مهمترین چهره‌های دولت جدید طالبان کیستند؟


پارسینه: تلاش طالبان برای تشکیل دولتی جدید، گمانه زنی‌ها در خصوص چهره‌های این دولت را تشدید کرده است.

مهمترین چهره‌های دولت جدید طالبان کیستند؟
در پی سقوط دولت سابق افغانستان و تسلط طالبان بر افغانستان، گمانه زنی‌ها در خصوص اعضا و چهره‌های برجسته این دولت در رسانه‌ها تشدید شده است.

شبکه اسکای نیوز در گزارشی اعلام کرد برخی منابع در طالبان اعلام کرده اند «ملا عبدالغنی برادر» یکی از بنیانگذاران این جنبش قرار است بزودی ریاست دولت جدید طالبان را در افغانستان بر عهده بگیرد. این در حالی است که سران جدید دولت طالبان در حال نهایی کردن برنامه خود برای تشکیل تیم خود هستند که قرار است کشور را اداره کند.


هبت الله آخوندزاده


یک منبع در طالبان اعلام کرد که هبت الله آخوندزاده در حکومت جدید نقش رهبریت را خواهد داشت و نقش وی بر امور دینی و حکومت داری بر پایه شریعت اسلام متمرکز خواهد بود.

آخوندزاده که استاد قانون است، خود را از انظار عمومی پنهان می‌کرد و فرماندهی جنبش طالبان را پس از کشته شدن «ملا اختر منصور» در حمله یک پهپاد امریکایی در سال ۲۰۱۶، بر عهده گرفت.

بنا بر اعلام سازمان ملل، آخوندزاده رئیس دستگاه قضایی طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بوده است.


عبدالغنی برادر


«عبدالغنی برادر» در دورانی، از دوستان نزدیک بنیانگذار این جنبش یعنی «ملا محمد عمر» بود که وی نیز کنیه برادر را برای او برگزید.

او در دوره حکومتداری سابق طالبان سمت وزیر دفاع را بر عهده داشت. طبق یادداشت سازمان ملل، او بعد از از میان رفتن حکومت نخست طالبان به عنوان «فرماندهی نظامی» فعالیت داشت و مسئول حملات به نیرو‌های ائتلاف بود.

او در سال ۲۰۱۰ بازداشت شد و به زندان فرستاده شد. پس از آزادی او در سال ۲۰۱۸، ریاست دفتر سیاسی طالبان را در دوحه به عهده گرفت و یکی از شخصیت‌های بارز در گفتگو‌های صلح با آمریکا شد.


شیر محمد عباس استانکزی


استانکزی که در دوحه، معاون عبدالغنی برادر بود، آموزش‌های نظامی خود را در هند دیده است و در سال ۱۹۸۲ فارغ التحصیل شده است.

او در دولت نخست طالبان نیز سمت معاون وزیر خارجه را داشته است.


ملا محمد یعقوب


نام ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر، بنیانگذار جنبش طالبان نیز در این فهرست دیده می‌شود. او سال گذشته به عنوان رئیس کل کمیته نظامی طالبان منصوب شد و بر تمام عملیات جنگی در افغانستان نظارت می‌کند.

گفتنی است طبق تدارکات داخلی و هماهنگی‌های خارجی که طالبان برای چینش معادلاتش پیش از آغاز رهبری سیاسی افغانستان انجام می‌دهد، لیست این اسامی تغییر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت