واکنش‌ها به خروج آمریکا از افغانستان


واکنش‌ها به خروج آمریکا از افغانستان

وزیر امور خارجه آلمان نیز با اعلام حمایت برلین از کشورهای منطقه که مایل به پذیرش مهاجران افغان هستند، اذعان کرد که دخالت‌های نظامی در افغانستان موفقیت آمیز نبوده و این چیزی است که ما از گذشته آموخته‌ایم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، همزمان با خروج آخرین هواپیمای آمریکا از خاک افغانستان، مقامات کشورهای مختلف به آن واکنش نشان داده و بر شکست عملیات نظامی در خاک این کشور اعتراف کردند.

روز گذشته بود که آمریکا از قبل موعد مقرر یعنی سه شنبه، تصمیم به تکمیل خروج نیروهای خود از خاک افغانستان کرد و بدین ترتیب با تایید پنتاگون پایان 20 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان رقم خورد.

در اولین واکنش ها، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان پس از ۲۰ سال حضور نظامی واشنگتن در این کشور را "لحظه‌ای تاریخی" توصیف کرد. نعیم در مصاحبه با الجزیره گفت: خروج آخرین سرباز آمریکایی از کشور ما "یک لحظه تاریخی برای ما و برای همه مردم" است.نعیم افزود:‌ جنگ در افغانستان به پایان رسیده و حل مشکلات کشور نیازمند همبستگی ملی است.سخنگوی طالبان در ادامه از جامعه بین المللی خواست که در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد ، بهداشت و آموزش به مردم افغانستان کمک کند.این مقام طالبان منع خروج افراد از کشور را تکذیب کرد، اما گفت که روند خروج باید به صورت منظم انجام شود.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از باند فرودگاه کابل گفت: "به افغانستان تبریک می‌گویم، این پیروزی متعلق به همه ما است.وی افزود: ما می خواهیم روابط خوبی با آمریکا و جهان داشته باشیم. از روابط خوب دیپلماتیک با همه آنها استقبال می کنیم.

در همین حال گروه طالبان با یونیفرم آمریکا آخرین هواپیمای نظامیان ایالات متحده را در فرودگاه بدرقه کردند. اقدامی که تصاویر آن مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

زلمای خلیلزاد ، نماینده ویژه امریکادر افغانستان گفت که افغانها اکنون می توانند پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ، راه را برای رهبری کامل کشور خود انتخاب کنند. خلیلزاد در توئیتر خود نوشت: با خروج ارتش ما و شرکای زیادی که در کنار ما بودند ، افغان ها با لحظه تصمیم و فرصت مواجه می شوند.وی در ادامه آورده است: آینده کشور آنها در دستان خودشان است. آنها راه خود را با حاکمیت کامل انتخاب خواهند کرد. این فرصتی است تا جنگ آنها نیز به پایان برسد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده با بیان این که فصل جدیدی از تعهدات آمریکا در قبال افغانستان آغاز شده، اعلام کرد که کشورش در صورت عمل طالبان به تعهداتش، با این گروه همکاری خواهد کرد. وی گفت: هر گامی که در آینده برمی‌داریم، باید نه بر اساس آنچه طالبان می‌گویند بلکه براساس عملکرد این گروه باشد. هر مشروعیت و حمایتی باید به دست آورده شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی اعلام خروج کامل نیروهایی نظامی آمریکا از افغانستان و پایان دو دهه اشغالگری در این کشور گفت: حضور ۲۰ ساله نظامی ما در افغانستان پایان یافت. وی افزود: پایان ماموریت نظامی ما بهترین راه برای حفاظت از جان سربازان آمریکایی و تامین امنیت خروج غیرنظامیان از افغانستان است. وی تصریح کرد از وزیر خارجه خواسته‌ ام به هدایت هماهنگی با شرکای بین‌المللی ادامه دهد تا مطمئن شویم هر آمریکایی، شریک افغانستانی و شهروندان خارجی که می‌خواهند کشور را ترک کنند، بتوانند خارج شوند. وی همچنین از مردم آمریکا خواست قدردان سه چیز باشند، نیروها و دیپلمات‌هایی که این عملیات را با توجه به خطر بسیار بالا، انجام دادند، شبکه‌ای از داوطلبان که در شناسایی نیروها برای خروج کمک کردند و برای کسانی که از متحدان افغانستانی در خانه‌های جدیدشان استقبال می‌کنند.

با این حال فرمانده نیروی هوایی انگلیس اعلام کرد، نیروی هوایی این کشور آماده است تا حملات هوایی جدیدی را علیه مواضع داعش در افغانستان حتی پس از خروج نیروهای انگلیسی و متحدین از این کشور آسیای مرکزی انجام دهد. این در حالی است که انگلیس ۲۸ اوت به حضور نظامی ۲۰ ساله خود در افغانستان پایان داد. آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که اکنون و در آستانه ضرب‌الاجل ۳۱ اوت تمامی نیروهای آمریکایی خارج از افغانستان هستند.

در دیگر واکنش ها رئیس پیشین دستگاه اطلاعات عربستان در گفتگویی درباره تحولات اخیر افغانستان، تاکید کرد که آمریکا طالبان را برای حکومت در این کشور انتخاب کرد. ترکی فیصل گفت: آنچه من را غافلگیر کرد، چگونگی این خروج بود، نمی‌دانم چه کلمه‌ای برای بیان این مساله در اینجا مناسب است جز اینکه بگویم موضوع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ترکیبی از بی‌کفایتی، بی‌توجهی و سوء مدیریت بود، چرا که آنها زمان زیادی جهت آمادگی برای خروج داشتند و تجربه آن را هم داشتند اما اشتباه رخ داد و این بخش غافلگیرکننده اتفاقات رخ داده در افغانستان است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز با اعلام حمایت برلین از کشورهای منطقه که مایل به پذیرش مهاجران افغان هستند، اذعان کرد که دخالت‌های نظامی در افغانستان موفقیت آمیز نبوده و این چیزی است که ما از گذشته آموخته‌ایم. «هایکو ماس» که شب گذشته برای سفر رسمی وارد پاکستان شد، امروز سه‌شنبه در شهر «اسلام‌آباد» پس از نشست دوجانبه با «شاه محمود قریشی» وزیرامور خارجه پاکستان این مساله را عنوان کرد. وی اذعان کرد که دخالت‌های نظامی در افغانستان نتیجه‌ای نداشته و این چیزی است که ما از گذشته آموخته‌ایم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...