مسجدی که پاتوق ذاکران مشهور تهران است/ ترویج فرهنگ محمدی و معارف مهدوی به همت مسجدی‌ها


مسجدی که پاتوق ذاکران مشهور تهران است/ ترویج فرهنگ محمدی و معارف مهدوی به همت مسجدی‌ها

مسجد محمدیه که از مراکز مهم انقلاب در شرق تهران بود، همیشه پاتوق برخی از ذاکران مشهور اهل بیت (ع) نیز بوده است. تلاش برای ترویج فرهنگ محمدی و معارف مهدویت از اولویت‌های کارگزاران این خانه خدا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مسجد محمدیه (واقع در تهران، بزرگراه رسالت، خیابان شهید کابلی) پیوند خاصی با ذکران اهل بیت (ع) دارد و این پیوند به این دلیل است که یدالله بهتاش، ذاکر اهل بیت (ع) که البته اهل خطابه و منبر نیز است، داماد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی شریفی است. همین نسبت موجب شده که بسیاری از جلسات هم اندیشی و گردهم آیی مداحان و ذاکران و شاعران اهل بیت (ع) در شرق تهران در مسجد محمدیه برگزار شود.

مسجدی که حلقه وصل مساجد مجیدیه و سبلان در مبارزه با طاغوت شد

همین موضوع موجب شد که مسجد محمدیه یکی از مهم ترین مراکز مبارزه علیه نظام طاغوت و توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) در شرق تهران باشد. بهتاش در این خصوص گفت: ما از نوجوانی فعالیت انقلابی داشتیم و پس از وصلت با صبیه مرحوlم آقای شریفی و به دلیل شخصیت مبارزاتی ایشان، این روند تقویت نیز شد. همه فعالیت های ما در مسجد محمدیه برنامه ریزی می شد و در آن دوره توانستیم با محوریت این مسجد، بسیاری از اهالی مساجد دیگر منطقه مجیدیه، سبلان و رسالت و همچنین هیئت های مذهبی واقع در این مناطق را با انقلاب همراه کنیم.

مسجد محمدیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همچنان از مراکز انقلابی گری است و در تمام ادوار انتخابات، یکی دو تن از نامزدها در این مسجد سخنرانی می کنند و همیشه یکی از شعب اخذ رای نیز بوده است. ضمناً این مسجد بیش از ۴۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که هنگام ورود به این خانه خدا ابتدا با نام و تصویر نورانی این شهدا و همچنین حاج آقای شریفی روبرو می شوید.

مبارزه با گروهک های ضد انقلاب و پشتیبانی هفتگی از جبهه ها

وقتی هم که انقلاب شد به گفته بهتاش، مسجد محمدیه در مبارزه با گروهک های مختلف به ویژه منافقین و بعدا در پشتیبانی از جبهه ها بسیار فعال بود و هفته ای نبود که یک وانت یک نیسان از کمک های اهالی این مسجد و محله دبستان راهی مناطق جنگی نشود. مرحوم شریفی، امام جماعت این مسجد، نیز ده، دوازده بار در جبهه ها حضور یافت که در بیشتر این موارد، جمعی از اهالی این خانه خدا نیز همراه وی بودند.

ترویج فرهنگ ناب محمدی به دلیل همجواری با مسیحیان

مسجد محمدیه در زمینه ترویج سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) و معارف مهدویت بسیار فعال است. بهتاش، عضو هیئت امنای این مسجد در خصوص گفت: به دلیل اینکه خانواده های مسیحی در این منطقه از تهران نیز ساکن هستند، امام جماعت و فعالان و بسیجیان این مسجد همیشه در ترویج سیره حضرت محمد (ص) فعالیت دارند تا به این صورت زمینه وحدت بیشتر میان مسلمانان و مسیحیان فراهم شود. ضمن اینکه ما همه ساله به مناسبت سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) و سال نو میلادی، هدایایی را میان خانواده های مسیحی توزیع می کنیم.

ترویج سیره علوی از طریق نهج البلاغه خوانی و توزیع بسته های فرهنگی

امام جماعت جوان مسجد محمدیه تلاش دارد مردم را بیش از پیش با معارف علوی آشنا کند و به همین منظور هر هفته جلسه نهج البلاغه خوانی و سپس شرح آن در این مسجد در روزهای یک شنبه برگزار می شود. هر ماه نیز یک بسته فرهنگی با موضوعات فرهنگ علوی و گفتمان مهدویت در دو هزار عدد تهیه و میان نمازگزاران مسجد محمدیه و اهالی محله دبستان توزیع می شود.

از سوی دیگر اهالی مسجد محمدیه در ترویج معارف مهدویت بسیار فعال هستند و به این منظور کارگروهی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شریفی، امام جماعت این مسجد که استاد حوزه نیز هست، تشکیل شده است. هر هفته شب های شنبه (جمعه ها) یک کتاب با موضوع زندگی امام زمان (عج) معرفی می شود و هر فصل یک مسابقه کتاب خوانی با محوریت همان کتاب برگزار می شود. سلسله های نشست هایی نیز با موضوع پاسخگویی به شبهات مربوطه با سخنرانی استادان دانشگاه و حوزه علمیه در مسجد محمدیه برگزار می شود. جشن های نیمه شعبان نیز همه ساله به صورت گسترده و به مدت یک هفته در محله دبستان و با تلاش اهالی مسجد محمدیه برگزار می شود.

قربانی گوسفند به نیت دفع بلای کرونا

این مسجد در خدمت به نیازمندان نیز بسیار فعال است و در حال حاضر هفتاد خانواده به صورت مستمر از کمک های این خانه خدا بهره مند می شود. در دوره شیوع ویروس کرونا یعنی در ۱۹ ماه اخیر و همسو با نهضت مواسات و همدلی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، یبش از چهار هزار بسته ارزاق و ده‌ها هزار پرس غذای گرم و بیش از یک میلیارد تومان کمک های نقدی میان نیازمندان از سوی خیریه مسجد محمدیه توزیع شد. خیریه این مسجد همچنین هر ماه به نیت سلامتی امام زمان (عج) و دفع بلا به ویژه ویروس کرونا، با کمک نمازگزاران مسجد محمدیه، یک گوسفند قربانی و گوشت آن را میان نیازمندان توزیع می کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد