مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد


مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد

مسجد جامع خزانه بخارایی با تشکیل بنیاد علمی فرهنگی و نخبه‌پروری در سال‌های گذشته توانسته بسیاری از نوجوانان را جذب مسجد کند و اکنون هم در شرایط کرونایی به دانش آ‌موزان محروم در بستر فضای مجازی در زمینه تقویت پایه درسی خدمت‌رسانی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع خزانه بخارایی یکی از مساجد فعال در منطقه جنوب تهران است، این مسجد با تشکیل بنیاد علمی، فرهنگی و تربیت هزاران نخبه در طول ۱۶ ساله گذشته و فعالیت در محورهای پزشکی، حقوقی، جهیزیه، فنی و اشتغال زایی توانسته به مردم خدمت رسانی کند.

حجت الاسلام«هادی فلاح» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و فعالیت های مسجد جامع خزانه بخارایی پس از شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: از ابتدای بحران کرونا تاکنون به شکل سازماندهی شده تلاش کردیم که تمام خانواده های بی بضاعت را تحت پوشش قرار دهیم و خیریه مسجد هم در چند محور به محرومین خدمت رسانی می کند.

مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد

امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی بیان کرد: در خیریه مسجد جامع خزانه بخارایی در بخش های پزشکی و دارویی،سبد کالا، پرداخت حقوق، مشاوره و روان شناسی،اشتغال‌یابی مسئولینی از فعالین مسجد به صورت داوطلبانه در زمینه دارویی و درمانی،حقوقی و فنی مهندسی به مردم خدمت رسانی می کنند، به عنوان مثال برخی از خانواده ها هستند که در زمینه های فنی، مهندسی،لوله کشی،تعمیرات نیازمند کمک رسانی هستند که در این زمینه تیم فنی مهندسی مسجد به صورت رایگان مشکل خانه‌های مردم را حل می‌کند.

یکی دیگر از بخش های خدمت رسانی خیریه مسجد جامع خزانه بخارایی در زمینه تهیه جهیزیه است، که با همکاری خیرین به جوانان در شرف ازدواج خدمت رسانی صورت می گیرد، علاوه بر آن خیریه مسجد در زمینه اجاره منزل مستاجرین و توزیع بسته های معیشتی به نیازمندان کمک رسانی می کند و صندوق قرض الحسنه مسجد با اعطا وام به نیازمندان توانسته بخشی از مشکلات خانواده ها را برطرف کند.

حجت الاسلام فلاح با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته یک میلیارد و 500 میلیون تومان وام از سوی صندوق قرض الحسنه مسجد به متقاضیان اعطاء شده است، گفت: سال گذشته بیش از 500 نفر از وام صندوق قرض الحسنه مسجد بهره مند شده اند.

مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد

یکی دیگر از بخش های مسجد جامع خزانه بخارایی بنیاد علمی فرهنگی و نخبه‌پروری است که ۱۶ سال پیش در این مسجد راه‌اندازی شد. این بنیاد در اوج کاری خود قبل از کرونا ارائه خدمات خود را به فراتر از منطقه ۱۶ تهران گسترش داده بود و دانش‌آموزانی از سراسر تهران برای آموزش به این مسجد می‌آمدند. حجت الاسلام فلاح در مورد فعالیت های این بنیاد گفت: هر سال بیش از 500 دانش آموز از برنامه های این بنیاد علمی فرهنگی به صورت رایگان استفاده می کردند.

وی خاطر نشان کرد: آموزش های علمی این بنیاد به شرکت کنندگان از مقطع پنجم ابتدایی با آموزش کلاس‌های درسی به صورت رایگان آغاز می شود و در کنار ارایه مباحثی درسی مباحث فرهنگی، تربیتی و اردویی به بچه‌ها در نظر گرفته شده است که خروجی آموزشی ما در سالهای گذشته جذب 90درصدی دانش‌آموزان در مدارس نمونه و تیزهوشان بوده است و علاوه بر آن با برگزاری کلاسهای آماده سازی برای کنکور، بسیاری از شرکت کنندگان در دانشگاه با رتبه بسیار خوبی قبول می شوند.

مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد

امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی تصریح کرد: همین مسئله آوازه مسجد ما را در منطقه گسترش داده و از آنجایی که کلاس‌ها رایگان بوده است، از دیگر مناطق استان تهران نیز برای حضور دربرنامه های بنیاد علمی فرهنگی و نخبه پروری حضور می یافتند و رفته رفته وقتی دیدیم که استقبال از این کلاس ها بسیار شده از حسینیه پیرامون مسجد نیز برای برگزاری کلاس ها استفاده کردیم.

حجت‌الاسلام فلاح تصریح کرد: بسیاری از خانواده ها که توان مالی برای فرستادن بچه‌هایشان را به کلاس‌های کمک‌آموزشی نداشتند و شاهد پیشرفت فوق‌العاده درسی فرزندانشان خود بودند، از ما به روش‌های مختلف تشکر می کردند و این مسئله زمینه برقراری ارتباط قوی بین مسجد و والدین را با دست اندرکاران مسجد واین بنیاد را فراهم کرد. زیرا که در حالی که کلاس‌های آموزشی مراکز خصوصی و مشهور کشور با هزینه زیاد بچه‌ها را آموزش می‌دهند، ما در این مسجد به صورت رایگان و با نتیجه‌گیری بالا توانستیم سطح تحصیلی دانش‌آموزان را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: اکنون با شیوع کرونا بنیاد علمی فرهنگی و نخبه‌پروری مسجد با قرار دادن بسته‌های آموزشی خود در بستر فضای مجازی به دانش آموزان در بحث کمک درسی خدمت رسانی می کند و از این طریق از اقشار محروم و کم برخوردار حمایت می کنیم. به صورت حضوری نیز با حضور محدود دانش آموزان دوره های تقویتی درسی برای آنها برگزار می کنیم تا در این شرایط که بسیاری از دانش آموزان پایه درسیشان ضعیف شده از آموزش های ما بهره مند شوند.

مسجدی که 16 سال است بر نخبه‌پروری تمرکز دارد

به گفته امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی بسیاری از آموزش دیدگان در این مسجد در بهترین دانشگاه ها ورود یافته اند و در المپیادهای عملی مختلف نیز موفق شده اند و یکی از دستاوردهای تشکیل این بنیاد این بوده است که بسیاری از کسانی که اکنون در حال مدیریت این بنیاد هستند، خودشان زمانی در این مسجد از برنامه های بنیاد علمی فرهنگی بهره می بردند و در دانشگاه های دولتی و مطرح مشغول به تحصیل شدند و اکنون نیز همچنان با مسجد و این بنیاد علمی فرهنگی در ارتباط هستند و به صورت رایگان و فی سبیل الله در این بنیاد فعالیت دارند.

هسته مرکزی این بنیاد با حضور تعدادی دانشجو و طلبه تشکیل شده است و علاوه بر ارایه برنامه های آموزشی و علمی سعی این بنیاد عملی فرهنگی و نخبه پروری در این راستا بوده است که برای شرکت کنندگان دوره های سیرمطالعاتی نیز درنظر بگیرد، امام جماعت مسجد جامع خزانه بخارایی افزود: سیر مطالعاتی شهید مطهری و نیز پاسخ به شبهات شرکت کنندگان و نیز اجرای طرح «بهشت سازان»، یکی از طرح هایی است که با هدف آشنایی با مسجد، آداب، اخلاق و احکام،حضور در اردوهای فرهنگی و آموزشی اجرا می شد، اجرای این طرح، موجب آموزش و تربیت غیرمستقیم و ایجاد پیشرفت فکری، دینی و آموزشی بچه‌ها می گردید،این طرح در حال حاضر در بستر فضای مجازی و یا به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا می شود.

از دیگر طرح هایی که در این مسجد اجرا می شود، طرح«حبیب بن مظاهر»، است که در قالب این طرح شنبه هر هفته، امنا و فعالین مسجد با حضور در منازل سالخوردگانی که در مسجد حضور می یافتند و اکنون به دلیل بیماری و یا کهولت سن و شرایط کرونا در مسجد حاضر نمی شوند، حضور می یابند و با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در منازل آنها جویای احوال آنها می شوند.

کانون شهدای مسجد جامع خزانه بخارایی هم در محورهای فرهنگی و هنری به مخاطبان آموزش های لازم ارایه می دهد و مهدکودک و پیش دبستانی و نیز مجتمع پزشکی مسجد نیز از دیگر بخش های این مسجد است که می توان به آن اشاره کرد.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...