مردم منتظر تزریق برند خاصی از واکسن نمانند


مردم منتظر تزریق برند خاصی از واکسن نمانند

سلامت نیوز:معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: این تصمیم که منتظر فلان واکسن برند هستیم تا تزریق کنیم بسیار غلط است، زیرا واکسن ها بین 60 تا 80 درصد کارایی دارند و عقل سلیم حکم می کند در اوج گیری کرونا، با واکسن 60 درصد ایمنی ایجاد کنیم. به گزارش سلامت نیوز به نقل از دکتر نادر توکلی با بیان اینکه دولت سیزدهم...

سلامت نیوز:معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: این تصمیم که منتظر فلان واکسن برند هستیم تا تزریق کنیم بسیار غلط است، زیرا واکسن‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کارایی دارند و عقل سلیم حکم می‌کند در اوج گیری کرونا، با واکسن ۶۰ درصد ایمنی ایجاد کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از دکتر نادر توکلی با بیان اینکه دولت سیزدهم واکسیناسیون را اولویت خود قرار داده، افزود: واکسیناسیون سراسری بستگی به این دارد که چقدر بتوان تشکیلات و ساز و کار اجرای واکسن را اجرایی کرد اما خوشبختانه با افزایش واردات واکسن، خوشبین هستیم در یک یا دو ماه آینده قشر عظیمی واکسینه شوند.


وی با تاکید بر اینکه بهترین واکسن، اولین واکسن است، یادآور شد: به این معنا که هر واکسنی هست را بزنید. این تصمیم که منتظر فلان واکسن هستیم تا تزریق کنیم تصمیم بسیار غلطی است زیرا واکسن ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد کارایی دارند و اگر با واکسن ۶۰ درصدی ایمنی داشته باشیم بهتر از این است که چند ماه صبر کنیم تا فلان واکسن برند وارد شود. ضمن اینکه در این اوج بیماری، عقل سلیم حکم نمی کند چنین کاری کنیم.


واکسیناسیون کرونا نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد
وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون تنها راه اساسی برای کاهش مرگ و میر و شدت بیماری است که در همه جای دنیا بر این قضیه متفق القول هستند، اظهار داشت: همه منابع علمی هم از این قضیه پشتیبانی می کنند.
توکلی بهترین زمان تزریق واکسن و اقدام به واکسیناسیون را در حالت آرام کرونا عنوان کرد و افزود: وقتی انجام واکسیناسیون در زمان پیک بیماری با زمانی که بیماری در حالت آرام قرار دارد و در اوج بیماری نیست متفاوت و اثربخشی کمتری دارد. به همین دلیل عنوان می شود که واکسن زدن دلیلی بر مبتلا نشدن شخص نیست بلکه از شدت بیماری یا مرگ و میر می کاهد.


معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر اینکه برنامه واکسیناسیون برای عدم ابتلا نیست بلکه به خاطر کم شدن مرگ و میر و شدت بیماری و کاهش میزان بستری در بیمارستان ها است، خاطرنشان کرد: بطور مثال واکسیناسیون افراد سالمند و بالای ۶۰ سال است که نرخ مرگ و میر در این رده سنی را تا ۶۰ درصد کاهش داده است.


۹۵ درصد سالمندان بستری شده بر اثر کرونا، واکسن نزده اند
توکلی ادامه داد: در بررسی هایی که در ستاد ملی مقابله با کرونا بر روی سه هزار سالمند بالای ۶۰ سال بستری شده در بیمارستان صورت گرفت، مشاهده شد بیش از ۹۵ درصد آنان واکسن نزده بودند؛ به این معنا که واکسیناسیون مشخصا از بستری بیمار، تشدید بیماری و مرگ و میر جلوگیری می کند.
وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه برنامه واکسیناسیون به شدت سرعت یافته، تصریح کرد: اگر روند کار به همین شکل ادامه یابد و مشاغل خاص مانند معلمان، مشاغل خدماتی و برخی مشاغل پر ریسک هم به سرعت واکسینه شوند می توان خوشبین بود که یک ماه و نیم آینده قشر عظیمی از افراد واکسینه و از اوج گیری بیماری کاسته شود.


افراد دارای علائم کرونا یا در تماس با یک کرونایی، واکسن نزنند
توکلی با اعلام این خبر که سویه های جدیدتری از ویروس کرونا پیش بینی شده که در کشورهای اروپایی نمونه های آن رویت شده است، یادآور شد: برای پیشگیری از ورود این نوع جهش یافته، بستن مرزها امکان پذیر نیست به همین دلیل اولویت اصلی پوشش حداکثری واکسیناسیون در تمام افرادی است که بالای هجده سال سن دارند.
وی با رد این باور که با واکسیناسیون هم افراد فوت می کنند، اظهار داشت: ممکن است افرادی علامت دار و مبتلا به کرونا باشند اما متوجه این مساله نشده و اقدام به تزریق واکسن کنند و دچار مشکلات و علائم کرونا شوند. بنابراین توصیه می کنیم اگر فردی هر گونه علائم اعم از گلو درد، بدن درد، مشکلات دستگاه گوارشی و غیره دارد یا ظرف ۴۸ یا ۷۲ ساعت گذشته با بیمار کرونایی در تماس بوده به هیچ عنوان واکسن نزند.
معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران دلیل این ممنوعیت را اینگونه توضیح داد: این افراد وقتی واکسن می زنند شرایط بسیار پیچیده تر می شود و احتمال سرایت کرونا و اوج گیری بیماری در فرد دوچندان می شود اما به طور کلی واکسن حتی برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند مشکلی ایجاد نمی کند.


تزریق دز سوم کرونا برای کادر درمان پیش بینی شده است
توکلی در پاسخ به این پرسش که خبر تزریق دز سوم تا چه حد درست است، گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا برای کادر درمان از سوی ما مطرح شد و پیگیریم تا در مورد کادر درمان، تزریق دز سوم در کمیته واکسیناسیون کل کشور به تصویب برسد و انجام شود.
وی توضیح داد: آن هم به این دلیل که کادر درمان از اسفند سال گذشته واکسینه شده اند و میزان تاثیر واکسن در افرادی که در مشاغل پرخطر مشغول به کار هستند، به مرورکاهش می یابد. طبیعتا بعد از ۶ ماه توصیه می شود که مجدا اقدام به واکسیناسیون کنند.
توکلی یادآور شد: اکنون مد نظر، کادر درمان است اما در بلندمدت می توان برای همه افراد جامعه تزریق سوم صورت گیرد.


لاندا با قدرت سرایت بالا در راه است
وی با بیان اینکه هیچ قولی برای وارد کردن واکسن فایزر نمی دهیم، درباره سویه لاندای کرونا اظهار داشت: هنوز گزارشی از این سویه داده نشده اما آمریکای لاتین میزبان این نوع جهش یافته کرونا است و مواردی هم در اروپا گزارش شده است.


توکلی درباره لاندا توضیح داد: تفاوت این سویه با بقیه این است که بیماری زایی بیشتری دارد و در سن نوجوانی درگیری های بیشتری ایجاد می کند. ضمن اینکه کودکان را طولانی تر درگیر می کند که گاه یک تا دو ماه مدت زمان آن است و تاثیر برخی واکسن ها در مورد آن کمتر است.
وی تاکید کرد: لاندا واگیری بیشتری دارد و سرعت سرایت و سن ابتلا را پایین آورده است به همین دلیل به تمامی افراد توصیه می کنیم تا کماکان ماسک بزنند و اگر شرایط واکسن را دارند اصلا شک نکنند چون لاندا شدت سرایت بیشتری دارد در نتیجه شدت ابتلا هم زیاد و بنابراین شدت مرگ و میر در آن هم بالا خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا