سوال: آیا خرید عرضه اولیه در شرایط فعلی برای ما سهامدارانی که در سال گذشته ضرر کردیم و هنوز هم در ضرر هستیم، می‌‌‌تواند گزینه مناسبی برای جبران ضررها باشد؛ نمادی که عرضه اولیه می‌‌‌شود را تا چه زمانی نگه داریم که سود آن حفظ شود و حداقل از عرضه اولیه‌‌‌ها سود سیو کنیم؟

پاسخ از مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه: عرضه اولیه سهام شرکت‌‌‌ها یکی از گزینه‌‌‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران، به ویژه افراد تازه‌‌‌‌‌‌وارد و تازه‌‌‌کار در بورس به شمار می‌‌‌رود. چون سهام‌‌‌هایی که در این عرضه به فروش می‌‌‌رسند در بیشتر مواقع سودآور هستند و به همین دلیل، طرفداران زیادی دارند. عرضه اولیه‌‌‌ها با توجه به اولیه بودن طبیعتا تقاضای اولیه بالایی در زمانی که عرضه می‌‌‌شوند دارند. بالا بودن تقاضای اولیه باعث می‌‌‌‌‌‌شود تعداد سهامی که به هر سهامدار تعلق می‌‌‌گیرد محدود باشد. در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، تازه کار خودش را شروع کرده؛ بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. همانطور که تاکید شد عرضه اولیه سهام غالبا سودده هستند و این امر به این دلیل است که شرکت‌‌‌ها معمولا سهام خود را با قیمتی کمتر از ارزش ذاتی آن قیمت‌‌‌گذاری می‌‌‌کنند.

در نتیجه این امر، غالبا این سهم‌‌‌ها با افزایش قیمت و به تبع آن افزایش سوددهی مواجه می‌‌‌شوند. اصولا بسیاری از سهامدارانی که نمادهای عرضه اولیه را می‌‌‌خرند، سود می‌‌‌‌‌‌کنند که این سود، سود رایجی است. سهامداران تازه‌‌‌وارد و تازه‌‌‌کار باید به این نکته دقت داشته باشند که وقتی نماد عرضه اولیه‌‌‌ای دست‌‌‌به‌‌‌دست و متعادل شد، دیگر عرضه اولیه نیست و برای نگهداری آن نماد در پرتفوی باید آن را به عنوان یک نماد از بازار سرمایه بشناسند و بررسی کنند که آیا باز هم جا برای ارزندگی بیشتر دارد یا خیر.

ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه‌‌‌ شده در بورس، توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه ‌‌‌شده در بازار، مطالعه تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت‌‌‌های تحلیل‌‌‌گری و کانال‌‌‌های خبری کارگزاری‌‌‌ها، بررسی رفتار سهامداران عمده در ایام معاملات سهم پس از اولین عرضه و بررسی روند فعلی بورس جزو مواردی است که باید برای نگهداری یا فروش عرضه اولیه بعد از دست‌‌‌به‌‌‌دست شدن آن بررسی کارشناسانه شود. بنابراین نمادهای عرضه اولیه بعد از مدتی مانند سایر نمادهای بازار هستند که باید بررسی کرد که آیا جای رشد بیشتر دارد یا نه. اما وقتی نمادی عرضه اولیه می‌‌‌شود تا تعادل و حجم خوردن آن، سود کم‌‌‌ریسکی دارد که هر سهامداری می‌‌‌تواند از آن استفاده و سود ذخیره کند.

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
4 نفر این پست را پسندیده اند