سود کلان واسطه‌ها و سهم ناچیز بافندگان


سود کلان واسطه‌ها و سهم ناچیز بافندگان

یک بافنده فرش و تابلوفرش گفت: کارهای من فروش مستقیم ندارند و بیشتر تولیداتم را به همکاران و واسطه‌ها می‌فروشم و آن‌ها به دست مشتری می‌رسانند که در این بین متاسفانه سود کلان نصیب آن‌ها می‌شود.

فاطمه سیدآبادی بافنده فرش و تابلو فرش است، او در این رشته تدریس نیز می‌کند؛ وی درباره فعالیتش در این حوزه در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: حدود ۲۰ سال است که در این حوزه فعالیت دارم، تا وقتی کرونا نبود، وضع بهتر بود و درآمد نسبتا خوبی داشت؛ اما کرونا روی کار ما هم تاثیر گذاشته و موجب شده که درآمد ما مثل بسیاری از کارهای دیگر کم شود.

این بافنده فرش و تابلوفرش افزود: من در چند نمایشگاه هم شرکت کرده‌ام و در رباط شاه عباسی نیشابور غرفه دارم و بیشتر کارهایی که انجام می‌دهم سفارشی است هم برای تاجران فرش تبریز و هم در خود نیشابور مشتری دارم اگر چه به صورت مستقیم صادراتی نداشته‌ام اما قبل از شیوع کرونا توریست‌ها که به نیشابور می‌آمدند، آثار من را می‌دیدند و خرید می‌کردند به یاد دارم از توریست‌های آمریکایی، برزیلی، آمریکای جنوبی و ایتالیا مشتری داشته‌ام اما در زمان فعلی من طرح‌های تبریز را تولید می‌کنم.

وی ادامه داد: واسطه‌ها کار را از ما می‌خرند و به دلیل اینکه توان مالی و ارتباطات ایشان بهتر است می‌توانند صادر کنند و بهتر این تولیدات را به فروش برسانند.

سیدآبادی در ادامه به مشکلات و چالش‌های کار بافندگی پرداخت و گفت: مشکل اول بافندگان بیمه است؛ متاسفانه از هر بهانه‌ای برای قطع بیمه بافندگان استفاده شد برای مثال بیمه خودم که ۸ یا ۹سال پرداخت کردم اما چون دو روز به مسافرت رفته بودم به این بهانه که حضور نداشتم بیمه‌ام را قطع کردند در صورتی که من حدود ۲۰ سال است که با پرزهای قالی زندگی می‌کنم و البته فقط برای من این اتفاق نیفتاد بین بافندگان و همکارانم نیز هستند کسانی که به هر بهانه‌ای بیمه‌شان را قطع کردند مثلا به عده‌ای گفتند چون در خانه حضور نداشتید؛ در صورتی که یک فرد به هر حال خرید دارد، بیرون می‌رود و ممکن نیست که دائم در خانه حضور داشته باشد اما به بهانه‌های واهی بیمه خیلی‌ها را قطع کردند.

او اضافه کرد: نکته بعدی اینکه به هر حال این کار به دلیل شرایطی که دارد نیاز به یک مکان اختصاصی دارد، یا باید وام‌هایی اختصاص داده شود برای کارگاه‌های خانگی یا کارگاه‌های بزرگ و متمرکز برای بافندگان در نظر گرفته شود تا در آن به فعالیت بپردازیم تا شرایط کاری بافندگان هم بهبود یابد.

این بافنده گفت: دولت با اختصاص تسهیلات و وام‌های کارافرینی خیلی می‌تواند دستگیر ما باشد، چون کار و تولید آرزوی ما هست؛ از طرفی می‌تواند از صادرات حمایت کند که بتوانیم تولیدات خود را با قیمت بهتر و بدون واسطه به فروش برسانیم.

سیدآبادی اظهار کرد: در نیشابور استقبال از این هنر خوب بود البته تا قبل از کرونا، اما متاسفانه بعد از کرونا استقبال کمتر شده و از ترس این بیماری هنرجویان هم کمتر شده‌اند، امیدواریم که به زودی حمایت‌های بیشتری از ما صورت گیرد.

این بافنده فرش و تابلوفرش بیان کرد: تعداد بافندگان نیشابور زیاد هستند البته بیشتر بافندگان فرش زیر پایی تولید می‌کنند، اما به طور کلی در شهرستان نیشابور استقبال از این هنر خوب است که با حمایت بیشتر شرایط بافندگان بهتر خواهد شد و تولیدات نیز بیشتر و بهتر می‌شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان