اینتل از جزئیات تکنولوژی بازسازی تصویر XeSS صحبت می‌کند


اینتل از جزئیات تکنولوژی بازسازی تصویر XeSS صحبت می‌کند

اینتل در مصاحبه‌ای درباره تکنولوژی بازسازی تصویر خود با نام XeSS صحبت و به ویژگی‌های اصلی آن اشاره می‌کند. این تکنولوژی قرار است با DLSS انویدیا رقابت کند.

درحالی‌که اینتل چندی پیش تکنولوژی بازسازی تصویر خود با نام XeSS را معرفی کرد که از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرد، حالا در مصاحبه‌ای به جزئیات بیشتر این تکنولوژی اشاره کرده است. در این مصاحبه، از تکنولوژی اینتل به‌عنوان رقیب DLSS انویدیا یاد و قابلیت‌های آن در‌مقایسه‌با تکنولوژی رقیب بیشتر دانسته شده است.

وقتی تکنولوژی DLSS انویدیا در سال ۲۰۱۸ اولین‌بار در بازی‌ها استفاده شد، هوش مصنوعی آن باید برای هر بازی جداگانه تعلیم داده می‌شد. با‌این‌حال، DLSS 2.0 براساس شبکه عصبی عمومی توسعه داده شد تا بتوان بدون نیاز به تغییرات، از آن در بازی‌های بیشتری استفاده کرد.

حالا مهندس ارشد اینتل، کارتیک وایدایانیتن، در مصاحبه با Wccftech اشاره می‌کند که XeSS در‌حال‌حاضر در همین مرحله قرار دارد. وی به دمو نمایش‌داده‌شده در زمان معرفی اولیه این تکنولوژی اشاره می‌کند و می‌گوید:

XeSS هرگز این دمو را ندیده و برای آن تعلیم داده نشده بود. هیج بخش از محتوایی که در آن دمو دیدید، برای تعلیم XeSS به‌کار نرفته بود.

درواقع، وایدایانیتن اشاره می‌کند که چنین رویه‌ای به اینتل و توسعه‌دهندگان بازی‌ها کمک می‌کند تا XeSS را با سرعت بیشتری به‌کار گیرند. درحال‌حاضر، تکنولوژی مذکور را باید توسعه‌دهندگان وارد موتور بازی کنند و نمی‌توان از آن در سطح درایور استفاده کرد.

اینتل در جریان معارفه اولیه XeSS اعلام کرده بود که این تکنولوژی، تنها برای کار روی پردازنده‌های گرافیکی موردانتظار این شرکت، یعنی Arc تولید نشده و توسعه‌دهندگان می‌توانند در فرم‌های دیگری نیز با استفاده از همان API مشابه سخت‌افزار اینتل و روی هر پردازنده گرافیکی با دستورالعمل DP4a از آن استفاده کنند. با این حساب، بسیاری از پردازنده‌های مجتمع چند سال اخیر AMD و انویدیا و اینتل در این دسته‌بندی جای خواهند گرفت.

در این مصاحبه، همچنین اشاره شده است که XeSS روی هر سخت‌افزاری کاربردی خواهد بود که از Shader Model 6.4 پشتیبانی کند؛ البته نسخه پیشنهادی اینتل Shader Model 6.6 است. این شرکت در‌حال‌حاضر برنامه‌ای برای بازگشت به FP16 یا FP32 ندارد و XeSS روی کارت‌های RTX از هسته‌های تنسور انویدیا بهره نخواهد گرفت.

اینتل تأیید کرد که XeSS هم همچون تکنولوژی‌های DLSS و FSR رقبا، از کیفیت‌های مختلف پشتیبانی و در رزولوشن‌های متفاوتی کار می‌کند. دمویی که در رونمایی اولیه نمایش داده شد، تنها مقیاس‌دهی از رزولوشن 1080p به 4K را نشان می‌داد.

وایدایانیتن تخمین می‌زند که اینتل هوش مصنوعی XeSS را در محدوده رزولوشن 32K تعلیم می‌دهد؛ البته خود او مبنای این عدد را نمونه بر پیکسل (samples per pixel) می‌داند. برای مقایسه، عدد مذکور در DLSS برابر با 16K است. وایدایانیتن بیان می‌کند:

ما تعلیم هوش مصنوعی را با نمونه عکس‌هایی انجام می‌دهیم که ۶۴ نمونه بر پیکسل دارند. نمی‌توانم بگویم که دقیقا روی 32K کار می‌کنیم؛ چراکه درواقع و به‌صورت مؤثر، تمام آن نمونه‌ها روی یک پیکسل اثرگذار هستند. بااین‌حال بله، شاید به‌نوعی بتوانیم 32K پیکسل را به‌عنوان مبنای تعلیم هوش مصنوعی XeSS در نظر بگیریم.

علاوه‌براین، وایدایانیتن اشاره می‌کند که XeSS از DirectML مایکروسافت استفاده نخواهد کرد.

ما واقعا نیاز داریم که مرزهای پیاده‌سازی و بهینه‌سازی را جابه‌جا کنیم؛ بنابراین، به قابلیت‌های سفارشی‌سازی‌شده و لایه‌های سفارشی و چیزهای زیادی ازاین‌دست نیاز خواهیم داشت تا بتوانیم به سطح مدنظرمان در پیاده‌سازی این تکنولوژی دست پیدا کنیم.

اینتل پیش‌تر تأیید کرده بود که تکنولوژی XeSS درنهایت به‌صورت متن‌باز عرضه خواهد شد. از نظر شما کاربران زومیت، XeSS می‌تواند با رقبایی همچون DLSS انویدیا و FSR شرکت AMD رقابت کند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص