نماینده مجلس: کاهش قیمت زعفران ناشی از نگاه سنتی به صادرت است


نماینده مجلس: کاهش قیمت زعفران ناشی از نگاه سنتی به صادرت است

تربت‌ حیدریه - ایرنا - نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه سنتی به صادرات زعفران و فروش فله‌ای آن از مشکلات صنعت زعفران و کاهش قیمت این محصول است.

محسن زنگنه روز پنجشنبه در نشستی خبری در تربت حیدریه افزود: وقتی صادرکننده با نگاه سنتی و بدون برندسازی و ایجاد ارزش افزوده به دنبال فروش فله ای محصول زعفران است قیمت این محصول پایین می ماند و کشاورز و صادرکننده هر دو متضرر می شوند.

وی اظهار کرد: عدم سواد اقتصادی صادرکنندگان و رقابت منفی آنها با یکدیگر و ناآگاهی از شرایط بازار بین الملل از مشکلات اصلی حوزه زعفران است و از سویی تعارض منافع صادرکننده و کشاورز، عاملی دیگر برای نابسامانی بازار این محصول شده است چون کشاورز قصد دارد زعفران را گران‌تر بفروشد و در مقابل صادرکننده تلاش می کند آنرا ارزان تر بخرد و چون صادر کنندگان ما عمدتا نگاه سنتی دارند، مافیای زعفران بیشتر بر بخش صادرات این محصول متمرکز شده است.

نماینده شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس گفت: برای سر و سامان دادن به وضعیت ضروری است نهاد جامع زعفران‌کاران شکل بگیرد که مقدمات آن انجام شده و نخستین شرکت سهامی عام ویژه زعفران کاران در شرف تشکیل است که در بورس فعال می شود و اگر این اقدام جواب دهد دیگر در آینده نیازی به کمک دولتی نیز نخواهیم داشت.

زنگنه افزود: امسال سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۴ برای حمایت از بخش های مختلف کشاورزی از جمله زعفران منظور شده است که برای زعفران نیز ردیف بودجه گرفته ایم و حدود هزار میلیارد تومان از این مبلغ سهم محصول زعفران است.

وی اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره)، بنیاد برکت و بانک کشاورزی در کنار صندوق های سرمایه گذاری زعفران بسیج شده اند تا اتفاق خوبی در حوزه زعفران رقم بخورد.

نماینده تربت حیدریه همچنین در خصوص موضوع ادغام دانشگاه این شهرستان گفت: با وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوی در خصوص لزوم منتفی شدن بحث ادغام دانشگاه تربت حیدریه صحبت کرده ایم که بحث ادغام این مرکز آموزش عالی با دیگر دانشگاه ها فعلا منتفی است و قرار است در نشستی دیگر با وی در این خصوص صحبت شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌ حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان