ادامه آموزش‌های مجازی موجب ضعف پنهان آموزشی می‌شود


ادامه آموزش‌های مجازی موجب ضعف پنهان آموزشی می‌شود

بوشهر- ایرنا- معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: ادامه آموزش‌های غیر حضوری و مجازی بر اثر شرایط کرونایی موجب ضعف پنهان آموزشی می‌شود.

حسین درتاج روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: افزون براین آموزش طولانی مدت به شیوه مجازی علاوه بر کیفیت و اثربخشی کمتر آسیب‌های جسمی، روحی، روانی و تربیتی را به دنبال دارد و پس از گذشت یک سال و نیم از شیوع و بروز ویروس کرونا و در پی آن تعطیلی مدرسه‌ها ‌و متوقف شدن آموزش‌های حضوری رویکرد جهانی، ملی و استانی بر آموزش حضوری دانش آموزان است.

وی بیان کرد: باید بدانیم در کنار حق سلامت و امنیت دانش آموزان، حق آموزش آنان نیز باید مورد عنایت و توجه قرار گیرد.

درتاج ادامه داد: هرچند سلامت بر آموزش دانش آموزان تقدم ذاتی دارد ولی سلامت بر آموزش تقدم زمانی ندارد و این دو را باید هم زمان به پیش برد.

به گفته درتاج تعطیلی مدرسه‌ها و توقف آموزش‌های حضوری علاوه بر ضعف پنهان آموزشی، موجب افزایش ترک تحصیل دانش آموزان نیز می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهرگفت: هرچند با کمک خیران، سازمان‌ها و موسسه‌های مختلف با اهدای تبلت مشکل دانش آموزان فاقد گوشی تا حدودی برطرف شد اما ادامه این روند برای آنان مشکلات دیگری از جمله دسترسی به اینترنت با کیفیت و هزینه‌های ناشی از آن، توانایی نداشتن برخی خانواده‌ها برای تامین اینترنت، ناتوانی برخی دانش آموزان برای استفاده از گوشی و تبلت، بی‌سوادی و یا کم سوادی برخی والدین به منظور همکاری در بهره‌مندی فرزندان آنها از آموزش‌های غیر حضوری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: استان بوشهر در سال تحصیلی گذشته در دوره متوسطه چهار هزار و ۲۵۳ نفر بازمانده از تحصیل داشت که یکهزار و ۸۵۰ نفر از آنان معادل ۴۳.۵ درصد در طول سال تحصیلی پس از شناسایی جذب مدرسه شدند.

درتاج اضافه کرد: هر سال آموزش و پرورش استان بوشهر طرح جذب بازماندگان از تحصیل را در دستور کار خود قرار می‌دهد اما انجام این مهم مستلزم همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط و نهادهای حمایتی است.

به گفته درتاج تا کنون آموزش و پرورش به تنهایی به این مهم پرداخته ولی امید می‌رود با طرح موضوع در شورای آموزش و پرورش و تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان‌های تاثیرگذار و مرتبط در سال تحصیلی پیش رو علاوه بر شناسایی بازماندگان از تحصیل، اقدام‌های موثری برای جذب آنان انجام شود.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال گذشته ۴۳.۷ درصد از بازماندگان از تحصیل به دلیل عوامل روان شناختی از جمله نداشتن علاقه و انگیزه برای تحصیل و مشکلات خانوادگی، ۲۵.۵درصد به دلیل عوامل اقتصادی ( فقر و اشتغال )، ۱۱.۶درصد به دلیل ازدواج، ۱۹.۲درصد به دلایل دیگر نتوانستند در مدرسه‌های متوسطه ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

درتاج یادآور شد: در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ فقط حدود ۱۹ درصد از آموزش‌های استان بوشهر به صورت حضوری و ۸۱ درصد دیگر به شیوه‌های دیگر به ویژه مجازی جریان تربیت و یادگیری را دنبال کردند.

وی تاکید کرد: همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در صورت گرفتن مجوز برای برگزاری کلاس‌های حضوری، با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از آموزش‌های غیر حضوری با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها بویژه در مدرسه‌های کم جمعیت آموزش حضوری را توسعه بخشیم.

درتاج ادامه داد: امیدواریم با بهبود شرایط و فراهم شدن زمینه‌های لازم شاهد بازگشایی آرام، تدریجی و ایمن به شیوه حضوری در تمام مدرسه‌های استان باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم