دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج نخواهد شد


دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج نخواهد شد

گجت نیوز بر اساس اخبار منتشر شده، اپل می‌خواهد سامسونگ را از چرخه تولید دوربین پریسکوپ آیفون حذف کند؛ اما خارج شدن از زیر سایه شرکت کره‌ای به این راحتی نخواهد بود. دوربین‌های تله فوتو آیفون زوم اپتیکال 2 برابری را ارائه می‌دهند و تنها آیفون 12 پرو مکس است که می‌تواند پا را کمی فراتر گذاشته... نوشته دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج...

بر اساس اخبار منتشر شده، اپل می‌خواهد سامسونگ را از چرخه تولید دوربین پریسکوپ آیفون حذف کند؛ اما خارج شدن از زیر سایه شرکت کره‌ای به این راحتی نخواهد بود.

دوربین‌های تله فوتو آیفون زوم اپتیکال ۲ برابری را ارائه می‌دهند و تنها آیفون ۱۲ پرو مکس است که می‌تواند پا را کمی فراتر گذاشته و بزرگنمایی اپتیکال ۲.۵ برابری را در اختیار کاربران بگذارد. هرچند که این مقدار نیز تعریفی ندارد. حالا اخباری منتشر شده که گویا اپل می‌خواهد با کمک سامسونگ از دوربین پریکسوپ در آیفون‌های ۲۰۲۲ استفاده کند و فناوری زوم خود را بهبود ببخشد.

تلاش اپل برای ساخت دوربین پریسکوپ اختصاصی آیفون

سامسونگ در این زمینه تبحر زیادی دارد و این موضوع در گلکسی اس ۲۱ اولترا و نوت ۲۰ اولترا کاملا مشخص شد. البته احتمالا اپل از دوربین پریسکوپ در تنها برخی از مدل‌های آیفون ۱۴ استفاده کند و حتی شاید این دوربین فقط مختص آیفون ۱۴ پرو مکس باشد.

دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج نخواهد شد

هرچند که این پایان ماجرا نیست. ظاهرا اپل بنا ندارد در این زمینه یک همکاری بلند مدت را با سامسونگ شکل دهد و از الان در حال مذاکره با یک تامین کننده دیگر برای قطعات OIS سری آیفون ۱۵ (گوشی‌های سال ۲۰۲۳ اپل) است.

می‌توان حدس زد که اپل به دنبال طراحی ماژول اختصاصی خود و تولید انبوه آن است تا بتواند از آنها در گوشی‌های آیفون ۱۵ یا حداقل مدل‌های پرو استفاده کند. تامین کننده مورد نظر Jahwa Electronics است. این کمپانی شریک سامسونگ است و به طور مشترک لنز های پریسکوپ گوشی‌های سامسونگ را توسعه داده است.

به بیان ساده‌تر، این دو شرکت پتنت‌های زیادی در این زمینه دارند و اپل مجبور است که برای حل این مشکل کاری بکند. یک راه ساده می‌تواند پرداخت مبلغی به سامسونگ و Jahwa Electronics و دریافت مجوز استفاده از پتنت‌های مورد نظر باشد. این راهکار می‌تواند به افزایش قیمت گوشی‌های آیفون منجر شود و اپل هم ظاهرا تمایلی به این کار ندارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کوپرتینویی‌ها به دنبال راه‌های جایگزین برای حل مشکل پتنت هستند. به نظر می‌رسید که اپل می‌خواهد تمام تلاش خود را برای توسعه دوربین پریسکوپ اختصاصی آیفون به کار گیرد؛ چرا که در اوایل سال جاری میلادی از خط تولید ماژول OIS شرکت Jahwa Electronics بازدید کرده است.

آیا آیفون ۱۳ با دوربین زوم عرضه خواهد شد؟

جواب کوتاه به این سوال خیر است. هیچ شایعه یا تحلیلی به این موضوع اشاره نکرده است. بنابراین اگر می‌خواهید آیفونی داشته باشید که بتواند با فناوری سوپر زوم پرچمداران سامسونگ و هواوی رقابت کند، باید تا زمان عرضه آیفون ۱۴ صبر کنید. هرچند که در آن زمان نیز احتمالا دوربین پریسکوپ فقط در مدل پرو مکس آیفون ۱۴ در دسترس یاشد.

دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج نخواهد شد

البته ناگفته نماند که اپل می‌خواهد با معرفی ویژگی تصویر برداری نجومی خود را برای ارائه قابلیت سوپر زوم آماده کند. این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا تصاویری زیباتری از آسمان شب ثبت کنید. پیشتر شاهد عرضه این قابلیت با نام Moon Shot یا نام‌های مشابه دیگر در سایر برند‌هایی که از دوربین زوم قدرتمند بهره می‌بردند، بوده‌ایم.

آیا مدل پرو مکس همچنان بهترین گوشی آیفون خواهد بود؟

در گذشته تمامی گوشی‌های اپل که در یک سری خاص قرار داشتند با ویژگی‌‌های مشابهی عرضه می‌شدند. به عنوان مثال آیفون XS و آیفون XS Max از مشخصات فنی و دوربین یکسانی بهره می‌بردند و تنها تفاوت آنها در اندازه گوشی خلاصه میشد.

دوربین پریسکوپ آیفون از زیر سایه سامسونگ خارج نخواهد شد

تنها استثنا در این روند آیفون ایکس بود که به همراه آیفون ۸ معرفی شد؛ اما با بهبود‌های زیادی در زمینه طراحی، دوربین و سخت افزار همراه شده بود. شاید اپل می‌خواست برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری این گوشی را توجیه کند.

سری آیفون ۱۲ اما کمی عجیب بود. آیفون ۱۲ پرو مکس تنها عضو این سری بود که به لنز تله فوتو کمی قدرتمند‌تر با بزرگنمایی اپتیکال ۲.۵ برابری مجهز شده بود و از حسگر کمی بزرگتر (اندازه هر پیکسل ۱.۷ میکرومتر در مقایسه با ۱.۴ میکرومتر در مدل‌های دیگر) و لرزشگیر سنسور شیفت بهره می‌برد. همین نیز باعث شد که آیفون ۱۲ پرو چندان لایق این نام نباشد.

حالا شایعه شده است که تمامی اعضای سری آیفون ۱۳ به لرزشگیر سنسور شیفت و حسگر‌های بزرگتر مجهز خواهند شد و مدل‌های غیر پرو از پیکسل‌های با اندازه ۱.۷ میکرومتر بهره خواهند برد. اما مسئله اینجاست که صحبت‌هایی نیز درباره حسگری با اندازه پیکسل ۱.۹ میکرومتر شنیده میشود. آیا این حسگر در هر دو مدل پرو استفاده خواهد شد یا فقط به پرو مکس تعلق دارد؟

در رابطه با دوربین پریسکوپ آیفون ۱۴ نیز همین سوال مطرح است. با توجه به رویکرد اپل می‌توان انتظار داشت که این دوربین ابتدا فقط در اختیار آیفون ۱۴ پرو مکس قرار گیرد و سپس در سال ۲۰۲۳ در تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ استفاده شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


"بسته مرگ" 61 میلیارد دلاری