مراسم گرامیداشت 17 شهریور با سخنرانی شهردار تهران برگزار می‌شود


مراسم گرامیداشت 17 شهریور با سخنرانی شهردار تهران برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: مراسم گرامیداشت قیام خونین 17 شهریور با سخنرانی شهردار تهران و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مراسم چهل و سومین سالروز شهادت شهدای ۱۷ شهریور روز چهارشنبه ساعت ۱۸ در میدان شهدای تهران و در محوطه شهرداری منطقه ۱۲ با سخنرانی زاکانی شهردار پایتخت برگزار و یادمان شهدا نیز گلباران می‌شود.

وی گفت: ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ میدان شهدا (ژاله سابق) شاهد صحنه های عاشورایی بود، جمعه خونین یادآور به خاک و خون کشیده شدن مردان و زنانی بود که خواستار استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بودند ولی پاسخ آنان، گلوله‌های مزدوران رژیم منحوس پهلوی بود.

محمودی با اشاره به اهمیت بزرگداشت این روز در تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در این روز مزدوران رژیم شاه با حمایت اربابان آمریکایی و صهیونیست‌های خون آشام، مردم بی دفاع را به گلوله بستند و خیابان‌های تهران را با خون شهیدان مظلوم گلگون ساختند و این روز به عنوان سند جنایت و وحشی گری رژیم طاغوت در تاریخ ایران برای همیشه ثبت شد.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان تهران گفت: زنده نگهداشتن این روزهای عاشورایی یک رسالت و وظیفه دینی، ملی و انقلابی است که باید همه نسبت به آن اهتمام ورزند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گفت: به منظور بزرگداشت این روز حماسی، مراسم چهل وسومین سالروز شهادت شهدای ۱۷ شهریور روز چهارشنبه ساعت ۱۸ در میدان شهدای تهران در محوطه شهرداری منطقه ۱۲ با سخنرانی زاکانی شهردار تهران برگزار شده و یادمان شهدا نیز گلباران خواهد شد.

وی افزود: این مراسم با رعایت دستورات بهداشتی و فواصل اجتماعی برگزار و در مراسم محدود دیگر، مزار شهدای ۱۷ شهریور در بهشت زهرا(س) گلباران شده و نسبت به مقام شهدا ادای احترام می‌شود.

عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران افزود: تولیدات در فضای مجازی و رسانه، نصب بنر و بیلبورد و فضا سازی شهری و گرامیداشت شهدا در مساجد همزمان با اول ماه صفر سالگرد ورود اهلبیت(ع) به شام از دیگر برنامه ها در سطح استان تهران به مناسبت گرامیداشت ۱۷ شهریور است.

به گزارش ایرنا، رویداد ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شناخته شده به «جمعه ی سیاه» که در برخی منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، رویدادی در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید؛ در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، تظاهرات مخالفان و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله پیشین (خیابان مجاهدین اسلام کنونی) و میدان ژاله (میدان شهدا کنونی) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار دودمان پهلوی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد؛ رویدادهای این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را ناممکن گذاشت.
سال‌ها بعد در پژوهشی تعداد کشته‌شدگان ۱۷ شهریور ۸۸ نفر عنوان شد که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان ژاله کشته شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس