فرانسه با سودای بازیگری در منطقه به عراق آمد/ فشارهای خارجی به الکاظمی؛ علت دعوت نشدن سوریه در اجلاس بغداد


فرانسه با سودای بازیگری در منطقه به عراق آمد/ فشارهای خارجی به الکاظمی؛ علت دعوت نشدن سوریه در اجلاس بغداد

الشَمَّری در جریان گفتگویی به تبیین زوایای پنهان اجلاس بین‌المللی همکاری و مشارکت بغداد پرداخت و تصریح کرد: علت دعوت نشدن سوریه فشار کشورهای خارجی بود و دولت الکاظمی به علت ضعف موضع نتواسنت مخالفت کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء عراق در گفتگوی اختصاصی با روزنامه وطن امروز با اشاره به استقبال مردم عراق از مسئولان ایرانی نسبت به سایر مقامات خلیجی و اروپایی اظهار داشت: سفر سید ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات به عراق و حضور او در محافل عمومی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی این کشور داشت. خاصه آنکه ما آقای رئیسی را از خودمان می‌دانیم و او نیز در سخنانی تصریح کرد که «ای ملت عراق! خون شما، خون ماست و جان شما، جان ماست».


مهندس «نصر الشَمَّری» با بیان اینکه "ایران نزدیک‌ترین ملت و دولت به عراق است"، تصریح کرد: خون شهدای ایران و در راس آن‌ها سید شهیدان محور مقاومت، حاج قاسم سلیمانی، این ادعا را اثبات کرده است.


وی در بخش دیگری از این گفتگو به ابعاد پشت پرده اجلاسیه بین‌المللی مشارکت و همکاری بغداد پرداخت و گفت: حضور حاکمان مرتجع خلیج در این نشست بی‌اثر بود، چراکه بدون اجازه و دستور آمریکا هیچ تعاونی با بغداد نخواهند داشت. کشورهای غیر همسایه نیز اگر مطالبه‌ای از عراق نکنند، قطعا مساعدتی نخواهد داشت. کشور فرانسه نیز برای عراق به نشست بغداد نیامد، بلکه برای بازیگری بدیل از انگلیس و آمریکای تضعیف شده در منطقه، به عراق سفر کرد.


معاون دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء خاطرنشان ساخت: صراحتاً اعلام می‌کنم که این نشست هیچ هدف مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای عراق نداشت و بنابراین به هیچ نتیجه ملموس و حقیقی نیز نائل نشده است. علت دعوت نشدن سوریه به این اجلاس نیز فشار کشورهای خارجی بوده است و دولت الکاظمی نیز به شدت در برابر فشار‌های خارجی موضع ضعیفی دارد.
مشروح این گفتگو به شرح ذیل است.

وطن امروز: سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری به عراق و همچنین سفر اخیر دکتر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی به بغداد، چه بازخوردی در جامعه عراقی داشته است؟ آیا رویکرد ملت عراق به دولت و ملت ایران همچنان به عنوان استراتژیک‌ترین متحد آنان است؟
ــ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم و رحمة الله و برکاته. ابتدا می‌خواهم به واسطه شما پیام محبت و برادری را به ملت عزیز ایران برسانم؛ ملتی که با مردم عراق در عقیده و سرنوشت مشترک هستند. از خداوند متعال استمرار نصرت و یاری آن جمهوری مبارک که موجب گسترش اسلام در جهان و حمایت از آزدگان و مجاهدان است، را خواستارم.
مجاهدان در همه امور بر خداوند متعال توکل می‌کنند و از وجود نورانی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فیض می‌برند، چراکه قوای معنوی برای هر رزمنده حائز اهمیت است و آنان مصداق آیه شریفه ﴿یا أَیُّهَا النَّبِیُّ حَرِّضِ المُؤمِنینَ عَلَى القِتالِ إِن یَکُن مِنکُم عِشرونَ صابِرونَ یَغلِبوا مِائَتَینِ وَإِن یَکُن مِنکُم مِائَةٌ یَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذینَ کَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لا یَفقَهونَ﴾ هستند.
این امر به شکل روشنی تاثیر معنویت بر روحیه مجاهدان را نشان می‌دهد و لذا حضور آیت الله رئیسی در نشست‌ها و کنفرانس‌های مردمی با سخنرانی‌های دقیق و نیز ملاقات و آشنایی مردم عراق با سلوک اعتقادی او، تاثیر به سزایی داشت. این در حالی است که در سفر شخصیت‌های خارجی به عراق ــ که به ندرت اتفاق می‌افتد ــ از حاکمان خلیجی گرفته تا مسئولان اروپایی و آمریکایی، دیدارها به صورت خصوصی و منحصراً در کاخ ریاست جمهوری و نخست وزیری برگزار می‌شود که اظهارات آنان نیز بیشتر تحریک کننده است. به عبارت دیگر، آنان برای دیکته برخی شروط به عراق می‌آیند که برای طرف عراقی نیز دستاوردی را در پی ندارد؛ به جز سخنانی خصمانه ضد ملت، آیندگان، الحشد الشعبی و مقاومت عراق.
در سفر آقای رئیسی، ما او را مانند یکی از خودمان یافتیم ــ در حقیقت او یکی از ما است ــ و اظهارات حسنه او نیز موید این روایت بنده است. او گفت «ای ملت عراق! خون شما، خون ماست و جان شما، جان ماست». این موضع‌گیری صمیمانه توسط هزاران جوان عراقی مورد توجه و اهتمام عالی قرار گرفت و بارها در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده منتشر شد.
سفر آقای امیرعبداللهیان نیز به همین ترتیب بود و عموم مردم عراق، جوانان مجاهد و اعضای الحشد الشعبی رویکرد مثبتی به آن داشتند.
اما در مورد اینکه ایران نزدیک‌ترین ملت و دولت به عراق است، این حقیقتی است که با خون شهدای ایران و در راس آن‌ها سید شهیدان محور مقاومت، فرمانده بزرگ اسلام، حاج قاسم سلیمانی رضوان الله علیه به اثبات رسید. همین قدر بگویم که واژه‌ها هر اندازه بلاغت داشته باشند، نمی‌توانند حق این خون‌های پاک را ادا کنند.

وطن امروز: اجلاسیه‌ای که روزهای اخیر با عنوان همکاری و مشارکت در بغداد برگزار شد، به ابتکار کدام جریان و برای پیگیری چه اهدافی بود؟ عدم دعوت از دولت سوریه توسط برگزار کنندگان این نشست بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این اجلاس به اهدافی که مایل بود رسید؟
ــ بسیار روشن است که حاکمان مرتجع خلیج بدون اجازه و دستور آمریکا اقدامی را انجام نمی‌دهند و لذا حضور این کشورها بدون اذن غربی‌ها به هیچ‌گونه همکاری و مشارکتی منجر نخواهد شد. صراحتاً اعلام می‌کنم که این نشست هیچ هدف مشخص و از پیش تعیین شده‌ای برای عراق نداشت و بنابراین به هیچ نتیجه ملموس و حقیقی نیز نائل نشده است.
به عقیده بنده، این اجلاس برای تقویت حکومت الکاظمی تشکیل شد تا او را به عنوان یک سیاستمدار قدرتمند نشان دهد که به فرض توانسته است روابط عراق با کشورهای همسایه را دوباره احیا کند. نشست اخیر با عدم حضور یکی از مهم‌ترین کشورهای همسایه عراق و همچنین با حضور کشورهایی صورت گرفت که اصلاً همسایه عراق نیستند و هیچ امکانی برای کمک به عراق ندارند؛ البته اگر چیزی از عراق مطالبه نکنند!
مثلا کشور اردن به عنوان همسایه عراق و یا کشورهای غیرهمسایه مصر و فرانسه که از عراق دور هستند، چه دردی را می‌توانند از عراق مداوا کنند؟ به طور کلی، حضور فرانسه در تحولات سال‌های اخیر منطقه و به طور ویژه در این اجلاس، برای دستیابی به نقشی جدید و برنامه‌ریزی در راستای بازیگری بدیل در حوزه غرب آسیا ارزیابی می‌شود تا از این طریق بتواند به عنوان پوششی بر تضعیف مداخلات انگلیس و آمریکا در این منطقه باشد.
من معتقدم که علت دعوت نشدن سوریه به این اجلاس، فشار کشورهای خارجی بوده است و دولت الکاظمی نیز به شدت در برابر فشار‌های خارجی موضع ضعیفی دارد.

وطن امروز: مردم ایران، عتبات مقدسه عراق را بخشی از وجود خود می‌دانند. این پرسش وجود دارد که رویکرد ملت عراق به بازدید افرادی چون مکرون رییس جمهور فرانسه از حرمین کاظمین چیست؟
ــ مراقد مقدس اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم بزرگتر از آن است که به یک مذهب یا دین محدود شود. این مراقد مطهر متعلق به تمام انسان‌ها است و همواره از اتباع دیگر ادیان با آغوشی باز استقبال می‌شود. ملت عراق همانند ایرانیان، این مراقد مقدس را نه تنها جزئی از وجود خود، بلکه تمام وجود خود می‌دانند و در این پیوند مذهبی نیز خون، مال و جان‌های خود برای دفاع از عتبات مقدسه و خدمت رسانی به زائران آن تقدیم کرده است.
بنابراین رئیس جهوری فرانسه که به پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله اهانت کرده است، حضورش در حرم نوادگان آن حضرت و قدم زدن در چنین مکان مقدسی برای ما بسیار دردناک بود. دست‌کم می‌بایست در بارگاه معصومین سلام الله علیهم از پیامبر اکرم صلوات الله علیه به خاطر اهانتی که کرده عذرخواهی می‌کرد، ولی همانگونه که پیش از این نیز تاکید کردم، دولت الکاظمی همیشه در برابر فشارهای خارجی تسلیم شده و نگاه او همواره به خارج از عراق خیره است. او از احساسات و نیازهای ملت مظلوم عراق غافل است و یا شاید خود را به غفلت زده است.

وطن امروز: جنبش سرافراز نُجَباء عراق همواره پیشروی مجاهدت در راه حفظ عزت عراق و شیعیان بوده است. آیا شما تا پیش از انتخابات آتی کشورتان، تحول خاصی را در نحوه مواجهه با ادامه حضور اشغالگران آمریکایی و تجاوزگران ترکیه‌ای پیش‌بینی می‌کنید؟
ــ ما در مقاومت اسلامی، چه قبل از انتخابات و چه پس از آن، چه قبل از تصمیم به خروج آمریکا و چه پس از آن، چه قبل از تغییر عنوان نیروهای اشغالگر و چه پس از آن، چه قبل از دولت کاظمی و پس از آن، هیچ‌گاه سلاحمان را بر زمین نگذاشته‌ و نمی‌گذاریم.
حملات ما هرگز به اشغالگران و متجاوزان متوقف نشده و نخواهد شد. همگان بدانند که صدای ما خاموش نشده و مواضع ما تغییری نکرده است. ما به عنوان مقاومت اسلامی، تا زمانی‌که حتی یک سرباز خارجی در سرتاسر خاک عراق وجود دارد، این راه را ادامه خواهیم داد و در آینده‌ای نزدیک، پیروزی بزرگ‌مردان مقاومت در تمامی عرصه‌ها به وضوح مشاهده خواهد شد.

وطن امروز: در پایان، با توجه به بروز موج جدید پاندمی ویروس کرونا، به نظر شما چشم‌انداز حضور زائران در راهپیمایی امسال اربعین حسینی چگونه خواهد بود؟
ــ از خداوند متعال خواستاریم که این اپیدمی را از امت اسلام و همه انسان‌ها دور کند و زیارت اربعین و در آخرت شفاعت را به دوست‌داران امام حسین علیه السلام عنایت فرماید.
بنا به تجربه سال گذشته در زیارت اربعین و حضور چند ملیونی زائران، اگرچه شرایط به نحوی رقم خورد که رعایت پروتکل‌های وضع شده در محدودیت‌های کرونایی با سختی‌ها و کاستی‌هایی مواجه بود، اما به برکت امام حسین علیه السلام ابتلا به این ویروس در آن بازه زمانی بسیار کاهش یافت؛ به طوری که حتی یک مورد ابتلا در روزهای زیارت ثبت نشد.
این از کوچک‌ترین معجزات اهل بیت عصمت و طهارت است که البته نباید باعث نادیده گرفتن تدابیر پیشگیری و التزام به دستورات مراجع ذی صلاح در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود. وظیفه ما خدمت و عرض ارادت در عین رعایت است، لطف بی‌انتهای آن حضرت نیز متضمن سلامت است. ان شاء الله.

وطن امروز: از اینکه وقتی را برای پاسخ به سوالات ما اختصاص دادید و از ملاحظات مرسوم در جواب‌دهی اجتناب کردید، قدردانی می‌کنیم.
ــ خواهش می‌کنم. بنده هم برای شما آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی