باشگاه داوطلبان شوق زندگی، جایی برای انجام کار خیر اجتماعی


باشگاه داوطلبان شوق زندگی، جایی برای انجام کار خیر اجتماعی

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از راه‌اندازی باشگاه داوطلبان شوق زندگی در مجتمع شوق زندگی خبر داد و گفت: باشگاه داوطلبان مجتمع شوق زندگی با هدف جلب مشارکت شهروندان در حوزه مسائل اجتماعی از جمله کودکان کار، زنان آسیب‌دیده و... شروع به کار کرده و بستر کار خیر اجتماعی در شهر است.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با ایسنا با اظهار به اینکه مجتمع شوق زندگی مجتمعی برای شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: این مجتمع که در واقع اولین فرهنگسرای اجتماعی کشور محسوب می شود، به همت شهرداری مشهد و دادگستری خراسان رضوی راه اندازی شد و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مشهد را دنبال می‌کند.

وی افزود: در این مجتمع نمایندگان تمام دستگاه‌های دولتی فعال در حوزه مسائل اجتماعی از جمله سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش، کمیته امداد، اداره کار، سازمان فنی و حرفه‌ای حضور دارند. همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز در این مجتمع فعال هستند و پروژه‌های مربوط به کاهش آسیب‌های اجتماعی با همکاری بین‌بخشی و استفاده از ظرفیت سمن‌ها اجرا می‌شود.

منتظری ضمن اشاره به اینکه اولین دادگاه دوستدار کودک کشور در این مجتمع دایر شده، در خصوص فضای این مجتمع عنوان کرد: فضای داخلی ساختمان مجتمع به صورت ویژه برای کودکان طراحی شده و بخش‌هایی مثل اتاق مادر و کودک، اتاق بازی کودک، بخش مددکاری ویژه کودکان و... در آن راه‌اندازی شده است. تمام پرسنل و قضات این مجتمع در زمینه ارتباط با کودک آموزش دیده‌اند. همچنین ساختمان مجتمع برای تردد افراد دارای معلولیت و تمام گروه‌های خاص و دارای نیازهای ویژه مناسب‌سازی شده است.

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر مجتمع شوق زندگی به چه فعالیت‌هایی مشغول است، گفت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح سایبان مهر اشاره کرد که به منظور شناسایی، حمایت و توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌های آنان از طریق توانمندسازی روانی و مهارتی برنامه‌ریزی شده است. تاکنون در این طرح ۴۹۵ کودک کار شناسایی شده و در فرایند توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

وی طرح سایبان امید را از دیگر پروژه‌های این مجتمع عنوان کرد و ادامه داد: سایبان امید طرحی‌ است برای حمایت از کودکان بزه‌دیده و درگیر واقعه مجرمانه که از طریق برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های اجتماعی و انجام مصاحبه‌های بالینی و ارائه مشاوره فردی پیش می‌رود. همچنین طرح سایبان عدالت با ارائه خدمات حقوقی رایگان به گروه‌های آسیب پذیر و با همکاری کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی در حال انجام و پیگیری است.

منتظری در خصوص سایر پروژه‌های مجتمع شوق زندگی اظهار کرد: طرح سایبان مهان، طرحی برای توانمندسازی روانی و اجتماعی کودکان آسیب‌دیده و در معرض آسیب است که از طریق بازی درمانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای والدین آنان اجرا می‌شود. همچنین طرحی با عنوان کودک خلاق در حال انجام است که با هدف استعدادسنجی کودکان و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب و به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای توانمندسازی و آموزش آنان ایجاد شده است. راه نوین نیز پروژه‌ای برای توانمندسازی و حمایت از زنان و دختران آسیب‌دیده است.

جزئیات نحوه عضویت در باشگاه داوطلبان شوق زندگی

رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه از راه اندازی باشگاه داوطلبان شوق زندگی در مجتمع شوق زندگی خبر داد و بیان کرد: باشگاه داوطلبان مجتمع شوق زندگی با هدف جلب مشارکت شهروندان در حوزه مسائل اجتماعی شروع به کار کرده و بستر کار خیر اجتماعی در شهر است.

وی افزود: شهروندان می‌توانند در حوزه‌هایی که فراخوان زده می‌شود، از طریق تماس تلفنی با مجتمع به شماره ۳۷۴۲۹۲۰۳ الی ۶ یا مراجعه به صفحه اینستاگرامی مجتمع شوق زندگی به آدرس shoghezendgi اعلام آمادگی کنند و به صورت داوطلبانه با این مجتمع همکاری داشته باشند.

منتظری در پاسخ به این سوال که داوطلبان در چه حوزه‌ها و زمینه‌هایی می‌توانند با شوق زندگی همکاری داشته باشند گفت: ما به افرادی از جمله وکلای رسمی دادگستری، مربیان ورزش، روانشناسان و مشاوران، کتابدارها، مربیان کودک و قصه‌گوها، گرافیست‌ها، عکاسان و تصویربرداران، راهنمایان سالمندان و کودکان و اساتید آموزش مهارت‌های شغلی، اصناف و صاحبان مشاغل و حرف، در به انجام رساندن پروژه‌های در دست نیازمند هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته تمامی توضیحات در خصوص باشگاه داوطلبان و گروه‌های خصصی مورد نیاز در پیج اینستاگرامی مجتمع با جزئیات کامل مشخص شده است که عزیزان می‌توانند با مراجعه به این صفحه اطلاعات لازم را کسب کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟