تیمچه حاج ‌شهباز بیجار به سرای‌ فرش و گلیم‌ گروس تبدیل می‌شود


تیمچه حاج ‌شهباز بیجار به سرای‌ فرش و گلیم‌ گروس تبدیل می‌شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: سرای فرش و گلیم گروس بیجار در محل تیمچه تاریخی حاج شهباز این شهر راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان عصر پنجشنبه در دیدار با علیرضا زندیان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و اصناف و کسبه قدیمی بیجار اظهار داشت: تیمچه حاج شهباز بیجار یکی از نقاط مهم بازار تاریخی این شهر است که این علاوه بر تیمچه دارای قسمت‌های دیگری همچون سرا، راسته‌ها، تیمچه امیرتومان، چهار باغ و مسجد بوده و یکی از مجموعه‌های کامل در نوع خود در سطح کشور است.

وی افزود: تیمچه حاج شهباز از لحاظ تزیینات و ابعاد دهانه یکی از زیباترین عناصر بازار بیجار است که طی سال‌های گذشته بارها توسط این اداره کل مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: با توجه به اینکه تاکنون کاربری مشخصی برای تیمچه حاج شهباز در نظر گرفته نشده بود، با نظر حاضران در جلسه کاربری آن به عنوان سرای فرش و گلیم گروس تعیین و مقرر شد به کسبه‌ دارای سابقه و توانمند با رعایت ضوابط اداره کل برای این امر واگذار شود.

وی یادآور شد: بخش عمده مغازه‌های تیمچه حاج شهباز در تملک میراث فرهنگی است و صرفا در راستای حفظ این اثر تاریخی و معرفی هرچه بهتر آن بدون دریافت وجه به کسبه دارای سابقه در حوزه فرش و گلیم پس از طی مراحل اداری واگذار می‌شود.

تیمچه حاج شهباز در ضلع شرقی راسته بازار بیجار قرار دارد. این اثر معماری دارای یک فضای سرپوشیده مرکزی است که حجره‌هایی پیرامون آن شکل گرفته‌اند. قوس‌ها، کاربندی‌ها و نورگیرهای سقف از ویژگی‌های معماری این بنا هستند.

این تیمچه ۲ ورودی مرکزی و ۱۴ حجره در اضلاع منظم دارد و با ۴۵۰ مترمربع زیربنا، مصالح آن را اغلب سنگ، آجر، ملات و گچ تشکیل می‌دهند. به‌ عنوان بخشی از بازار بیجار، تیمچه حاج شهباز در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۵۹۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

شهرستان بیجار با ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز کردستان قرار دارد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر