تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی


تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی

امروزه درمانگرانى که در حیطه زوج درمانى فعالیت دارند مشاهده گر مشکلات زیادى در بین زوجین مى باشند، می‌دانند که روابط زناشویى به عنوان بخشى از یک رابطه جسمى و عاطفى نقش حائز اهمیتى در تحکیم پیوند خانوادگى دارد و رضایت و عدم رضایت جنسى زوجین حتى می‌تواند روى فرزندان و روابط با آن‌ها تاثیر گذارد.

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی
براساس مطالعات متعددى که صورت گرفته است آمار قابل توجهى از نارضایتی‌های بین زوج‌ها، به نارضایتى جنسى اختصاص پیدا مى کند؛ این نارضایتى بصورت چشمگیرى روابط زوج را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد تا حدى که زمینه را براى جدایى عاطفى و طلاق فراهم مى‌کند.

گاهى این اتفاق به‌صورت آگاهانه رخ می‌دهد و گاهى کاملاً ناآگاهانه و ندانسته است.

زوج هایى که می‌دانند نارضایتى در روابطشان مرتبط با روابط جنسی‌شان است بعضاً از مطرح کردن آن با دیگران (درمانگر) خجالت مى کشند.
دسته دوم هم که اصلاً به وجود مشکل خود واقف نیستند.

ارتقاى کیفى روابط جنسى موجب اجتناب از اختلافات زوجین مى شود. سلامت جنسى به عنوان بخشى از سلامت روان مى باشد، پس کسب اطلاعات بیشتر براى این روابط در واقع قدم برداشتن در جهت سلامت روان است.


چرا درمان پذیرش و تعهد ( ACT )؟
از خصایص ما انسان ها که می‌توان به آن اشاره کرد ذهن‌پرورى به گونه اى است که گویا افکارى که به ذهن خطور کرده اند درست‌ترین و از واقعى‌ترین افکار مى‌باشند و در واقع چیزى جز حقیقت محض نخواهند بود. به دنبال این خصلت، پروبال دادن به این افکار تا بوجود آمدن احساس و رفتار حاصل از آن است.

رفتار جنسی انسان، احساس حاصل از آن و افکارى که مرتبط با آن مى‌باشند نیز از این قاعده مستثنى نیستند. اما درمان پذیرش و تعهد (ACT) تکنیک هایى را به کار مى‌برد و مهارت هایى را بوجود مى آورد که براى اینگونه افکار، گسلش و واقعیت‌زدایى صورت مى‌گیرد.

هدف ACT تلاش براى یک زندگى با ارزش، هدفمند و رضایت بخش است اما نه با پاک کردن صورت مسئله و یا حذف علائم بلکه با پذیرش آن ها به عنوان رویدادهاى ناخوشایند زندگى و سعى در تغییر ارتباطمان با این افکار و احساسات به گونه اى که دیگر آن ها را صرفاً علائم ناخوشایند نبینیم بلکه درد و رنجى ببینیم که زندگى با خود دارد و بتوانیم به عنوان یکى از بخش هاى زندگى بپذیریم.

درمان ACT مخاطب را به سمت پذیرش هر آنچه را که خارج از کنترل است سوق می‌دهد. این درمان شش فرایند اصلى و اساسى دارد که بر اساس تجربه واقعى عمل مى کنند نه با تغییر ذهن و انعطاف پذیرى روانشناختى را در مخاطب شکل می‌دهد.

ACT یک درمان رفتارى است در ارتباط با عملى توجه‌آگاهانه و ارزش مدار. تحقیقات نشان داده اند که این درمان مى تواند در حوزه خانواده و زوج موثر واقع شود البته استفاده از کتاب جاى یک درمانگر حرفه اى را نخواهد گرفت اما به سهم خود خصوصاً براى برخى افراد مطالعه چنین کتاب هایى در مسیر آگاه شدن و حل مشکلاتشان کمک بسیارى بوده است.
***

در این زمینه وجود یک کتاب آموزنده و مفید که بتواند این آگاهى ها را به مخاطب خود بدهد و دانش او را نسبت به مشکلاتى که دارد افزایش دهد، اهمیت پیدا می‌کند.

هدف کتاب ساز زندگی جنسیتو کوک کن! آگاهى دادن به شما مخاطبى است که در روابط زناشویى و جنسى خود دچار مشکل مى‌باشید و مى‌خواهید با کسب اطلاعات و دانش کافى به حل مشکل خود در زمینه زناشویى کمک کنید و با تغییر در دیدگاه، احساس و رفتار خود نسبت به مشکل و شرایط موجود تغییر در کیفیت یک رابطه‌ زناشویى را تجربه کنید.

عوامل مختلفى در رضایت جنسى و زناشویى نقش دارند و تاثیرگذارند که در این کتاب به آن ها پرداخته مى شود و مخاطب با این موارد آشنا خواهد شد.

معرفی کتاب: ساز زندگی جنسیتو کوک کن!
مولف: مریم معارفی- روانشناس

تاثیر درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر رضایت جنسی

تاریخ نشر: 1399
تعداد صفحه: 170
شابک: 9786222159238
قطع کتاب: وزیری
نوع جلد: شومیز
وزن: 258 گرم
قیمت: 52000 تومان
انتشارات: سخنوران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا