مهار آتش سوزی تالاب انزلی


تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود 20 هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی (گیلان) از مهار حریق در تالاب بین المللی انزلی خبر داد و افزود : از نظر خلبان هواپیمای آتش نشان و کارشناسان سازمان آتش نشانی اطفاء حریق به طور کامل انجام شده است .

سید فرشید فلاح شامگاه چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : هواپیمای ایلیوشین (آتش نشان) چهار مرتبه مقدار ۱۶۰ هزار لیتر آب پاشی بر روی آتش انجام داد و خلبان هواپیما اعلام کرد دودی در منطقه مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد : در برخی نقاط دوردست که فاقد راه دسترسی و باتلاقی است آتش کمی مشاهده می شود که امیدواریم این حریق با آب رودخانه ای که در پشت آن قرار دارد و در برخورد به موانع طبیعی خود به خود کنترل شود .

وی خاطرنشان کرد : محیط بانان اداره محیط زیست چند ساعت یکبار در منطقه گشت میدانی انجام می هند تا در صورت بروز مشکل با هماهنگی سایر گروهها اقدامات لازم برای اطفاء حریق انجام شود .

فلاح ادامه داد: در هر آتش سوزی ضریب ریسک وجود دارد و آتش زیر خاکستر با توجه به خشکی خاکستر می تواند منطقه را تهدید کند لذا با پایش منطقه و حضور در محل آتش سوزی درصددیم به محض مشاهده آتش از وقت طلایی برای مهار حریق استفاده کنیم .

وی بیان کرد : برای مهار آتش در منطقه ۷۵ محیط بان ، ۶۰ آتش نشان و ۳۰ نیروی هلال احمر ، ۵۰ نیروی بسیجی به همراه نیروهای شهرداری با ادوات، و راهداری با دستگاه های سنگین ما را در مهار آتش یاری کردند .

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندرانزلی خطاب به افراد سودجویی که با هدف تصرف اراضی ملی اقدام به آتش افروزی می کنند گفت : اولین متصرفان که در این منطقه هرگونه تلاشی برای تصرف این اراضی داشته باشند بعنوان خاطیان آتش سوزی معرفی و پیگرد قانونی می شوند .

فلاح خاطر نشان ساخت : سازمان محیط زیست براساس قانون تخریب و آلودگی تالاب و قانون هوای پاک، و آب منطقه ای برای تصرف اراضی از افراد خاطی طرح شکایت خواهد کرد .

در این آتش سوزی که به مدت سه روز به طول انجامید هفت هکتار از اراضی منطقه چراغ پشتان تالاب انزلی در آتش سوخت . دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان ضمن عمدی دانستن آتش سوزی تالاب گفت: در این ارتباط یک نفر بازداشت شد و چهار نفر تحت نظر هستند.

سوم شهریور نیز پنج هکتار از نیزارهای روستای شانگهای پرده انزلی طعمه حریق شد که شواهد حاکی از عمدی بودن این آتش سوزی با هدف زمین خواری بود.

تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است.

این تالاب سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم