹۰۶۲۶۰۱۳۹۱۴٫۶ (Vivid)۲٫۹ (Natural)
گلکسی S21۲٫۲۰۶۷۵۰۱۱۱۵۵ (Vivid)۳٫۳ (Natural)
گلکسی S20 FE۲٫۲۰۶۰۸۰۱۲۷۰۴٫۶ (Vivid)۲٫۲ (Natural)
آیفون ۱۲ پرو مکس۲۰۹۷۵۰۱۳۷۰ (HDR)۱٫۸ (فضای sRGB)۱٫۸ (فضای sRGB)
آیفون ۱۲ پرو۲۰۹۷۷۰۹۷۵۱٫۸ (فضای sRGB)۱٫۸ (فضای sRGB)
آیفون ۱۲۲۰۷۶۵۰۷۶۳۱٫۳ (فضای sRGB)۱٫۳ (فضای sRGB)
شیائومی می ۱۰۳٫۳۰۹۳۰۰۱۶۵۰۲٫۶۱٫۹ (Original)
تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.
سال گذشته متوجه شدیم که پنل غول‌پیکر گلکسی زد فولد ۲ به‌اندازه‌ی پرچم‌دارهای دیگر سامسونگ روشن نمی‌شود؛ امسال کره‌ای‌ها در زد فولد ۳ از پنل OLED جدیدی به‌نام Eco2OLED استفاده می‌کنند؛ پنلی که با حذف لایه‌ی پلاستیکی Polarizer از ساختارشان، می‌توانند بالغ‌بر ۳۳ درصد نور بیشتری تولید و ۲۵ درصد انرژی کمتری مصرف کنند. به‌گفته‌ی سامسونگ، اکنون روشنایی صفحه‌نمایش اصلی دستگاه به بیش‌از ۱۲۰۰ نیت می‌رسد؛ اما آیا چنین است؟

گلکسی زد فولد ۳ در آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی دستی ۶۵۳ و ۶۵۶ نیت را برای نمایشگرهای اصلی و کاور خود ثبت کرد که بالغ‌بر ۱۰ درصد بهبود را درمقایسه‌با نسل گذشته نشان می‌دهد.

ما برای سنجش حداکثر روشنایی خودکار، معمولا از یک چراغ‌قوه برای تحریک حسگر نور محیطی استفاده می‌کنیم؛ اما در مورد گلکسی زد فولد ۳، حتی با چندین چراغ‌قوه هم نتوانستیم به روشنایی ادعاشده از سوی سامسونگ نزدیک شویم، با وجود آنکه دستگاه به‌صورت خودکار اسلایدر روشنایی را به سطح ۱۰۰ درصد می‌رساند، روشنایی از حدود ۹۰۰ نیت تجاوز نمی‌کرد که تفاوتی با فولد ۲ ندارد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برای بررسی بیشتر، گلکسی زد فولد ۳ را زیر تابش مستقیم نور آفتاب قرار دادیم و آزمایش‌هایمان را یک‌بار دیگر تکرار کردیم، گوشی تاشدنی سامسونگ در این شرایط حداکثر روشنایی خودکار ۱۲۴۲ و ۱۳۹۸ نیت را برای پنل‌های اصلی و کاور خود ثبت کرد که به‌خودی خود نتایج فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آیند و بالغ‌بر ۴۵ درصد بهبود نسبت به نسل گذشته را نشان می‌دهند.

مانند تمام گوشی‌های هوشمند سامسونگ، گلکسی زد فولد ۳ نیز در بخش تنظیمات نمایشگر خود دو پروفایل رنگی Natural و Vivid (پروفایل پیش‌فرض) را دراختیارتان می‌گذارد که مورد اول مانند آنچه از نامش برمی‌آید، برای نمایش رنگ‌های دقیق در فضای رنگی sRGB و مورد دوم برای نمایش رنگ‌های اشباع و پرطراوت در فضای DCI P3 به‌کار می‌رود.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که گلکسی زد فولد ۳ روی پنل اصلی رفتار کم‌وبیش مشابهی با نسل گذشته دارد؛ اما دقت پنل کاور کاهش یافته است. رنگ‌های Natural گرایش اندکی به گرمی و رنگ‌های Vivid گرایش زیادی به سردی دارند. در مجموع دقت نمایشگر فولد ۳ را هم‌پای پرچم‌داران دیگر سامسونگ نمی‌دانیم.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

مطابق انتظار، گلکسی زد فولد ۳ روی نمایشگر اصلی‌اش از ویدئوهای HDR با استانداردهای +HDR10 و HDR10 و HLG پشتیبانی می‌کند؛ اما با ویدئوهای Dolby Vision سازگاری ندارد. تاشدنی سامسونگ به‌مدد بهره‌گیری از گواهی Widevine L1 قابلیت استریم ویدئو‌های HDR از سرویس‌های استریم با وضوح بالغ‌بر Full HD را نیز دراختیارتان می‌گذارد.

هر دو نمایشگر ۱۲۰ هرتزی هستند؛ اما فقط نمایشگر بزرگ‌تر ویدئوی HDR پخش می‌کند

گلکسی زد فولد ۳ قابلیت پشتیبانی از نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز یا نرخ تطبیق‌پذیر بالغ‌بر ۱۲۰ هرتز را روی هر دو نمایشگرش دارد. براساس بررسی‌های زومیت، مادامی‌که صفحه‌نمایش دستگاه را لمس می‌کنید، نرخ نوسازی به‌صورت ثابت روی ۱۲۰ هرتز باقی می‌ماند؛ اما به‌محض آنکه چند ثانیه گوشی را به حال خود باقی می‌گذارید، در عموم اپ‌ها، مثل گالری، Google Photos یا مرورگرها، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز کاهش می‌یابد.

گوشی تاشدنی سامسونگ هنگام پخش ویدئوهای ۲۴ فریم‌برثانیه، نرخ نوسازی را به ۴۸ هرتز می‌رساند؛ درحالی‌که ویدئوهای ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه با نرخ ۶۰ هرتز پخش می‌شوند.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

اسپیکرهای استریوی گلکسی زد فولد ۳، تجربه‌ی صوتی بسیار لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورند. گوشی تاشدنی سامسونگ چه از نظر بلندی صدا، چه تولید فرکانس‌های مختلف؛ به‌ویژه فرکانس‌های پایین و میانی، رضایتتان را جلب خواهد کرد؛ اما یکی از ضعف‌های آن را می‌توان به پوشیده‌شدن سطح دریچه‌ی اسپیکرها، هنگام استفاده از فولد ۳ در حالت افقی دانست.

نرم‌افزار و رابط کاربری گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۱ و نسخه‌ای ویژه از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ با شماره‌گذاری One UI 3.1.1 به‌فروش می‌رسد. این نسخه از رابط کاربری One UI برای دستگاه‌های تاشدنی سامسونگ بهینه‌سازی شده است و برای سایر دستگاه‌های این شرکت کره‌ای در دسترس قرار نخواهد گرفت.

صرف‌نظر از تعدادی قابلیت منحصر به گوشی‌های تاشدنی سامسونگ، One UI 3.1.1، تفاوتی با One UI 3.1 ندارد و تمام قابلیت‌های بنیادی آن را دراختیارتان می‌گذارد. پیش‌از آن درباره‌ی قابلیت‌های اختصاصی Galaxy Z Fold 3 اشاره کنیم، اجازه دهید تا تعدادی از ویژگی‌های مشترک One UI 3.1.1 با One UI 3.1 را برشمریم.

یکپارچگی با فید خبری گوگل دیسکاوریکپارچگی با اپلیکیشن تماس تصویری Google Duoکنترل دستگاه‌های اکوسیستم Google Homeپیاده‌سازی افکت در پس‌زمینه برای تماس‌های تصویریامکان حذف داده‌های موقعیت جغرافیایی از عکس‌ها قبل از اشتراک‌گذاریقابلیت کنترل نور آبی با Eye comfort shieldقابلیت‌های جدید دوربین: Director's view و Vlogger view و Single Take 2.0

سامسونگ به کاربر اجازه می‌دهد تا محتوای موجود در صفحه‌ی هوم را برای نمایشگرهای اصلی و کاور، مستقل از هم شخصی‌سازی کند. از تصویر پس‌زمینه و ویجت‌ها گرفته تا میان‌برهای موجود در صفحه‌ی هوم را می‌توان مستقل از هم تغییر داد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

نوار App Panel در بهبود چندوظیفگی با گلکسی زد فولد ۳ نقش پررنگی دارد. با میان‌بر اپ‌های موجود در App Panel می‌توانید به‌راحتی سه پنجره را کنار هم باز کنید. این میان‌برها را می‌توان ویرایش کرد، حتی امکان ایجاد میان‌بری برای پنجره‌های کنار هم وجود دارد؛ بدین‌ترتیب چنانچه اپلیکیشن‌های خاصی را به‌صورت مداوم کنار هم اجرا می‌کنید، با ایجاد میان‌بر، می‌توانید آن‌ها را به‌سرعت با همان ترکیب ذخیره‌شده فراخوانی کنید.

سامسونگ با One UI 3.1.1 امکان پین‌کردن App Panel‌ به گوشه‌ی نمایشگر را نیز دراختیارتان می‌گذارد؛ بدین‌ترتیب تجربه‌ای مشابه با نوار ابزار ویندوز یا داک macOS‌ را با گلکسی زد فولد ۳ خواهید داشت.

چندوظیفگی و مدیریت پنجره‌ها، راحت‌تر از همیشه روی گلکسی زد فولد ۳ انجام می‌شود

ایجاد و جابه‌جایی پنجره‌ها در گلکسی زد فولد ۳ فرایند بسیار ساده‌ای است، صرفا با کشیدن نوار کوچکی که در لبه‌ی بالایی پنجره‌ها وجود دارد، می‌توانید چینش پنجره‌ها را به‌صورت دلخواه تغییر دهید. One UI 3.1.1 امکان اجرای سه پنجره‌ی ثابت در کنار هم و ۵ پنجره‌ی شناور را فراهم می‌آورد؛ بنابراین هم‌زمان می‌توانید بالغ‌بر ۸ اپلیکیشن را در دسترس داشته باشید.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برخی از اپ‌ها نظیر اینستاگرام، هنوز برای اجرا روی صفحه‌ی بزرگ گلکسی زد فولد یا اجرا به‌صورت پنجره‌ی شناور بهینه نشده‌اند، سامسونگ برای حل این مشکل در بخش Labs از منوی تنظیمات، دو قابلیت به‌نام‌های Multi window for all apps و Customise app aspect ratios را دراختیارتان می‌گذارد که با فعال‌سازی آن‌ها، اپ‌های ناسازگار وادار می‌شوند تا به‌درستی روی گوشی اجرا شوند.

برای آنکه بتوانید تمام ظرفیت طراحی منحصربه‌فرد گلکسی زد فولد را به‌کار بگیرید، سامسونگ قابلیت Flex mode را دراختیارتان می‌گذارد. این قابلیت هنگامی فعال می‌شود که لولای دستگاه بین زاوایای ۷۵ تا ۱۱۵ درجه تا شده باشد. از جمله‌ی سناریوهایی که در آن‌ها Flex mode تجربه‌ی جالب‌توجهی ارائه می‌دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوربین: در حالت Flex mode، منظره‌یاب روی یک نیمه و کلیدهای دوربین روی نیمه‌ی دیگر نمایشگر قرار می‌گیرند؛ بنابراین می‌توانید از نیمه‌ی پایینی نمایشگر به‌عنوان پایه استفاده کنید، این حالت هنگام عکاسی Night بیش‌از پیش به‌کار می‌‌آید، چرا که می‌توان تا با نوردهی طولانی‌تر و بدون لرزش دست، عکس‌های روشن‌تری گرفت.گالری و اپلیکیشن ویدئو: در حالت Flex mode، تصویر روی نیمه‌ی بالایی قرار می‌گیرد و در نیمه‌ی پایین، بسته به استفاده از گالری یا اپلیکیشن ویدئو، به‌ترتیب ترک‌پد و کلیدهای کنترل مدیا ظاهر می‌شود.هنگام یادداشت‌برداری یا تایپ متن: در حالت Flex mode، کیبورد در نیمه‌ی پایین و متن در نیمه‌ی بالایی به‌نمایش درمی‌آید؛ بدین‌ترتیب می‌توانید تجربه‌ای مشابه لپ‌تاپ‌ها را روی گلکسی زد فولد ۳ داشته باشید؛ البته به‌دلیل کوچک‌بودن ابعاد کلیدها، احتمال وقوع اشتباه تایپی بالا خواهد بود.

سامسونگ توسعه‌دهندگان را تشویق می‌کند تا پشتیبانی از Flex mode را به اپ‌هایشان اضافه کنند و در عین‌حال به‌موجب قابلیتی در بخش Labs از منوی تنظیمات، به کاربر اجازه می‌دهد تا اپ‌های ناسازگار را به پشتیبانی از حالت Flex mode وادار کنند.

پشتیبانی از قلم S Pen یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گلکسی زد فولد ۳ به‌شمار می‌آید؛ اما از آنجا که قلم S Pen سازگار با گوشی تاشدنی سامسونگ را دراختیار نداشتیم، صحبت درباره‌ی این ویژگی و عملکرد آن را به روز دیگری موکول می‌کنیم.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری گلکسی زد فولد ۳

برخلاف خانواده‌ی Galaxy S و Galaxy Note که در برخی از بازارها با تراشه‌ی اختصاصی سامسونگ و در برخی دیگر با تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام روانه‌ی بازار می‌شوند، کره‌ای‌ها تاکنون استراتژی سرراست‌تری را درباره‌ی گوشی‌های هوشمند تاشدنی‌شان در پیش گرفته‌اند؛ محصولات سری فولد از ابتدا صرفا با تراشه‌های کوالکام به‌فروش می‌رسید و این موضوع درباره‌ی گلکسی زد فولد ۳ نیز صادق است: پرچم‌دار تاشدنی سامسونگ از اسنپدراگون ۸۸۸ قدرت می‌گیرد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

اسنپدراگون 888، قدرتمندترین تراشه‌ی حال‌حاضر دنیای اندروید به‌شمار می‌آید و با لیتوگرافی ۵ نانومتری 5LPE سامسونگ تولید می‌شود. براساس ادعای کوالکام، اسنپدراگون 888 بالغ‌بر ۲۵ درصد بهبود عملکرد CPU و ۳۵ درصد بهبود عملکرد GPU‌ را درمقایسه‌با اسنپدراگون 865، تراشه‌ی به‌کاررفته در گلکسی زد فولد ۲ به‌ارمغان می‌آورد.

اسنپدراگون ۸۸۸ پیش‌از هر تراشه‌ی دیگری به هسته‌های پرقدرت و جدید Cortex-X1 و Cortex-A78 مجهز شد. این تراشه ترکیب یک هسته‌ی ۲٫۸۴ گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته‌ی میانی ۲٫۴۲ گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند.

مشخصات فنی تراشه‌‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ دربرابر رقبا
مشخصات / تراشه‌هااگزینوس ۲۱۰۰اسنپدراگون ۸۸۸اپل A14
CPUیک هسته‌ی ۲٫۹ گیگاهرتزی Cortex-X1
۳ هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A78
۴ هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A55
یک هسته‌ی ۲٫۸۴ گیگاهرتزی Cortex-X1 با یک مگابایت کش L2
۳ هسته‌ی ۲٫۴۲ گیگاهرتزی Cortex-A78 هرکدام با ۵۱۲ کیلوبایت کش L2
۴ هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A55 هرکدام با ۱۲۸ کیلوبایت کش L2
۴ مگابایت کش اشتراکی L3 برای ۸ هسته
۲ هسته‌ی ۳ گیگاهرتزی Firestorm با ۸ مگابایت کش اشتراکی L2
۴ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Icestorm
GPUMali G78MP14Adreno 660ماژول ۴ هسته‌ای اپل
کنترلر حافظهLPDDR5۴ کانال ۱۶ بیتی، ۳ مگابایت کش سیستمی
پهنای باند ۵۱٫۲ گیگابایت‌برثانیه با رم
LPDDR5 3200MHz
باس ۶۴ بیتی، ۱۶ مگابایت کش سیستمی
رم LPDDR4x
ISPیک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در آنِ واحدیک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی در آنِ واحد--
NPUNPU سه‌گانه به‌همراه DSP درمجموع ۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیهCPU و GPU و DSP در مجموع ۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیهموتور عصبی ۱۶ هسته‌ای با ۱۱ تریلیون عملیات‌برثانیه
ان‌کد/دی‌کدان‌کد 8K30 یا 4K120 و دی‌کد 8K60 با کدک H.265، VP9 و AV1ان‌کد و دی‌کد 8K30 یا 4K120 با کدک ۱۰ بیتی H.265ان‌کد و دی‌کد با کدک ۱۰ بیتی H.265 و VP9
دی‌کد با کدک AV1
مودممودم 5G یکپارچه
دانلود و آپلود LTE بالغ‌بر ۳۰۰۰ و ۴۲۲ مگابیت‌برثانیه
دانلود و آپلود 5G بالغ‌بر ۷۳۵۰ و ۳۶۷۰ مگابیت‌برثانیه
مودم 5G یکپارچه
دانلود و آپلود LTE بالغ‌بر ۲۵۰۰ و ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
دانلود و آپلود 5G بالغ‌بر ۷۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
مودم 5G
دانلود بالغ‌بر ۳۵۰۰ مگابیت‌برثانیه
فرایند ساخت۵ نانومتری LPE سامسونگ۵ نانومتری LPE سامسونگ۵ نانومتری EUV TSMC
وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ برعهده‌ی ماژول Adreno 660 قرار دارد. کوالکام درباره‌ی جزئیات و مشخصات فنی پردازنده‌ی گرافیکی اطلاعات چندانی نمی‌دهد؛ اما می‌گوید Adreno 660 بالغ‌بر ۴۳ درصد در پردازش‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ۳۵ درصد در پردازش‌های گرافیکی و ۲۰ درصد در زمینه‌ی بهره‌وری (در عملکرد یکسان با گذشته) بهتر عمل می‌کند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی Adreno 660 به اضافه‌شدن قابلیت سایه‌زنی با نرخ متغیر (Variable rate shading) بازمی‌گردد. این قابلیت که پیش‌تر به کنسول‌های نسل‌نهمی اضافه شده بود به توسعه‌دهنده اجازه می‌دهد تا نواحی کم‌اهمیت از فریم‌های بازی را با جزئیات کمتری سایه‌زنی کنند و بدین‌ترتیب توان پردازشی GPU در نواحی پراهمیت‌تر فریم‌ها به‌کار گرفته شود.

اسنپدراگون ۸۸۸ عملکرد قدرتمند؛ اما ناپایداری روی زد فولد ۳ دارد

کوالکام می‌گوید پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال (DSP) جدید Hexagon 780، تغییراتی همچون تجمیع شتاب‌دهنده‌های اسکالر، برداری و تانسور را به خود می‌بیند و اکنون در کنار CPU و GPU می‌تواند ۲۶ تریلیون عملیات محاسباتی مربوط به هوش مصنوعی را در هر ثانیه انجام دهد؛ بدین‌ترتیب توان محاسباتی اسنپدراگون ۸۸۸ بالغ‌بر ۷۳ بیشتر از اسنپدراگون ۸۶۵ است.

اسنپدراگون 888 به‌لطف پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) سه‌گانه‌اش اکنون قابلیت عکاسی بی‌درنگ با سه حسگر ۲۸ مگاپیکسلی یا فیلم‌برداری هم‌زمان سه ویدئوی 4K HDR را دارد. تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام قابلیت ضبط و پخش ویدئوهای ۱۰ بیتی 8K30 و 4K120 با کدک H.265 و استانداردهای Dolby Vision ، HDR10+ ،HDR10 و HLG را نیز دارد؛ البته گلکسی زد فولد ۳، ویدئوها را در نهایت با وضوح 4K‌60 ضبط می‌کند.

تراشه‌ی پرچم‌دار اسنپدراگون 888 به‌لطف مودم X60 از شبکه‌های 5G با سرعت دانلود و آپلود بالغ‌بر ۷۵۰۰ و ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد حافظه‌ گلکسی زد فولد ۳ در برابر رقبا
مدل‌ها ٫ عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
گلکسی زد فولد ۳۱۶۶۳٫۹۲۷۳۶٫۰۱۲۴۴٫۱۹۲۲۷٫۰۷
گلکسی زد فولد ۲۱۶۳۶٫۲۴۷۴۳٫۴۴۲۴۲٫۹۸۲۳۰٫۴۸
گلکسی زد فلیپ ۳۱۶۴۷٫۴۵۷۵۸٫۰۳۲۸۴٫۷۲۵۴٫۰۹
شیائومی Mi 11i۱۵۱۴٫۶۱۵۸۹٫۸۱۱۸۳٫۳۱۲۰۱٫۱۳
گلکسی S21 اولترا۱۸۹۲٫۶۸۱۳۰۵٫۴۷۳۱۳٫۰۶۲۸۶٫۴۶
گلکسی S21۱۹۰۶٫۶۸۱۳۳۱٫۰۲۳۰۹٫۳۳۲۹۰٫۲۹
گلکسی S20 FE۱۵۷۲٫۹۵۶۷۴٫۷۷۱۹۹٫۴۴۲۳۶٫۳۲
شیائومی می ۱۰۱۳۷۴٫۳۶۶۴۹٫۴۵۲۱۳٫۸۲۲۱۷٫۴۱
*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
سامسونگ پرچم‌دار تاشدنی‌اش را تنها در دو نسخه با حافظه‌ی ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی پرسرعت UFS 3.1 و ۱۲ گیگابایت رم LPDDR5 به‌فروش می‌رساند و امکان ارتقاء حافظه را نیز دراختیار کاربر نمی‌گذارد.

مطابق‌انتظار، گلکسی زد فولد ۳ در بنچمارک‌ها عملکردی نزدیک به دستگاه‌های دیگر مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ به‌نمایش می‌گذارد. پرچم‌دار تاشدنی جدید سامسونگ درمقایسه‌با نسل گذشته‌ی خود، حدود ۱۰ درصد در پردازش‌های CPU-محور و بالغ‌بر ۴۰ درصد در بازی‌ها، عملکرد بهتری را به‌نمایش می‌گذارد.

عملکرد گلکسی زد فولد ۳ در برابر رقبا
نام و کارایی بنچمارک / محصولPCMarkSpeedometer 2.0GeekBench 5GFXBench
عملکرد کلیمرورگرپردازنده‌ی گرافیکیپردازنده‌ی مرکزیشبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL
Vulkan/Metal

Single Core
Multi Core
Aztec Ruins
Onscreen/1440p
Car Chase
Onscreen/1080p
OpenGLVulkanMetalOpenGLMetal
گلکسی زد فولد ۳
(Adaptive)
۱۲۹۷۸۱۰۷۴۶۲۹
۴۱۵۸
۱۱۳۷
۳۴۵۹
۲۶
۲۶
۲۸
۲۹
--۳۹
۶۶
--
گلکسی زد فولد ۲
(Adaptive)
۱۲۳۸۷----۹۷۷
۳۱۶۵
--۲۱
۲۲
--۲۷
۴۷
--
گلکسی زد فلیپ ۳
(Adaptive)
۱۲۶۳۱۰۳۴۶۲۱
۴۳۹۰
۱۱۱۵
۳۵۳۷
۳۳
۱۹
۳۹
۲۴
--۵۳
۵۰
--
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۱۲۹۴۴۱۱۲۴۶۵۰
۴۳۲۲
۱۱۳۵
۳۶۹۴
۴۰
۲۷
۴۴
۳۰
--۵۷
۶۷
--
گلکسی S21 اولترا
(Adaptive)
۱۳۰۴۴۸۳٫۶--۱۰۹۰
۳۵۰۴
۴۲
۲۸
۳۶
۲۸
--۴۹
۶۰
--
گلکسی S21
(Adaptive)
۱۲۹۸۷۸۹٫۸۶۴۷۳
۵۵۹۶
۱۰۷۰
۳۳۴۳
۴۱
۲۷
۳۷
۲۹
--۵۱
۶۲
--
آیفون ۱۲ پرو مکس--۲۰۳٫۵--۱۵۹۲
۴۱۶۷
----۴۱٫۰
۳۲٫۵
--۴۳٫۲
۶۶٫۴
آیفون ۱۲ پرو--۱۹۸٫۷--۱۵۹۰
۳۹۸۵
----۴۷٫۱
۳۳٫۴
--۴۹٫۲
۷۰٫۱
آیفون ۱۲--۱۹۳٫۳--
۹۲۳۳
۱۶۱۳
۳۹۹۷
----۴۹٫۹
۳۲٫۱
--۵۲٫۳
۷۰٫۹
شیائومی Mi 10۸۶۸۶۴۵٫۲--۶۵۷
۱۹۸۲
۲۱
۷٫۴
۲۳
۷٫۶
--۳۳
۱۹
--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
برای ارزیابی عملکرد گلکسی زد فولد ۲ در استفاده‌های مداوم و سنگین، آزمون استرس 3DMark Wild Life را روی این گوشی هوشمند اجرا کردیم. زد فولد ۳ پس از تنها یک دقیقه، برای جلوگیری از داغ‌شدن بدنه، متحمل افت ۴۳ درصدی شد؛ رفتار گلکسی زد فولد ۳ به برادر کوچک‌ترش، زد فلیپ ۳ شباهت زیادی دارد. پرچم‌داران سامسونگ درحالی افت ۴۳ درصدی را در عملکردشان تجربه کردند که افت پرچم‌دار اقتصادی شیائومی در همین آزمون، تنها ۱۰ درصد بود.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

توجه داشته باشید که تصمیم سامسونگ برای پایین‌آوردن سطح عملکرد، با هدف پایین نگه‌داشتن دما بوده است. دمای بدنه‌ی گلکسی زد فولد ۳ در آزمون پایداری عملکرد به حدود ۴۲ درجه‌ی سلسیوس رسید؛ درحالی‌که دمای بدنه‌ی شیائومی می ۱۱ آی در همین آزمون، از ۴۸ درجه‌ی سلسیوس نیز فراتر رفت. براساس بررسی‌های ما، روشنایی صفحه‌نمایش گلکسی زد فولد ۳ بلافاصله پس از پایان آزمون پایداری عملکرد، ۲۳ درصد کمتر از مقدار اولیه و حدود ۴۵۵ نیت اندازه‌گیری شد.

عملکرد گلکسی زد فولد ۳ در اجرای بازی موبایل
عنوان بازی موبایلتنظیمات گرافیکی بازینرخ فریم
PUBG MobileUltra HD۴۱ تا ۳۷ فریم‌برثانیه
PUBG MobileHD۶۰ تا ۵۴ فریم‌برثانیه
Call of Duty MobileVery High۶۰ تا ۵۷ فریم‌برثانیه
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.
گلکسی زد فولد ۳ هر دو بازی PUBG و Call of Duty را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز اجرا می‌کند. این دستگاه بازی محبوب Call of Duty را با بهترین تنظیمات گرافیکی و نرخ‌فریم حدود ۵۷ تا ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند؛ اما برای آنکه چنین تجربه‌ای را در بازی PUBG نیز داشته باشید، باید تنظیمات گرافیکی میانی بازی را انتخاب کنید. نکته‌ی قابل‌توجه به وضوح رندر بازی‌های یادشده بازمی‌گردد، گلکسی زد فولد ۳ این بازی‌ها را با وضوح به‌مراتب کمتری از گلکسی زد فلیپ ۳ رندر می‌کند.

ظرفیت باتری گلکسی زد فولد ۳ با ۱۰۰ میلی‌آمپرساعت کاهش درمقایسه‌با نسل گذشته، اکنون ۴۴۰۰ میلی‌آمپرساعت است که با توجه به ابعاد نمایشگر و ماهیت دستگاه، عدد چندان شگفت‌انگیزی به‌حساب نمی‌آید. این باتری در قالب دو پکِ ۲۲۸۰ و ۲۱۲۰ میلی‌آمپرساعتی در دو قسمت بدنه‌ی تاشدنی گلکسی زد فولد ۳ قرار گرفته‌اند.

عملکرد باتری گلکسی زد فولد ۳ دربرابر رقبا
محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریزمان لازم برای شارژپخش ویدئو PCMark
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعتدقیقه:ساعت
گلکسی زد فولد ۳
(Adaptive)
۷٫۶ اینچ
۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل
۴۴۰۰۱:۴۵
با شارژر ۲۵ واتی
۱۵:۵۰۷:۱۵
گلکسی زد فولد ۲
(Adaptive)
۷٫۶ اینچ
۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل
۴۵۰۰۱:۵۷۱۲:۴۴۷:۰۰
گلکسی زد فلیپ ۳
(Adaptive)
۶٫۷ اینچ
۲۶۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰۱:۳۰۱۷:۰۵۷:۱۴
شیائومی Mi 11i
(۱۲۰ هرتز)
۶٫۶۷ اینچ
۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۲۰۱:۲۰۲۱:۳۱۹:۵۰
گلکسی S21 اولترا
(Adaptive)
۶٫۸ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۵۰۰۰--۱۹:۰۷۷:۲۱
گلکسی S21
(Adaptive)
۶٫۲ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰--۱۸:۱۱۸:۰۵
آیفون ۱۲ پرو مکس۶٫۷ اینچ
۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل
۳۶۸۷--۲۰:۴۷--
آیفون ۱۲ پرو۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵--۱۷:۱۴--
آیفون ۱۲۶٫۱ اینچ
۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل
۲۸۱۵--۱۷:۵۰--
* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.
متأسفانه سامسونگ همراه با دستگاه شارژری ارائه نمی‌دهد؛ اما امکان شارژ باتری با شارژرهای ۲۵ واتی را فراهم آورده است، این شارژر برای پر کردن کامل باتری گلکسی زد فولد ۳ به یک ساعت و ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. گوشی تاشدنی سامسونگ را می‌توان با شارژر بی‌سیم و توان بالغ‌بر ۱۱ وات نیز شارژ کرد یا از آن برای شارژ بی‌سیم دستگاه‌های دیگر با توان ۴ وات استفاده کرد.

هنگامی‌که نرخ نوسازی را روی حالت تطبیق‌پذیر قرار می‌دهیم، متوجه می‌شویم که شارژدهی گلکسی زد فولد ۳ در کاربری‌های روزمره، تفاوت چندانی با نسل گذشته ندارد؛ اما چنانچه بخواهید روی صفحه‌نمایش اصلی دستگاه به‌تماشا فیلم بپردازید، حدود ۲۵ درصد شارژدهی بیشتر را نسبت به گلکسی زد فولد ۲ تجربه خواهید کرد. بررسی ما نشان می‌دهد که گلکسی زد فولد ۳ با حدود ۵۰ درصد روشنایی (۲۰۰ نیت) و در حالت Airplane، می‌تواند تا یک روز با ۷ ساعت Screen-on Time همراه کاربر باشد.

تفاوت شارژدهی گلکسی زد فولد ۳ در حالت تبلت و گوشی
حالت ٫ آزمونپخش ویدئوPCMark
تبلت (Adaptive)۱۵:۵۰۷:۱۵
تبلت (۶۰ هرتز)۱۵:۵۰۸:۳۴
گوشی (Adaptive)۲۲:۱۳۱۰:۳۷
گوشی (۶۰ هرتز)۲۲:۱۳۱۲:۴۵
از آنجا که گلکسی زد فولد ۳ در حالت تطبیق‌پذیر، ویدئوهای ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی پخش می‌کند، ما در آزمون پخش فیلم، تفاوتی در مدت‌زمان شارژدهی دستگاه با نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز تجربه نکردیم؛ اما چنانچه به‌فرض محال، کاربری‌تان را تنها به نمایشگر کاور محدود کنید، مدت‌زمان پخش فیلم به بیش‌از ۲۲ ساعت و شارژدهی در کاربری‌های روزمره به بیش‌از ۱۰ ساعت می‌رسد.

دوربین گلکسی زد فولد ۳

بی‌شک دستگاهی چندمنظوره همچون گلکسی زد فولد ۳ نمی‌تواند در هر زمینه‌‌ای، بهترین باشد، دوربین، مصداقی از همین موضوع است. صرف‌نظر از تغییر دوربین سلفی داخلی از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی به ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر، باقی ماژول‌های دوربین فولد ۳ هیچ تفاوتی با گذشته ندارند. پرچم‌دار تاشدنی سامسونگ از ترکیب سه ماژول ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید، اولتراواید و تله‌فوتو به‌عنوان دوربین پشتی و یک ماژول ۱۰ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی بیرونی بهره می‌برد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین اصلی گلکسی زد فولد ۳ از ماژول نسبتا قدیمی IMX555 ساخت سونی با ابعاد 1/1.76 اینچچ، پیکسل‌های ۱٫۸ میکرومتری، لنز وایدِ ۲۶ میلی‌متری با f/1.8، لرزش‌گیر اپتیکال و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel بهره می‌برد.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری و لنز فوق‌عریض ۱۲ میلی‌متری با میدان دید ۱۲۳ درجه و f/2.2 بهره می‌برد. برخلاف پرچم‌دار خانواده‌ی گلکسی S، دوربین اولتراواید گلکسی زد فولد ۳ از سیستم فوکوس خودکار برای عکاسی ماکرو بهره‌ای نمی‌برد.

دوربین تله‌فوتو از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی Hi-1337 ساخت SK Hynix با ابعاد نه‌چندان بزرگ 1/3.6 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری، لنز ۵۲ میلی‌متری f/2.4، سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال بهره می‌برد. این دوربین نسبت به دوربین اصلی، قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲ برابری را فراهم می‌آورد.

دوربین‌های زد فولد ۳ ملال‌آور و در عین‌حال کارآمد هستند!

دوربین سلفی بیرونی از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX374 ساخت سونی با ابعاد 1/3.0‌ اینچ، پیکسل‌های ۱٫۲۲ میکرومتری به‌همراه لنز واید با f/2.2 استفاده می‌کند.

دوربین سلفی زیر نمایشگر گلکسی زد فولد ۳ یکی از بخش‌های جالب‌توجه و در عین‌حال، نه‌چندان کارآمد گوشی تاشدنی کره‌ای‌ها به‌حساب می‌آید. براساس اعلام سامسونگ، این دوربین از حسگر ۴ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۲٫۰ میکرومتر و لنز f/1.8 بهره می‌برد. عبور دادن پرتوهای نور از لابه‌لای پیکسل‌های رنگی نمایشگر و رساندن آن به حسگر، فرایند بسیار پیچیده و چالش‌برانگیزی است که در حال حاضر، نتیجه‌ی شگفت‌انگیزی هم ندارد.

گستره دینامیکی و جزئیات عکس‌های گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ با دوربین اصلی، گستره‌ی دنیامیکی وسیع و سطح مطلوبی از جزئیات را دراختیارتان می‌گذارد. عکس‌های دوربین اولتراواید نیز به‌نوبه‌ی خود رضایت‌بخش هستند؛ اما در سطح پایین‌تری نسبت به دوربین اصلی قرار می‌گیرند. در نور محیطی مساعد، دوربین تله‌فوتو از نظر سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی، بهتر از دوربین اولتراواید و نزدیک به دوربین اصلی ظاهر می‌شود.

دوربین اولتراواید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

عکس HDR دوربین اولتراواید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی عکس اولتراواید

**********

دوربین اصلی

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

عکس HDR دوربین واید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی عکس واید

**********

دوربین تله فوتو

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

عکس HDR دوربین تله‌فوتو

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی عکس تله‌فوتو

رنگ عکس‌های گلکسی زد فولد ۳

رنگ‌های ثبت‌شده به‌کمک دوربین اصلی و اولتراواید گلکسی زد فولد ۳ نزدیک به هم و نسبتا اشباع هستند؛ درحالی‌که رنگ‌های دوربین تله‌فوتو به واقعیت نزدیک‌تر به‌نظر می‌رسند.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین اولتراواید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین واید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین تله‌فوتو

عکاسی در تاریکی با گلکسی زد فولد ۳

گلکسی زد فولد ۳ حتی در شرایط خودکار نیز عکس‌های کم‌وبیش رضایت‌بخشی ثبت می‌کند؛ اما با کمک‌گرفتن از حالت Night روی هر سه دوربین واید، اولتراواید و تله‌فوتو، از نویز عکس‌ها می‌کاهد و اندکی جزئیات بیشتری را از سایه‌ها و نواحی روشن تصویر بیرون می‌کشد؛ البته حالت Night با حذف نرم‌افزاری نویز، در بخشی از نواحی تصویر، جزئیات را با سافت‌کردن، از بین می‌برد.

دوربین اولتراواید

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Photo

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Photo

**********

دوربین اصلی

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Photo

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Photo

**********

دوربین تله فوتو

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

حالت Photo

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Night

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

برش واقعی حالت Photo

عکاسی سلفی با گلکسی زد فولد ۳

بنویسید دوربین سلفی زیر نمایشگر، بخوانید وب‌کم!

ماهیت منحصربه‌فرد گلکسی زد فولد ۳ به شما اجازه می‌دهد تا با تمام ۵ دوربین آن امکان عکاسی سلفی داشته باشید. مطابق‌انتظار، از بین تمامی این دوربین‌ها، ماژول ۴ مگاپیکسلی قرارگرفته در زیر نمایشگر اصلی، بدترین عکس‌ها را می‌گیرد، عکس‌های این دوربین، رنگ‌های مرده، نویز بسیار زیاد، گستره‌ی دینامیکی محدود و جزئیات اندکی دارند؛ اما دوربین سلفی بیرونی دستگاه وضعیت به‌مراتب رضایت‌بخش‌تری دارد و دوربین اصلی نیز عکس‌های سلفی، مملو از جزئیات، رنگ‌های زنده و گستره‌ی دینامیکی وسیع را دراختیارتان می‌گذارد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین سلفی بیرونی

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین سلفی زیر نمایشگر

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

دوربین اصلی

عکاسی پرتره با گلکسی زد فولد ۳

پرچم‌دار تاشدنی سامسونگ با هر دو دوربین اصلی و تله‌فوتوی خود امکان عکاسی پرتره را دراختیارتان می‌گذارد. زد فولد ۳ عکاسی پرتره را هم از سوژه‌های انسانی، هم سوژه‌های بی‌جان انجام می‌دهد و عملکرد رضایت‌بخشی در پیاده‌سازی افکت بوکه دارد؛ عکس‌های پرتره گستره‌ی دینامیکی وسیع و رنگ‌های زنده‌ای دارند؛ اما جزئیات آن‌ها به‌اندازه‌ی عکس‌های عادی گلکسی زد فولد ۳ نیست.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

عکس پرتره با دوربین اصلی

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

عکس پرتره با دورببن تله‌فوتو

باوجود پشتیبانی اسنپدراگون ۸۸۸ از ضبط ویدئوهای 4K120 و 8K30، گلکسی زد فولد ۳ حداکثر امکان فیلم‌برداری 4K60 را دراختیار کاربر می‌گذارد. پرچم‌دار تاشدنی سامسونگ با تمام دوربین‌های پشتی و دوربین سلفی، امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، بیت‌ریت ویدئوی ۴۸ مگابیت‌برثانیه و بیت‌ریت صدای ۲۵۵ کیلوبیت‌برثانیه را ارائه می‌دهد؛ اما فیلم‌برداری 4K60 که با بیت‌ریت کلی ۷۱ مگابیت‌برثانیه انجام می‌شود، صرفا به دوربین اصلی محدود است.

ویدئوهای 4K30 گلکسی زد فولد ۳ از نظر کنتراست، رنگ و گستره‌ی دینامیکی در سطح مطلوبی قرار دارند؛ اما نویز در آن‌ها مشهود است. در سوی دیگر میدان، ویدئوهای 4K60 دوربین اصلی، بسیار پرنویز و عاری از جزئیات هستند. زد فولد ۳ در مجموع از نظر فیلم‌برداری به‌پای پرچم‌دار سامسونگ از خانواده‌ی گلکسی S نمی‌رسد.

جمع‌بندی

سامسونگ سال گذشته با گلکسی زد فولد ۲ بسیاری از ایرادات وارده به نسل نخست این گوشی تاشدنی را مرتفع ساخت؛ به‌گونه‌ای که دیگر نمی‌شد ایراد بنیادی و بزرگی را به آن نسبت داد. کره‌ای‌ها امسال حتی پا را فراتر نیز گذاشتند و تغییرات سازنده‌ی دیگری را به‌وجود آوردند.

گلکسی زد فولد ۳ با آن مکانیزم پیچیده و قطعات متحرکش، گواهی IPX8 را برای مقاومت در برابر آب دریافت کرده است، از قلم پشتیبانی می‌کند، بالغ‌بر ۳۵ درصد صفحه‌نمایش روشن‌تری دارد، از بدنه‌ی سبک‌تر و مقاوم‌تری بهره می‌برد و روی هر دو نمایشگر خود، نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌دهد.

بررسی گلکسی زد فولد 3 سامسونگ [با بررسی ویدیویی]

در قدم بعدی، سامسونگ باید به جنگ با فیزیک برود تا ایرادات ماهیتی گوشی‌های تاشدنی، نظیر تاخوردگی صفحه‌نمایش، شکاف لولا و طراحی قطور دستگاه در حالت تاشده را مرتفع سازد. امیدواریم کره‌ای‌ها بتوانند اندکی نسبت تصویر نمایشگر کاور را نیز دستخوش تغییر قرار دهند تا کارایی و ارگونومی دستگاه در حالت گوشی هوشمند نیز ارتقا یابد.

آیا اکنون می‌توان با خیالی آسوده، خرید گلکسی زد فولد ۳ را به افراد عادی نیز پیشنهاد داد؟ پاسخ ما کماکان خیر است؛ اما این پاسخ منفی، قاطعیت نسل‌های گذشته را ندارد! گلکسی زد فولد ۳ برای خوره‌های فناوری و البته کسانی که بودجه‌ی لازم برای پرداخت قیمت نجومی آن را داشته باشند، تجربه‌ی لذت‌بخشی را به‌ارمغان می‌آورد.

نکات مثبت

گواهی IPX8 و دوام بیشتر نمایشگر منعطف دستگاهنرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی تطبیق‌پذیر روی هر دو نمایشگرپشتیبانی از قلم روی نمایشگر اصلی۳۵ درصد روشنایی بیشتر نمایشگرتجربه‌ی چندوظیفگی روان و لذت‌بخشمجموعه‌‌دوربین کارآمد در شب‌و‌روز

نکات منفی

ابعاد عجیب و زمخت و نه‌چندان ارگونومیک در حالت گوشیاحتمال آسیب‌دیدن گوشی در مجاورت گردوغبارشارژدهی نه‌چندان مناسبپایداری عملکرد ضعیف‌تر از پرچم‌داران مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸قیمت نجومی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تصاویری تلخ از انفجار مغازه عطرفروشی در ارومیه!